ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Författare Ämne: Cambou  (läst 1302 gånger)

1999-09-14, 22:24
läst 1302 gånger

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1142
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej släktforskarvänner!
 
Undertecknad öppnar denna sida för få in alla upplysningar som finns om denna släkt som ibland förekommer med en eller annan stavning på släktnamnet. Det tycks finnas väldigt lite skrivet om släkten. Finns det namnbärare kvar av denna släkt? Måhända dog släkten ut tidigt på raka fädernet?  
 
Jag härstammar från skol- och religionsläraren vid Lövsta bruk, Österlövsta sn 1656-1674 Pierre Cambou eller Mäster Petter. Han nämns 1676 som språkmästare i Stockholm. En intressant fråga är förstås Pierre Cambou ursprung? Eventuella bevarade kontrakt kunde kanske lösa frågan?
 
Genom hans dotter Judit Cambous (165(9)-1731) gifte 1679 i St Nicolai församling, Stockholm med dåvarande bokhållaren Markus Hansson Holst, d. 1725 i Gävle, finns en stor krets ättlingar, bl.a. överstelöjtnnaten Otto W. von Knorrings alla ättlingar. Uppgifterna om Cambou har jag dels hämtat från Erik Sehlbergs manuskript Gefle och dess Slägter (anses pålitlig), dels från Kjell Lindbloms Vallonsläkter under 1600-talet, del 3 (1992), s. 59. De återfinns även i Svenska Antavlor nr 240 (7/1998).  
 
 
/Björn Sonesson
 
P.S. I antavla nr 240 i Svenska Antavlor finns enligt min mening en del felaktiga eller tveksamma uppgifter. Detta gäller dock andra anor än de ovan refererade. D.S.

2000-05-31, 13:56
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Björn Sonesson!
 
Om du funnit felaktiga uppgifter i Svenska Antavlor nr 240, så är redaktionen självklart tacksam om du meddelar de riktiga uppgifterna!
Detta görs lämpligen direkt till redaktören Henrik Mosén (e-post: henrik.mosen@farm.lu.se).
 
Torsten Berglund

2012-01-15, 18:24
Svar #2

Utloggad Karin Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2014-12-25, 10:07
    • Visa profil
Sara de Grais,Cambou.1650-1744.
Gift med Barthold Sadlin,död-1723.
Sara dog i Öjebyn, Piteå. Hon är skriven som Sara De Gray.
 
Sara bodde i Öjebyn med sonen Carl,f 1685 i Stockholm,.
Gift med Margareta Anzenia i Piteå.
 
Saras mamma var gift med Pierre de Grais, och gifte senare om sig
med Pierre Cambou.
 
Kan Pierre Cambou, och Peter Chambas(Chambers,Chamers) vara samme man?  
Han var gift med Maria Freschow,och fick dottern Maria 1650.  
Vet någon varifrån de kommer och deras föräldrar?

2012-01-16, 18:59
Svar #3

Utloggad Karin Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2014-12-25, 10:07
    • Visa profil
Häradshövdingen, borgmästare, Carl Sadlin bor på gård nr 28 i Öjebyn.Vigd 1711.  
I husförhörslängden skrivs moderns namn, Sara Cambo.
 
Maria Chambas son, är fältskären Conrad Stenhagen, 1679 Stockholm -1744 Torneå.
Hustrun Margareta Warg, 1687 Piteå Stad - ?.Gifta 1711.
Bor i Öjebyn nr2, och senare Böle nr10, Piteå Landsförsamling.
 
Båda familjerna(kusinerna) flyttar sedan till Torneå i Finland.

2012-01-17, 22:40
Svar #4

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1142
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Hej Karin!  
 
Var är Maria Chamers född/döpt 1650?  
 
1656 var Pierre Cambou på Lövsta bruk. Men var mäster Petter som han ibland kallas, var innan det vet jag inte. I Stockholm avlider hans fru Jeanne (Johnna) Toussaintsdotter Guillaume i slutet av 1600-talet. Kommer inte på årtal och församling just nu. Han nämnt henne under tråden för släkten Holst i ett inlägg 2006, så där står det mer tror jag. Under Ovansjö,Gästrikland har jag skrivit om Cambou, Holst och Markus Holsts svärson Johan Tyrsson som var född i Ovansjö för några år sedan.  
 
Maria Freschow är jag helt obekant med? Eller är det Treschow kanske? Det låter inte som ett vallonnamn.
 
Cambeus är en stavning som en av Pierre Cambou's två (tre?) söner kallas för. Se Kjell Lindströms Vallonsläkter under 18600-talet, del 3 (släktnamnet Cambou), sidan 59. (är lite trött så jag letar inte rätt på mitt utdrag ur boken nu för att kontrollera mitt minne)
 
Mvh Björn
 
(Meddelandet ändrat av Sone 2012-01-17 22:42)

2012-01-22, 13:39
Svar #5

Utloggad Karin Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2014-12-25, 10:07
    • Visa profil
Hej Björn,  
jag funderar också över namnet Freschow.
Kan det vara tyskt,hollänskt,danskt? Eller är det också ett franskt namn som är försvenskat,
i likhet med alla varianter av Cambou. Att den som har skrivit i kyrkböckerna inte vetat den franska stavningen av namnet. Eller var skriften svår att tyda så att Treschow,Beschow lästes Freschow.
Jag har i vart fall inte hittat några släktingar till Maria Freschow.
 
Maria Cambous man -Conrad dä.Muller Stenhagen,f1645-ca1690 Stocholm.Kammarskrivare.
Far Albrecht, ..Lippe Tyskland -1699 Stockholm. Skräddare.
Mor Maria Geijer..-1699 Stockholm. Vigd 1642 Tyska Församlingen.
 
Maria Geijers -föräldrar.
Far Fredrik Geijer,..-1642 Stockhlm, Tyska Församlingen. Hollands konsul i Helsingör,
    Kongl.Hofskräddare.  
Mor Anna Wake,..- .. (förmodligen engelsk släkt).

2012-01-22, 14:30
Svar #6

Utloggad Karin Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2014-12-25, 10:07
    • Visa profil
Maria Cambou 1650-1728.
Tyvärr vet jag ej var hon är född,
ej heller var hon dog.

2012-01-23, 14:33
Svar #7

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1569
  • Senast inloggad: 2020-05-28, 19:13
    • Visa profil
Pierre Cambou och kommissarie Peter Chamers kan inte vara en och samma person.
 
Chamers (död 1678 bg.31/10) gifte sig i Tyska fs 1647 17/6 med Maria Preschow. De fick tillsammans döttrarna Elsa f.1648 dop 15/3 och Maria f.1650 dop 18/1.  
 
Maria Chamers (död 1728 bg.16/12) gifte sig 1668 7/1 med kammarskrivare Conrad M?ller Stenhagen (f.1645 dop 7/3, d.1690 bg.1/8). De fick bl.a. sonen Conrad Stenhagen, f. 1679 dop 19/9, som blir regementsfältskär och dör i Torneå stad 1740 30/5.
 
Till Karin: Anna Waken (död 1655 bg.5/4 i Tyska fs) var inte mor till Maria Geijer. Anna var först gift med en Röllefinck, med vilken hon fick fem vuxna söner, och senare med Fredrik Geijer (död 1642 bg. 8/5).

2012-01-24, 12:13
Svar #8

Utloggad Karin Nilsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2014-12-25, 10:07
    • Visa profil
Tack för svaret Constantinus.
 
Det står skrivet om Pierre Cambou, att han har minst två barn till
före barnen tillsammans med hustru Pierre de Grais (Jeanne).
Det kan vara en pusselbit.
 
Det står i Jan Eurenius databas att Anna Waken är mor till Maria Geijer.
Fredrik Geijer hade även en andra hustru, Juliana Klein.
Han hade också en dotter Elisabeth som var gift med Johan Klein, bror till Juliana.
Jag har svårt att tänka mig att hon gifte sig med sin morbror.
Men kanske Maria var dotter till Juliana.
 
Preschow är också namn på ort eller område, bl.a gränstrakterna vid Österrike.

2012-01-24, 18:21
Svar #9

Utloggad Constantinus Lindfors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1569
  • Senast inloggad: 2020-05-28, 19:13
    • Visa profil
Maria Geijer nämns inte i bouppteckningen efter Anna Waken:
 
Waken Anna,          (bunt 1655 12/4: 49)
änka eft. Röllefinck & Geijer, Fredrik
barn: Röllefinck, Verner
          ''    , Johan
          ''    , Henrik
          ''    , Edvard
      avl.''    , Christian, barn:
                  Röllefinck, Brita Christiansdotter
                      ''    , Christian Christiansson
                      ''    , Margareta Christiansdotter  
 
[Källa: Stockholms magistrat och rådhusrätt: Bouppteckningsregister 1578-1700]
 
Vidare uppgifter om Röllefinck (även Rolfink) går att få fram via Tyska fs kyrkoböcker.  
Om Fredrik Geijer var gift med Juliana Klein, så skedde det i ett tidigare äktenskap.

2015-05-10, 21:33
Svar #10

Utloggad Björn Sonesson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1142
  • Senast inloggad: 2019-01-08, 16:38
    • Visa profil
Om dottern Sara Cambou , gift med Barthold Sadlin/Sadelin  död 1723 Enligt Karin Nilsson var Sara en de Grais. I salubrevet till Finska kyrkan från 1727-01-27 då Pierre Cambou' hus säljs för 4000 daler kopparmynt så heter hon Sadlin. Se sidan 28 och fotnoten i detta dokument, ettt SOU - varning för att det kan ta tid att ladda ned från Kungliga Bibliotekets sajt - https://data.kb.se/datasets/2015/02/sou/1947/1947_56%28librisid_13537819%29.pdf  
 
Men Sara kunde knappast ärva och sälja det om hon inte var Cambou,s dotter??? Karin menar att hon var dotter till Pierre de Grais änka och född 1650, död 1744. Min ana Judith var född 1659, dld 1731 i Gävle.  
 
mvh Björn
 
PS har hittat efter tips, Pierre Cambou,s hushåll i mantalslängd för Stockholm, inre staden, år 1676.Sök på kamrerarexpeditionen i sökrutan på Riksarkivets Digitala Forskarsal så kommer bl a denna volym fram: Källa: Överståthållarämbetet för uppbördsärenden, År 1676, SE/SSA/0031/06/G 1 BA/G 1 BA:5/1 (1676) DS
 
(Meddelandet ändrat av Sone 2015-05-10 21:35)
 
(Meddelandet ändrat av Sone 2015-05-10 21:37)

 

Annonser





Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna