ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-02-02  (läst 2500 gånger)

2001-06-19, 01:24
läst 2500 gånger

Leif Brunzell

Av mina farföräldrar har jag fått höra att släkten Brunzell är vallonättlingar och att dom invandrade till Sverige i slutet på 1800 talet via Norge och Värmland.
Jag undrar om någon som läser detta har några upplysningar om detta?
Farfars far kom till Bjärtrå i nuvarande Krafors kommun och startade ett glasbruk där, och en bror till honom (farfars far) hette Fritz Brunzell och hade en järnaffär i Sundsvall.
Farfar hette Arvid Brunzell och var byggmästare och stuvare i Härnösand han var född 1888 och död 1953.
Min far hette Birger Arvid Brunzell född 1914 och död 1973, han arbetade bla som stuvare i Härnösand.

2001-10-04, 23:54
Svar #1

Fredrik Samuelson

Hej Leif!
 
Jag har också hittat en Brunzell i min antavla, närmare bestämt Olof Jonasson Brunzell, f. 1765 i Sälboda, Gunnarskog, Värmland o gift med Maria Nilsdotter, f. 1764 i Mangskog, Värmland.
 
Olof kom från smedsläkten Brunzell o står antecknad som smed. Familjen bodde på Sälboda Bruk i Gunnarskog församling. År 1815 flyttade han  till Helgeboda Bruk.  
 
Barn:
Maria    född 1788
 
Cajsa   född 5/11 1795
 
Johannes  född  1798
 
Fredrik        född  1800
 
Jon   född  1805

2001-10-11, 23:52
Svar #2

Utloggad Ruth Brumer Bratvold

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2017-07-24, 21:20
    • Visa profil
Hei begge to.
 
Jeg har mange Brunseller, spesielt i Amerika, men de kom jo fra Sverige og flyttet delvis til Norge.
 
Deb første jeg har, er Jonas Jonsson Brunsell, f. 1733, Brunbergskog, Värmland. (Far til din Brunsell, Fredrik?) Jeg har bare en sønn på han, Fredrik Jonasson Brunsell, f. 03.08.1774, Högfors, Gräsmark.
 
En av mine Brunseller, Henrik Henriksson brunsell giftet seg 09.09.1881 med Maria Abrahamsdtr Backlund og flyttet til Sundsvall.
 
Hjelper dette noe?

2001-11-26, 09:30
Svar #3

Fredrik Samuelson

Hej
 
 
Ja, din Jonas Jonsson Brunzell kan mycket väl vara fadern till min Brunzell, men det enda sättet man kan ta reda på det är att kolla i kyrkoböckerna.
 
Så fort jag får tid ska jag försöka göra det.

2001-12-02, 01:44
Svar #4

Utloggad Ruth Brumer Bratvold

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2017-07-24, 21:20
    • Visa profil
Hei igjen.
 
Jeg har sittet mye med kirkebøker i det siste, - og de er utydelige nær man går tilbake til midten på 1700 og eldre. Har studert Gunnarskog, Älgå, Eda og Brunskog nå.
 
Jeg har en del data på Jonas og noen av hans etterkommere/aner. Faren var Johan Brunzell, f. 1710. Han var brukstjenestemann ved Brunnbergs bruk på 1740 tallet. Hans kone var Anna Catharina Samzelia, f. 1715.
 
Jonas har også en bror, Johan, som er født året før.
 
Har du funnet andre Brunseller enn disse? Jeg er kjempeinteressert.
 
Ruth

2001-12-02, 05:13
Svar #5

Nina M.Nordby

Det ble födt en Harald Brunzell på Vinger i Hedemark, Norge, i 1875.Var det kanskje denne slekten som utvandret på slutten av 1800-talet?
 
http://www.familysearch.org/Eng/Search/customsearchresults.asp?LDS=1®ion=12&juris1=Norw&last_name=brunzell&first_name=

2001-12-02, 15:17
Svar #6

Fredrik Samuelson

Hej
 
Jättebra! Tack så mycket!
I Boken om Gunnarskog står det på Sälboda verk talas om mäster Johan Brunzell, som bodde i Kettersrud. Han var född 1746 i Brunskog. Gift 1777 med Anna Stina Lungström, f. i Visby 1756. Barn: Johan, f. 1778, Fredrik 1800.
 
Sedan på Sälboda bruk: Johannes Brunzell, sågare, f. 1801, Hustru Karin Jonsdotter, f. 1805. Barn: Jan Fredrik, f. 1835, Lars Magnus 1846.
 
Det är allt jag fått fram! Vet du något om Johan Brunzells tidigare anor eller Anna Catharina Samzelia?

2001-12-02, 15:23
Svar #7

Fredrik Samuelson

Förresten, har du funnit om min Olof Jonasson Brunzell är son till din Jonas Jonsson Brunzell?
Det kan väl inte vara någon annan?

2001-12-04, 23:34
Svar #8

Fredrik Samuelson

Har tagit reda på att Anna Kristina Samzelia kom från den kända prästsläkten Samzelius från Samsala i Hallsberg socken i Närke.
 
Någon som vet något om hennes tidigare anor?

2001-12-05, 23:16
Svar #9

Utloggad Ruth Brumer Bratvold

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2017-07-24, 21:20
    • Visa profil
Heisan.
Beklager at jeg er sen, har ikke vært innpå på noen dager.
 
Ja, Nina, Harald er født i Vinger, -og i sommer traff jeg hans barnebarn Harold i Wisconsin, en rimelig spesiell opplevelse.
 
Haralds foreldre, Fredrik Henriksson Brunsell og kona Cajsa Andersdtr Lind, kom fra Gunnarskog, flyttet til Bogen og jobbet i Mitanderfors. Derifra til Bedafors i Austmarka i Vinger, og til slutt til Amerika med en haug unger. Det var tøffe folk! 
 
Grunnen til at jeg i det hele tatt begynte å lete etter flere Brunseller, er at to brødre, Peter og Magnus Pettersson Brunsell, jobbet med Fredrik både i Mitanderfors og i Bedafors. Magnus var også fadder på Fredriks sønn Harald. Jeg prøver å finne ut hvordan de to var i slekt med Fredrik. 
 
Flere av Magnus og Peters etterkommere bor fremdeles her i Vinger, men Peter hadde også fire barn som reiste til Amerika.
 
Det ser ikke ut til at din Olof er sønn til min Jonas, Fredrik. Din Jonas er født i 1747, min i 1733. Men nå har jeg funnet så utrolig mange Brunseller at det er litt av et puslespill å sette sammen.
 
Jeg har de to du nevnte også, og det er blitt noe rot mellom denne Johannes Brunsell, f. 1801, og Olofs s?nn, Johannes, f. 1798. En eldre herremann som jeg har fått en del seriøst materiale fra, hadde nok blandet sammen disse.
 
Vel, jeg kommer nok fortsatt til å låne mikrokort fra SVAR og lete. Hvis noen andre finner noe, så ikke glem meg!!

2001-12-06, 00:36
Svar #10

Fredrik Samuelson

Hej Ruth!
 
Så du har alltså hittat en far till min Olof Jonasson Brunzell? Född 1747? Vad har du för uppgifter om honom? Jag har nämligen ingenting.
Är min Jonas, f. 1747, och din Jonas, f. 1733, bröder?
 
Tack på förhand

2001-12-06, 18:18
Svar #11

Utloggad Ruth Brumer Bratvold

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2017-07-24, 21:20
    • Visa profil
Sorry.
 
Neida, jeg tror ikke de er brødre. Jo, far til Olof er Jonas Johansson Brunsell, konstmästare,f. 1747 i brunskog. Han var med og bygde brukene i Gunnarskog.Han ble i 1765 gift med Eva Schagerberg fra Sunne. Hun var datteren til Länsmannen i Fryldalens herred, Olov Schagerberg.
 
Jonas hadde en bror, Johan, som var født året før. Han ble mästare ved Sälboda bruk og gift med Anna Stina Lungström fra Visby. De hadde to sønner, Johan, f. 1778 og Fredrik, f. 1780.
 
Deres far var Johan Brunsell, f. 1710, og brukstjänestemann ved Brunnsbergs bruk på 1740 tallet. Hans kone var som før fortalt Anna Catherina Samzelia, 1715.
 
Olof hadde en bror, Magnus, som jeg også har en del info på. Jeg vet ikke om det er interesant for deg?
 
Ruth

2001-12-06, 22:32
Svar #12

Fredrik Samuelson

Ok, nu förstår jag, du nämnde ju tidigare Johan Brunzell, f. 1710, men jag trodde att du menade att han var far till DIN Jonas. Lätt med missförstånd när två män har likadana förnamn!  
 
Olofs bror Magnus, var det han som var mjölnare vid Sälboda bruk? Jag skulle gärna vilja veta hans födelseår och yrke, det brukar jag alltid skriva gällande syskon till min ättling.
 
Har du möjligtvis Johan Brunzells föräldrar? Hur långt kan man gå egentligen gällande denna familj kan man undra... Skulle vara mycket intressant om man kom ner till iallafall 1600-talet och den ursprungliga familjen från Vallonien nere i Europa, somvsedan flyttade till Sverige.
 
Tack!

2001-12-07, 03:00
Svar #13

Fredrik Samuelson

Hej igen
 
Har via en annan släktforskare som forskar i släkten Samzelius fått fram dessa uppgifter om Anna Catharina, fru till Brunzell.
 
Anna Catharina Samzelius. Född 1716-08-16 i Hardemo (T). Död 1793-01-22 i Filipstad (S).  
Bosatt i Filipstad. Gift med  
Måns Wennersten. Handlande, rådman.  
 
 
Far   Abraham Samzelius. Född 1678 i Knista prästgård, Knista (T). Kontraktsprost. Död 1736-03-14 i Julsta, Hardemo (T).  
Mor   Anna Hedenius. Född 1688-08-03. Död 1725-08-11 i Hardemo (T).  
 
Kan du se om detta stämmer? 1715-1716 kan lätt förväxlas, och hon kan ha varit gift två gånger.

2001-12-07, 21:51
Svar #14

Utloggad Bo Elfsberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 248
  • Senast inloggad: 2010-02-06, 00:52
    • Visa profil
Brunzell forskare!!!!
 
Är det någon som har forskat på
Svante Helmer Brunzell f. 1883 04 15 i Hosjö/Falun W län. och hans Hu Märta Elsberg f.  
1884 07 09 i Falun. Fam. bodde i Borlänge.
Gifta 1907 06 22. De fick 3 barn.
Vore intressant  att få höra något om hans  
föräldrar.

2001-12-08, 00:23
Svar #15

Elfrid Bårnes

Hei
 
Her kommer en til Brunzell forskare!!! 
Jeg sitter i Vestfold i Norge og har funnet flere Brunzellere i min slekt. 
En Johannes Brunzell f. 24.08.1858 i Frykeruds sokn. Han skal være sønn av Mjølnaren Jon Jonsson Brunzell. Han bodde sine første leveår i Grue i Norge og deretter til Sverige.
Han giftet seg med ei Maria Andersson.
 
Er det noen som har dette navnet i sin slekt?

2001-12-10, 17:39
Svar #16

Utloggad Ruth Brumer Bratvold

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2017-07-24, 21:20
    • Visa profil
Heisan.
Jeg skrev et innlegg i går, men det er visst ikke kommet med.
 
Fredrik, Jeg har ikke de mikrokortene her nå, så jeg får ikke sjekket.
 
Bo, jeg har ikke noe på din Svante. Har du sjekket på Anno 1890, folkräkningen 1890 eller på Familysearch?
 
Elfrid, Jeg har noe på dine.I folketellingen 1865 fra Brandval bor sagmester Jonas brunsell, enkemann, med sine barn Svante 12 år og tvillingene Johan(nes) og Berthe 8 år på Aasen i Brandval.
 
I folketellingen 1875 bor de på Haaven i Grue, dvs far Jonas f. 1818 og barna Johan og Bertea, f. 1858 Frykerud, Värmland.
 
I kirkebøkene for grue finner vi at Jonas, far, 03.09.1873 får sønnen Axel med Maren Andersdtr. Senere er det sønnen Johannes som er sammen med den samme Maren og får barna Johanne, 03.10.1879, Gustaf 1881 og Carl Johan 1887. 
 
I Grueboka, Finnskog, står det at de i 1887 bodde i Bollnäs i Gävleborgs län.
 
Gi meg gjerne hva dere har om deres Brunseller, jeg forsøker å samle ALLE tråder nå slik at jeg kan få svar på mine spørsmål.

2001-12-14, 20:37
Svar #17

Utloggad Lars Hasselblad

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 478
  • Senast inloggad: 2024-03-01, 14:36
    • Visa profil
Vad visar att Brunzell är en vallonsläkt?

2001-12-15, 13:50
Svar #18

Peter Karlsson (Peterk)

Tror nog också att denna diskussion egentligen borde ligga under Smedsläkter istället..
Under denna rubrik skall ju bara ligga namnen på kända (belagda) vallonsläkter, och just namnet Brunz/sell är nog inte vallonskt..
Däremot kan man säkerligen ha vallonska linjer längre bak; det är ju fallet för ganska många släkter som redovisas under bl.a 'Smedsläkter'..
 
Om man studerar innehållet i inläggen ovan så tyder väl en del också på att namnen har lokal anknytning: någon Brunsell var ifrån Brunbergskog i Värmland; en mäster Johan Brunzell på Sälboda bruk var ifrån socknen Brunskog; en Johan Brunsell är brukstjänsteman på Brunnsbergs bruk osv..!
Vidare nämns både glasbruk och mjölnare mm; så det finns säkert förekomster av namnet som inte har med smedsläkter alls att göra..  
Mvh//Peter

2001-12-16, 04:12
Svar #19

Fredrik Samuelson

På genealogi.se har man från förbundets sida lagt ut en lista på kända VALLONSLÄKTER i just Sverige. För de som tvivlar rekommenderas detta ett besök, just eftersom Brunzell står med.
 
Mvh,
Fredrik

2001-12-16, 08:28
Svar #20

Peter Karlsson (Peterk)

Jag är inte människa till att hitta någon sådan lista här på genealogi.se - ingen sökning på 'brunsell / brunzell' visar heller någon annan förkomst än på den lista över 1.732 kända smedsläktnamn som gjorts av FFS ( http://www.genealogi.se/smedlist.htm ) -Jag kan inte heller finna namnet hos Sällskapet Vallonättlingar.
-Var hittar du denna lista, det måste vara en länk någonstans..? (Jag borde kanske känna till detta i egenskap av anbytarvärd - men det finns nog fortfarande vita fläckar på min karta..)
Finns namnet med i Kjell Lindboms böcker..?
Mvh//Peter

2001-12-16, 17:08
Svar #21

Utloggad Ruth Brumer Bratvold

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2017-07-24, 21:20
    • Visa profil
Jeg visste egentlig svært lite om Vallonslektene, men jeg har selvfølgelig lest en del nå  de siste ukene.
 
Hvorvidt Brunsell er av Vallonslekt eller ikke, vet jeg lite om. Gjennon Solør slekthistorielag ble jeg fortalt at Brunsellene var Vallonere.
 
Mine Brunseller var oftest enten smeder (knivsmed, spiksmed) eller møllere. De arbeidet rundt på forskjellige bruk, og mange av dem flyttet på seg (ettersom hvor det var mest arbeid?)
 
Uansett, jeg kan ikke se at det er noe mer om Brunsell på smedslekter? Noe jeg overser?
 
Vennlig hilsen Ruth

2001-12-17, 00:38
Svar #22

Fredrik Samuelson

Hej Peter!
 
Sorry, jag menade smedsläkter! Däremot är ju detta inget hållbart bevis för att Brunzells inte skulle härstamma från valloner - själv har jag bara kommit till början på 1700-talet med min Brunzell, men vallonerna kom på 1600-talet som just smeder till Norden, så därav kan man kanske se sambanden smed-vallon... Mer än så vet jag ej, ska försöka gå tillbaka så långt det går med min brunzell-ana och se ursprunget!
 
Mvh,
Fredrik

2001-12-17, 07:21
Svar #23

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Följdaktligen så tycker jag då att denna diskussion bör flyttas till rubriken Smedsläkter. Vi får nog ha den principen här att det krävs bevis för att få kallas Vallonsläkt.. (inte det omvända förhållandet)
Kanske t.ex Ulf Berggren har någon kommentar till detta..?

2001-12-17, 20:38
Svar #24

Fredrik Samuelson

Både Leif Brunzell och jag och Ruth har hört att de ska vara vallonättlingar, så det är bara löjligt att hålla på att gräva fram saker att kritisera!
 
Mer allvarligt bör ju i sådanafall vara adelssläkter som ej är introducerade men som finns.

2001-12-17, 21:43
Svar #25

Utloggad Fredrik Derefeldt

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1028
  • Senast inloggad: 2023-09-25, 12:41
    • Visa profil
Hejsan
 
Det är just sådana rykten man skall se kritiskt på. Det finns många som påstår sig (enligt rykten) ha vallonblod, även om det aldrig har bevisats.
 
Min mormor sa hela tiden t.ex. att hennes far skulle vara vallonättling. Detta har jag dock inte lyckats belägga. Däremot på min farfars sida som dårakt inte skulle vara vallonättlingar, så hamnade jag just i vallonsläkten Bonnevier.
 
Mvh
Fredrik
- Sekreterare i Föreningen för Smedsläktsforskning

2001-12-17, 21:56
Svar #26

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Att Ni ej skulle vara vallonättlingar har jag aldrig påstått; däremot finns inget som talar för att just namnet Brunzell är ett vallonskt namn..
 
Om du med uttrycket '... men som finns' syftar på att det i diskussionerna för Introducerad adel finns namn upptagna som Ej hör hemma där, så är det alldeles riktigt: Detta kommer jag att gå igenom och försöka justera så småningom. Detsamma gäller förstås då även Vallonsläkterna, men då detta inte är något som man går igenom i brådrasket, så blir det så att man tar tag i ett ämne (rubrik) när den dyker upp..  
 
Som du kanske förstår så är jag inte ute efter saker att kritisera - syftet är helt enkelt att försöka strukturera all den information som flödar in i forumet. När det så blir fart i en debatt som troligen visar sig ligga lite fel så är det enklast för alla att den hamnar på rätt plats så snart som möjligt..
 
Mvh//Peter

2001-12-17, 22:11
Svar #27

Fredrik Samuelson

*ler* jovisst ligger det något i det, men i sådanafall är det bäst att flyttningen sker snarast så att folk hittar hit!
 
Hälsn Fredrik

2001-12-27, 20:41
Svar #28

Utloggad Ruth Brumer Bratvold

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 32
  • Senast inloggad: 2017-07-24, 21:20
    • Visa profil
Tja...........
 
Stoppet det opp nå?
 
Er det ingen som kan hjelpe meg med bakgrunnen til Peter og Magnus Pettersson Brunsell, f. 1835 og 1837 i Eda?
 
Mvh Ruth

2002-02-02, 10:59
Svar #29

Elfrid Bårnes

Hei Ruth og alle dere andre  
 
Først må jeg takke Ruth for alle opplysningene hun kunne gi meg vedr. mine Bruseller.  
Jeg har ikke noe nytt å komme med, men håper at noen av dere andre en dag kan si at dere har noen av min navn i slekta.  
Og til slutt må jeg si meg enig med Ruth i spørsmålet stoppet det opp nå?? Jeg er inne hver dag og sjekker!!  
 
Mvh Elfrid

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna