ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Källor i medeltidsforskning  (läst 1976 gånger)

2001-03-10, 15:35
läst 1976 gånger

Utloggad Anders Hellster

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 169
  • Senast inloggad: 2022-06-05, 23:33
    • Visa profil
Tillägget från 1984 får sin förklaring i 'Tusen anor från Orust'. Enligt lagmansdomboken 1706 hade nämligen Henrik Tollesson inlöst jord i Varekilsnäs från sin farbror, Jon Björnsson. Henriks fader, som alltså kan ha hetat Tolle Björnsson, är rimligen den Tolle som enligt 1568 års jordebok förestod Varekilsnäs Sg.  
 
Namnen i den äldre anlinjen finns med varierande stavningar nämnda i referat av medeltida brev (köpehandlingar) som görs i 1611 års pergamentsbrev. Men där finns än fler personer omnämnda och det är mycket svårt att bland alla dessa köpare och säljare urskilja en obruten anlinje ned till 1407 (eller 1361, året för det äldsta brevet). Inte heller Oscar H Olsson har ritat någon släkttavla för tiden före Henrik Tollesson.      
 
Slutligen en fråga. Enligt Oscar H Olsson är brevet från 1611 en lagmansdom. Är alltså Bohusläns lagmansdomböcker från början av 1600-talet, där domen borde vara med, inte bevarade? Från vilken tid är de bevarade?
 
M v h
Anders Hellster

2001-03-10, 22:17
Svar #1

Utloggad Jens Sandahl

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 503
  • Senast inloggad: 2013-02-01, 18:16
    • Visa profil
Hoppsan, jag råkade blanda ihop de båda numren av Svenska Antavlor. Tack för tillrättaläggandena och för de kloka och innehållsrika inläggen.

2001-03-11, 22:28
Svar #2

Boris Örnhäll

Roger & Torsten:
Det visade sig att Fredrik var en bror till Gustaf och Fredriks son, som jag precis nu håller på att försöka få tag i, bor på Kärra.
 
Torsten:
Du har helt rätt, det är Tegneby hembygdsförening som har givit ut boken, artikeln var skriven av Oscar H Olsson.
Ang. antavlan på min hemsida där det står att Henrik Tollesson var född 1590 så var det ett skrivfel som smygit sig in, det skall vara 1560.
 
Generellt kan jag hålla med dig om att man skall vara försiktig med att skriva in uppskattade årtal, men samtidigt kan de vara bra att ha med  eftersom man får en ungefärlig uppfattning om när personen levde.
 
I övrigt verkar det som om jag får göra en rensning i leden efter Henrik Tollesson, det verkar ju, precis som Anders Hellster skriver, mest troligt att det är en Tolle Björnsson som är far till honom.
 
Ingår Lagmansdomboken i den vanliga domboken eller var kan man finna den, jag är nyfiken på de domar som nämnts i inläggen ovan.
 
Jag tackar alla för tips och kommentare, de har varit givande.
mvh
Boris Örnhäll

2001-03-12, 09:54
Svar #3

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Nej, lagmanstingen fördes i allmänhet i en särskild lagmansdombok, och i den mån de är bevarade så finns ett exemplar i landsarkivet och ett exemplar (den s.k. renovationen) finns i
Riksarkivet. I Riksarkivet kan även påträffas äldre lagmanstingsprotokoll från 1500-talets slut i serien Strödda domböcker och rättegångshandlingar.

2001-03-12, 13:30
Svar #4

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Gällande Vistinge i Risinge socken.
 
I ett av sina inlägg förmedlade Dag Bremberg en uppgift med oklart ursprung om att Margareta ?Filipsdotter skulle ha ägt Vistinge i Risinge socken. Jag har nu gjort en första snabb genomgång av det material vi har tillgängligt i DMS arkiv och bibliotek, och tror mig ha identifierat källan till denna uppgift.
 
Såvitt jag kan förstå, går uppgiften tillbaka på ett brev från 1347, tryckt i Diplomatarium Suecanum som nr 4267. Källan finns faktiskt omnämnd i ÄSF, dock inte i artikeln om Magnus Kristinason där Margareta omnämns (s 100). Ingen rök utan eld alltså, men det finns goda skäl till att brevet inte omnämns just där. Det har nämligen inte direkt med henne att göra. I det aktuella brev uppger Margaretas son, Ragvald Magnusson, att han till en borgare i Söderköping säljer ? av ett torp i Risinge.
 
Den formulering gällande det sålda torpet Olasturpe (nuvarande Olstorp) som är central för tolkningen och onekligen förorsakar vissa problem lyder:  .quod de matrimonio meo est edificatum et de vistingge extractum .. Här har det grävts flera fallgropar för den som saknar källkritisk skolning. Om vi börjar med det språkliga, är det nämligen så att matrimonio, förutom mödernearv i medeltidslatin också kan betyda äktenskap! I detta fall tyder det mesta på att det faktiskt handlar om mödernearv. För själva sakfrågan finns det ingen anledning att här i detalj gå in på varför denna tolkning är den rimligaste. Den är ingalunda självklar eller oproblematisk, men däremot är den utan tvekan den gynnsammare för tesen att Margareta skulle ha ägt Vistinge.
 
Om vi översätter frasen får vi följande: .vilket skapats (uppbyggts) av mitt mödernearv och avskilts från Vistinge ., och vi kan då till att börja med fastslå följande: salubrevet avser inte Vistinge, utan ett torp (Olstorp) som en gång i tiden varit en del av Vistinge ägor men vid en för oss okänd tidpunkt avskilts till en självständig enhet.
 
Med modernare språkbruk skulle detta avskiljande kallas för ny fastighetsbildning genom delning av befintlig fastighet. I och med att detta ägt rum kan de två enheterna säljas separat. För att inga oklarheter gällande ägoförhållandena ska råda i fortsättningen måste det vid försäljning tydligt anges att avgärdatorpet är lagligen avskilt från moderenheten. Sigge Rahmqvist har i sin avhandling Sätesgård och gods (Stockholm 1996)  redovisat ett ungefär samtidigt exempel på en skriftlig försäkran om sådan avsöndring, nämligen från 1328 då torpet Swinas intygas vara lagligen avskilt (extracti)  från Måstena i Bälinge socken, Rönö härad, Södermanland (s 30).
 
Hur ska man då tolka uttrycket skapats av mitt mödernearv? Uppenbarligen har åtminstone av någon tolkats så att Ragvalds mor måste ha ägt Vistinge, som torpet avskilts ifrån. Det är emellertid en klar övertolkning. Salubrevet säger inte ett ord om ägoförhållandena för Vistinge, utan handlar uteslutande om Olstorp. Man skulle alltså möjligen kunna tänka sig att Ragvald, då han väljer att för ? av Olstorp använda uttrycket uppbyggts av mitt mödernearv menar att han köpt andelen och låtit bebygga torpet med pengar han ärvt av sin mor, eller att han gjort det med pengar han fått genom att sälja annan jord han ärvt av sin mor. Det betyder inte att hans mor skulle ha ägt Olstorp, och det betyder definitivt inte att hans mor någonsin har ägt Vistinge. Jag ska försöka reda ut detta med arvejord för att klargöra vilka komplikationer som finns här.
 
En vanlig vanföreställning är att uttrycket arvejord avser ett bestämt större eller mindre geografiskt område någonstans och att när någon ärver t ex fädernejord, så är det exakt samma jord som som vederbörandes far en gång ärvde av sina föräldrar. Detta var dock ur juridisk synpunkt inte alls nödvändigt och ofta var det inte heller så, vilket talrika brev bekräftar. Arvejord var nämligen inte ett geografiskt begrepp i första hand, utan det avsåg en ärftlig äganderätt till en viss mängd jord, t ex 14 markland. Om någon kom på id?n att byta sina 14 markland arvejord i, låt oss säga Ösmo socken, mot 14 markland i Grödinge socken och sedan lämna jorden i Grödinge till sina arvingar i stället, så mötte inte det några oöverkomliga juridiska svårigheter.
 
Ärvd jord på ett ställe kunde alltid bytas bort mot samma mängd likvärdig jord på annan ort. Däremot hade ingen jordägare rätt att förminska sin totala mängd arvejord. Ärvde man 14 markland, så var man, något förenklat uttryckt,  skyldig att låta 14 markland gå vidare till nästa generation. Den jord man för egna pengar förvärvade under sin livstid, s k avlingejord, kunde man däremot sälja eller testamentera bort som man behagade, åtminstone i teorin.
 
När arvejord såldes, var säljaren i princip skyldig att meddela på vilket sätt arvingarna skulle kompenseras för detta. Något sådant meddelande finns dock inte i det aktuella brevet. Däremot försäkrar säljaren i brevet att han eller hans arvingar inte på något sätt sätt i efterhand kommer att försöka omintetgöra transaktionen.  Köparen ska enligt brevet inneha jorden i 'evig tid' (inperpetuum possidenda). Vidare forskning skulle möjligen kunna ge säkrare besked om detta och övriga detaljer, men för vårt mer begränsade syfte är ovanstående utredning fullt tillräcklig för att kunna fastslå en sak: Det har i detta forum inte redovisats några bevis för att Margareta ?Filipsdotter skulle ha ägt Vistinge i Risinge socken.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2001-03-12, 13:38
Svar #5

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 15:27
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Renovationerna av lagmanstingens domböcker finns hovrättens arkiv. Svea hovrätts arkiv förvaras i Riksarkivet, men Göta hovrätt (dit Bohuslän hörde från 1658) har kvar sitt arkiv i Jönköping.
 
Bohus och Vikarne lagmansrätts domböcker finns filmade hos SVAR för tiden 1667-1827, med några luckor om sammanlagt 20 år.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2001-03-12, 20:28
Svar #6

Boris Örnhäll

Torsten och Jörgen:
Tackar, nu vet jag lite bättre vart jag skall leta.
Jag har även lokaliserat pergamentbrevet som berör Varekilsnäs och skall fotografera av detta med digitalkamera så fort jag bara hinner  
mvh
Boris Örnhäll

2001-03-12, 21:27
Svar #7

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Kaj! Ett mkt intressant källvärderingsarbete. Man måste givetvis hålla med dig om att inte (heller) uppgiften om Margaretas ägande av Vistinge är bevisad.
Jag vill bara för tydlighetens skull (eftersom jag fått en snabbkurs i vikten av att ange källor) påpeka att den någon du nämner som lämnat uppgiften, och gjort sin tolkning, är den flera gånger ovan nämnde Christer Öjring.  
Han har skrivit flera artiklar och böcker om Risinges äldre historia. Jag har försökt nå honom, men utan resultat hittills.
I en årsbok från Risinge hembygdsförening, som finns på Finspångs kommuns hemsida, skriver Öjring att även ovan nämnda Ängenäs (Aenghianaes) 1347 skulle ha ägts (och bebotts) av väpnaren Ragvald Magnusson. Öjring anger inte exakt var han han funnit den uppgiften (Källangivelserna är de ovan omnämnda och omdiskuterade).  
Såg du den i samma dokument från 1347? (i Diplomatarium Suecanum nr 4267)
mvh Dag

2001-03-13, 09:26
Svar #8

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Dag, enligt DS 4267 skrev sig Ragvald till engyanes. Stavningen kan avvika från den i originaldokumentet. De tidigare årgångarna av DS är inte helt pålitliga i det avseendet.
 
Lokalhistorisk litteratur av typen hembygdsföreningars skrifter och dylikt kommer normalt in i ett sent stadium med arbetet på ett DMS-häfte. Eftersom Östergötland knappast blir aktuellt för utgivning de närmaste 10 åren, är följaktligen Öjring okänd för oss.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2001-03-13, 10:09
Svar #9

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Dag, Jag har nu tagit del av den historiska sammanställningen på en av Finspångs kommuns hemsidor och kan kort kommentera den. Jag har sett värre, mycket värre faktiskt. Det betyder inte att jag bedömer sidan som speciellt bra, det är den nämligen inte. Utan att vara speciellt insatt i de lokala förhållandena kunde jag utan problem hitta flera grova sakfel på bara ett par minuter.
 
Förutom detta med Vistinge var t ex också äldsta belägget för Olstorp fel, vilket inte är så konstigt med tanke på att båda finns i samma feltolkade eller fellästa källa. Att Olstorp är omnämnt 1347 nämns således överhuvudtaget inte på den aktuella hemsidan. Det kan knappast betyda annat än att den som sammanställt sidan i sin tur också litat på någon tidigare sammanställning. Avskrifter av avskrifter av avskrifter med andra ord, i hur många led kan man bara gissa.
 
Den verkar dessutom litet väl mycket DMS-influerad vad gäller uppställningen för att jag ska känna mig nöjd med den delen heller. Trots det har vi mig veterligen aldrig kontaktats av Finspångs kommun i samband med att arbetet utförts. Totalbetyget blir hur som helst klart underkänt.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2001-03-13, 11:11
Svar #10

Utloggad Dag Bremberg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 912
  • Senast inloggad: 2015-02-11, 23:05
    • Visa profil
Kaj. Tack för intressanta inlägg! Jag vågar mig på en fråga till:
DS 4267 anger (om jag förstått dig rätt)att Ragvald var bosatt på Engianes samtidigt som han sålde en del av Olstorp. Kan man därför anse det möjligt eller t o m sannolikt att han inte bebodde Olstorp, utan kommit över den fastigheten genom ex. arv? Är det möjligt att han ärvt Olstorp så sent som 1347?
Jag inser att det inte finns några givna svar på dessa frågor, men du kanske har någon ytterligare fundering om hur man kan tolka uppgifterna. Kan man gå vidare med några andra källor, som kan koppla ihop Risinge med Margareta Filipsdotter eller hennes make Magnus Kristinason?
Om, det inte finns någon sådan koppling kan man kanske t v anta att Ragvald hamnat i Risinge gm sitt äktenskap m Ramfrid Håkansdotter och att Olstorp kommit i hans ägo gm hennes arv (dtr t den mäktige Håkan Jonsson Läma, enl Öjring)? Finns det någon källa där en sådan uppgift kan kollas?
I vart fall har väl inte Risinge någon känd koppling till Margareta Filipsdotters ev anor fr Birger Jarl?  
mvh Dag

2001-03-14, 09:37
Svar #11

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Dag, jag menar mig ha besvarat din fråga gällande Olstorp i mitt förra inlägg, så långt den är möjligt att besvara den enbart utifrån den aktuella källan. De två tolkningarna av matrimonio utesluter ju var sitt alternativ.
 
Det fanns egentligen inget stöd alls i brevtexten för den uteslutna tolkningen. Jag gjorde faktiskt ändå ett försök att hitta sådant stöd utanför den aktuella källan, bl a granskade jag Mats Kettilmundssons testamente (DS 2601), där en brudgåva (jord) till Håkan Lämas dotter omnämns. Denna bakvända metod att uppnå större säkerhet i bevisföringen brukar för övrigt tillskrivas vetenskapsfilosofen Karl Popper. Summan av det hela är att jag nog skulle avråda dig från att satsa dina pengar på att Olstorp var gammalt Läma-gods.
 
Några källor som ytterligare skulle kunna belysa det här aktuella problemkomplexet, utöver de i ÄSF och annan standardlitteratur omnämnda, känner jag inte till.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2001-03-26, 09:13
Svar #12

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Ett litet förtydligande till diskussionen ovan om källor angående Margareta Filipsdotter (Örnsparre) och hennes eventuella ägande av jord i Risinge socken. Frågetecknet framför hennes patronymikon i ett av mina inlägg ovan (2001-03-12; 13.30) kan möjligen ge det felaktiga intrycket av att det i första hand är hennes fädernehärstamning som är obelagd. Det är dock för mödernet som belägg helt saknas.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2005-12-17, 13:08
Svar #13

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Det finns massvis med internetsidor med information för medeltidsforskning. Allt från uppenbart dåliga sidor skrivna av personer som uppenbarligen inte har varit ett dugg källkritiska till bra internetsidor som gjorts väldigt snyggt. Uppslagsverk och källpublikationer finns också. Det jag vill ta upp är just dessa sidor som människor som inte är skolade i källkritisk anda lätt kan få för sig att är väldigt pålitliga men som ändå uppenbarligen har fel. Speciellt intressanta är internetsidor som folk använder i syfte att lära sig om medeltiden såsom bland annat The Catholic Encyclopedia och Wikipedia för att börja med att nämna några välkända sidor.
 
Underligt nog finns det massvis av akademiska forskare och föreläsare på universitetsnivå som hänvisar till sidor som The Catholic Encyclopedia. Detta i stället för att hänvisa till källkritiska doktorsavhandlingar och källkritiska vetenskapliga artiklar.
 
I The Catholic Encyclopedia från början av 1900-talet hänvisas till sekundära källor utan notförteckning och den information som ges härstammar från äldre böcker. Informationen på dessa sidor är även till stor del föråldrad och stämmer inte med den nyaste källkritiska historievetenskapliga forskningen. Ändå används den ännu flitigt av massvis av folk.

2005-12-17, 14:24
Svar #14

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Vilket än en gång bevisar att det inte spelar någon roll vad en person har för titel utan vilka argument hon använder. Visserligen är en professor i genomsnitt mer kompetent inom sitt fält än en plåtslagare, men det är långtifrån alltid detta betyder att professorn har rätt.
 
Att forskare hänvisar till undermånliga referenser säger tyvärr ibland ett och annat om deras egen forskning...

2005-12-17, 15:24
Svar #15

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej Anders!
 
Förr var vi av olika åsikter i mångt och mycket men nuförtiden verkar vi alltmer vara av samma åsikt här på Anbytarforum.  
 
Speciellt din mening att forskare hänvisar till undermånliga referenser säger tyvärr ibland ett och annat om deras egen forskning... var bra. Det var nämligen poängen i mitt förra inlägg. Jag anser nämligen som du att det ser inte så bra ut då en historiker hänvisar till internetsidor som uppenbarligen är av sekundär nivå. Internetsidan The Catholic Encyclopedia innehåller gammal information, hänvisningar till sekundära källor och litteratur med föråldrad information.

2005-12-17, 16:12
Svar #16

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jo, det tycks så.
 
En sak är att det ofta är bra att hänvisa till det första orginalarbetet där ett förhållande utretts, under förutsättning att man även tar med nyare relevant forskning. Dock, om man av praktiska skäl vill hänvisa till ett översiktsverk så får man allt se till att välja ett modernt och välunderbyggt. För nytt skräp är också skräp.

2008-10-30, 18:55
Svar #17

Utloggad Fredd Holm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 584
  • Senast inloggad: 2024-03-27, 14:42
    • Visa profil
    • www.facebook.com/fredd.holm
Hej!
Jag vill veta vad det finns för källor till Svealands (Värmland, Västmanland, Dalarna, Örebro, Södermanland, Uppland) och Västergötlands (ffa. Älvsborgs län) medeltid i olika arkiv.  
Jag är framförallt intresserad av källor där man kan hitta uppgifter om gårdar, verksamheter, personer/familjer m.m. T.ex. domböcker, jordeböcker, gårdsarkiv, bruksarkiv m.m. från äldsta tid fram till 1700-talets början.
Jag antar att en del av materialet som rör Västergötlands medeltid kan finnas i riksarkivet i Köpenhamn?
 
Här är det jag känner till hittills:
 
Värmland
- Jag har hittat lagmansdomböcker för Värmland fr.o.m. 1602 i Göta hovrätts arkiv. Detta verkar vara de äldsta bevarade domböckerna för Värmland.  
- Det finns ett antal brev m.m. i Svenskt Diplomatarium.  
- Utöver detta omnämns några Värmländska orter i bl.a. Olof den Heliges saga och Sverres saga.
 
Västmanland
- Jag vet att Västerås stifts arkiv har väldigt mycket medeltida material, men det finns inte mycket information om detta.
- Arboga stads tänkeböcker finns skannade hos SVAR
 
Uppland
- Skoklosters arkiv har stora samlingar
 
Västergötland
Jag har även sett att det finns en hel del material om Västergötland i Skara stadsbibliotek.
 
Mvh, Fredd

2008-10-30, 19:20
Svar #18

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Så där överdrivet mycket om Västergötland finns inte i Köpenhamn, det är snarare RA i Stockholm som sitter på de flesta diplomen.
 
Vad det gäller gamla belägg på ortnamn är SOFI suveränt (utom för Älvsborgs, Örebro och Västernorrlands län, som inte är klara än.
http://www2.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/index.htm

2008-10-30, 19:39
Svar #19

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Fredd, det material du efterlyser kan nog vara landskapshandlingarna. Dessa finns på Riksarkivet och är ett skattelängdsmaterial från Gustaf Vasas dagar (1530/40-tal och sådär 100 år framåt), sorterat efter landskap. Kolla gärna den här länken till en broschyr om det. Före den tiden är det magrare vad gäller sånt här centralt material, men som Anders nämner finns de medeltida diplomen, brevmaterial och andra handlingar, i Svenskt Diplomatarium (också på RA).

2008-10-30, 19:55
Svar #20

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Ska väl tillägga att det utöver det finns en del äldre material (från 1500-tal) i Kammarkollegiet och dess ämnessamlingar (också på RA), sök efter arkiv på http://nad.ra.se. PÅ RA finns också många enskilda arkiv som kan innehålla det material du efterlyser, om just gods, gårdar, personer och familjer. Men vill du ner till de norska kungarna Olav den helige och Sverres tid blir det svårare...

2008-10-30, 20:25
Svar #21

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Fredd, Lektor Halvar Nilsson gav 1997 ut De värmländska medeltidsbreven, regester med kommentarer. Det är en intressant bok med ca 500 brev, men endast två brev rör Järnberget (Färnebo m omnejd). Det ena är det bekanta brevet av Erik av Pommern om Jernberget på Värmlandsberg, och det andra (daterat Skara 1504 15/8) rör en hyttdel i Asphyttan.
 
Jag antar att du känner till att 1540 års jordebok är tryckt?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna