ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2001-03-16  (läst 1538 gånger)

2001-03-01, 09:49
läst 1538 gånger

Jörgen Sjölén

Hejsan
Jag undrar om någon vet namnet på något barn till Tobias Angermund?  
 
Jörgen Sjölén

2001-03-01, 11:46
Svar #1

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Jörgen: Jag har uppgift om alla Tobias barn hemma, men kommer inte hem förrän till veckan. Jag skickar över dem då. Anna-MArgareta och Anna-Greta är samma person.
 
Gunnar: Det finns en gammal tysk adelssläkt med namnet Angermund, men jag har inte hittat något spår efter denna senare än de personer på 1400-talet som nämns på websidan. Man vet aldrig, kanske kan det finnas något samband, men det känns långsökt. / Peter

2001-03-02, 11:36
Svar #2

Jörgen Sjölén

Peter & Gunnar:Danzig=Gdansk läste jag i ett uppslagsverk och Gdansk har jag för mig ligger i Polen men jag vet inte om det tillhörde Tyskland på 1400-talet...
 
 
//Jörgen Sjölén

2001-03-02, 15:51
Svar #3

Essan Gradhman

ANGERMUND, TOBIAS. Stålsmed. Född 11/11 1751 i Graninge (Y). Döpt
   17/11 1751 i Graninge (Y). Död av håll och stygn 29/5 1816 i
   Graninge (Y).
----------------------------------------------------------------------
Levnadsbeskrivning
----------------------------------------------------------------------
Far ANGERMUND, JOHAN. Mästersmed. Född i Tyskland.
Mor R?GGOBURG, CATHARINA ELISABET. Född troligtvis 1712 i Danmark. Död
   af håll och täppa 24/3 1789 i Graninge (Y).
----------------------------------------------------------------------
Gift 1:o 12/11 1775 i Graninge (Y) med
   FLOMAN, MAGDALENA. Född 6/6 1746. Död af bröstvärk 27/8 1814 i
   Graninge (Y).
Barn ANGERMUND, CATHARINA ELISABETH. Född 8/5 1777 i Graninge (Y).
   Döpt 8/5 1777 i Graninge (Y). Död 71 år gammal 25/6 1848 i Sunne,
   Graninge (Y). Begravd 23/7 1848 i Graninge (Y). Gift 6/4 1795 i
   Graninge (Y) med ESKIL LARSSON. Landbonde.
   ANGERMUND, ABRAM. Stålsmed. Född 25/11 1779 i Graninge (Y). Döpt
   26/11 1779 i Graninge (Y). Död 18/4 1841 i Graninge (Y). Begravd
   20/5 1841 i Graninge (Y). Gift 24/6 1805 i Graninge (Y) med ANNA
   FLEMSTRÖM. Född 1777 i Graninge (Y).
   ANGERMUND, HELENA. Född 21/7 1782 i Graninge (Y). Döpt 23/7 1782 i
   Graninge (Y). Död af håll o stygn endast 50 år gammal. 2/5 1833 i
   Graninge (Y). Begravd 27/5 1833 i Graninge (Y). Gift 3/11 1805 i
   Graninge (Y) med LARS JONSSON FLEMSTRÖM.
   ANGERMUND, JOHAN. Född 22/2 1787 i Graninge (Y). Döpt 25/2 1787 i
   Graninge (Y). Död af koppor 18/2 1789 i Graninge (Y). Begravd 3/3
   1789 i Graninge (Y).
   ANGERMUND, ANNA MARGARETA. Född 15/11 1789 i Graninge (Y). Döpt
   15/11 1789 i Graninge (Y). Gift 7/11 1813 i Graninge (Y) med ANDERS
   LARSSON FLEMSTRÖM. Född 2/2 1785. Döpt 3/2 1785. Död 19/5 1869.
----------------------------------------------------------------------
Gift 2:o 15/10 1815 i Graninge (Y) med
   NORLING, CAJSA BRITA . Född 1779.
----------------------------------------------------------------------

2001-03-02, 18:25
Svar #4

Gunnar Wahlberg

Jörgen: Danzig är en mycket gammal stad som efter andra världskriget blev Gdansk i Polen. Danzig hörde till de berömda Hansastäderna och vill du läsa mer (på tyska) kan jag rekommendera sidan www.danzig.de där då får stadens hela historia från ca. 2000 före Kristus.
 
/Gunnar

2001-03-03, 16:33
Svar #5

Utloggad Kerstin Nylander

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Jag vill också vara med i diskussionen om  
Tyskarna min mmmmmm hette Kristina Göransdotter Tysk enligt uppgift född 1765-03-23 i Graninge hon var gift med spiksmedmästaren Erik Jonsson Holmberg.
Min mmffmm Catharina Elisabeth född 1771-02-08 i Graninge borde vara en döttrarna Angermund gift med bondesonen och dagkarlen Mats Mattsson från HammerdalStröms sn.  
Finns det någon som vet vilka som är Kristinas föräldrar? Är Catharina Elisabet dotter till Johan Angermund.
Mvh/Kerstin Nylander

2001-03-04, 15:05
Svar #6

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Hej Kerstin - välkommen in i diskussionen!
Din Catharina Elisabeth var dotter till smeden Anders Dufva som var gift med Johan Angermunds dotter Anna Maria Angermund.
 
Kristina Göransdotter Tysk var dotter till Göran Eliasson Tysk och hans hustru Kerstin Svensdotter. Se vidare http://www.acc.umu.se/~petersj/gen/tysk.html för info om Göran Tysk.
 
Hälsningar / Peter

2001-03-04, 17:17
Svar #7

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Gunnar: Din uppgift om att det ska ha funnits en Gunborg Eliasdotter Tysk är mycket intressant. Hon är tidigare okänd för mig!
 
Vore bra att ha en källa för denna uppgift. Har du eller någon annan möjlighet att ta en titt i dödboken för Ljustorp och se att hon verkligen är död där? En sak är säker - hette hon Gunborg ELIASDOTTER Tysk måste hon definitivt ha varit dotter till Elias Tysk i Graninge.
 
/ Peter

2001-03-04, 17:47
Svar #8

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Brita  Brännström har väckt en fundering om huruvida Brita Tysk som var gift med Erik Asmundsson och Brita Tysk som var gift med den okände Abraham verkligen var samma person.
 
Det är ju en klok undran och jag tog därför och tittade lite i kyrkböckerna för Långsele för att se vilka som var faddrar till Erik Asmundssons och Elias Tysks barn.
 
Det visade sig att Erik Asmundssons hustru Brita stod fadder till Elias Tysks dotter Kristina (född 1740). Detta stämmer ju bra med att Erik Asmundssons hustru Brita verkligen var syster till Elias Tysk. Däremot får vi inte veta något om Brita tidigare var gift med Abraham.
 
Elias Tysk stod inte fadder till något av Erik Asmundssons barn. Däremot stod en hustru Ingiel Olofsdotter från Bruket fadder till Eriks son Jonas (född 1734).
 
Det cirkulerar en uppgift på nätet att Elias skulle ha varit gift med en Ingiel Olofsdotter. Det bör kunna vara den Ingiel som var fadder 1734 och det var i så fall Elias andra hustru, eftersom den första dog 1732 enligt dödboken. Både Gunnar och Jörgen har hittat födelseåret 1672 för Ingiel. Det kan inte vara riktigt eftersom hon födde barn ännu 1740 och isåfall var 68 år!!
 
Nåväl, vad får vi ut av allt detta då? Ja det enda jag säkert kan konstatera är väl att om Elias verkligen var gift med Ingiel Olofsdotter så var det hans andra hustru och hon var född senare än 1672.
 
Jag lägger in den uppgiften i sammanställningen.
 
/ Peter

2001-03-05, 00:37
Svar #9

Gunnar Wahlberg

Tack Peter för dina klarlägganden.  
 
Jag måste dock få ställa en ännu mer komplicerad fråga? Jag har nämligen en uppgift som säger att Johan Göransson Granberg (sonen till Göran Abrahamsson och Anna Greta Angermund) var gift med en Brita Elisabeth Isaksdotter Matsson. Hon - Brita alltså - skulle i sin tur vara dotter till Isach Östman, samma Östman som var gift med Gunborg Tysk?
 
Det finns även ytterligare ett obekräftat dubbelsamband i mitt släktregister, nämligen att Brita Tysk Göransdotter i sitt andra äktenskap med Erik Asmundsson Lögberg fick en son med namnet Jonas Lögdberg. Denne Jonas skulle sedan ha gift sig med Anna Maria Angermund?
 
Om nu detta är sant, snacka om inavel!!!!
 
/Gunnar W

2001-03-05, 21:51
Svar #10

Essan Gradhman

Hejsan...Jag blandar mig i debatten med en förfrågan; Vore det inte lättare att följa debatten ifall ni efter varje person fyllde på med
födelseår. Jag har t ex 3st Tobias Angermund, 4 st Anna Greta Angermund, 2 Elias Tysk o s v. Sammanlagt 37 st Angermund, 13 Tysk samt ett 40-tal Frölander som ju oockså är inblandad i dessa släkter.

2001-03-06, 20:42
Svar #11

Jörgen Sjölén

Gunnar: Om man tänker efter så var det nog inte så lätt på 1700- 1800 talet när man skulle gifta sig (det är ju inte som i dag att man kan flytta hur som helst)då det var långt mellan städer och byar och det enda man hade var häst och vagn och sen fanns det ju på en del ställen att man gifte sig inom byn (kanske inte förekom i Sverige).  
Detta kanske inte förklarar ditt tidigare inlägg men jag tycker det är en början på en förklaring i alla fall
 
 
Jag har nu fyllt i med uppgifter på hemsidan
 
Peter:Är du helt säker på att det inte finns någon koppling mellan Adelssläkten Angermund och våran Angermund Släkt
 
Kan ju vara från adelssläkten som staden Angermund har fått sitt namn
 
Jörgen Sjölén

2001-03-06, 20:48
Svar #12

Gunnar Wahlberg

Jag är lite överens med Essan att det kan vara svårt att hänga med i alla namn, sepciellt som det finns flera personer med samma namn. Eftersom jag inte vill vara sämre än Peter och Jörgen har även jag gjort en hemsida, eller rättare sagt ritat en bild där jag försöker koppla samman släkterna Tysk och Angermund, m.fl.
 
Ni hittar denna bild på http://www.ideum.se/gwg/tyskanger.htm
 
Rättelser, klarläggande och korrigeringar mottages tacksamt.
 
/Gunnar W

2001-03-06, 21:19
Svar #13

Essan Gradhman

Gunnar; Jag har kikat på din sida med släkterna Angermund & Tysk..SNYGGT! Men jag såg att du inte hade något födelsedatum på Catharina Angermund ...
Hon är född eller åtminstone döpt 1749-04-23.
Vill samtidigt påpeka för någon som frågade om Anna Kristina Angermund...hon har funnits! Men hon föddes  januari 1754 och dog samma månad.
Elias Tysk är inte född 1735-11-23 utan hans nöddop confirmerades då. De senaste påståendena är kontrollerad på microkort för 5 minuter sedan....*S*

2001-03-07, 02:16
Svar #14

Utloggad Kristina Gunnarsdotter

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6194
  • Senast inloggad: 2024-03-21, 11:59
    • Visa profil
Min mans morfar kom från trakterna kring Ångermanälvens mynning (mund), och hans syster var gift med en Angermund. Jag har alltid trott att namnet Angermund var taget från namnet på landskapet, angermanna land! Ånger/anger är ett gammalt ord för havsvik.
 
Om Johan från Tyskland hade namnet med sig när han kom till Sverige, hamnade han i alla fall på rätt ställe!

2001-03-07, 21:50
Svar #15

Bertil Berglund (Berra)

Kristina
Det var en ny tankegång, för mig, om namnet Angermund och jag tycker den varkar rimlig.
Även jag har anor från Angermund och Tysk.
I början an 1990-talet läste jag en bok om ortsnamn, tyvärr kommer jag inte ihåg vad boken hette, men jag noterade följande. Ångenmanland skrevs år 1257 Angemannaland det stärker ju Ditt antagande.Om man tolkar namnet bör det bli Deras land som bor vid viken
I samma bok: År 1552 skrevs Ångemanälven som Stjor-eller Styrälven
Det skulle var intressant att få synpunkter från flera och kanske någon som vet bestämt var namnet Angermund kommer från.
MVH
Bertil Berglund

2001-03-07, 22:09
Svar #16

Essan Gradhman

Angermundättlingar!
Jag talade med en Tobias Angermund för cirka 10 år sedan. Han påstod att Johan hade först kommit till Sverige år 1751...han påstod att han hade nå?t slags inresebevis på det. Men då överbevisade jag honom med Catharina födelse som ju skedde redan 1749. Alltså var det omöjligt att han kommit senare. Tyvärr fick jag aldrig kopia på det s k beviset, det kanske löst en del om ursprunget. Vidare har jag någonstans ifrån fått uppgifter om att Ahlströmer värvade Johan Angermund till Sverige ifrån Tyskland. Tyvärr kommer jag inte längre ihåg varifrån dessa uppgifter kom.

2001-03-07, 23:48
Svar #17

Gunnar Wahlberg

Vad jag kan förstå är Anger latin och betyder ånger, ångra. Om Ångermanland har sitt ursprung i det latinska Anger har jag ingen aning om, men fakta är att det finns namn med Anger?? över hela världen (sök t.ex. på Angerman och ni kommer att hitta personer i hela Europa och USA med detta namn).  
 
Ytterligare ett faktum är att det finns en ort i Tyskland som heter Angermund (de har t.o.m. en egen hemsida http://www.angermund.de). Vi har ju även sedan tidigare hittat en tysk adelssläkt från 1400-talet med namnet Angermund.
 
/Gunnar

2001-03-08, 13:35
Svar #18

Utloggad Peter Ericson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 90
  • Senast inloggad: 2010-01-13, 19:45
    • Visa profil
Hej;
 
Ja, i fornsv. eller fornnordiska
ska faktiskt Anger stå för avsnörd eller trång
vik (av fjärd, älv, hav el dyl). Andra liknande
tolkningar har givits, men det är alltid naturformationer det handlar om.
 
Ordet har såväl fornsvensk som fornnorsk bas,
och sägs stamma från flera århundraden f.Kr, om jag inte missminner mig. Bl a har Lilian Rathje på Historiska inst. på Umeå universitet skrivit en hel del om detta.
 
Att samma namn/ord har flera betydelse och helt olika, väsensskilda rötter är ju inget ovanligt.
Ordetymologi, dvs läran om ett ords ursprung, är en krävande vetenskap, och här är alltför många lekmän (som jag!) inne och slarvar.
 
Anger i ångermanlandssammanhang torde ha föga med ånger i psykologisk mening att skaffa.
 
Hör av er ni som vill ha källhjälp kring detta.
 
Vänligen: Peter Ericson (dagtid Länsmuseet Vno
                         tel 0611-886 67)

2001-03-08, 20:37
Svar #19

Bertil Berglund (Berra)

Till Alla Angermund
Ånger i namnet Ångermanälven syftar till den stora mynningsviken. Således,deras land som bor vid viken. Ånger syftar på den stora mynningsviken. Ing syftar på den från platsen kommande,ex: ÅngermalänING,  
Det har inte något att göra med ånger som Peter påpekar. Jag är inte särskilt lärd, jag är en glad amatör, men experter är välkommna i diskussionen.

2001-03-08, 21:41
Svar #20

Essan Gradhman

Hej igen!
Är det släkten Angermund och Tysk vi talar om?? Eller är det enbart språkforskning nu? Vi kommer inte närmare ursprunget för Angermundsläkten på det här viset tror jag.

2001-03-08, 22:33
Svar #21

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Ja, det blev väldigt mycket språkforskning här. Jag är övertygad om att Angermund är ett tyskt namn och inte har något att göra med Ångermanland. Men det är ju onekligen ett sammanträffande att en Angermund hamnade i just landskapet Ångermanland.
 
Jörgen: Det är omöjligt att säga något om smedssläkten Angermund har något samband med den gamla adelssläkten i Tyskland. Det enda vi med säkerhet vet är att de hade samma efternamn. Jag misstänker att det inte finns några källor som kan bevisa eller motbevisa det heller, så vi lär aldrig få veta.

2001-03-09, 00:05
Svar #22

Gunnar Wahlberg

Peter: Du skriver att Anna Maria Angermund var gift med Anders Dufva. Jag har uppgift om att hon skulle varit gift med Jonas Lögdberg. Har jag fel eller var hon gift 2 ggr?
 
Kan någon av er bekräfta eller dementera mina uppgifter om att Johan Göransson Granbergs hustru var dotter till Gunborg Eliasdotter Tysk? Jag har nämligen två källor som motsäger varandra. Eftersom ingen av dessa källor är original (det är antavlor som jag fått av nu avlidna släktingar) är jag mycket osäker på detta.
 
/Gunnar

2001-03-09, 09:45
Svar #23

Börje Lech

Hej,
Om man, som åtminstone Gunnar vet, går in på mormonernas sait www.familysearch.com/Eng/Search/framset_search.asp så kan man söka på t. ex. angermund eller Rüggeberg och få en del namn framförallt i Sverige, Tyskland och Danmark. Släkten Mähler,vars anfader var kollega till Johan, kom från Danmark och om jag inte misstar mig var ett av Johans barn född i Danmark. Kan man anta att Johan med familj kom via Danmark ? De var ju två som tillsammans sökte tjänst i Sverige, vad jag förstår.  
Flera av de kvinnor som man får upp på den söksidan heter Anna. Kan det vara ett släktnamn?
Börje Lech

2001-03-09, 17:26
Svar #24

Utloggad Peter Sjölund

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 425
  • Senast inloggad: 2022-09-22, 13:15
    • Visa profil
    • genealogi.sjolunds.se
Bingo! Ibland har man jätteflyt i forskningen och jag just lyckats med det. Inom loppet av 20 minuter lyckades jag knäcka både problemet med den hittills okände Abraham som var gift med Brita Göransdotter Tysk (f 1699) och vem som var Britas moder!
 
Det visade sig nämligen att landsarkivets exemplar av mantalslängderna innehöll förteckningar över Graninge bruksfolk även för åren 1716-1719.
 
I mantalslängden 1719 stod Brita upptagen som ogift och inhyses hos brodern Elias Tysk. Och på raden under fanns ogifte lärgossen Abraham Andersson! Det är med största sannolikhet den gäckande Abraham, vilket dessutom bekräftas av att hans och Britas två söner fick namnen Anders och Göran.
 
När jag sedan slog upp nästa tjocka lunta och tittade i mantalslängden 1716 stod Elias Tysk i längden och under honom: Hustru Ingeborg med dottern Brita!
Alltså:
Brita Göransdotter Tysk var gift med Abraham Andersson, smedsdräng (eller i alla fall lärgosse) i Graninge bruk.
Brita samt sannolikt även Elias och Nils Tysk var barn till Göran Tysk och Ingeborg.
 
Inte så dåligt resultat av en knapp timmes besök på landsarkivet :-)
 
Hälsningar / Peter

2001-03-09, 22:28
Svar #25

Essan Gradhman

Peter!
Nästa gång du kommer till Landsarkivet kolla då
Angermund också! Kom dom 1749 eller tidigare?
Jag har visserligen sett utdrag från en mantalslängd för tiden, men nu,14 år senare, är antckningarna tyvärr borta.

2001-03-13, 13:40
Svar #26

Jörgen Sjölén

Essan:jag har läst i boken Sollefteå bruk och Bollsta Masugn och där står det att Komerse rådet Johan Alströmmer rekryterade Angermund och Mähler från Solingen i Tyskland.
 
//Jörgen Sjölén

2001-03-13, 21:37
Svar #27

Essan Gradhman

Tack Jörgen!
Visste att jag läst det någonstans, men där stod väl inte vilket år dom kom!?

2001-03-14, 12:39
Svar #28

Jörgen Sjölén

Essan:jag ska kolla upp det men jag tror det stog 1749 - 1750  
 
//Jörgen Sjölén

2001-03-16, 12:56
Svar #29

Jörgen Sjölén

Essan:detta stog i boken men finns även på att läsa på min sida samt Mähler släktet?s hemsida
 
 
Ungefär samtidigt hade två tyska stålsmeder fått kontakt med komerse-rådet Jonas Alström. De hörde sig för om lämpligt arbete i Sverige och Alström lovade hjälpa dem. På Jernkontoret, som grundades 1747, samlades bruksägare från skilda håll till information och rådplägning. Vid ett sådant tillfälle rekommenderade Alström de tyska smederna, som hade god utbildning och ansågs väl skickade att tillverka råstål och garvstål efter den metod som tillämpades i Remscheid vid Solingen. Men brukspatronerna tycktes ej intresserade. De hänvisade till den dåliga konjunkturen på järnmarknaden. Kort tid därefter fick frågan om de tyska smedernas anställning sig slut-giltiga lösning. Konsul Clason, som var Alströms svåger, greps av entusiasm vid underrättelsen om stålsmederna och anställde dem. Då smedernas rese-kostnader var dryga, lämnade svenska staten bidrag till resan. Smedernas namn var Johan Angermund och Carl Friedrich Christian Mähler. Den förre anställdes på Graninge bruk och den senare på Sollefteå bruk. Året var 1749. Efter prövotid undertecknades anställnings-kontrakten den 3 augusti 1750 att gälla på livstid.  
 
//Jörgen Sjölén

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna