ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 28 september, 2008  (läst 3261 gånger)

1999-08-30, 11:32
läst 3261 gånger

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Vänge-anor
 
1. KATARINA TOMASDOTTER 40:30. Född ca 1688 i Surby, Vänge, I. Död 79 år gammal lördag 25/4 1767 i Snevide, Havdhem, I. (Far 2, Mor 3)
Gift (1702-1724), ca 171. i Vänge?, I med HANS HANSSON 40:29. Född ca 168. i Dynis?, Eksta?, I. Död i Snevide?, Havdhem?, I. Bonde vid Dyniss i Eksta och vid Snevide i Havdhem. - Far: HANS 40:51. Född ca 165. i Dynis?, Eksta?, I. Död där. Bonde?. Mor: ANNA 40:52. Född ca 165. i Dynis?, Eksta?, I. Död där.
Barn
 KRISTINA HANSDOTTER 40:16. Född måndag 28/9 1724 i Dynis, Eksta, I. Död af Utsot och Masksjuka 53 år gammal torsdag 26/6 1777 i Sigters, Havdhem, I. Begravd måndag 30/6 1777 i Havdhem, I.
 
I
2. f
TOMAS JAKOBSSON 40:53. Född ca 165. i Surby?, Vänge?, I. Död i Surby, Vänge, I [Karin Felderman+Db febr 1728]. Bonde. (Barn 1, Far 4)
Gift ca 168. i Vänge?, I med HEDVIG BÅTELSDOTTER 40:54. Se 3.
Barn
 KATARINA, KARIN TOMASDOTTER 40:30. Se 1.
 
3. m
HEDVIG BÅTELSDOTTER 40:54. Född ca 165. i Surby?, Vänge?, I. Död i Surby, Vänge, I [Karin Felderman+Db febr 1728]. (Barn 1, Far 6)
 
II
4. ff
JAKOB TOMASSON 40:210. Född ca 162. i Surby?, Vänge?, I [Karin Felderman]. Död i Surby, Vänge, I [Karin Felderman]. Bonde. (Barn 2)
Barn
 TOMAS JAKOBSSON 40:53. Se 2.
 
6. mf
BÅTEL 40:211. Född ca 162. i Surby?, Vänge?, I [Karin Felderman+Db febr 1728]. Död där [Karin Felderman+Db febr 1728]. Bonde?. (Barn 3)
Barn
 HEDVIG BÅTELSDOTTER 40:54. Se 3.
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

1999-08-30, 12:16
Svar #1

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
Surby, Vänge skall nog vara Suderbys i Vänge

1999-08-30, 23:55
Svar #2

Utloggad Jessica Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Stefan.
Jag ber om ursäkt om jag missat något, men jag är ganska less på att ladda ner alla dina anor. Om de varit efterfrågade hade jag haft förståelse, men att bara redovisa dem alla för att få eventuella kommentarer är väl inte riktigt vad detta forum var tänkt för.
Låt oss återgå till diskussionerna.
Mvh Jessica

1999-08-31, 11:50
Svar #3

Lars Sundberg

Det är väl skoj att läsa man kanske hittar
någon anfader eller något som kan vara intressant.
Man behöver inte läsa allt om man inte vill.
Man behöver inte ladda ned det heller.
              //Lars

1999-08-31, 19:46
Svar #4

Utloggad Mats Ekedahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 01:26
    • Visa profil
    • www.obdr.se
Hej Stefan.
Jag tycker att det är kul att ladda ner dina anor, och till Jessica, skaffa en snabbare dator så kommer du att uppskatta detta.
/Mats

1999-08-31, 20:00
Svar #5

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7191
  • Senast inloggad: 2024-03-25, 22:16
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Till Olle: Stort TACK för all hjälp med vigslar och annat.
 
Till Jessica: Jag har väntat på en kommentar som din eftersom jag känt viss tveksamhet ibland om vad folk tycker, men alla som hörts av sig hittills i Anbytarforum, i e-postbrev och telefonsamtal har varit minst sagt positiva.
 
Till Lars och Mats: Tack för ert stöd! Det talar väl för att jag kan fortsätta!? Vad anser redaktionen?
 
Med hopp om gemensamma anor - förr eller senare.....
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

1999-08-31, 21:46
Svar #6

Utloggad Jens Lerbom

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 218
  • Senast inloggad: 2016-02-22, 18:10
    • Visa profil
Får man komma med ett litet förslag?
 
Jag tycker också att Stefans utlägg är helt OK! (Vi är ju släkt också som det verkar. och Du får/bör gärna fortsätta för min skull.  
 
Samtidigt tror jag att det ligger något i en sak som Jessica säger. (även om hon tycks ha varit på lite onödigt surt humör just igår) Har man en trög dator, trögt modem och trög IP så tar tex. diskussionen Norra Gotland en j...a tid att rulla upp.  
 
Så varför inte en egen diskussion som heter Stefan Simanders anor eller nåt sånt? Då kan man ju söka med kommandot Find i Netscape hur man gör i Explorer vet jag inte och kopiera det som verkar relevant.
 
Vad tror admin?? Får man göra så? Va? :-)
 
Hälsningar/konsensusjens

1999-08-31, 22:02
Svar #7

Jens L

… jo och så ett möjligt tillägg till antavlan:
 
Peder Kirckejues i Halla ting skällt Thomas Suderby i Viklau för en tjuv (Saköreslängden 1600)
 
Suderbys i Viklau är trol. fel det är med stor sannolikhet Vänge som avses. Suderbys, Vänge, Viklau fjärding, Halla ting (Rb 1653) är den enda gården som passar in på den här saköresnotisen.
 
+ Några delvis slarviga notiser i övrigt om gården ur domböckerna (dom är kanske sega att ladda ner men ganska mustiga och läsvärda):
 
Jacob Suderbys /Vänge?/ tilltalade Lars Salmons /Vänge, Mästerby?/ för det han alltÿdh witer honom för en fläskeskinka, och will gärna weeta hwad det betyda skall, och att Lars Salmons hustru, Margareta Jönsdotter, kallat hans dräng Olof Jacobsson för en tiuffunge … vittne Olof Olebs /Viklau/ /tjuv/ (Db 1655 mt s § 27)
 
§ 20 Kom för sittiandhe rätten dommaren uthi Halle tingh Daniel Månsson tilltalandhes Jacob Suderbys uthi Wänge för then öffuerlast han haffuer å honom begånget, då then tidh dommaren wart mädh gevaldighen Lars Matsson effter befaldhningzmansene order utskickat å cronans wäghner att panta wällärdhe herr Mattz j Wänghe för åtherståendhe cronans rest, och effter gewaldigers affreese, thå öffuerföllo herr Matts och hans son Per och Jacob Suderbys honom mädh skiändelighe ordh och slagh, och h:r Matts slogh honom på näsen, och dommaren Daniel Månsson gick uth, sigh att waske, då fölgde thenne Jacob effter honom haffwandhes thenstop uthi handhen och slagit honom mädh thet, så att han fik blånaedt och blowijte och Jacob mädh herr Matts son Per Mattson sedhan öffuerföllo honom, [ ] slagit; Härtill Jacob swaradhe, att han inthe wiste aff något klammerij, och när han uthkom till Daniel, så slogh han migh mädh en [tönnestelle] först, thermädh flög han honom uthi fampnen, och dommaren skiällte them för skiälmer och räffwar, kan skiee i begge [ ] ihoop; Dhärtill dommaren Daniel Månson swaradhe, att han [ ] honom, uthan han och herr Mattz son Per offuerföllo honom mädh slage och hårdragh så att han bekom et blåt öga och hååll uthi huffwudhet och intet skiällte them, Jacob sadhe att domaren flögh på honom oskyldigh; Dhertill dommaren sadhe, nej. Jacob sadhe att han inthet wiste aff att han slogh honom. Tillspordes them om thet tillförnne haffuer them imellan warit haat eller träta, the swarade nej. Dommaren sadhe att Jacob skiellte Lars Mattson för skiälm, men han hadhe inghe witne [  ]. Lars Nickarffwe berättadhe att the woro drukne; Effterfrågadhes om herr Mattz och hans son Per ähro tillstädhes, swaradhes nej. Alltså togo rätten thenne saak uthi skiärskodandhe, alldenstundh Jacob haffuer så cronans betiänte då han å cronans wärff och ährendher war stadder öffuerfallit och resolverade att Jacob skall böta – 40 mark androm till warnagel och pålades att herr Mattz och hans son Per och Jacob moste till nästa tingh stämmas till widhare förhör. (Db 1660 mt s § 20)
 
Jacob Suderbys /i Vänge/ ang att han stämt Hr Mats son Per för slagsmål Han ej tillst. … förmentes till förlikning … hotat prästen i klockarstugan med näven … /hänger ev ihop med § 33 där Hr Mats stämmer Jacob för tvist om brukande av gårdar/ se även § 35 där Olof Kyrkeliös begär tingsvittne på att hans hustru inte är beryktad för något även här Jacob Suderbys tillfrågad. (Db 1662 mt h § 34)
 
§ 38 Samma dag framkom befallningsmannen v:t Elias Stark begärandes det tingsrätten ville ett utslag giva emellan honom och Jacob Suderbys efter förr tingsrättens resolution och rannsakning, var saken utförligen med dess relation finnes och dit [quoad statum] controversi remiteras, Jacob Suderbys begärde att vittnen måtte edeligen avhöras; honom igensvarades att de hava deras ed gjort å förre tinget. Jacob Suderby sade ej därav veta och somlige av nämnden hava sagt att de ej gjorde deras ed, tillspordes honom vilken av nämnde[…] det sagt haver? Han ville ej dem namngiva. Tillspordes nämnden om de det hava sagt? De svarade ej annat än som protokollet utviste och befanns i all sanning att vittnen deras ed gjort haver vid förrige tinget. Jacob Suderbys sade att befallningsmannen slog honom med stången och drängen höll honom. Förhördes vittnen med tillfrågan om de hava deras ed gjort å förrige tinget? Därtill de samtlige svarade, ja, och blev deras bekännelse [uppläsen], den de ock nu undergingo. Tillspordes Lars Salmons om han hört befallningsmannen säga, taga Jacob Suderbys fast? Därtill han svarade sig ej hava hört befallningsmannen. Nekar till att han haver befallt taga honom fast. Jacob Suderbys bekände att han tagit en sten och ville sig värja och nekade hava befallningsmannens halsband sönder rivit. Lars Salmons piga Brita be:d berättade att hon hörde befallningsmannen säga åt Jacob Suderbys, att i skole köra i afton och Jacob svarade att han haver varit med sine hästar på åkern och givit sine skjutsp:g:r ty alltså intet vill köra. Veten i icke i […] sade befallningsmannen, så kunnen i uti någon köra ty det är kronans utlagor och p:r uti skatten uppburit som föras skole. Jacob Suderbys sade sig intet vilja skjutsa och gick bort och befallningsmannens tjänare tog honom fast och befallningsmannen tog till en granstock och slog Jacob Suderbys ett slag över huvudet och Jacob tog till en sten och ej slog befallningsmannen. Jacob ville intet skjutsa ty jag giver mina skjutsp:g:r och befallningsmannen befallde taga honom fast och ej såg att befallningsmannens tjänare honom slå. Befallningsmannen tillstår att han gav Jacob Suderbys en [skau] Hans Olsson, en dräng, berättade att han såg befallningsmannens drängar löpa efter Suderbys på ängen och ej mera vet. Jacob Suderbys insinuerade sin libell med dess dokumenter som ad acta finnas. Tillspordes parterna om de hava mera att angiva, därtill parterna svarade nej, utan Jacob Suderbys begärde att hans dotter måtte examineras, honom igensvarades att ej kan tillåtas såsom ett vittne.
Rätten tog denne sak uti deliberation och befunno efter förrige tingsrannsakning vittnen alla vara emot Jacob Suderbys. Ty resolverades att Jacob Suderbys skall muntlig eller skriftlig avbedja hos befallningsmannen och böta 40 m: och om parterna ej vill åtnöjas då söke parterna den höglovl: Kongl: hovrätt eller lagmansrätten om de ej vilja [aquierera?]. Jacob Suderbys ej vill [---rera?] utan vill stå på sin rätt och vidare söka. Befallningsmannen sade att den libell som är insinuerad är av idel lögn och osanning och vill med skäl den kullkasta och tillspordes rätten om denne sak är [app---?], honom igensvarades ej appelando utan supplikando att anställa som […] kraftigt är och är nöjd med domen, allenast execution måtte beros till dess därom [varder] hos den höglovl: Kongl: hovrätt ansökning gjort. Sedan framkom Jacob Suderbys sägandes vara med domen benöjder och den fullgjör om allenast befallningsmannen ville därmed bero låta. (Db 1669 mt v § 38)

1999-09-01, 00:05
Svar #8

Utloggad Jessica Pettersson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 19
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej alla.  
Eftersom Stefans anor är uppskattade av så många skall inte jag vara omedgörlig. Ber om ursäkt för att jag lät onödigt sur, det var inte meningen. Jag tänkte bara steget längre, om alla skulle göra så... Ja, ni förstår ju själva. Idén om en separat diskussion var bra, då kan man ju välja själv.  
Mvh Jessica : )

1999-09-07, 21:46
Svar #9

Ann Ekvall

Hej!
 
Jag har precis börjat nysta i min gotländska släkt.  
Om ni har material om Skogs, Vänge, eller känner till folk som flyttat dit (bl.a. Oscar Timotheus Blomberg, fr. Visby ca 1870?), så sitter ni väl inte och håller på det?! :o)  
 
Mycket tacksam för bidrag!
 
Ann Ekvall

1999-09-07, 22:21
Svar #10

Utloggad Mats Ekedahl

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 315
  • Senast inloggad: 2024-03-24, 01:26
    • Visa profil
    • www.obdr.se
Hej Anna!
Det här är inte mycket, men...
 
Olof Petter Julius SJÖGREN = Kristina Maria BODIN
  Gift Söndag 14 September 1884, VÄNGE.
  Olof Petter Julius SJÖGREN:
    Född Torsdag 18 December 1856, ÖSTERGARN, Gutenviks.
    Flyttar 1884-04-24 till Vänge, Skogs. Arbetare hos Husb. Erik Rosvall.
  Kristina Maria BODIN:
    Född Onsdag 23 Oktober 1850, KRÄKLINGBO.
    Flyttar 18?? till Wänge, Prästgård. Piga hos Kyrkoherde Emil Kahl.
    Flyttar 1883 till Vänge, Skogs. Piga hos Husb. Erik Rosvall.
 
Barn:
Elida Maria SJÖGREN
  Född Söndag 13 December 1885, Vänge, Skogs.
  Reference number: P166
 
Övrigt:
1909 Bor i Vänge, Norbys  21/128. Far, mor och Elida.
 
/Mats

1999-09-08, 07:11
Svar #11

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
Här ett antal vigslar med folk från Skogs i Vänge (ej komplett):
 
1731-10-26  Lars Michelsson Skogs, Vänge  Gertrud Hansdotter Tune, Viklau  Viklau
1738-11-23 Husbonde Rasmus Rasmusson Sallmunds, Vänge Piga Elsa Michaelsdotter Skogs, Vänge  Vänge
1808-09-01 Husbonde Lars Nyström Skogs, Vänge Husbondedotter Anna Elisabet Jeremiaedotter Petsarve, Sjonhem  Vänge
1841-01-07 Husbonde Jeremias Nyström Skogs, Vänge Husbondedotter Margareta Catharina Michaelsdotter Gyle, Ala  Ala
1854-11-28 Husbondeson Johan Norrby Skogs, Vänge Husbondeänka Maria Magdalena Johansdotter Liffride, Stånga  Stånga
1855-08-10 Husbondeson Lars Norrby Skogs, Vänge Husbondedotter Johanna Elisabeth Johansdotter Liffride, Stånga  Stånga

1999-09-08, 17:19
Svar #12

Utloggad Elisabeth Molin

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 144
  • Senast inloggad: 2014-04-23, 10:32
    • Visa profil
    • www.snevide.com
Här är kanske lite mer om  
Surby Vänge - Dinse Eksta - Snevide Havdhem.
 
SNEVIDE PART 1
 
Hans Hansson (Dinse Eksta)
* ../.. 1691
+ 26/4 1741 Snevide part 1
Kirsten Nilsdotter
* 14/2 1686 Snevide part 1
+ ../.. .... Dinse Eksta
 
_________________________
 
 
Kirstin gifte sig till Dinse Eksta och dör där.
Hans gifte då om sig med Karin  
Den 11 november 1726 utflyttade Hans och Karin från Dinse i Eksta hit till Snevide.
 
_________________________
 
Hans Hansson (Dinse Eksta)
* ../.. 1691  
+ 26/4 1741 Snevide part 1
 
Catharina ”Karin” Thomasdotter  
* 10/8 1688 Suderbys Vänge  
+ 25/4 1767 Snevide part 1
_________________________________________________
 
Thomas * ../.. 1719 G.7/10 1744 part 1  
+ 11/5 1754
 
Christina, Kirsten * 28/8 1724  
G.22/11 1746  + 26/6 1777
 
Hans * 4/3 1727  + 30/4 1727
 
Hans * 28/8 1734  + 10/9 1734
 
Hans * 9/11 1735  + 13/8 1738
 
 
 
Nils Nilsson gift i första äktenskapet med Ursilla Valtinsdotter.
Nils och Ursillas dotter Kirsten gifte sig till Dinse i Eksta med Hans Hansson.
Kirsten Nilsdotter dog vid Dinse i Eksta. Hans Hansson gifte om sig med Karin Thomasdotter från Suderbys i Vänge. År 1726 flyttade Hans och Karin med barnen till Snevide. Samtidigt flyttade Barbra Maria Hermansdotter Schmidt och Lars Hansson Gyllander in vid Dinse i Eksta.
Nils Nilsson Snevide gift i andra äktenskapet med Cattrina Hansdotter Schmidt änka från Rangvalds.
Cattrina Hansdotter Schmidt gift i första äktenskapet med Jacob Persson Rangvalds.
Cattrina Hansdotter Schmidt brorsdotter Barbra Maria Hermansdotter Schmidt gift med Lars Hansson Gyllander.

1999-09-09, 18:42
Svar #13

Ann Ekvall

TACK både Mats och Olle!
 
Jag ser att det är mycket för mig att reda i, förutom själva släkten... Det ska bli intressant!
Tar självklart gärna emot ännu mer!...
 
/Ann Ekvall

2003-02-20, 13:19
Svar #14

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Jag vet inte om man ska fortstätta en tre år gammal diskussion, men en stor fördel med Stefans exponering är just att han gör det sockenvis. Jag vet inte om jag skulle ha orken att springa in under en separat rubrik.  
Samtidigt har jag själv funderat att lägga ut mina forskarmödor och då är väl risken att Jessicas invändning kommer att visa sig vara berättigad. Jag skulle vilja propagera för en hemsida eller rubrik i rötter med en allomfattande gotländsk släktbok. Jag har tacksamt noterat Olles Överbys arbete. Min tanke är dock att en sådan släktbok skulle kunna vara 1. Användarredigerad med möjlighet till kommentarer och diskussioner omkring släkt och person
2. Sockenindelad
3. Med obligatorisk källhänvisning
4. Ett redaktionsråd skulle tillsättas med makt att rensa i materialet.
 
Detta är än så länge spåneri och hur man tekniskt skulle kunna lösa det vet jag inte. Vet du?
 
Till saken:
Jag har funnit en trolig ana i Vänge vid namn Olof
Olofsson, född 1723-12-30 på Sallmunds, Vänge. Föräldrar: Olof och Pernilla.
 
Är det någon som har något på dem?
 
MVH
 
Lars Norrby

2003-03-18, 22:11
Svar #15

Utloggad Ingegerd Sahlsten

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2012-03-29, 15:17
    • Visa profil
Hej! jag söker barn till drängen Lars Sahlsten Vänge som gifte sig 1843-01-15 i Vänge med Maria Sofia Lingstedt. Även föräldrar till dessa.
 
Mvh
Ingegerd

2003-03-18, 22:16
Svar #16

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
Ingegerd:
 
    Ättlingar
     Lars Sahlsten
 
 
     Lars Sahlsten. Gift med Maria Sofia Lingstedt 1843-01-15 Vänge (I).
          Barn med Maria Sofia Lingstedt:
          1 Johan Alfred Sahlsten. Född 1843-05-22 Vänge (I).
          2 Lars Edward Sahlsten. Född 1847-04-19 Vänge (I).
          3 Maria Catharina Olivia Salsten. Född 1852-01-21 Vänge (I).
          4 Olivia Josefina Albertina Sahlsten. Född 1853-11-23 Vänge (I).  
          Död 1940 Mästerby (I).
 
     Generation 1
 
     1 Johan Alfred Sahlsten. Född 1843-05-22 Vänge (I).
          Barn med Klara Vilhelmina Eriksdotter:
          1.1 Ernst Georg Sahlsten. Född 1872 Vänge (I).
          1.2 Lars Erik Sahlsten. Född 1878 Vänge (I). Död 1945 Klinte (I).
          1.3 Maria Ottila Sahlsten. Född 1880 Vänge (I).
          1.4 Hedda Amalia Sahlsten. Född 1882 Vänge (I).
          1.5 Ingrid Anna Sahlsten. Född 1885 Vänge (I).
          1.6 Alinda Wilhelmina Sahlsten. Född 1886 Vänge (I).
          1.7 Albin Sahlsten. Död 1954 Ardre (I).
     2 Lars Edward Sahlsten. Född 1847-04-19 Vänge (I).
          Barn med Margreta Catharina Jacobina Okänd:
          2.1 Aldina Maria Margareta Sahlsten. Född 1875 Bjärges, Vänge (I).
          2.2 Emma Theresia Sahlsten. Född 1878 Bjärges, Vänge (I).
          2.3 Johanna Wilhelmina Sahlsten. Född 1880 Bjärges, Vänge (I).
          2.4 Hedda Dorotea Sahlsten. Född 1883 Bjärges, Vänge (I).
          2.5 Elin Anna Josefina Sahlsten. Född 1886 Bjärges, Vänge (I).
          2.6 Hilda Amanda Olivia Sahlsten. Född 1888 Bjärges, Vänge (I).
          2.7 Agda Elisabeth Sahlsten. Född 1890 Bjärges, Vänge (I).
     3 Maria Catharina Olivia Salsten. Född 1852-01-21 Vänge (I).
     4 Olivia Josefina Albertina Sahlsten. Född 1853-11-23 Vänge (I). Död  
     1940 Mästerby (I).
          Barn med Olof Edvard Enequist:
          4.1 Emeli Josefina Elisabet Enequist. Född 1881-08-15 Bander,  
          Mästerby (I).
          4.2 Elin Anna Karolina Enequist. Född 1883-09-21 Bander, Mästerby  
          (I). Död 1975-01-27 Klintehamn (I).
          4.3 Karl Gustaf Edvard Enequist. Född 1885-07-07 Bander, Mästerby  
          (I). Död 1950 Visby (I).
          4.4 Ester Sofia Viktoria Enequist. Född 1887-09-21 Bander,  
          Mästerby (I). Död 1975-06-16 Klintehamn (I).
          4.5 Emil Nathanael Enequist. Född 1889-12-13 Bander, Mästerby (I).
          4.6 Ruth Ebba Maria Enequist. Född 1892-09-15 Bander, Mästerby (I).
          4.7 Olof Erik Enequist. Född 1895-06-26 Bander, Mästerby (I). Död  
          1984-03-19 Haga, Mästerby (I).
          4.8 Ruth Hedvig Enequist. Född 1898-11-04 Bander, Källunge (I).  
          Död 1975-03-23 Skogs, Mästerby (I).
 
     Generation 2
 
     1.1 Ernst Georg Sahlsten. Född 1872 Vänge (I).
     1.2 Lars Erik Sahlsten. Född 1878 Vänge (I). Död 1945 Klinte (I).
     1.3 Maria Ottila Sahlsten. Född 1880 Vänge (I).
     1.4 Hedda Amalia Sahlsten. Född 1882 Vänge (I).
 
          Barn med Karl-Johan Nordwall:
          1.4.1 Astrid Kally Virginia Nordwall. Född 1907-12-08 Atlingbo (I).  
          Död 1986-03-01 Visby (I).
          1.4.2 Maj Svea Amalia Nordvall. Född 1910 Atlingbo (I). Död 1936  
          Atlingbo (I).
     1.5 Ingrid Anna Sahlsten. Född 1885 Vänge (I).
     1.6 Alinda Wilhelmina Sahlsten. Född 1886 Vänge (I).
          Barn med Karl Fredrik Johannes Myrgren:
          1.6.1 Kally Margareta Myrgren. Född 1915-09-03 Rovide, Eskelhem (I).  
          Död 1982-10-02 Visby (I).
     1.7 Albin Sahlsten. Död 1954 Ardre (I).
          Barn med Okänd Okänd:
          1.7.1 Alfred Olof Sahlsten. Född 1897-06-01 Ardre (I). Död  
          1980-07-10 Visby (I).
          1.7.2 Wilhelm Sahlsten. Född 1904 Ardre (I). Död 1965 Överjärna  
          (AB).
     2.1 Aldina Maria Margareta Sahlsten. Född 1875 Bjärges, Vänge (I).
     2.2 Emma Theresia Sahlsten. Född 1878 Bjärges, Vänge (I).
     2.3 Johanna Wilhelmina Sahlsten. Född 1880 Bjärges, Vänge (I).
     2.4 Hedda Dorotea Sahlsten. Född 1883 Bjärges, Vänge (I).
     2.5 Elin Anna Josefina Sahlsten. Född 1886 Bjärges, Vänge (I).
     2.6 Hilda Amanda Olivia Sahlsten. Född 1888 Bjärges, Vänge (I).
     2.7 Agda Elisabeth Sahlsten. Född 1890 Bjärges, Vänge (I).
     4.1 Emeli Josefina Elisabet Enequist. Född 1881-08-15 Bander, Mästerby  
     (I).
     4.2 Elin Anna Karolina Enequist. Född 1883-09-21 Bander, Mästerby (I).  
     Död 1975-01-27 Klintehamn (I).
          Barn med Karl Olof Frans Johansson:
          4.2.1 Elisabet Johansson. Född 1909-01-19 Bander, Mästerby (I).  
          Död 1978-07-15 Västervik (H).
          4.2.2 Kally Ester Johansson. Född 1910-03-29 Bander, Mästerby (I).
     4.3 Karl Gustaf Edvard Enequist. Född 1885-07-07 Bander, Mästerby (I).  
     Död 1950 Visby (I).
          Barn med Nancy Emilia Kinberg:
          4.3.1 Karl Agne Enequist. Född 1916-02-11 Visby (I). Död  
          1995-04-03 Visby (I).
     4.4 Ester Sofia Viktoria Enequist. Född 1887-09-21 Bander, Mästerby (I).  
     Gift med David Rosvall 1917-04-09 Mästerby (I). Död 1975-06-16  
     Klintehamn (I).
          Barn med David Rosvall:
          4.4.1 Bengt Olof Rosvall. Född 1918-09-05 Tofta (I).
          4.4.2 Nils Torgny Rosvall. Född 1919-12-31 Annexen, Tofta (I).
          4.4.3 Erik Staffan Rosvall. Född 1922-11-16 Klinte (I).
          4.4.4 Birgitta Rosvall. Född 1926.
          4.4.5 Gunilla Rosvall. Född 1936.
     4.5 Emil Nathanael Enequist. Född 1889-12-13 Bander, Mästerby (I).
     4.6 Ruth Ebba Maria Enequist. Född 1892-09-15 Bander, Mästerby (I).
     4.7 Olof Erik Enequist. Född 1895-06-26 Bander, Mästerby (I). Död  
     1984-03-19 Haga, Mästerby (I).
          Barn med Ingeborg Linn?a Pettersson:
 
          4.7.1 Gösta Enequist. Född 1929 Mästerby (I).
          4.7.2 Iris Enequist. Född 1931 Mästerby (I).
          4.7.3 Berit Enequist. Född 1940 Mästerby (I).
          4.7.4 Lars Enequist. Född 1950 Mästerby (I).
     4.8 Ruth Hedvig Enequist. Född 1898-11-04 Bander, Källunge (I). Död  
     1975-03-23 Skogs, Mästerby (I).
          Barn med Gunnar Erik Edmund Olsson:
          4.8.1 Gunvor Olsson. Född 1933 Visby (I).
          4.8.2 Göran Olsson. Född 1934 Visby (I).
 
     Generation 3
 
     1.4.1 Astrid Kally Virginia Nordwall. Född 1907-12-08 Atlingbo (I). Död  
     1986-03-01 Visby (I).
     1.4.2 Maj Svea Amalia Nordvall. Född 1910 Atlingbo (I). Död 1936  
     Atlingbo (I).
     1.6.1 Kally Margareta Myrgren. Född 1915-09-03 Rovide, Eskelhem (I).  
     Död 1982-10-02 Visby (I).
          Barn med Karl Gustav Folke Karlsson:
          1.6.1.1 Harry Gustav Karlsson. Född 1935-05-22 Visby (I).
          1.6.1.2 Nils Bertil Sune Karlsson. Född 1941-03-19 Visby (I).
          1.6.1.3 Dan Kenneth Karlsson. Född 1956-08-10 Visby (I).
     1.7.1 Alfred Olof Sahlsten. Född 1897-06-01 Ardre (I). Död 1980-07-10  
     Visby (I).
     1.7.2 Wilhelm Sahlsten. Född 1904 Ardre (I). Död 1965 Överjärna (AB).
     4.2.1 Elisabet Johansson. Född 1909-01-19 Bander, Mästerby (I). Död  
     1978-07-15 Västervik (H).
          Barn med Birger Waldemar Siggelin:
          4.2.1.1 Lars Birger Siggelin. Född 1946-10-31 Klinte (I).
     4.2.2 Kally Ester Johansson. Född 1910-03-29 Bander, Mästerby (I).
     4.3.1 Karl Agne Enequist. Född 1916-02-11 Visby (I). Död 1995-04-03  
     Visby (I).
     4.4.1 Bengt Olof Rosvall. Född 1918-09-05 Tofta (I).
     4.4.2 Nils Torgny Rosvall. Född 1919-12-31 Annexen, Tofta (I).
          Barn med Sirke-Liisa Okänd:
          4.4.2.1 Nils Göran Olavi Rosvall. Född 1950-04-11 Othem (I).
          4.4.2.2 Eva Kristina Rosvall. Född 1953-04-08 Othem (I).
     4.4.3 Erik Staffan Rosvall. Född 1922-11-16 Klinte (I).
          Barn med Inger Karin Okänd:
          4.4.3.1 Anna-Carin Rosvall. Född 1962-09-20 Klinte (I).
          4.4.3.2 Sofia Cecilia Viktoria Rosvall. Född 1965-11-25 Klinte (I).
     4.4.4 Birgitta Rosvall. Född 1926.
     4.4.5 Gunilla Rosvall. Född 1936.
     4.7.1 Gösta Enequist. Född 1929 Mästerby (I).
     4.7.2 Iris Enequist. Född 1931 Mästerby (I).
     4.7.3 Berit Enequist. Född 1940 Mästerby (I).
     4.7.4 Lars Enequist. Född 1950 Mästerby (I).
     4.8.1 Gunvor Olsson. Född 1933 Visby (I).
     4.8.2 Göran Olsson. Född 1934 Visby (I).
 
     Generation 4
 
     1.6.1.1 Harry Gustav Karlsson. Född 1935-05-22 Visby (I).
     1.6.1.2 Nils Bertil Sune Karlsson. Född 1941-03-19 Visby (I).
     1.6.1.3 Dan Kenneth Karlsson. Född 1956-08-10 Visby (I).
     4.2.1.1 Lars Birger Siggelin. Född 1946-10-31 Klinte (I).
     4.4.2.1 Nils Göran Olavi Rosvall. Född 1950-04-11 Othem (I).
     4.4.2.2 Eva Kristina Rosvall. Född 1953-04-08 Othem (I).
     4.4.3.1 Anna-Carin Rosvall. Född 1962-09-20 Klinte (I).
     4.4.3.2 Sofia Cecilia Viktoria Rosvall. Född 1965-11-25 Klinte (I).

2003-03-20, 22:05
Svar #17

Utloggad Ingegerd Sahlsten

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2012-03-29, 15:17
    • Visa profil
Hej det stämde bra med Lars Sahlsten Wänge nu är frågan var är hans förfäder. Mvh Ingegerd Shalsten

2004-02-04, 10:30
Svar #18

Utloggad Lars Norrby

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 483
  • Senast inloggad: 2024-03-26, 22:18
    • Visa profil
Hej!
 
Genom min forskning har jag åter hamnat i Vänge.  
Ovan nämnde Olof (Jacobsson) Kyrkjuves lämnade i sitt första gifte två döttrar efter sig:  
Elisabeth gifte sig med en Lars Jacobsson, med vilken hon slog sig ned på Hajdebys i Kräklingbo (första hälften av 1660-talet).  
Systern Anna gifte sig med en Thomas Nilsson och de flyttade redan på 1650-talet till samma gård i Kräklingbo.  
Jag är nu nyfiken på om någon har ytterligare information om Olof Kyrkjuves. Han förekommer ofta i domböckerna, men för det mesta som nämndeman. Det vore intresant att veta vad det var man beskyllde hans (andra?) hustru Anna Kremplaus för (Jens inlägg). Hon tycks senare ha varit trolovad med (och gift?) med sockenprästen och slagskämpen herr Matts.
 
Svågrarna Thomas och Lars ursprung är också av stort intresse. De bör ha gift sig med systrarna redan på 1630-talet.
 
Mina källor har varit rättshandlingar kring arvstvisten om Kyrkjuves och främst då Thomas Nilsons inlaga, diarieförd i Visby 26/9 1663. Jens Lerbom var den som satte mig på rätt spår.
 
MVH
 
 
Lars Norrby

2007-07-04, 22:40
Svar #19

Utloggad Majvor Bogren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2019-10-12, 12:47
    • Visa profil
Hej!
Söker uppgifter om Christina Maria Persdotter Gök, född 1815 02 28 Vänge. Är intresserad av hennes föräldrar , ev. syskon samt deras födelsedata. Ch. M. var min farfars farmor. Tacksam för alla upplysningar jag kan få.
Mvh Majvor

2007-07-05, 16:44
Svar #20

Utloggad Solvig Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2294
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 08:27
    • Visa profil
Hej Majvor!
Vänge verkar sakna födelsebok, men jag letade lite i hfl för åren 1811-31 och fann följande:
I Gandarfwe fanns, boende På Grunden, som det stod
Änkl.Pehr Gök f.1751 med följ.barn:
oäkta sonen Pehr f.1809
oäkta dottern Greta Lisa f.21/1 1806
Brita Stina Gök f.20/3 1785 ?
oäkta Stina Maja f.28/2 1815.
Kan det vara rätt familj tror du?
Christina Maria blev ju ofta Stina Maja på den tiden då namnbruket inte var så konsekvent.
Det var alltid något, om än med en del frågetecken.
 
Mvh
Solvig

2007-07-05, 20:13
Svar #21

Utloggad Solvig Nilsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2294
  • Senast inloggad: 2016-10-06, 08:27
    • Visa profil
Hej igen!
Skrev det här för någon timme sedan, men datorförbindelserna har strulat...
Jag skrev att jag letade vidare i lite tidigare hfl,
1785-99 och fann följ.:
Boende på Norrbys Grund, Enkan Brita Gök f.1726,
Hustru Brita f.1753, dotter Brita Stina f.1785 och så längst ner på sidan med kryss framför, liksom vid hustruns namn, Gifteman Pehr Gök.
 
Hälsn.
Solvig

2007-07-05, 21:59
Svar #22

Klara Björkman

Hej Majvor och Solvig.
Födelseboken för Vänge heter C:2, födda i Vänge, Buttle och Guldrupe åren 1787 - 1844, på sidan 2642.11.35100 finns antecknat Pigan Brita Stina Göks oäkta dotter, Christina Maria.
Mvh Klara.

2007-07-12, 21:42
Svar #23

Utloggad Majvor Bogren

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 106
  • Senast inloggad: 2019-10-12, 12:47
    • Visa profil
Hej Solvig och Klara!
Tack skall ni ha för uppgifterna jag har fått av er. Kom hem från en resa sent igår kväll, så jag har inte hunnit tacka er tidigare. Nu så har jag lite mera att gå på när det gäller min ff fm. Än en gång tusen tack.
 
Mvh Majvor.

2007-09-16, 17:47
Svar #24

Utloggad Essie Pettersson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 125
  • Senast inloggad: 2020-09-08, 20:44
    • Visa profil
Hej!
Är det någon som vet något om Niklas August Wigström, står att han är född 14/8 1846 i Vänge, men finns inte i födelseboken.
Likaledes står det om hans hustru Maria Hage att hon är född 1844 i Vänge, men inte heller hon finns där.
De finns i Sjonhem vid 1900-års folkräkning. De har då barnen. August Albert Adolf född 1878 i Sjonhem, Emma Augusta född 1882 i Sjonhem och Johan Ludvig född likaledes i Sjonhem. Vad jag är ute efter är föräldrar till Niklas August och Maria
M.V.H.
Essie Pettersson

2007-09-17, 12:53
Svar #25

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
Essie
 
Bif bild är från Hejde C:2, födda 1846 i Väte. Namnet stämmer. Datum är 08-19 i st f 08-14 men det kan ju vara läsfel någonstans. Den angivne fadern är båtsman i Vänge.  
 

2007-09-17, 13:28
Svar #26

Utloggad Olle Överby

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1764
  • Senast inloggad: 2022-10-19, 14:15
    • Visa profil
    • https://1drv.ms/u/s!AvCM9dq1W7qzhC0GI7LzFONZ66Lt
Efter ytterligare lite letande har jag hittat följande:
 
 Anfäder
     Niklas August Wigström
 
 
         
      Niklas August Wigström. Född 1846-08-19 Vänge (I) 1). Far: I:1  
      Matthias Niclas Wickman (Redbar). Mor: I:2 Brita Cajsa Okänd.
      Familj med Maria Hage (Född 1844 Vänge (I) 2).)
        Barn:
        August Albert Adolf Wigström. Född 1878 Suderbys, Sjonhem (I) 3).  
        Emma Augusta Wigström. Född 1882-07-31 Sjonhem (I) 4).  
        Johan Ludvig Wigström. Född 1888 Suderbys, Sjonhem (I) 3). Död  
        1971-12-23 Hejdeby (I) 5).  
 
 
     Generation I
      I:1  f
      Matthias Niclas Wickman (Redbar). Kronobåtsman. Född 1814-11-04 Viklau  
      (I). Far: II:1 Okänd Okänd. Mor: II:2 Christina Maria Okänd.
      Familj med Brita Cajsa Okänd (Född 1822-02-22 Väte (I).)
        Barn:
        Niklas August Wigström. Född 1846-08-19 Vänge (I) 1).  
        Katrina Maria Wickman. Född 1850 Sjonhem (I).  
        Johanna Olivia Kristina Vickman. Född 1853-08-20 Sjonhem (I) 6).  
        Lars Carl Oscar Wigström. Född 1857-06-30 Sjonhem (I).  
      I:2  m
      Brita Cajsa Okänd. Född 1822-02-22 Väte (I).
 
 
     Generation II
      II:1  ff
      Okänd Okänd.
      Familj med Christina Maria Okänd (Född 1787.)
        Barn:
        I:1 Matthias Niclas Wickman (Redbar). Född 1814-11-04 Viklau (I).  
      II:2  fm
      Christina Maria Okänd. Född 1787.
 
 
    Källor
      1)  Hejde C:2
      2)  Sjonhem hfl
      3)  1890 års folkräkning
      4)  Catharina Larsson
      5)  Sveriges dödbok 1950-1999
      6)  Sjonhem födelsebok

2008-09-28, 16:07
Svar #27

carina bjärgestad

Hej, min farfarsfar och hans hustru bodde på Gotland ett tag, min farfar är född där, jag undrar om någon har info om hur länge bodde dom där, och var på gotland,vad jag hört så ska dom bott i Bjärges? Kan det stämma.  Han hette Oskar August Pettersson f. 1875-07-06, och hans hustru, Amanda Kristina f.1872-04-26. Min farfar hette Ture Bertil Petersson  f.på Gotland 1910-05-13.
MVH carbja.

2008-09-28, 17:21
Svar #28

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
Hej Carina
Börjar med att försöka konstatera vem som var föräldrar med lite mer uppgifter.
 
enl scb födda i Visby domkyrko
1910-05-13
Ture Bertil (ej döpt)
fader, charkuteriarbetaren oscar August Pettersson f 1875-01-06
moder, Amanda Kristina Hedström (öster 45 v) f 1872-04-26
 
Jag själv kan inget om Gotland men de som är duktiga på detta behöver så mycket uppgifter som möjligt så se detta som en hjälp till andra.
 
Lasse
 
(Meddelandet ändrat av Lassew den 28 september, 2008)

2008-09-28, 17:33
Svar #29

Utloggad Lasse Waldemarsson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5784
  • Senast inloggad: 2024-01-29, 18:09
    • Visa profil
i sb 1900
ser det ut så här, nu vet vi var de är födda mm
 
Post 2041617
Petterson, Oscar August
Charkuteriarbetare
f. 1875 i Uppsala (Uppsala län, Uppland)
Gift man, far i familjen
Ranten No 34
Falköpings stadsförs (Skaraborgs län, Västergötland)
Födelseort i källan: Uppsala Uppsala län
 
Post 2041616
Hedström, Amanda Kristina
f. 1872 i Husby (Kopparbergs län, Dalarna)
h.
Gift kvinna, mor i familjen
Ranten No 34
Falköpings stadsförs (Skaraborgs län, Västergötland)
Födelseort i källan: Husby Kopparbergs län
 
Lasse

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna