Forum > Allmänt om medeltiden

Korsriddare

<< < (2/7) > >>

Ralf Palmgren:
Hej!
 
Jag köpte boken Gud vill det! av Professor Dick Harrison på bokmässan i Helsingfors. Efter att ha läst den kan jag medge att den verkligen var väldigt bra. Trevligt att Harrison äntligen har börjat använda en fungerande notapparat i sina böcker. Det ger ett bättre intryck men framför allt så kan man söka upp de källor som han har använt sig av under forskningen.
 
Dessutom har jag läst Paul Riants historiebok Skandinavernes korstog og andagtsreiser til Pal?stina (1000-1350) som utgavs av J.H. Schubothes boghandel i Köpenhamn år 1868. Den finns på universitetsbiblioteket här i Helsingfors men tyvärr får man inte låna hem den. Man är i stället tvungen att läsa den på universitetsbiblioteket. Den är nämligen redan så gammal att man inte får den till hemlån. Forskningen har gått fram sedan den utkom så det finns föråldrad information i den. Trots detta är den nog läsvärd och kan fortfarande rekommenderas åt den som är intresserad av nordisk korstågshistoria.

Ralf Palmgren:
Konung Gustav I av Sverige och hans kyrkopolitik under första hälften av 1500-talet är självfallet mycket välkänt. Vilket du nog säkerligen kände till. Således har det lilla guldkorset i Gårdsby kyrka i Värend i Småland med största största sannolikhet också försvunnit därifrån under 1500-talet. Dum fråga då jag ju själv innerst inne kände till svaret. Däremot ville jag vara 100% säker och ställde frågan. Tack Anders Ryberg för svaret!

Anders Ryberg:
(Misstänkte du visste svaret, men svarade med tanke på övriga läsare...)
 
(Vad det gäller universitetsbibliotek, arkiv o dyl så brukar en digitalkamera med avstängd blixt vara till stor hjälp. Tar man kort utan stativ kan man ställa in på sportbildsläget. Då blir korten lite mörka, men inte så skakiga.)

Ralf Palmgren:
Anders
 
Varför har du den skrivna texten inom parentes?

Ralf Palmgren:
Jag har inte tänkt på det men en digitalkamera skulle mycket riktigt kunna vara väldigt händig på arkiv. För då skulle man kunna fotografera dokumenten och källorna och i lugn och ro gå igenom dokumenten hemma. Där finns ju inte direkt någon tidspress. Tusen tack för tipset. Jag skall nog pröva det någon gång.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion