ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-05-07  (läst 2134 gånger)

2001-03-26, 16:37
läst 2134 gånger

Yngve Espell

Hej Peter.
Bara ett litet tillrättaläggande.
Jag tar för givet att Spjutbäckens bruk i Varnum
avser Varnum beläget i Värmland, eftersom jag vid
tillfället forskade i det länet (se ovan), och att
källan (se ovan)även fanns där.
Alldeles riktigt så finns det även ett Varnum i Västergötland, men det avsågs inte i det här fallet.
Lycka till i detektivarbetet. Jag följer med spänning fortsättningen.
MVH
Yngve Espell

2001-03-26, 17:26
Svar #1

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Ooops! Aj då, Värmland var det förstås och du skrev ju mycket riktigt S-län. Det var lite för sent på kvällen för mig... Värmland stämmer ju bra med de andra Tysk-observationer jag gjort tidigare. Vi får se om vi lyckas knyta ihop Graninge-Tyskarna med Tyskarna i mellansverige till slut!

2001-03-26, 18:32
Svar #2

Utloggad Brita Brännström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2010-12-06, 17:56
    • Visa profil
Ett sätt att söka Göran Göransson Tysks ursprung kan vara att fundera över hur han kan ha rekryterats till jobbet i Graninge. Efter vad jag förstår var det svårt för smeder att byta arbetsplats. Ägarna försökte förhindra flytt genom kontrakt och genom ekonomisk bindning. Däremot verkar det troligt att ägarna verkade för flyttning mellan sina egna bruk för att överföra kunskaper och erfarenheter.
Därför undrar jag om någon kan ta fram uppgift om vilka som satsade pengarna för att starta Graninge bruk? Nästa steg blir att ta reda på om någon av intressenterna var ägare i något annat bruk och i så fall söka bland smeder och smedslärlingar  där.  
Boken om Graninge bruks historia finns varken på biblioteket eller Landsarkivet här i Östersund, tyvärr.  
Brita

2001-03-27, 09:44
Svar #3

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Brita: Vilken bra id?! Det låter som ett mycket smart sätt att hitta vilka bruk vi bör söka igenom efter Görans fader.
 
Din teori låter mycket troligare än att Göran Tysk rekryterades direkt från Tyskland till ett litet, litet nystartat bruk långt uppe i de norrländska skogarna.
 
Graninge bruk grundades och ägdes i början av guvernören i Västernorrlands län Carl Sparre. Han eller hans släktingar kan mycket väl ha ägt ett antal bruk i mellansverige. Tyvärr har inte Svenskt Biografiskt Lexikon hunnit till namn på bokstaven S ännu, så vi kan inte läsa om honom där, men i Elgenstiernas Ättartavlor finns ju adelsätten Sparre med. Där kan finnas intressant information.
 
Kan du kolla Elgenstierna på biblioteket?

2001-03-27, 15:04
Svar #4

Jörgen Sjölén

Brita:vilken bok om Graninge Bruk menar du?
 
Historisk skildring av Graninge verken och dess ledare under 320 år  
Av:Nils-Åke Olsson  
 
är det denna bok du menar?
I så fall finns den på Sollefteå stadsbiliotek men jag har inte hittat någonting om Tysk i den...
 
Peter:Nu har inte jag följt med så bra men som jag har fattat det så hette Göran Tysk .. Göran Gran när han var ung.
Kan han ha gift sig med nån Tysk från Värmland?
 
Jörgen Sjölén

2001-03-27, 15:10
Svar #5

Utloggad Torbjörn Norman

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1384
  • Senast inloggad: 2008-07-08, 22:32
    • Visa profil
I Svensk Uppslagsbok 1934 hänvisas till boken Graningeverken av J A Almquist (1909).
Graningeverken AB med säte i Bollstabruk bildades så sent som 1873 men det kan ju hända att den innehåller någon historisk tillbakablick. Vid den tiden hade man tråddrageri och spiksmedja vid Graninge.

2001-03-27, 17:48
Svar #6

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Jörgen: Nä, nu har du nog blandat ihop det hela lite. Den Göran Nilsson Gran vi diskuterat på slutet var född ca 1720 och hypotesen är att han var son till Nils Göransson som i sin tur var son till Göran Tysk.
 
Det är många namn som snurrar just nu, men jag ska lägga in våra senaste fynd i sammanställningen på websidan så fort jag hinner, så kanske det klarnar.

2001-03-27, 18:58
Svar #7

Bertil Berglund (Berra)

Långt tillbaka (eller tidigt) har jag Tysk och Angermund som anfäder.
Jag föreslår att Peter Sjölund går till sitt bibliotek och begär att få låna boken om Graningeverken, skriven av Almquist, vid jubileum och bildande av Graningeverken. Tidigare hette bolaget Graningebruk.
Peter, Du verkar vara mest insatt och mest intresserad, har Du tid?
Jag har lånat ovannämnda bok på mitt bibliotek, men naturligtvis måste den rekvireras från något större bibliotek.Det är nu några år sedan jag läste boken, jag är inte så säker på att släkterna Tysk & Angerman finns med. Vad som finns med är start av Graningebruk, bolags-bildning och ägare.
Vad säger ni om förslaget?
Med spänning avvaktar jag reaktioner
M.V.H.
Bertil

2001-03-27, 21:10
Svar #8

Utloggad Brita Brännström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2010-12-06, 17:56
    • Visa profil
Jörgen. Vilken som av de två titlar som nämns här i dikussionen hade gått bra. Jag var ju endast ute efter att få reda på vem/vilka som satsade pengarna för att starta Graninge bruk. Det har jag fått svar på. Jag kollar Elgenstiernas Ättartavlor på Landsarkivet i Östersund. Om den inte finns där frågar jag i utmärkta Anbyterforum...
Brita

2001-03-28, 20:52
Svar #9

Utloggad Brita Brännström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2010-12-06, 17:56
    • Visa profil
En titt i Elgenstiera visade att det Carl Larsson Sparres biografi inte är till stor hjälp. Han (Sparre) anlade två bruk, Graninge 1673 och Karlströms bruk 1682. (Önskar det varit omvänd ordning!)
Jag ska till Sundsvall om 10 dagar och tänker söka mer info i Almqvists Graningeverken om den finns på biblioteket där.
Brita

2001-03-29, 08:44
Svar #10

Jörgen Sjölén

Brita:Den som grundade Graninge Bruk kom ifrån Stockholm i alla fall..(enligt boken som jag nämt ovan) och hans farfar var en av dem som blev avrättade under Stockholms blodbad på 1600-talet
 
Det kanske inte är intressant men jag nämner det ändå
 
Jörgen Sjölén

2001-03-29, 12:43
Svar #11

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Jörgen, inte Stockholms blodbad, utan Linköpings blodbad.
 
Det är en stor skillnad på dessa händelser.
Stockholms blodbad, gick ut på att avrätta adelsmän m.fl. som var ett hot på den nordiska unionen.
 
Linköpings blodbad 20/3 1600 var hertig Carl av Södermanlands hämnd på fyra adelsmän:
Erik   Sparre
Sten   Baner
Gustaf Baner
Ture   Bielke
För att de hade stött kung Sigismund, och denne hade ju förlorat slaget vid Stångebro 1598.
Dessutom avrättades den finske knekthövitsmannen Bengt Falk

2001-03-29, 19:01
Svar #12

Utloggad Michael Östman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 212
  • Senast inloggad: 2015-12-30, 13:34
    • Visa profil
    • www.abc.se/~m9172/
Hej gruppen!
 
Jag passar på att ställa en fråga här eftersom vi har mycket Tysk-expertis här.
 
Jag önskar få relatera någon av nedanstående Tyskar till de tyskar som redan nämnts ovanstående.
 
1834-06-24 i Högsjö gifter sig Stina Ulrika Tysk
med Anders Palm född 1810
De får sonen Petter Palm född 1835-03-25 i Utansjö Bruk.
 
Anna Sofia Tysk född 1785? lever tillsammans med maken Anders Granlund född 1792 i
Utansjö Bruk år 1825.
 
Jag önskar som sagt vad relatera dessa 2 tyskar till släkten Tysk på något sätt.
 
Mvh. Michael

2001-03-31, 19:59
Svar #13

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Michael: Tyvärr har jag ingen uppgift om kopplingen till Graninge-Tyskarna, men Stina Ulrika kom från Lagfors bruk i Ljustorp. Anna Sofia har jag ingen uppgift på härkomsten.
 
Eftersom de rör sig i bruksarbetarkretsar och åtminstone Stina Ulrika kallas bruksarbetardotter när hon gifter sig, lär de ha samband med Graninge-Tyskarna, men jag har inte forskat något i Lagfors.
 
Elias Tysk (ca 1694) hade en dotter Gunborg Tysk som troligen gifte sig med smeden Isak Östman i Lagfors och eventuellt tog någon av deras ättlingar namnet Tysk istället för Östman. Det skulle vara intressant om någon kunde verifiera uppgiften om Gunborgs gifte med Isak och även kolla vem som var Stina Ulrikas far i Lagfors!

2001-04-01, 09:54
Svar #14

Utloggad Brita Brännström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2010-12-06, 17:56
    • Visa profil
Enligt CDn Familjeregister för Medelpad 1535-1800 hade Elias Tysk och och hans hustru Anna Thomasdotter dottern Stina U f.1814 i Lagfors. Tyvärr passar Elias Tysk inte in på Peters lista (men det kommer nog!). Elias var född 1758 el 1761. Barnen föddes 1784-1814 och döptes i tur och ordning till Göran, Anna, Hans, Pär, Elias, Johan och Stina U.
Från samma CD har jag hämtat följande:
Isak Pålsson, f. 1726 och d. 1812 gift med Gunborg ERSDOTTER, f. 1732 och död 1772. Båda dog i Lagfors men födelseorter inte uppgivna. Inga barn finns antecknade. Isak Pålsson gifte om sig 1778 med Helena Jonsdotter, f. 1750 och de fick fem barn födda 1779-1788. Barnen döptes till Isak, Barbro, Hans, Barbro och Stina.  
CDn är innehållsrik, men inte så lättsökt och irriterande långsam så jag kanske hittar mer...
Brita

2001-04-01, 11:36
Svar #15

Essan Gradhman

Brita och Peter!
Jag kikade på vigselboken för Långsele 1748 och där gifter sig Knipsmeden Isak Pålsson ifrån Wiksjö med Gunborg Tysk den 2/7 Är dessa personer de samma ni diskuterar?
Enligt andra uppgifter(Söderhamn) ska denna Gunborg vara dotter till Elias Göransson Tysk.

2001-04-01, 18:17
Svar #16

Utloggad Brita Brännström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2010-12-06, 17:56
    • Visa profil
Ja, det är de personerna som vi (jag) diskuterar!
Enligt Gannerts Viksjö, Födelse- och dopbok 1753 - 1897 fick smeden Isak Pålsson barnen Elias 1754 och Jonas 1758 (utan känd moder)samt Brita 1766. För henne anges modern vara Gunborg Eliedotter.
Paret kan ha fått barn före 1753. Något barn kan ju också ha fötts i Graninge. Det vi vet är att de bodde i Viksjö 1766 och i Lagfors 1772 (Gunborgs dödsår).
I mitt förra inlägg glömde jag berätta att den tidigaste Tysk jag hittat i Lagfors är Olof Tysk. Om honom finns endast informationen: Soldat + dotter Margareta, född 1657.
Brita

2001-04-01, 21:48
Svar #17

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Brita och Essan!
Med era uppgifter är det alltså bekräftat att Gunborg Eliasdotter Tysk var gift med Isak Pålsson och bosatt i Viksjö/Lagfors. Uppgiften på Medelpads-CD:n att hon ska ha hetat Gunborg ERSDOTTER måste vara felaktig.
 
Den Elias Tysk (f 1758) som Brita hittat i Lagfors var enligt Hasselberg son till Göran Tysk, nummer 1.1.1a.1 i min sammanställning. Hasselberg skriver att Elias och Anna Tomasdotter (som kom från Ledinge) bortflyttade men har ingen uppgift om vart.
 
Bra Brita att du hittat igen dem i Lagfors! Det knyter ju även ihop den Stina Ulrika som Mikael Östman frågade om här ovan med Graninge-släkten Tysk.
 
Tysk-trädet växer...  

2001-04-04, 12:51
Svar #18

Gunnar Wahlberg

Hej igen,
 
Nu måste jag få återkomma med en fråga jag ställt tidigare. Jag har EN uppgift på att Johan Göransson (son till Göran Abrahamsson och Gunborg Tysk) gifte sig med Brita Elisabeth Isaksdotter Östman (f. 16/4 1761 i Graninge och död 11/2 1829 i Västanå bruk) och att denna Brita skulle vara dotter till Isak Östman Pålsson? Jag har å andra sidan en annan uppgift om att fadern till Brita skulle heta Isak Östman Mattsson (d. 26/12 1754 i Långsele). Är det två olika Isak och i så fall vem av dem är far till min Brita?
 
/Gunnar

2001-04-04, 12:57
Svar #19

Gunnar Wahlberg

Det blev ett litet fel. Johan Göransson är naturligtvis son till Göran Abrahamsson och AnnaGreta Angermund.
 
/Gunnar

2001-04-17, 21:04
Svar #20

Utloggad Brita Brännström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2010-12-06, 17:56
    • Visa profil
Gunnar. Brita Elisabeth Isaksdotters ursprung är inte lätt att fastställa. Jag har sökt bland dopvittnen till hennes åtta barn men tyvärr ledde det inte vidare. Där jag lyckades läsa texten tycks det var folk på bruket, Fluur, Godner, Rothoff och Hammarberg samt en Anders Göransson Granberg ohh. Något fann jag som kan leda vidare:
* Alla barnen utom det första, Göran f. 1784  föddes i Viksjö/Wästanå bruk.
* Johan Göransson kallades Göranson-Granberg bara en gång (1795=min ana)men ofta Jean Göransson.
* Brita Elisabeth kallades aldrig Isaksdotter-Östman, bara Isaksdotter.
* Första dottern döptes till Märta och det kan väl ge en fingervisning om att Brita Elisabeths mor hette så. Att döma av de andra namnen i barnaskaran följde man gängse namngivningskick.
Jag har samma uppgifter om födelse- och dödsdatum som du (födelsedatum framräknat från dödsdatum)för Brita Elisabeth + gifte 1784, okänt var.
Ger det dig några id?er om fortsatt sökande?
Brita Brännström

2001-04-26, 11:47
Svar #21

Jörgen Sjölén

Essan: jag sökte på Angermund på sidan http://Http://www.dis.se och hittade
 
Angermund    Graninge Västernorrlands län 1749 -1895 1070  
Angermund    Långsele Västernorrlands län 1749-1858 1070  
 
1070 är ditt forskar nummer(men det visste du nog redan ) men är det samma Angermunds i Långsele och Graninge?
 
Jörgen Sjölén

2001-04-26, 20:05
Svar #22

Essan Gradhman

Jörgen! Tittade som hastigast på mina Angermund men jag hittade bara Catharina som föddes 1749 och dog 1830. Det andra datumet förstår jag inte riktigt men ska titta på mina gubbar på DIS senare. Återkommer i morgon!
MVH
Essan

2001-04-26, 20:23
Svar #23

Essan Gradhman

Jörgen!
Nu har jag hunnit kolla upp det där....Jag har ingen person med de datum du uppger. Du har varit på fel ställe upptäckte jag.De uppgifterna finns i Sveriges släktforskarförbund. Sök istället i DIS databas...Disbytdatabasen kallas den visst. Är du inte medlem har jag för mig att du kan söka som  
gäst/guest. Mitt nr hos DIS är 723...*S*
Ha det!
Essan

2001-04-29, 17:08
Svar #24

Utloggad Brita Brännström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2010-12-06, 17:56
    • Visa profil
Till Essan med korten. Vill du vid tillfälle se om du hittar vigseln mellan Johan Göransson (Granberg) och Brita Elisabeth (Lisa) Isaksdotter (Östman)1784 i Graninge. Titta i så fall också efter om deras förste son Göran föddes samma år i Graninge. Johans och Brita Lisas övriga barn föddes i Viksjö men jag kan inte finna Görans födelse i böckerna för Viksjö. Inte heller finner jag vigseln i Viksjö eller Lagfors.
Glad vår! önskar Brita

2001-04-29, 22:19
Svar #25

Essan Gradhman

Hej Brita!
Nu har jag kollat Långsele, Graninge och Helgum men jag hittar varken vigsel eller födelse för Johan. Graninges vigselbok börjar 1787 och i Långsele fanns endast 2 vigslar år 1784...?!?
Verkar som om böckerna inte är fullständiga.
Har du kollat Sollefteå och Bollsta? I Sollefteå har annat Graningefolk varit verksamma. Tyvärr har jag inte dom korten. Kanske Carl Czabad vet något...han kan ju det mesta om trakterna kring Sollefteå.
Vänligen Essan med korten

2001-05-02, 22:15
Svar #26

Essan Gradhman

Tyskforskare!
Observera att det ligger några inlägg om släkten Tysk och Flemström även under RAGUNDA/JÄMTLAND.
Essan G

2001-05-02, 22:30
Svar #27

Utloggad Brita Brännström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2010-12-06, 17:56
    • Visa profil
Essan, tack för hjälpen med korten. Det är bra att veta vad man kan utesluta.  
Brita

2001-05-04, 09:12
Svar #28

Olavi Nykänen

I dint read well swedish (or english)! In Finland had lived Tysk 1500-1600.  
 
Anders Tysk who was, King Kaarle IX skreddare in Vaasa who married Margaretha Östensdotter Ångerman (Sursill).
 
Their boy Jacob Tysk (born about 1600) was borgmestar (1634-1641)in Uleoborg (Oulu) stad. His wife Catharina was also married with Anders Keith.
 
And their boy Pehr Tysk kapten and hopman in Kajanborg slott. Syster Margaretha married Uleoborgs borgmestar George Georgesson Lytteraeus and so on!

2001-05-07, 10:59
Svar #29

Jörgen Sjölén

Hejsan  
Jag lade märke till en sak...Diskusen heter inte längre Angermund / Tysk utan bara Angermund...
 
 
Jörgen Sjölén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna