ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Härledning av ord  (läst 1349 gånger)

2005-07-04, 19:25
läst 1349 gånger

nina ingren

Hej! Undrar om någon kan komma med förslag om vad hän/hen/hända/henda- (lunda) betyder i namnet som Hedenlunda i Södermanland hade innan det fick sitt nuvarande på 1600-talet? Tolkningen som finns av namnet är gjort på det som det fick då. Och då betyder hed/haed hed eller ung get. Men som sagt, Hedenlunda hette det först på 1600-talet...Hen betyder bryne/brynsten, så mycket vet jag, men det är från 1500- talet, har jag för mig

2005-07-04, 21:12
Svar #1

Utloggad Heikki Särkkä

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2200
  • Senast inloggad: 2019-09-02, 15:00
    • Visa profil
Varför inte hedningarnas (lund)? Jfr. hedenhös.
Kanske var orten en gammal offerplats.

2005-07-04, 22:03
Svar #2

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
Ivar Schnell uppger i sin bok Herremansgårdar i Södermanlands Län två föreslagna härledningar av namnet. Den ena, som Schnell underkänner, är just den som Heikki ger. Den gavs 1749 av prosten Lars Hallman.
 
Den andra åberopar den latinska formen Hedenlundum med det äldsta belägget från 1336. Ortnamnsforskarna i våra dagar, varmed torde avses 1960-tal, citeras. Enligt dem betyder namnet hedebornas lundar, där med hed menas den grusås som drar förbi platsen.
 
Om detta stämmer, skulle alltså Hänlunda vara en lokal, talspråklig, hopdragen form av ett slag som är ganska vanlig. Hedenlundum är i alla fall betydligt äldre än från 1600-talet.
 
Personligen (utan att på något sätt vara ortnamnsforskare) har jag svårt att tro på ett samband med hedning eller heden tid av följande skäl: Hedningarna använde naturligtvis aldrig ordet hedning?om sig själva. När kristendomen fått insteg fick ordet hedning sin nuvarande betydelse, men då namngav man inte platser efter redan utmönstrade kulthandlingar. Det finns många ortnamn på hed, men de brukar väl i allmänhet anses vara namngivna efter terrängformationer.
 
Per Thorsell.

2005-07-05, 19:25
Svar #3

nina ingren

Jo, men första gången i det brev du nämner heter det Hendalundum, 1347 heter det Hendalundum, och framåt återigen Hendelundom. Själva HEDENlunda är inte så gammalt. Det uppstod troligtvis/skapades med anspelning på de hedna lundarna (för det finns fler)samt likheten med Henlunda. Däremellan har det hetat Hen/Hänlunda.
Den nuvarande tolkningen anspelar alltså på HEDEN som är yngre (1600-tal), vad jag förstår. Frågan är om Heden betydde Henda då och vice versa. Vad betyder Henda/Hende?

2005-07-06, 09:01
Svar #4

Utloggad Per Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1827
  • Senast inloggad: 2022-09-04, 21:36
    • Visa profil
När man läser SOFIs register under Hedenlunda får man klart för sig att Schnell har misstagit sig. 1300-talsformen är Hendelundum, inte Hedenlundum.  
 
SOFI ger också en hänvisning till en etymologisk utredning av S. Strandberg i Kungl. Gustav Adolf Akademiens Årsbok: Saga och Sed, årgång 1985, s. 74 f. Där finns kanske svaret.
 
Per Thorsell.

2005-07-06, 21:15
Svar #5

nina ingren

Nix, han har åxå härlett till HEDEN, och tolkar det som haed=get, eller hednir=de på heden boende. Men detta är efter HEDENlunda. Inte Hendalunda. Så det är detta HENDA som äter mig!!!
Tack för tipsen iallafall!

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna