Forum > Allmänt om medeltiden

Korsriddare

<< < (5/7) > >>

Kaj Janzon:
Nja, hur pass ovanligt namn Kettil var bland bönder i 1200-talets Småland vet vi ju inte så mycket om egentligen.  
 
Dessutom kan man väl inte hävda att Karl Ingeborgsson sambeseglar intyget (DS 522) med Kettil Petersson, eftersom Kettil inte är sigillant utan endast är omnämnd som vittne? Nu slirar du väl rätt ordentligt med kopplingen här?
 
Jag ser heller inget skäl till varför Åke i Stuccaboth inte skulle vara bonde. Om han hade jord abboten ville förvärva till klostret var frågan om Åke var riddare eller bonde tämligen irrelevant.
 
Slutligen finns det en annan namnfråga som inte alls berörts här men kan vara av visst intresse. Nämligen förekomsten av namnet Peter i Bielkeätten. Hur många Peter Bielke känner vi till?

Ralf Palmgren:
Torleif
 
Som historiker känner jag mycket väl till att det är en fråga om hur hårt bevisbördan skall tillämpas. Bäst är naturligtvis sigill och klara uttalanden om filiation. I fråga om mitten på 1200-talet och tidigare har en hel del kända genealoger härlett rätt övertygande genealogier baserade på mindre än 100% bevis. Annars blir det nog en rätt omfattande sovring i tavlorna. Det är svårt att ta 1400-talsmaterialet som föredöme för att sätta bevisnivå på 1200-talet.
 
Eftersom jag har berättat min ståndpunkt och speciellt då jag tycker att Kaj verkar komma med flera relavant inlägg som jag verkar dela åsikt med låter jag nu er fortsätta att diskutera frågan. Jag måste nämligen nu arbeta.

Patrick von Brömsen:
För att fortsätta lite utav den ursprungliga frågan. Jag hörde ett program på radion för flera år sedan med Dick Harrisson där han fick frågan hur många riddare i Sverige vi hade. Nu kommer jag inte ihåg hur han framställde svaret mer än att siffran var 8st.
 
Har detta framgått i hans bok Gud vill det eller på hans föredrag? Vilka isåfall?
 
Vänligen Patrick

Tommy Petersson:
Gällde frågan korsriddare? För folk med titeln riddare (av någon orden) verkar det drälla av i historieböckerna...

Tommy Andersson:
Jag bumpar tråden för att ställa en fråga.
Erik Erikssons jarl Ulf fase hade en son Karl Ulfsson som stupade 1260. I wikipedia står det 13 juni, men enligt Gillingstam i SBL står det 13 Juli. I wikipedia står det i närheten av Riga, i Gillingstams artikel står det Kurland.
 
Skulle vilja veta var jag kan hitta originalkällan till uppgifterna om Karl Ulfsson som svärdsriddare.
Själv tror jag han stupade i slaget vid Durbe, som var just 13 Juli 1260. Lite irriterande med uppgiften om närheten till Riga eftersom Durbe är lika nära Riga som Örebro är nära Stockholm. Durbe ligger ett par mil från kusten vid Libau, nutida Liepaja.
 
Slaget i sig blev ett katastrofalt nederlag för riddarhären, och blev något av ett startskott för uppror bland prusserna som tog ordensriddarna drygt tio år att stävja.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

[*] Föregående sida

Gå till fullversion