Forum > Allmänt om medeltiden

Förbjudna led

(1/5) > >>

Anders Ryberg:
Hur noga tillämpades regelerna om förbjudna led i praktiken under medeltiden? Att kusiner behövde dispens vet jag, men kunde man gifta sig med en kusin till sin mamma eller med sin tremänning, eller med kusins barnbarn eller sin tremännings barn?

Stig Östenson:
Hej Anders !
Jag har haft anledning att studera ämnet förbjudna led. Det yttersta av de förbjudna leden var fjärde led jämn sidolinje.Det var alltså förbjudet att gifta sig inte blott med kusiner utan också med tremänningar (sysslingar) och fyrmänningar (bryllingar). Man kunde begära dispens hos påven, vilket furstliga och adliga personer plägade göra.Även i det protestantiska Sverige krävdes det dispens (av biskop eller kung) för giftermål mellan sysslingar en bra bit in på 1600-talet.

Michael Lundholm:
Saken diskuteras av  Charlotte Christensen-Nugues i uppsatsen Äktenskap och familj i Signums svenska kulturhistoria, Medeltiden, Lund 2004. Inom Fjärde led var tydligen förbjudet enligt from Laternkonciliet 1215. Upplösning av äktenskap inom förbjudna led verkar ha använts strategiskt för att upplösa ofördelaktiga äktenskap. Vissa bestämmelser mot detta har tydligen tagits in i Yngre västgötalagen; tredje och fjärde led förbjudet, femte tillåtet. Avsnittet avslutas med slutsatsen: Problemet var emellertid inte i första hand att ett äktenskap inom de förbjudna leden i efterhand kunde upplösas, utan snarare att ett sådant äktenskap, när det gällde närmare släktskapsförbindelser, överhuvudtaget inte kunde ingås. (sid 314) Dispenser gavs av kyrkan men de exempel som ges var tex genom svågerskap i fjärde led, i femte led etc.

Anders Ryberg:
Bland mina medeltida anor kan jag spontant hitta ett fall av gifta fyrmänningar som tycks säkra. Brun Svensson (sparre över blad, Forstenasläkten) till Häggatorp, Dala (R) (n 1489-95) och hans hustru Gyrit Bengtsdotter (sparre över blad) var båda barnbarnsbarn till Jöns Abjörnsson och Kristina Magnusdotter.
Men de var kanske ett undantag?

Kalle Thorsberg:
Annars kan man ju kolla:
Almquist Jan Eric Om blodskyldskap såsom äktenskapshinder enligt svensk rätt. PHT 1931 s 160-176.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion