ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2002-12-29  (läst 2455 gånger)

2002-01-07, 14:27
läst 2455 gånger

Karin Fernström

Är det någon som känner till något om släkten Brewitz? Min farmors far hette Gustaf Brewitz och bodde i Björkvik i södermanland/östergötland. Fick fyra barn (min farmor ingrid, systern Agnes och sedan tror jag det var en flicka och en pojke till), men desvärre har släkten tappat kontakten sedan länge. Jag är jättenyfiken på mina rötter, så är tacksam för alla upplysningar!

2002-01-07, 14:46
Svar #1

Utloggad Jan Hultberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 823
  • Senast inloggad: 2023-08-11, 21:07
    • Visa profil
Hej Karin. I Köping finns det Brewitz och jag tror att det kan vara av samma släkt som du.
Titta i telefonkatalogen (Västeråsdelen).
Jag undrar om ditt efternamn Fernström, finns det någon koppling till dem i Surahammar eller Västmanland?
 
//Mvh

2002-01-09, 12:00
Svar #2

Karin Fernström

Tack för upplysningen Jan!  
Jag är inte så säker på var Fernström kommer ifrån mer än att det kommer från min farfar. Den delen av släkten har jag ingen kontakt med då nästan ingen finns i livet så jag har inte direkt någon att fråga. Min pappas farmor var danska, så det är möjligt att min gammelfarfar kom söderifrån, mer vet jag inte.
 
//Mvh

2002-01-09, 23:48
Svar #3

Peter Carlsson

Hej Karin  
 
Att förklara släkten Fernström som nästan utdöd är att ta i enligt Telia så finns det 992 st Fernström 2001 i Sverige som har abonnemang. Jag känner själv Fernströms och dom är vid god hälsa
 
hälsningar
 
Peter

2002-01-09, 23:57
Svar #4

Peter Carlsson

Hej igen Karin
 
Glömde det jag skulle meddela dig. Den tidigaste Brewitz som är funnen är en Per Brewitz som var född 1695 i Ramsberg som jag tror ligger i Närke.
 
I Björkvik föds 1888 en Marianne Brewitz som kan var släkt med din farfar. Mariannes mor hette i alla fall Gurli Welander.
 
Hälsningar
 
Peter

2002-01-19, 16:53
Svar #5

Pirkko Lencker-Mattsson

Hej Karin!
Jag har inga uppgifter om Din farmors far Gustaf Brewitz men däremot troligen om hans far eller farfar eftersom några familjer Brewitz i mitt kartotek är från Björkvik.
Jag håller just på att renskriva uppgifterna om de ca 300 Brewitzar som jag snubblat över under de senaste 20 åren i jakt efter min mans förfader Jakob Brewitz född ca 1725 på okänd ort av okända föräldrar.
Den äldsta uppgiften jag hittat om Brewitzar i Sverige är från 1661 om en tysk barberare Johan Brewitz som arbetade i Stockholm, Norrköping och Örebro. I Jämtland fanns/finns? ättlingar till en tysk militär som kom till Sverige senast 1670. De flesta Brewitzarna verkar vara ättlingar till några smeder (uppgifter finns från Ervalla och Fellingsbro från 1670- och 1680-talet). Du är sannolikt ättling till en av dem: Carl Brewitz född ca 12.1.1731.
Jag emottar tacksamt uppgifter om alla Brewitzar.
Pirkko Lencker-Mattsson, tel 08-765 55 12

2002-02-08, 20:01
Svar #6

Rolf Brewitz

Hej Karin m.fl.
Jag är ny som blivande släktforskare. Jag känner till lite om Brewitz (jag heter ju det!).
Mycket kort om min släkt, vad jag vet:
Rolf och Eva (syskon), bor båda i Sthlm.
Ingrid (moder), bor i Farsta i Sthlm
Stig (fader), död sedan 1998
Axel och Anna-Lisa (farfar och farmor), båda döda
Börje (farbror), död
Så långt vet jag. Vet någon något mer är jag mycket tacksam för info eller råd.
Hälsningar
Rolf Brewitz

2002-02-13, 16:58
Svar #7

Pirkko Lencker-Mattsson

Hej Rolf!
Hette Din farfar möjligen Axel Leonard, Axel Fredrik eller Axel Edvard? Alla dessa är födda 1871-1883 i Kila resp. Nykyrka men de kanske är för gamla.
Hälsningar
Pirkko Lencker-Mattsson

2002-03-05, 13:13
Svar #8

Rolf Brewitz

Hej Pirkoo!
Nej det var ingen av de Axlarna du nämnde.
Jag ska kolla med min mor om hans fullständiga  
namn. Vad jag vet föddes han juli-1900 och dog  
juli-1960.
Hälsningar
Rolf Brewitz

2002-03-20, 16:57
Svar #9

Berit Nordin

11/10 1821 föds en Christina Charlotta i Eskilstuna.Hon är dotter till smeden på Tunafors Johan Norrström och Maria M? Christina Brewitz som bör vara född omkring 1790.Dopfaddrarna är mina släktingar Jakob Norrström och Christina Hammarbäck. Johan N bör vara född kring 1790 troligen i Hed. Jag har flera lämpliga Johan och vet inte vem han är.Det finns flera Brewitz i Hed och i Fellingsbro varifrån Johans släkt kommit.Jag är intresserad få veta om någon känner till Maria Brewitz och Johan Norrström.

2002-03-20, 19:59
Svar #10

Pirkko Lencker-Mattsson

Hej Berit!
Jag har bland mina Brewitzar bara en eventuell lämplig Maja Stina f. 1791 (ev. 17.8, har slarvat med datumet) i Stenshustorp, Östra Vingåker av Hans Brewitz och Maria Catharina Medling. Familjen flyttade vidare till Kila. Enligt en släktforskare Erik Råberg gifte sig Maja Stina I Kjula med Jonas Wallberg från Risinge. Hon lär ha flyttat 1811 från Kjula till Virån i Björkvik men återvände till Kjula 1816. Har hon månne blivit änka och gift om sig?
Du har väl läst husförhörslängderna för att hitta eventuell födelseort. Födelseorten brukar för det mesta stämma. Däremot är födelsetiderna ofta felaktiga i husförhörslängderna.
Enligt Familysearch gifte sig Johan Norrström 30.10.1814 i Eskilstuna med Stina Hammarbäck och fick barn 15.11.1816 i Fristaden, Eskilstuna. Hur hänger detta ihop med Dina uppgifter ovan?
Jag har inte ännu några Brewitzar från Hed. Vet Du mera om dem? Och från vilken tid?
Hälsningar
Pirkko Lencker-Mattsson

2002-03-21, 22:20
Svar #11

Lillemor Lundström

Hej Berit!
Maria Christina (Carolina) Brewitz f.1791, dotter till Hans Brewitz och Maria Medling.Familjen flyttar till torpet Rudsjödal under Wirå bruk 1798,kom antagligen från Ö.Wingåker.M.C finns där t.o.m 1800 i husförh.l.sedan finns hon inte i kilaförrän hon enl. register från Nyk.Oxelösunds släkf.förening.Ur vigda i Kila socken Södermanland:4/10 1817 Mästersvennen Hammarsmed Johan Norström från Kvillinge Stora Bruk i Östergötland och Dottern Maria Christina BrewitzRudsjödahl.(Johans fru kan ha avlidit vid dotterns födelse)kom. till Pirkkos fråga.Hälsningar Lillemor.

2002-03-28, 11:49
Svar #12

Berit Nordin

Tack Pirkko och Lillemor för uppgifterna!
Familysearch har tyvärr fel.Jag har ingen aning om hur man bär sig åt för att rätta fel där. Den som gifter sig med Stina Hammarbäck är Jacob Norrström,född 1791 i Hed. De två är mina anor. Jacob har en bror Johan men det är inte han som är gift med Maria Brewitz.Ska återkomma om Brewitzar från Hed.
Hälsningar
Berit

2002-04-04, 17:11
Svar #13

Berit Nordin

Hej Pirkko!
På Östanfors Bruk i Hed finns en Johan Johansson Brewitz som får en dotter Anna Maria 9/9 1793. Jag tror mig minnas att det finns Brewitzar i Fellingsbro också där jag forskar kring 1675 fram till 1720 ung.
Hälsningr Berit

2002-04-05, 17:51
Svar #14

Pirkko Lencker-Mattsson

Hej Berit!
Jag kollade mina papper från Fellinbgsbro på nytt. De är över 20 år gamla och från början av min släktforskarkarriär då ja fortfarande hade svårt att tyda gammal text och inte heller förstod hur viktigt det var var att notera källorna ordentligt. Enligt mantalslängderna bodde Mats Persson/Mats Brewitz i början av 1730-talet vid Granbo/Grönby? bruk och åtminstone från 1735 vid Åbyhammar. Per Mattsson/ Per Brewitz bodde samma tid vid Oppboga bruk.
En Brewitz som jag först nyligen i Familysearch men inte kontrollerat själv: Johan Brewitz gift 18.5.1695 i Axberg. Hör av Dig om Du hittar något nytt, speciellt min Jacob född ca 1725.
Trevlig helg!
Pirkko

2002-05-14, 22:52
Svar #15

Essan Gradhman

Jag söker födelseförsamling för KARL GUNNAR BREWITZ född 24/7 1889 i Sthlms trakten. Även tacksam för uppgifter om hans föräldrar.
Mvh
Essan G

2002-05-15, 17:35
Svar #16

Pirkko Lencker-Matsson

Hej Essan!
Kan det vara fråga om Karl Gunnar Brewitz som enligt Söderskivan (1922-1924) var född 24.9.1889 i Tyresö och hade en dotter Margit GFunvor? Jag vet inte med säkerhet vem hans far var men har troligtvis sedan uppgifter om Karl Gunnars farfar och hans föräldrar.
Hälsningar
Pirkko Lencker-Mattsson

2002-05-15, 21:50
Svar #17

Essan Gradhman

Hej Pirkko!
Jag är säker på att det är den man jag söker, trots att jag fått en annan månad angiven och jag skulle vara mycket tacksam för ytterligare uppgifter ifrån dig.  
Mvh
Essan G

2002-05-15, 22:06
Svar #18

Pirkko Lencker-Mattsson

Essan!
Om Du själv kan kolla Karl Gunnars föräldrar i Tyresös dopbok står jag gärna till tjänst med de äldre uppgifter som jag kan ha.
Pirkko

2002-05-15, 22:26
Svar #19

Essan Gradhman

OKey...jag ska beställa kort för Tyresö, men vore tacksam om du vill skicka mig din e-mail adress så att jag kan återkomma till dig senare.
 
Det jag gett mig på nu, för att hjälpa en vän, verkar mycket krångligare än jag trott...jag har fått så många motstridiga uppgifter hittills av min vän.
Mvh
Essan

2002-05-15, 23:31
Svar #20

Pirkko Lencker-Mattsson

Hej Essan!
Jag måste lämna mailadress till jobbet eftersom hemmamailen tillhör sonen som själv finns i London.
Pirkko
lenp@nursing.redcross.se

2002-08-20, 23:21
Svar #21

Essan Gradhman

Vem känner till något om släkten Brewitz/Brevitz i Stockholmstrakten? Jag söker Carl Eric f troligen 1792. Han har varit bosatt i Värmdö förs. och Ingarö förs. på 1820--1840-talet.
mvh
Essan G

2002-08-21, 18:42
Svar #22

Pirkko Lencker-Mattsson

Hej Essan!
Har haft så mycket att göra på jobbet efter min långa semester så jag har inte hunnit svara alla mail.  
Carl Eric Brewitz var född 12 eller 18.6.1794 i Stenhustorp, Östra Vingåker. Han var gift med Christina Elisabeth Eriksdotter född 25.6.1799. Hon gifte om sig 27.10.1844 i Huddinge med Olof Andersson Löfström. Carl Eric Brewitz hade åtminstone sex barn varav en var Erik Theodor som Du sökt.  
Carl Erics föräldrar var Hans Brewitz, född 9.4.1761 vid Viråns övre hammare i Björkvik, död 31.5.1822 i Rudsjödal, Kila sn och Maria Catharina/Maja Medling, född 3.1.1761 i Risinge socken enligt Kila husförhörslängd.
Hans?föräldrar var Carl Brewitz, född 12.1.1731 enligt uppgift som jag fått av en forskare Erik Råberg. Modern hette Kirstin Hansdotter och var född 1733.  
Carl kan eventuellt vara samma Carl Brewitz vid Söderbyhammar som jag sett i Felingsbros  
husförhörslängder 1746-1755.
Carl Erics bror var Hans Adolf som är förfader till Lillemor Lundström (se 21.3.) Ni kan kanske slå ihop Er för att få klarhet i Carls härstamning.
Lycka till!
Pirkko Lencker-Mattsson

2002-08-21, 22:03
Svar #23

Essan Gradhman

Tack Pirkko!
Det där sparade in en massa onödigt arbete för mig...jag kunde omöjligt läsa på microkorten vad det stod att han var född. Jag var beredd att låna alla församlingar i närheten av Ingarö....*S*  
Nu kan jag satsa in mig på att titta på dessa uppgifter. Så än en gång...ETT STORT TACK!
mvh
Essan

2002-08-22, 19:09
Svar #24

Pirkko Lencker-Mattsson

Hej Essan!
Glömde i går skriva om familjens färskare öden.
Carl Erik Brewitz kom till Maria Magdalena församling i Stockholm i slutet av 1810-talet. År 1820 flyttade han till Värmdö och vidare till Ingarö och sedermera till Spånga varifrån han återvände till Maria Magdalena på 1830-talet. Senare öden är för mig okända men möjligen flyttade han till Huddinge där hustrun gifte om sig.
Sonen Erik Teodor Brewitz flyttade 1852 från Huddinge till Bandhagen och senare till Örby vilka då låg i Brännkyrka socken. Han gifte sig 5.5.1861 i Huddinge med Wilhelmina Johansdotter född 27.3.1841 i Botkyka. Wilhelmina flyttade 1923 från Lovö till dottern Anna Maria i Stockholm och dog 2.10.1923 enligt Söderskivan.
Hälsningar
Pirkko

2002-08-26, 21:34
Svar #25

Essan Gradhman

Hej Pirkko!
Vill bara tala om att jag nu har hittat rätt födelseförsamling för Amanda Erika Wilhelmina Brewitz!  
På åtskilliga ställen står det noterat att hon är född i Brännkyrka, men rätt församling är Huddinge!  
Trots att hon är införd i födelseboken i Huddinge står det i hfl för samma år (AI:20)i Huddinge att hon är född i Brännkyrka!!!  
Men jag litar ju trots allt mer på födelseboken, och familjen bodde faktiskt i Huddinge år 1869.
mvh
Essan G

2002-09-16, 22:40
Svar #26

Essan Gradhman

Några små rättelser till ovanstående ”Brewitzar”
 
Carl Eric Brewitz föddes den 12/6 1794 och döptes den 15/6 i Ö Vingåker(D).
 
Hans Brewitz föddes den 8/5 i Viråns övre hammare, Björkvik (D)och döptes den 12/4.
 
mvh
Eaan G

2002-09-18, 14:55
Svar #27

Essan Gradhman

Var försiktig med uppgifterna ifrån Family Search. Jag har under några dagar upptäckt inte mindre än tre fel på bara några generationer av släkten Brewitz.
Hans Brewitz är född 8/4 1761 i Virån,Björkvik(D)
där står istället 23/6 1761.
Carl Eric Brewitz är född 12/6 1794 i Stenhustorp, Östra Vingåker och inte 18/6 som det anges i Family search.
Tidigare har jag meddelat att Amanda Erika Vilhelmina Brewitz inte är född i Brännkyrka förs. som anges utan i Huddinge.
mvh till alla Brewitzforskare!
Essan

2002-12-28, 22:07
Svar #28

Patrik Andersson

Hej
 
Jag har stött på detta ovanliga namn på min morfars sida (ingift).  
 
Ernst Wilhelm Emil Brewitzon, född 23/1 1866 i Nyköping skall senare (?) ha kallat sig Brewitz.
 
Denna Brewitzon skall ha varit källarmästare och ägare av restaurang Iduna på Lilla Nygatan i Stockholm. Gift med Johanna Lovisa (Lova) Almgren, född 2/1 1866, död 15/2 1950 samt inflyttad till Kristine församling i Göteborg 1891.
 
Paret hade bl.a. sonen Ernst Johan Hugo Brewitz. Han verkar endast ha kallat sig just Brewitz. Han skall ha rest till Amerika men återkommit till Sverige där han gifte sig 1942 med Inga Margit Hel?ne Sjögren (författaren Peder Sjögrens syster), född 17/6 1911, död 26/6 1998. Utan barn.
 
Känner någon till släkten bakgrund bakåt såväl framåt som bakåt eller är du rent av ättling, hör av dig.
 
God fortsättning

2002-12-29, 14:37
Svar #29

Pirkko Lencker-Mattsson

Hej Patrik!
Hittade några kryptiska noteringar min man gjort för 20 år sedan efter samtal med ovanstående Inga.
Hennes man Ernst var född 1901 och dog omkring 1960. Hans far Ernst, född 1866, byggde 1912 ett hus på Lidingö. Han dog 1935 och hustrun 1950. De är begravda i släktgrav på Lidingö.
Denna Ernsts far Johan Wilhelm Brewitz var troligen född 29.1.1838 och dog 58 år gammal på Lund i Stigtomta.
Jag behöver Johan Wilhelms föräldrar för att eventuellt kunna hjälpa med äldre uppgifter.
Hälsningar
Pirkko Lencker-Mattsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna