ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-11-15  (läst 2861 gånger)

2001-05-08, 00:55
läst 2861 gånger

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Diskussionen om släkten Tysk fortsätter under rubriken Tysk.

2002-01-16, 11:35
Svar #1

Jörgen Sjölén

Hejsan
Min sida om släkten Angermund/tysk är nu uppdaterad  
http://www.angelfire.com/ak/DataSmurf/genealogi/Abarn.html
 
Hälsningar
Jörgen Sjölén

2002-10-27, 21:24
Svar #2

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Äntligen ett genombrott i sökandet efter Johan Angermunds rötter!
 
Jag besökte mormonernas Family History Library i Salt Lake City för några veckor sedan och tillbringade två dagar med att söka igenom städer/församlingar kring Solingen i Tyskland.
 
Och till slut dök den upp på läsapparatens skärm - Johans dopnotis! Den 30/4 1713 döptes Johannes Angermund i staden Schwelm, några mil NO om Solingen, och som fader anges Peter Angermund i det lilla samhället Knapp utanför Schwelm.
 
Hans fader var alltså Peter Angermund. Tyvärr nämns ingen moder i dopboken, men det är i alla fall ett rejält framsteg och en bra ingång att söka vidare.
 
Jag hittade även en del ledtrådar när det gäller hustrun Catharina Elisabeth R?ggeberg. I Schwelm fanns flera personer med namnet R?ggeberg. Där fanns ingen födelsenotis för henne under åren jag gått igenom (1707-1718), men hon bör ha varit släkt med dessa R?ggebergare på något sätt.
 
Det skulle naturligtvis kunna vara en annan Johan Angermund, men jag är tämligen säker på att det är rätt man, eftersom födelsetiden stämmer så bra och namnet Angermund verkar ha varit väldigt ovanligt i Tyskland vid den tiden. Det som skulle kunna verifiera detta är om man hittade vigselnotisen för Johan Angermund och hans hustru, men jag hittade tyvärr ingen sådan.
 
En beskrivning av vad jag hittat och karta på var Schwelm och Knapp ligger finns på websidan http://w1.611.telia.com/~u61109065/gen/angermund.htm
 
Hälsningar / Peter
 
 
P S
Får ni någon gång möjlighet att besöka Salt Lake City och Family History Library - gör det!! Det är en mäktig upplevelse, och som släktforskare får man nästan ståpäls när man går där mitt bland alla filmade kyrkböcker från hela världen. Bara synd att det är lite ocentralt.....

2002-10-27, 22:24
Svar #3

Essan Gradhman

Heja Peter!
 
Bra försök! Kanske du har rätt, men det jag reagerar emot är namnformen som, åtminstone här i Sverige, följde ett visst mönster. Johans enda son hette Tobias, ett namn som används flera ggr i släkten här i Sverige.  
Känner du till ifall det var samma förhållanden i Tyskland? Om inte, så är det stora chanser att du har rätt, annars tvivlar jag. Vad jag vet så är det endast ett enda barnbarn till Johan som heter en form av Peter, alltså Pehr Dufva. Så nog behövs det mer bevis som t ex vigseln mellan Johan och hustrun.
Mvh
Essan G

2002-10-28, 09:16
Svar #4

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Jo, jag har också funderat över det där med namnet Tobias. Helt klart hade det känts bättre om sonen hade döpts till Peter, men det kan ju även vara så att han var döpt efter hustruns fader, som mycket väl kan ha hetat Tobias.
 
Namngivningen bland tyskarna verkar ha följt ungefär samma mönster som svenskarnas namngivning, med den skillnaden att flera barn kunde få samma andranamn, vilket är mycket tydligt bland Johans barn; Anna Margareta, Anna Elisabeth, Anna Maria och Anna Kristina.
 
/Peter

2003-07-15, 15:21
Svar #5

Karin Nyström

Jag är en ättling till släkterna Angermund och Tysk. Av en händelse frågade jag en kollega, en tysk om namnet Angermund förekommer i Tyskland. Han svarade att Angermund är en by utanför D?sseldorf. Vill man söka anfäder i Tyskland kan man söka dessa i kloster, enligt min kollega.

2003-07-17, 22:15
Svar #6

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Hej Karin!
 
Angermund är mycket riktigt en mindre stad i nuvarande Ruhr-området. Troligen har Angermundsläktens namn en anknytning dit, eftersom medlemmar av släkten fanns spridda i orterna kring Düsseldord/Dortmund.
 
Som du ser av den tidigare diskussionen har vissa framsteg gjorts i sökandet efter Johan Angermunds ursprung. Men din kollegas uppgift om att anfäder kan sökas i kloster var intressant. Vad menar han/hon med det? Kan du utveckla detta lite?
 
Hälsningar / Peter Sjölund

2004-07-14, 00:55
Svar #7

Utloggad Anna Jonsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 72
  • Senast inloggad: 2014-12-06, 20:31
    • Visa profil
Hej!
 
Har av en slump på FamilySearch.com hittat några intressanta uppgifter om släkterna R?ggeberg och Angermund - nämligen ytterligare ett giftermål mellan släkterna! Dock är detta givetvis helt sekundära uppgifter, så de får tas för vad de är!
 
Enligt denna källa finns i alla fall en Hans Caspar R?ggeberg (född ca 1696) som år 1719 gifter sig med en Anna Elisabet Angermund - detta till synes i samma område av Tyskland som tidigare har diskuterats angående Angermund- och R?ggeberg-släkterna. Ännu intressantare är att denna Anna Elisabets far heter Peter Angermund, precis som fadern i den födelsenotis som kanske kan vara Johan Angermunds (den återges för övrigt också i FamilySearch-databasen). Tyvärr anges dock ingen ort för hennes födelse, och heller ingenting vidare om Peter Angermund. Hans Caspar R?ggeberg anges vara son till en Tönnis eller Anton R?ggeberg, som skall vara född i Hinter-R?ggeberg och död i Schwelm - där väl Angermund-födelsenotisens Knapp låg? Hans Caspars mor anges vara en Ennecken eller Anna Korte. Det finns även fler generationer av dessa R?ggeberg.  
 
Nu är det här som sagt givetvis sekundära uppgifter alltihop - men det är ju ändå intressant att se att det verkar finnas kopplingar mellan släkterna även i Tyskland! För just att kopplingar finns mellan släkterna är ju i alla fall en hint om att vi kan vara någorlunda på rätt spår - för det borde ju rimligen inte finnas otaliga olika släkter Angermund som är ingifta i olika släkter R?ggeberg. Dock verkar det vara ganska nära tillbaka till den tid då dessa namn helt enkelt togs efter bostadsorten (Tönnis R?ggebergs far anges t.ex. som Johan zu R?ggeberg, d.v.s. i eller på orten R?ggeberg), så felmarginal finns säkert. Men kanske, kanske kan detta vara några av våra anfäders syskon eller andra släktingar - man skulle ju i den ideala världen gärna vilja att det var så enkelt att det är en bror till Katarina Elisabet R?ggeberg som gifter sig med en syster till Johan Angermund...  
 
Men tyvärr behöver vi ju originalkällorna för att verifiera om det ens finns någon koppling - än så länge vet vi ju egentligen ingenting, och ovanstående uppgifter kanske är felaktiga eller fullständigt irrelevanta för våra Angermund och R?ggeberg.  
 
Peter - du är väl inte möjligen på väg till Salt Lake City igen... ?
 
Mvh
Anna

2004-07-25, 21:15
Svar #8

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Anna:  
Tro det eller ej, men jag har faktiskt alldeles nyss varit i Salt Lake City igen JJJ
 
Jag kom hem för någon månad sedan, efter en hel vecka på Family History Library, och har inte hunnit sammanställa alla resultat ännu. Jag hade denna gång förutsatt mig att knäcka Angermund-nöten en gång för alla och jag lyckades faktiskt!
 
Släktutredningen över Johan Angermunds släkt i Tyskland är på väg ut på nätet. Men jag kan redan nu avslöja att din tanke angående den Anna Elisabet Angermund som gifte sig med Hans Caspar R?ggeberg var helt riktig - hon var en syster till Johan! Hans Caspar var däremot inte en bror till Catharina Elisabet R?ggeberg, men väl en kusin.
 
Alla ni Angermund-ättlingar får alltså hålla er några dagar till innan ni får läsa utredningen, men jag ska jobba för högtryck för att få den färdig i veckan. Web-adressen läggs sedan ut här i Anbytarforum.
 
Den som väntar på något gott... Jag återkommer!
/Peter

2004-07-25, 23:29
Svar #9

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Peter,
Det låter som att det blir en Julklapp mitt i sommaren!  
 
Berit
(ättling till Katarina Angermund och Elias Tysk)

2004-07-26, 10:59
Svar #10

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se

2004-08-03, 16:42
Svar #11

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Nu, alla Angermund-ättlingar, har jag nöjet att meddela att utredningen av släktens tyska ursprung finns publicerad!
 
Det har varit en tuff nöt att knäcka, men skam den som ger sig :-)
 
Angermund-släkten stammar från staden Burg an der Wupper, strax söder om dagens Ruhr-område. Och via städerna Remscheid och Schwelm spred den sig till Graninge bruk. Burg är en liten stad kring slottet Burg, ett av Tysklands mest välbevarade:
 

 
Återstår att utreda Catharina Elisabeth R?ggebergs anor, men de kommer att publiceras på samma sida när de är klara.
 
Utredningen finns på min hemsida: www.sjolundfamily.se/gen, under släktutredningar
 
Hoppas den kan vara till nytta!
/ Peter

2004-08-03, 22:07
Svar #12

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Peter,
Vilket enastående arbete!  
Hoppas att du får en fortsatt varm och solig fortsättning på sommaren efter allt arkivarbete.
 
Berit

2004-08-04, 12:39
Svar #13

Annelie Jonasson (Annelie)

Oerhört imponerande, Peter!
 
Mvh, Annelie
(ävenledes ättling till Katarina Angermund och Elias Tysk)

2004-08-08, 00:07
Svar #14

Ingrid M L

Hej på er
Jag har precis fått i min hand, det kontrakt som skrevs för Johan Angermund, när han anställdes på Graninge Bruk. Har ännu inte lyckats ta mig igenom och tyda hela texten (6 sidor), men har dock kommit en bit på väg. Om några av er Angermund-ättlingar kommer att befinna er i Östersund under Riksstämman, kom gärna och prata med mig. Jag lovar ta med mig texten. Jag kommer att inhysas på Scandic hotell.
Är ättling genom två av hans döttrar, Susanna och Katarina.
Jag kan naturligtvis ha missat något och detta kontrakt kan ha varit uppe förut, men tycker själv att det är ganska härligt att ha det i min hand.
Vänligen
Ingrid Månsson Lagergren

2004-08-08, 00:25
Svar #15

Essan Gradhman

Hej Ingrid!
Det verkar intressant att det är på 6 sidor för det kontrakt som finns tryckt i boken om Graninge är inte så långt....
Jag skickar den avskrift jag har till dig som
mail, så kan du jämföra.
Mvh
Essan G

2004-08-08, 20:04
Svar #16

Utloggad Brita Brännström

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 89
  • Senast inloggad: 2010-12-06, 17:56
    • Visa profil
Det händer mycket i forskningen om Angermund, nu!  
Jag vill gärna titta på kontraktet och höra hur du fick tag i det. Tyvärr har  Ångermanlandsrötter ingen monter på Släktforskardagarna, men du kanske får sätta upp ett anslag i Smedsrötters monter om var och när du har visning?
MIg hittar du annars i receptionen/kansliet mest hela tiden fr-sö.
Hälsningar Brita (ättling till Anna Greta A)

2004-08-09, 11:51
Svar #17

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Ingrid: Mycket spännande att du fått tillgång till originaltexten! Självklart är vi många som gärna vill se kontraktet. Var har du fått tag på det?
 
Jag kommer till Östersund , så vi kan ses där.
Hälsningar /Peter

2004-08-10, 22:15
Svar #18

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 22:45
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Givetvis får Ingrid sätta upp ett meddelande i FFS monter om Angermundkontraktet om hon vill.
 
I övrigt är det förstås kul att frågan om Angermunds ursprung lösts. Det är ett exempel på att det kan ha sina fördelar att härstamma från tyska smeder framför valloner!
Ulf Berggren

2004-08-10, 23:07
Svar #19

Utloggad Ingrid Månsson Lagergren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 93
  • Senast inloggad: 2012-11-25, 12:29
    • Visa profil
Hej igen
Jag kommer att vara i Östersund fr o m Torsdag vid lunch (styrelsesammanträde) och sedan fortsätter hela stämman med sammanträden och en massa annat. Lovar ha med mig kontraktet och ska försöka får fram ett vettigt ställa där så många som möjligt kan ta del av det. Kanske i Förbundets monter??? eller också i Midälva Genealogiskas monter, där jag lovat försöka finnas under lördag fm.  
Jag har fått texten i en kopia från Harry Mohlund i Helgum.
Mvh
Ingrid M L

2004-08-12, 17:47
Svar #20

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Angermund-ättlingar! På grund av ett återbud från en av föreläsarna vid Släktforskardagarna, har jag fått chansen att ersätta denne och hålla ett föredrag med rubriken 1700-talets immigranter hittas bäst i Salt Lake City.
 
Där kommer jag att berätta om vilka resurser som finns i SLC och hur man kan gå till väga för att hitta invandrade anfäder i utländska källor. Och jag kommer att använda jakten på Johan Angermund som exempel!
 
Så, om ni kommer till Östersund och har möjlighet, kom gärna till föredraget som är kl 11-12 på söndagen. Det skulle vara kul att träffa er alla som har varit aktiva i diskussionen här på Anbytarforum!
 
Hälsningar / Peter

2004-08-12, 23:08
Svar #21

Essan Gradhman

Peter!
Är det helt omöjligt att få föredraget utskrivet,  
så även vi som inte kan komma dit, har möjlighet att ta del av det?
 
Fixa det och du blir antagligen pionjär....
 
 
Mvh
Essan

2004-08-13, 08:22
Svar #22

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Jag kommer att köra en PowerPoint-presentation i föredraget och den skulle jag ju kunna lägga ut för nedladdning här efteråt, så alla kan ta del av den. Det blir väl inte lika informativt som att vara på plats, men alltid något...

2005-03-14, 17:58
Svar #23

Utloggad Susanne Widmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 482
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 16:03
    • Visa profil
Greta Kajsa Angermund. Är det någon som har någon information angeående henne och hennes framtida släktingar. Hon var född 1813 i Graninge Bruk, (Y). Fanns det förresten fler med samma namn (alltså Greta Kajsa Angermund)?
Jag är inte själv släkt med henne utan frågar för en annan person.
Mvh Susanne

2005-03-14, 20:20
Svar #24

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Susanne,
Här kommer lite uppgifter hämtade från SVAR, Forska, Födelsedatabas:
 
Namn: Greta Cajsa
Födelsedatum: 1813-04-14 i Graninge
Födelseort: Bruket
Far: Abram Angermund, Stålsmed
Mor: Anna Flemström, 36 år
Graninge kyrkoarkiv, Västernorrland (HLA/1010047)
Register: Ådalens släktforskarförening
 
Vigseldatabas:
Brudgum: Hans Dillström, Byggmästare
Ålder: 22 år
Vigseldatum: 1836-10-27 i Graninge
Brud: Gretha Cajsa Angermund, Stålsmedsd. i Graninge bruk
Ålder: 23 år
 
Deras barn:
Olof Abraham, f. 1836-12-29
Hans f. 1839-06-01
Anna Cajsa f. 1842-02-23
Margretha Elisabeth f. 1844-08-12
Lars Eric f. 1847-01-24
Brita Christina f. 1850-03-25
Helena Maria f. 1852-11-01
Märta Olivia f. 1856-01-19, d. 1857-01-12
 
Hans Dillström d. 1867-09-13, Graninge bruk
Gretha Cajsa Angermund, d. 1899-01-29, Bruket Graninge.
 
Mvh / Berit

2005-03-15, 14:12
Svar #25

Utloggad Susanne Widmark

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 482
  • Senast inloggad: 2024-03-14, 16:03
    • Visa profil
Berit!
Tack för mycket snabbt svar. Nu har jag lite att bita i.  
Hälsningar Susanne

2005-04-21, 07:20
Svar #26

Utloggad Lennart Haglund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 410
  • Senast inloggad: 2018-01-08, 19:22
    • Visa profil
Jag har som bilaga till min sons ansedel återgivit stålsmeden Johan Angermunds kontrakt med Graninge bruk (avskrift).  
Nu undrar han: 1) var fick du tag i det och 2) var kan man möjligen se originalet återgivet?
Känner mej tyvärr lika frågande i båda fallen, men förlitar mej på Anbytarforums i högsta grad levande kunskapsbank.
Med vänlig hälsning!
Lennart Haglund, Varberg

2005-04-21, 18:22
Svar #27

Utloggad Berit Tjernberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2255
  • Senast inloggad: 2024-02-17, 13:36
    • Visa profil
Lennart,
Kanske du var i kontakt med Ingrid Månsson Lagergren, som hade ett inlägg om kontraktet här ovanför l0 aug 2004 ?
 
Mvh / Berit

2005-04-21, 20:36
Svar #28

Utloggad Christer Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 329
  • Senast inloggad: 2023-03-06, 16:43
    • Visa profil
Hej
Jag har en ana Hanna, f Eriksson i början på 1900-talet. Hon ska enl släkten varit gift med en Otto Angermund och bosatt i Edsele. Nån som kan bekräfta (eller motsatsen) detta och helst ge mig mer kött på benen? Dödskivan ger ingen ledtråd (för mig iaf)
Med tack på förhand
Christer

2005-11-15, 15:00
Svar #29

Utloggad Björn Thunberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1860
  • Senast inloggad: 2015-10-10, 13:54
    • Visa profil
Jag är själv inte Angermund ättling.
Men har under årens lopp samlat på mig 100-tals ättlingar.
 
Jag tänkte eftersom släkten Mähler gjorde ett häfte och har en släktförening kanske skall vi bilda en Angermundsk släktförening.
 
Vad säger ni?
Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna