ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Öra  (läst 2694 gånger)

2007-12-31, 10:33
läst 2694 gånger

Utloggad Jouko Niemelä

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2013-04-12, 15:02
    • Visa profil
Hej! I Finland förekom 1420 som kungens ombudsman (kung dooms hafvande) Karl Karlsson (öra) enligt Åbo domkyrkas svarta bok. Han nämns också som häradshövding i Oppunda i Småland. Ranecke känner till hans vapenbild. Ingenstans färekommer hans förfäder eller efterkommande (barn). Känner någon till andra personer, som tillhör Öra-släkten eller vet någon uppgifter om hans liv?
 
mvh Jouko Niemelä

2007-12-31, 15:42
Svar #1

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Hej Jouko
 
Jag har en Anders Knutsson [Öra] gift med Birgitta Gustavsdotter [Tre rosor av Horshaga]. De får dottern Märta Andersdottr [Öra]. Detta är på 1400-talet. Tyvärr tillhör detta material den tiden då jag inte förstod betydelsen av källor. Det är möjligt att det tillhör Äldre svenska ätter. Har tyvärr inte tillgång till böckerna nu.
Jag hoppas att denna ätt om den är tillräckligt stor/betydelsefull (som i och för sig, kanske ett flertal andra ätter)kommer i en kommande, planerad bok, av en duktig medeltidskännande person.
Denna ätt bör nog placeras under medeltiden, tror jag. Kanske våra anor hör ihop?
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2007-12-31, 23:31
Svar #2

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej,
 
Några frågetecken.
 
[Öra] under ointroducerad adel? finns den introducerad eller ointroducerad under adel? Nej.
Den är väl snarare okänd. ( för allmänheten ) men inte för medeltidsexpertis? Borde kanske ligga under Medeltidssläkter?  Som Patrick skriver kan den möjligtvis finnas under   Äldre Svenska Frälsesläkter  men där finns den inte heller ( redovisad ) ännu.
 
Kan ej heller hitta den i  ( July Ramsys,  Frälsesläkter i Finland, Intill stora ofreden ) Däremot känner säker vissa medeltidsexperter till den, Kaj ?
Vore intressant att höra vad Kaj Janzon, har att säga om ätten / släkten [Öra].
 
Mvh / Benny
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 31 december, 2007)
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 31 december, 2007)
 
(Meddelandet ändrat av bebo den 31 december, 2007)

2008-01-01, 10:45
Svar #3

Utloggad Patrick von Brömsen

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1404
  • Senast inloggad: 2023-04-09, 18:39
    • Visa profil
Godmorgon på det nya givande året.
 
Hej Benny! Jag tror att [Öra] finns i Äldre svenska frälsesläkter i texten någonstans, om jag minns rätt. Jag har själv inte hittat mer på varken (Öra) eller (Tre rosor av Horshaga]. (och det tycker jag väl är tur med tanke på att nu för man ju källor, annars hade det varit mycket att gå igenom en gång till).
 
Vänligen Patrick
Vänligen Patrick : )

2008-10-01, 19:25
Svar #4

Utloggad Jouko Niemelä

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2013-04-12, 15:02
    • Visa profil
Karl Öra finns i Äldre svenska frälsesläkter på sidan 44 i häfte 1 band II. Hans hustru var Cecilia Staffansdotter och hans dotter till namnet okänd var gift med Karl Gädda.
 
Har någon uppgifter om Cecilia Staffansdotter?

2009-04-02, 12:51
Svar #5

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Denna diskussion flyttades hit från Ointroducerad adel.

2009-10-03, 01:10
Svar #6

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Bengt Andersson (Öra) till Skofteby, Härene socken, Kinnefjärdings härad, Västergötland. Väpnare, häradshövding i Skånings härad, Västergötland. Son till väpnaren Anders Knutsson (Öra) (k. fr. 1411, d. före 1445) och hans hustru Birgitta Gustavsdotter (Tre rosor av Horshaga). Gift med Ragnhild Göstafsdotter.
 
Bengt Andersson (Öra) var enligt Hans Brask (Gen 2, f. 22, RA; jfr Djurklou i HB 5, s. 15, not 1) fader till Anna Bengtsdotter, som testamenterade 1510 1/5 sin make Lindorm Matsson  på sitt yttersta Bjärka i Tåby socken i Björkekinds härad i Östergötland (Skoklostersaml. Perg), vilket bevisas av RA perg 6/7 och 10/7 1494. (ÄSF I: 1, Jarl Gallén med bidrag av A. Filip Liljeholm, Läma, Mats Läma (utan känd härstamning), s. 81b)
 
 
Anders Knutsson (Öra), känd fr. 1411, död före 1445. Väpnare. Son till Knut Bengtsson (Öra). Gift med Birgitta Gustavsdotter (Tre rosor av Horshaga), dotter till riddaren och lagmannen i Västergötland Gustav Magnusson (Tre rosor av Horshaga) till Sjögerås, Skofteby och Horshaga (f. 1360-talet, d. ej långt efter 1434 25/3) och hans hustru Märta Jonsdotter. (SBL 3, G. Carlsson, Bengt Gustavsson (tre rosor), s. 189)
 
 
//Peder

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna