ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Medeltida släktforskning  (läst 856 gånger)

2013-04-22, 10:22
läst 856 gånger

Johan Lindberg

Är någon här bekant med någon litteratur som mer djupgående behandlar ämnet medeltida släktforskning, som inte bara flyktigt berör dess svårigheter och hänvisar till andras forskning? Genom en ren småländsk bondesläkt, som är min egen, har jag noterat en adelsdam, troligen född vid mitten av 1600-talet, vars anor är grundligt redovisade i olika databaser på nätet. På egen hand har jag inte kunnat följa henne längre tillbaka, eftersom källmaterialet vid samma tid är knappt i den berörda socknen. De antavlor som publicerats stöder sig särskilt på Elgenstiernas utredningar, som följer upp hennes anor några hundra år tillbaka genom det medeltida frälset, medan annan information är obestyrkt. En del uppgifter är olika i olika källor.
 
Är det alls klokt att på egen hand försöka ge sig på något av det medeltida källmaterialet, eller är det i allmänhet närmast oöverstigligt för den egoistiske släktforskaren?

2013-04-22, 11:01
Svar #1

Utloggad Eva Dahlberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 4039
  • Senast inloggad: 2024-03-12, 18:31
    • Visa profil
Hej Johan! I avvaktan på att mer kunniga ska svara, så skickar jag denna länk till tipsen på Nättidningen Rötter, särskilt Jan Liedgrens artikel.
 
Hälsningar,
Eva

2013-04-22, 13:04
Svar #2

Johan Lindberg

Hej Eva,
 
Jag skall titta närmare på Jan Liedgrens artikel - tack för att du länkade den!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna