ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Medeltidsforskare  (läst 1667 gånger)

2008-11-06, 19:09
läst 1667 gånger

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godkväll
 
När det kommer till medeltid och dess forskning så använder man ju material som finns i Sth (mest i alla fall?). Min fundering är att när man läser olika trådar, tänker kanske mest på heliga Birgitta för exempelvis, så förstår man ju hur svårt det är att, för det första att läsa, sedan att förstå vad orden betydde då, och att sätta in allt i sitt sammanhang. Detta verkar inte som något gemene man besitter. I detta forum har vi ju K.Janzon (missar jag någon nu ber jag om ursäkt, men det är det namnet som mest figurerar i svaren på svåra frågor). Utanför forumet har vi ju H.Gillingstam och P.Möller som varit med och tagit fram äldre svenska frälsesläkter och mer ändå, plus ytterliggare några som ej är i livet längre.
 
Nu till frågan: hur ser det ut med återväxten på medeltidskunniga? På vanlig forsking går det ju 20 på dussinet, men på medeltidsforskningen är jag fundersam.
 
Jag tänker på ett uttryck som användes under andra världskriget (var det väl?). Aldrig har så många, haft så få att tacka. (har jag för mig att det var). Jag tycker att detta stämmer mycket gott in på våra medeltidsforskare.  
 
Ett önskemål: kan ni inte göra klart i alla arkiv!!!, det vore något att fira. Jag antar att det är något fullständigt omöjligt?
 
Ps. i nästa liv vill jag bli medeltidsforskare, och vara en av de som betyder så mycket för dem som går och väntar på nästa medeltidsbok om släkter Ds.
 
Vänligen Patrick
 
(Meddelandet ändrat av patrick den 06 november, 2008)
Vänligen Patrick : )

2008-11-07, 00:15
Svar #1

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Patrick
 
När man som amatör, med datorns hjälp, försöker länka samman några av alla de lösa pusselbitar som flyter runt i diverse mastodontverk som behandlar (sen-)medeltida släkter - då inser man vilket enormt jobb som utfördes av de stora forskarna på 1800-talet, och långt in på 1900-talet! Om du vill bli en betydande medeltidsforskare, så får du nog börja i ditt nuvarande liv om du skall hinna med det hela...
 
Gjorde ett misstag nyligen och beställde mikrofilmer från Riksarkivet i Finland, avseende åländska urkundshandlingar från 1500-talet - inte en chans att få ut ngt vettigt.... Hittade som tur var ungefär samtidigt på ett antikvariat, att jobbet gjorts redan 1959! Redigerat och klart av en Kaj Mikander!  
 
Försöker just nu väva samman delar av den enorma mängden information, som finns i Anhonis bok, Finlands Medeltida frälse och 1500-talsadel, från 1970.  Kommer knappt ihåg vad jag själv heter efter några timmars jobb, då alla patronymika börjar dansa runt i huvudet....  
 
Jag kan ju trots allt rätta till ev fel ganska enkelt, men hur gjorde pionjärerna...
 
Vänligen
Leif

2008-11-07, 19:24
Svar #2

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Leif
 
Det är som du säger, ett fantastiskt jobb som är gjort utav våra medeltidskunninga. Som man ser lite grand på responsen angående tråden så skulle man kunna tro att intresset är svalt för vad som går att få fram i urkunderna, men jag tror nog att intresset finns där likväl. Det är nog bara engagemanget angående mitt inlägg som är lågt. Jag läste/hörde att det tydligen pågår två arbeten gällande släkter, jag hoppas det stämmer!
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2008-11-07, 22:29
Svar #3

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Ja, säg den 22-åring som ger ut sina första böcker om just medeltidssläkter idag... (eller böcker överhuvudtaget)  Men det fungerade bra för Gillingstam iaf (1947 om ätten Slaweka, och bara några år senare en riktigt tegelsten med sin avhandling på 800- eller 900 sidor om ätterna Oxenstierna och Vasa, sånt förpliktigar), och resten är historia som de säger...
 
Jag tror att intresset för medeltidsgenealogi är för litet idag för att lämna några tydliga spår, plus att den tidigare forskningen är så pass uttömmande och att källmaterialet är för svårtillgängligt, både läsbart och tolkningsmässigt, för att det ska kunna bli någon riktig nystart för det. Men visst kan man önska något riktigt fynd på något arkiv eller annat ställe out there. Omöjligt är det kanske inte..? Men det gäller att kunna tolka det också, samt att klara av källkritiken och göra något vetenskapligt av det.  
 
Ett bra exempel på ett sånt tryckt källmaterial är den nya boken om materialet i Vatikanens arkiv, om de svenska syndarna och deras önskningar om dispens inför påven i Rom, Gudomlig nåd. Där finns ett helt nytt och tidigare otillgängligt material att läsa om all sköns missdåd och brottslighet inom den svenska kyrkan och adeln, från mord eller dråp till äktenskap med släktingar. Sån utgivning underlättar också för oss vanliga släktforskare som har en eller annan tråd ner i den mörka medeltiden...
 
(Meddelandet ändrat av lp72 den 07 november, 2008)

2008-11-07, 23:01
Svar #4

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Leif,
 
Tack för tipset! Beställde boken direkt!
Medeltidsforskning handlar ju väldigt mycket om arkivkunskap - d.v.s att veta vilka källor somm finns tillgängliga!  
Plöjer man igenom ett antal urkunder, så inser man snabbt att många verkligen behövde syndernas förlåtelse.... Inte så konstigt, att kyrkan blev rik på att frälsa de stackars själarna!
 
/Leif

2008-11-07, 23:31
Svar #5

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Tyvärr finns det ju dom som inte anammar dom källor som finns från samtiden ( se diskussionen om Heliga Birgitta bl.a )  
Kaj Janzon, är väl relativt ung och hans kunskap hoppas jag vi får nytta av i många år till. Hans kunskap är ovärdelig.
 
Mvh / Benny
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 07 november, 2008)

2008-11-08, 08:22
Svar #6

Carl Szabad

Nja, Olof Holm var faktiskt bara 22 år när han gav ut sin del av Jämtlands och Härjedalens diplomatarium 1995, omfattande 195 brev för åren 1520-1530. Bara fyra år senare kom han ut med ett supplement till det ursprungliga diplomatariet med en mängd nyupptäckta brev och rättelser till många andra. Han började med det arbetet när han var 15 år och kvalitén är mycket hög på båda volymerna.

2008-11-08, 10:18
Svar #7

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Carl,
 
Även om du ju är lite äldre än 22 år, så måste man nog räkna dig till en av den  moderna tidens pionjärer, med avseende på det sätt som du jobbat ganska länge med att göra släkt- och persondata data lättillgänglig för en bredare grupp amatörforskare! Imponerande!
 
/Leif

2008-11-08, 12:08
Svar #8

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Intressant om Holm, som jag inte kände till tidigare. Iofs har jag inte haft så mycket att göra med medeltidsmaterial från Jämtland och Härjedalen, men det verkar vara en bra tillgång i ämnet.

2008-11-09, 10:31
Svar #9

Carl Szabad

Leif T! Tack för snälla ord! Jag har i och för sig även arbetat med Norrlands medeltid och sammanställt ett diplomatarium för Ångermanland och landskapen där ovanför, men på grund av avsaknaden av frälse i de trakterna är de genealogiska uppgifterna i det materialet rätt sällsynta.
 
Jag lyssnade i går på Sara Risbergs föredrag på Riksarkivet om de närmare 500 nyupptäckta breven avseende svenska förhållanden i penitentiariearkivet i Vatikanen. Att det fortfarande går att få fram en så stor mängd medeltida handlingar som berör Sverige är rätt häpnadsväckande. Och dessutom belyser dessa att prästerskapet inte alltid var Guds bästa barn, om nu någon fortfarande skulle ha trott det. Där finns det således även genealogiska uppgifter i det materialet, fast då handlar det oftast om barn i olämpliga förhållanden.

2008-11-09, 20:50
Svar #10

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
På tal om medeltidshistoriker med genealogiska intressen, som Patrick von Brömsen vill uppmärksamma i denna tråd;  
Läs gärna Anders Winroths understreckare i Svenska Dagbladet 31/10 om den nyutkomna boken med de svenska breven i Penitentiarians arkiv 1410-1526, utgiven av Riksarkivet (Diplomatarium Suecanum: Appendix: Acta pontificum Suecica, II: Acta Poenitentiariae; 526 s).    
http://www.svd.se/kulturnoje/understrecket/artikel_1972323.svd

2008-11-14, 20:11
Svar #11

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Tack för den intressanta länken Torsten. Före 1410 finns inga nya brev? om jag förstått rätt.
 
Mvh / Benny

2008-11-14, 20:27
Svar #12

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Det var intressant gällande Vatikanen.
 
Tänker just på en bok som har en liten förhoppning att svaret vem ARN (eller då den helige graven-krigaren, som författaren tror sig veta vem det var) skulle kunna dyka upp i Vatikanens arkiv. Det var ett tag senan jag läste boken, så jag minns inte hela resonemanget. Men om nu hela arkivet är igenomgånget (fast det kanske det ändå inte är?)så löser vi ju inte författarens förhoppning.
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2008-11-14, 21:26
Svar #13

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Om man fick önska hade ju en uppgift som leder till Ingrid Ylvas föräldrar varit guld värd.
Tyvärr verkar ju inga uppgifter äldre än 1410 beröra Sverige? i Vatikanens arkiv som ej är belagda tidigare.
 
Ps: Patrick, vilken författare tänker du på skulle ha svaret på denna   fiktiva Svenska ARN? som nämns i Jan Guillous böcker?.
 
Mvh / Benny
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 14 november, 2008)

2008-11-14, 21:41
Svar #14

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Nu tror jag vi börjar röra oss på okänd mark här ordentligt... Att hitta någon koppling till Arn eller Ingrid Ylva i boken om dispensansökningar i Vatikanens arkiv lär inte ske i det här publicerade materialet åtminstone, och alldeles troligen inte alls (tyvärr). Att det startar 1410 betyder kanske bara att det inte finns något äldre bevarat (av olika orsaker, som krig, brand e.dyl), eller så var det någon sorts drive från den katolska kyrkan just då, som inbjöd till alla dessa dispensansökningar just då och framåt.

2008-11-14, 21:48
Svar #15

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Jag håller med dig Leif, och som jag skrev var det bara önskningar.
Min fråga  var om det fanns något äldre material än 1410 som fanns i Vatikanens arkiv och som ännu inte forskats på som berör Sverige.
Tyvärr verkar det ju ej så.
 
Arn är ju en fiktiv person, Ingrid Ylva är belagd som Magnus Minneskölds hustru.
 
Mvh / Benny
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 14 november, 2008)

2008-11-14, 21:52
Svar #16

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hehe
 
Visst är det sankmark i detta fall, i alla fall gällande ARN. Nu hittade jag boken i hyllan. Folke den tjocke pekas ut som den möjligtvis verklige Arn i boken Folkungar och korsriddare, sv Bo J Theutenberg. Det var väl detta som författaren hoppades finna i arkivet. Fast nu har vi kommit lite ur kurs.  
 
Fast det är väl fortfarande inget som säger att det inte finns äldre dokument? det gällde ju endast dipansansökningar, eller hur? så än är det ju en möjlighet till upptäckter i arkivet!?
 
Vänligen Patrick
 
(Meddelandet ändrat av patrick den 14 november, 2008)
Vänligen Patrick : )

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna