ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Armandt  (läst 990 gånger)

2005-12-19, 01:33
läst 990 gånger

Ulrika Eversdijk

Det sägs att min sambos släktingar med efternamn Armandt var valloner. Vet någon mer?

2006-08-21, 16:10
Svar #1

Anders Armandt

Hej Ulrika!
Jag är själv en ingift Armandt. Jag har också hört ryktesvis om att det skulle vara vallonskt. Jag har själv forskat lite och kommit fram till att namnet är ganska nytt i Sverige, det är bara ett fåtal som heter Armandt, men att det också finns en gren i Usa, som heter Armandt.
Detta kommer kanske lite sent, men det är först nu som jag har sett ditt inlägg.

2006-08-21, 21:08
Svar #2

Utloggad Stig Geber

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1302
  • Senast inloggad: 2024-02-22, 17:51
    • Visa profil
Namnet Armandt är inte känt bland de valloner som invandrade på 1600-talet. Om det skulle vara franskt borde det stavas Armand.
Jag finner att namnet verkar ha tagits någon gång strax före 1900 i Stockholm av brandsoldaten Johan Olsson, f 1872 i Alnö.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna