ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Riseberga kloster  (läst 2126 gånger)

2005-10-22, 23:10
läst 2126 gånger

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Jag har beställt  Riseberga kloster av Agneta Conradi Mattson,är det någon som ev läst boken och tycker bu eller bä om den?
 
Vad ligger det för källor bakom boken?

2005-10-23, 00:59
Svar #1

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej, Benny!
 
Agneta Conradi Mattssons historiska verk Riseberga kloster: förutsättningar och framväxt. Birger brosa - donatorn - och Filipssönerna - sondottersönerna är från år 1998. Så tämligen ny och färsk. Jag har läst boken och som historiker tyckte jag att den är otroligt bra. Både välskriven och välvärd läsupplevelse. Jag kan verkligen rekommendera den åt alla som är intresserade av Sveriges medeltid. Hoppas att även du kommer att gilla boken.

2005-10-23, 14:01
Svar #2

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Ralf
 
Då ser jag fram emot att få boken,tack för dina upplysningar.

2005-10-24, 10:34
Svar #3

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Benny,  
 
Boken är inte helt oanvändbar. Författaren har god kännedom om källmaterialet, även om en medeltidshistoriker kan tänkas ha kritiska synpunkter på hur hon i vissa avsnitt använder, eller låter bli att använda, de källkritiska verktygen.
 
För de genealogiska utflykterna i boken vill jag dock rekommendera ett rätt stort saltkar.

2005-10-24, 11:57
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Vill instämma med Kaj. Conradi Mattssons bok är en intressant läsning, men hon spekulerar hej vilt vad gäller ej dokumentariskt belagda släktskap utifrån enbart namn. Hon konstruerar även släkttavlor som ej stämmer vid en källkritisk granskning, exempelvis tummar hon hela tiden på den gängse medeltida regeln att nära besläktade personer ej kunde ingå äktenskap utan dispens. Påven borde haft fullt sjå med nordiska dispensansökningar om Conradi Mattssons spekulationer skulle stämma, vilket de ej gör. Som sagt är det en bra bok att läsa, men ta inte hennes släkttavlor som vetenskapliga bevis.

2005-10-24, 14:08
Svar #5

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Jag skulle nog påstå att fil. mag. Agneta Conradi Mattssons bok från år 1998 är både läsvärd och bra. Författaren Conradi Mattsson har i sitt historievetenskapliga verk om om Riseberga kloster, den svenske jarlen Birger Brosa samt Filipssönerna gjort en ovanligt omfattande specialstudie. Den är således inte bara av intresse gällande Riseberga kloster i Edsbergs församling i Närke utan även vad beträffar flera andra svenska landskap under 1200-talet. Härmed rekommenderar jag boken åt alla som är intresserade av Sveriges medeltid.

2005-10-24, 15:42
Svar #6

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Det måste dock i detta sammanhang påpekas att den bok vi nu diskuterar inte representerar någon ny grundforskning, utan snarare är ett översiktsverk av en mycket beläst författare.
 
Denna ovanligt omfattande specialstudie innehåller följaktligen inte några som helst nya och tidigare okända fakta om Birger Brosa, Filipssönerna eller deras släktförhållanden, endast nya spekulationer.
 
Är man medveten om dessa förutsättningar blir boken nog inte någon större besvikelse och kan säkert uppfattas både som bra och läsvärd av den som ändå väljer att läsa verket.

2005-10-24, 16:26
Svar #7

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej Kaj!
 
Håller helt med dig om att boken i fråga är ett allmänt översiktsverk. Jag läste boken eftersom jag som historiker är intresserad av Riseberga kloster i Edsbergs socken i Örebro län i Närke under 1200-talet. Inte för att i första hand få genealogisk information.

2005-10-24, 20:35
Svar #8

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Jag har beställt boken enbart för att få en inblick i hur det var i ett kloster under medeltiden i Sverige.
 
Kommer ej att använda boken som någon genealogisk information.
 
Tips på fler bra böcker om medeltiden i Sverige tages tacksamt emot.
 
Jarlens Sekel,av Dick Harrisson,har jag sedan tidigare.

2005-10-24, 22:21
Svar #9

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Signums svenska kulturhistoria Medeltiden är ett i mitt tycke rätt trevligt populärvetenskapligt verk, även om vissa delar kan kritiseras av olika skäl.

2005-11-04, 19:15
Svar #10

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Tur att Kaj m m  varnade mig för att antavlorna i boken inte är mycket att hurra för hade jag varit helt grön så hade jag säkert skrivit av dom och refererat till boken och varit nöjd så.
 
Nu mer så kräver jag mer än så,har sen  några månader tillbaka alla band av ÄSF hemma och SBL på väg,även SAÄ på CD hoppas jag kunna köpa in snart.
 
All sanning ligger ju kanske inte där,men de närmaste man kan komma.
 
Vid tveksamheter så finns alltid en och annan expert att rådfråga här på forumet.
 
Framför allt ett stort tack till Kaj Janzon som alltid ställer upp.
 
Jag vill ju komma så nära sanningen som möjligt och inte några uppdikterade internet källor som vandrat runt runt och förvrängts och förbättrats eller försämrats genom åren (utan källor).
 
Till min besvikelse ser jag dom som är mer beläst än vad jag var (när jag börja släktforska)  acceptera allt som finns på nätet eller 1700-1800 tals forskning utan att ifrågasätta källor,eller hänvisa till proffsigt gjorda internetsidor utan källhänvisning.

2005-11-04, 20:57
Svar #11

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej!
 
Jag har aldrig kommenterat de genealogiska utredningarna i boken eftersom det inte var vad jag letade efter då jag läste den. Däremot tycker jag som historiker att den historiska faktan som ges i boken om det medeltida Sverige är helt bra. Där får man enligt min åsikt användbar information om 1200-talets Sverige. Då du nu uppenbarligen har läst boken undrar jag om du också har några kommentarer till den historiska faktan?
 
Om du är ute efter genealogisk information rekommenderar jag främst att du ser själv i källorna och sedan i både ÄSF och Svenskt Biografiskt lexikon som är betydligt bättre i genealogisk synvinkel än boken om Riseberga kloster.

2005-11-04, 21:19
Svar #12

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Ralf,
 
Det var författaren jag hänvisade till angående bokens genealogi,inte dig.
Ber om ursäkt om du misstolkat mig i den frågan.
 
Jag har inte hunnit många sidor än och min målsättning med boken är att få en inblick i klosterliv i Sverige inte någon genealogisk forskning.
 
Dock han jag skumtittat på antavlorna  som rymmer X antal sidor i boken och dom såg rätt tveksamma ut (men tvärsäkra från författar håll),med genealogin.
 
Sune Sik som far till Ingrid Ylva m.m.
 
Nu jämför jag ju den här boken med Jarlens sekel av Dick Harrisson..som jag tycker var en väldigt informativ bok med som jag tror även Kaj och Torsten kan tycka innehåller godtagbara källor eller?.
 
Finns säkert åsikter om folkungaätten ska heta Bjälboätten m.m?
 
Ralf,angående den övriga genealogin i boken,så var de ett tips ja fick angående att det stod i boken att Sune Sik skulle vara far till Ingrid Ylva,som ja snabbt granskade igenom sidorna som är åtskilliga.....har ännu bara skummat på ytan på dom...men som sagt....har aldrig påstått att du tycker genealogin är rätt.

2005-11-04, 21:37
Svar #13

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Var får man köpa boken om Riseberga kloster, ÄSF och SBL?

2005-11-04, 21:39
Svar #14

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Jag köpte den på exlibris.se 174 kr........men oj vad lång väntan.

2005-11-04, 21:39
Svar #15

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Jag är av samma åsikt. Dick Harrisons bok Jarlens sekel om 1200-talets Sverige är väldigt informativ och har bra käll- och litteraturhänvisning.

2005-11-04, 21:41
Svar #16

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Får man också ÄSF och SBL på exlibris.se? Jag har aldrig använt denna bokhandel förr.

2005-11-04, 21:49
Svar #17

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Ralf,
 
ÄSF köpte jag band 1:1, 1:2 ,1:3 av riddarhuset,sista bandet 2:1, köpte jag genom adlibris.se som var billigare än riddarhuset.
 
Jag går alltid genom pricerunner.com innan jag köper böcker,då får man alltid lägsta pris och det kan skilja åtskilliga hundralappar.
 
Nu väntar jag på att riddarhuset ska sänka priset på SAÄ ,på CD,nu kostar den 2500 Kr.

2005-11-05, 21:37
Svar #18

Utloggad Irma Ridbäck

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 547
  • Senast inloggad: 2016-01-03, 12:11
    • Visa profil
    • www.ir-text.se
www.adlibris.se är en stor och bra nätbokhandel.
De har också ett stort utbud i sin databas, och snabba leveranser.
De har lager i Morgongåva.  Akademibokhandeln distribuerar också från samma ort numera.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna