ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hittade ett medeltida brev. ( hjälp med personnamn)  (läst 1789 gånger)

2004-12-23, 10:54
läst 1789 gånger

Utloggad Daniel Petterzon

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2015-08-16, 22:50
    • Visa profil
För ett tag sedan råkade jag hitta ett medeltida brev när jag sökte på nätet efter namnet på gården där jag bor.
I detta brev förekommer en rad personnamn som jag undrar över om de är kända samt om det finns någon information om dem.
Följande personer finns med.
 
Knut Udzon (Riddare?)
Lars Karlson (väpnare)
Aelseby Tidekkadotter (fru till Lars)
 
Denna Lars Karlson verkar enligt brevet ha varit en ganska förmögen man eftersom han räknar upp en rad gårdar i som han äger och nu vill lämna som gåva till ett kloster.
Knut Udzon har i det närmaste en ställning av god man i brevet. Tillhör Vinstorpa ätten.
 
Mest intresserad av denne väpnare och vem det var eftersom det var han som ägde gården vid denna tidpunkt 1420-talet.

2004-12-23, 12:46
Svar #1

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Hej Daniel,
 
Lars Karlsson (femuddig stjärna), son till Karl Lange (femuddig stjärna), var gift med Elseby Tidekadotter (Pinnow). Men kalla henne helst inte hans fru. Det fick gifta kvinnor på den tiden kallas endast om maken var riddare. Använd hustru när det inte är en riddare eller när mannens status är okänd.
 
Lars Karlssons svärfar Tideke Pinnow var gift med en (till namnet okänd) dotter till riksrådet Trotte Petersson (Eka-ätten) och Ingegerd Johansdotter (Folkungaättens oäkta gren).
 
[källor: PHT 1941 s 24, ÄSF 1:3 s 223 f, SMP I sp 669, DMS 4:4 s 97, SD 1210]
 
Brevet du skriver om är från omkring 1425 gissar jag. Om du kan meddela närmare information om var och hur du råkade hitta det mm så skulle det bidra till julglädjen för somliga.
 
Hur vet du att det är den gård du bor på? Bor du möjligen i Småland? Vad heter gården? Anledningen till att jag kommer med ett batteri motfrågor är att innehållet i de brev jag känner till med dessa personer inte riktigt verkar stämma med ditt referat. Men det går säkert att reda ut saken bara jag får lite mer info.

2004-12-23, 13:13
Svar #2

Utloggad Simon Olsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 320
  • Senast inloggad: 2012-02-13, 16:20
    • Visa profil
Måste fråga om detta rör sig om Lars Karlson's gåva till St Martins kloster i Skänninge?

2004-12-23, 13:19
Svar #3

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Ja, det verkar vara så. Har sedan mitt svar postades hittat en diskussion hos Skalman som verkar ha med detta att göra. Dessvärre verkar länken till jpg-filen inte längre vara aktuell. De har gjort ett försök att räta ut 1400-talskråkfötterna som inte verkar så tokigt. Exakt hur bra de har lyckats går ju inte att bedöma eftersom bilden på brevet inte längre är tillgänglig.

2004-12-23, 13:55
Svar #4

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Nu ska vi se här Daniel om jag har uppfattat saken rätt: dina föräldrar bor i Spexeryd, Ödestugu socken? Ortnamnet stavas 1425 Sp?tsarydh och 1426 Sp?zsarydh.
 
Förleden är troligen genitiv singularis av det fornsvenska ordet sp?ter = hackspett. Dina föräldrar bor alltså i Hackspettsryd egentligen.

2005-01-03, 09:16
Svar #5

Utloggad Daniel Petterzon

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2015-08-16, 22:50
    • Visa profil
Hej
Tittade in på tråden igen efter ett tag och ser att det har skrivets en del. Ursäkta att jag inte tittat in tidigare.
 
Som ni nämner så nämns mina föräldrars gård i två brev från 1425 och 26. Är tämligen säker på att det är rätt gård då det är den äldsta gården i nuvarande Spexeryd, Ödestugu socken (tidigare rogberga socken). Gården nämns även i rullorna från älvsborgslösen 1571. En hel del andra saker visar också på att detta är en mkt gammal gård. Huvudelen av ladugården visar tecken på att vara från åtminstone 1700-talet(?). Skulle vilja prata med någon byggnadskunnig om detta.
 
De flesta gårdar som nämns i dessa brev ligger inom en radie på ca 2 mil från spexeryd. De allra flesta inom 5 km.  
 
Har på begäran lagt ut breven igen.
 
http://www2.hemsida.net/stragglers/brev/pergament1425.jpg  
samt
http://www2.hemsida.net/stragglers/brev/pergament1426.jpg  
Om någon vänlig själ vill hjälpa mig med översättning av dessa skulle jag vara tacksam.  
Breven hittade jag via nätet. Sökte på Spexeryd och fick fram ett ortnamnsregister: http://www.sofi.se/SOFIU/topo1951/_cdweb/s1fx001/219201d1.htm vilka sedan skickade två pdfer till mig.
 
Någon som vet vart denne Lasse Karlson höll till? Dvs var hade han sin bostad samt vad vet man mer om honom?
 
Anledningen till att detta intresserar mig är att jag vill skapa en historik över gården vilka som ägt den och verkat där. Kan även säga att detta brevet kastade tillbaka gårdens ålder med ca 150 år då det tidigare kända datumet för att namnet var i mitten av 1500-talet då den nämns som frälsegård.
 
Min mailadress är: pipewrench_dale@hotmail.com

2005-01-04, 08:42
Svar #6

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Daniel, det ser ut att vara 1426 års brev på båda adresserna.

2005-01-04, 10:17
Svar #7

Utloggad Daniel Petterzon

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2015-08-16, 22:50
    • Visa profil
Hoppsan. Såg det också nu när du påpekade det. Skall titta på mina andra dator ikväll.
//Daniel

2005-01-06, 14:19
Svar #8

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Hej Daniel,
 
Jag har gjort en snabbavskrift av 1426 års brev. Har gjort några mindre ändringar, t ex har jag satt stor begynnelsbokstav i person- och ortnamn. Har också satt en del kommentarer inom parentes där jag tror att det kan bli problem. Dessutom har jag delat upp brevet i stycken för att underlätta läsningen. Det enda jag översatt till nutidssvenska är den latinska dateringsfrasen på slutet. Jag har inte särskilt markerat upplösta förkortningar eller misstänkta skrivarfel.
 
Med reservation för att min läsning är från en pappersutskrift av en inte helt skarp jpg-bild är den som följer:
 
Thet skal allom mannom viterlikit vara som thetta breff see ?ller h?ra l?sa swa ?ptekomandhe som the nw liuandhis ?rw ath iak Lasse Karlsson w?pnare ok miin ?lskelica hwstru ?lsaby Tidekadotter k?nnopns mz thessa waro n?ruarandhis opno breffue oss hawa saalt ok oplatit mz vilia ok beradna modhe b?ggis waro samtykkio ok k?rlek ?rlikom manne ok w?lbornom h?rra Knwt Vdzsson riddara Arom ?pthir guz byrdh mcdxxvi oppa Sancte Eskils dagh thessa goz som her ?pte scriuat standha for thw hundradhe marcer sw?nska p?ninggha swa dana minth som i Stokholm gefft ok g??nkt ?r.
 
F?rst i Nyudungh i W?strah?ridhe (Västra härad i Njudung)
iii gardha i ?dhestuwa i si?lwm kirkiobynom.
item een gardh i Swenshwlt i sama sokn
item een gardh i Giordatorp i sama sokn
item een gardh i Fallum i sama sokn
 
Item i Rubbergha sokn i Twetah?ridh
een gardh som hether Elmewik
item een gardh i Waardarydh i sama sokn (troligen nuv. Våeryd)
item een gardh i Sp?zsarydh i sama sokn
item een gardh i Bakka i sama sokn
 
Item i Yggilstorpa sokn i sama h?ridh (nu Öggestorp)
een gardh i Syo (eventuellt nuv. Sjöberg)
item een gardh i Langholt i sama sokn
item Langholta qwern
item een gardh i Tobbatorp i sama sokn (troligen nuv. Tubbarp)
item een attungh i Lidhag?l i sama sokn
item een attungh i Sundhersiomala (?eventuellt nuv. Sjundemåla i Torpa socken, Ydre härad)
item een gardh vidh I?nek?pungh som kallas Rasl?th (Råslätt i Ljungarums socken).
item een gardh i Aggatorp i sama h?ridhe (möjligen nuv. Attarp i Bankeryds socken).
 
mz allom tillaghum i akrom ok ?ngiom skoghum och fiskewatnom i wato och torro n?r by ok fi?rre engho vndhan tagno som thenna forscrefna gozsum nw tilligher ok af aller tillighat hawer hwadh n?mpt thz h?lzst kan n?mpnas
 
Ok affh?ndhum wi oss ok warom arffwm thenna forn?mpdha goz ok tilegnum forscrefna h?rra Knwte Vdzsone ok hans arffwm til eu?rdelica ?gho vthan alla t?fring vidh sannindh ok ware godha tro. Ok ware thz swa ath thessom gozsum nokot fraginghe mz nokrom r?th i thera tillaghum som gudh forbiudhe tha tilbindher iak mic Lasse Karlsson ok forn?mpda ?lsaby Tidekadotter hans hwstru ok wara arffua honum swa got gooz ?ller swa mangha p?ninggha i geen giua som thz skylla ?ller dragha kundhe honum fra ginghe.
 
Til thessa breffs mera visso vitnisbyrdh ok h?gre forwaringh tha henghiom wi waar insigle vtterlika i godha tro fore thzta breff forn?mpde Lasse Karlsson w?pnare ok ?lsaby Tidekadotter ok bedoms wi ?rlica ok w?lborna manna insigle som ?r h?rra Niclis Gozstafsson riddara ok lagmans i Vplandh oc Knwtz ?skilsson w?pnaras til vittnisbyrdh mz warom egnum h?nggiandes for thzta breff .
 
Daterat Arnö, år och dag efter vår herres inkarnation (alltså Kristi födelse) som ovan.
 
 
Vad betyder nu det här då? Jo, så här är det:
 
Lasse och Elseby har sålt ovan uppräknade gårdar till Knut Uddsson (Vinstorpa, Knut Abjörnssons ätt) för 200 mark penningar, Stockholms mynt. Lasse behöver inte hustruns medverkan för att sälja sina egna arvegods. Alltså måste man vid en fördjupad undersökning utgå från att allt inte är Lasses arvejord och att Elseby på ett eller annat sätt har en andel här. Men jag ska inte gå längre på den tråden i detta skede för att inte trassla till det för mycket.
 
Medsigillanter har i allmänhet något med saken att göra. Deras sigillering betyder, när de är släkt med säljaren/donatorn, helt enkelt: ”Jag samtycker till ovanstående”.
 
I det aktuella fallet är  medsigillanterna upplandslagmannen och riddaren Nils Gustavsson (Rossviksätten) och en väpnare Knut Eskilsson. Om den sistnämnde är den jag tror, nämligen Knut Eskilsson (Oxenstierna), så har också han upplandsanknytning. Han skrev sig nämligen till Näset (nu Ledingenäs) i Knivsta socken. Hans Gillingstam skrev om denne Knut i sin avhandling: ”Helt utan nu påvisbar anknytning till Småland...” (s 740). Det var forskningsläget 1952 men så är kanske inte längre fallet.
 
Lars Karlssons far Karl Lange verkar ha varit smålänning. Han gifte sig före 1382 med Sestrid Matsdotter, dotter till Mats Gjurdsson (sjuuddig stjärna) och dennes hustru om vilken åtminstone inte jag vet mer än att hon var dotter till Hemming Tannes syster Asruna [PHT 1975 s 68]. Karl ägde jord åtmistone i Tveta kyrkby i Aspelands härad, Östra Höreda, Lekeryds sn, Tveta härad, och i Nedra Harg, Östra Hargs sn, Åkerbo hd (Ög) [DMS 4:4 s 97] men dessa jordar verkar han åtminstone delvis ha kommit i besittning av genom sitt äktenskap med Mats Gjurdssons dotter. Roger Axelsson får väl rycka in här och rätta om jag har fel på den punkten. Men Karl ägde också jord i Fagerslätt, Rogberga socken, vilken han säger sig ha ärvt av Lars Öjarsson [SD 2631].
 
Elseby var, som ovan sagts, dotter till väpnaren Tideke Pinnow. Elsebys sannolike morfar Trotte Petersson var svåger till Gjurd gode (oxpanna) genom ett denne var gift med en syster till Trotte [ÄSF 1:3 s 223]. Alla vägar verkar förr eller senare leda till Småland  och inte så få av dem till Ödestugu socken.
 
Men var Lars Karlsson bodde, det vet vi tills vidare inte. Jag väntar för övrigt fortfarande på 1425 års brev. Men du kanske helst vill försöka själv?

2005-01-07, 09:16
Svar #9

Utloggad Daniel Petterzon

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 11
  • Senast inloggad: 2015-08-16, 22:50
    • Visa profil
Tack för hjälpen med brevet. Intressant. Jag lade ut 1425 års brev igår kväll. http://www2.hemsida.net/stragglers/brev/pergament1425.jpg

2005-01-08, 13:20
Svar #10

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
1425 års brev meddelar följande: Lasse och Elseby har sålt de uppräknade gårdarna till Knut Uddsson, men med särskilda villkor (”sk?l och forordh”). Efter Knuts död ska godset tillfalla S:t Martins kloster i Skänninge, där både säljarna och köparen som motprestation av klostret ska få sina gravplatser (”l?gherstadh”).  
 
Säljarna meddelar uttryckligen att det är klostret ”oc ey androm arwom ?lla ?pthekomandom” som får jorden i sin ägo för evig tid. Att man åsidosätter sina arvingar på det här sättet betyder i allmänhet en av två saker.
 
Den ena möjligheten är att jorden är s k avlingejord, d v s jord som säljaren inte har fått i arv utan förvärvat under sin livstid. Sådan jord kan säljas och testamenteras bort utan hänsyn till arvingar. Den andra möjligheten, som inte utesluter att det kan vara avlingejord, är att Lasse och Elseby inte har några arvingar, eller åtminstone inte några de känner till.
 
Det mesta tyder på att de inte hade några egna barn och att formuleringen om ”androm arwom” är en helgardering mot att mer avlägsna släktingar kan dyka upp och börja bråka om saken efteråt.
 
På slutet kommer ytterligare en harang om att det är klostret som ska ha jorden och man förbjuder ”allom haa thz h?lsth kan wara ath forn?mpda goz hindra ?lla qu?lia fore forn?mpda kloster ok theras embetsmannom undher gudz h?mdh”. Man åkallar alltså guds hämnd över den, vem det än kan vara, som kan tänkas försöka hindra klostret och dess tjänare att ta jorden i besittning.
 
Av sigillanterna är en lätt att identifiera, nämligen Mats Odenkarl. Han förekommer i ett relativt stort antal brev och är under många år belagd som häradshövding i Lysings härad. Den andre, Påvel Larsson, omnämns tillsammans med Mats i ett annat brev, daterat 2/8 1443. Av det tycks framgå att de är svågrar, tydligen gifta med var sin dotter till en Påvel djäken.
 
Ja, nu har vi löst ett par problem och som det ofta brukar vara i forskningssammanhang i stället fått nya. Den information som de två breven ger går ju som synes inte ihop. I 1426 års brev står det  alldeles klart att det är Knut Uddsson och hans arvingar som i all evighet ska inneha gårdarna. Om klostrets rätt står det ingenting. Motsättningen är dock skenbar eftersom 1425 års brev utan tvekan är ett dokument med full rättsgiltighet, sigillerat av en häradshövding. Eftersom gårdarna genom transaktionen blev Knuts avlingegods hade hans arvingar juridiskt sett inte mycket att hämta i en eventuell rättstvist med klostret. Möjligen har Knut Uddsson också utfärdat ett brev till klostret. Men det kanske i så fall inte har bevarats till vår tid. En viktig fråga att ha i bakhuvudet när det gäller identifieringen av Lasse Karlssons hemort är: varför häradshövdingen i Lysings härad?
 
Om detta hade rört sig om en helt vanlig godsförsäljning skulle man lugnt kunna säga att det är är ett fyndpris för Knut, 200 mark penningar är ingenting för 17 gårdar och en kvarn på 1420-talet, inte ens om godset ligger i Småland. Det anmärkningsvärt låga priset måste rimligen bero på transaktionens ovanliga karaktär. En hypotes som verkar rimlig är att Lasse och Elseby var i akut penningknipa och behövde 200 mark penningar omgående. Möjligen var de skyldiga Knut Uddsson denna summa men oförmögna att betala sin skuld. Det kan ha varit av detta skäl man förhandlade sig fram till den ovanliga överenskommelsen.
 
Här krävs uppenbarligen ytterligare forskning. Ett intressant fall.

2006-12-17, 16:59
Svar #11

Torleif Ericson

Här är gårdarna med moderna namn enligt en regest i Jan Agertzs F-TOPO.
 
Salubrev av Lasse Karlsson och hans hustru Elseby Tidekedotter till Knut Udsson på tre gårdar i Ödestugu kyrkoby, en i Svenshult, en i Jordstorp, en i Falla Ödestugu sn; Älmvik, en gård i Våeryd, en i Spetsryd, en i Backa, Rogberga sn; en gård i Sjö, en i Långhult, Långhults kvarn, en ?ågård? i Tubbarp, en attung i Hiegöl, en attung i Sunnersjömåla, Öggestorps sn; en gård Råslätt vid Jönköping, en gård i Aggarp i Tveta hd

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna