ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vingat svärd  (läst 2060 gånger)

1999-05-28, 07:28
läst 2060 gånger

Utloggad Marianne Fröding

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 420
  • Senast inloggad: 2023-05-15, 20:59
    • Visa profil
Jag har hittat en Margit Iwarsdotter som var gift med en Bratt, som har tillnamnet Vingat Svärd vart kan man hitta mer info om denna dams släkt?
Hon skulle enligt Helmer Bratt fått Gruvön i Grums(S) som morgongåva.

1999-05-28, 10:10
Svar #1

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Introducerade adelsätter är sådana som finns med i Elgenstiernas ättartavlor. Någon ätt med det namn du nämner finns inte med där. Vingat svärd är inte ett namn utan en beskrivning av det vapen som släkten använde. Sådana namn är påhittade av släktforskare i sen tid för att enklare kunna skilja ätterna från varandra.  
 
Är man osäker om var man ska posta ett inlägg, bör man först undersöka vilket ämne som är lämpligast, så att inlägget åtminstone inte hamnar helt fel (som detta). Det innebär att man tar reda på i vilket landskap en socken är belägen eller om den ätt man efterfrågar verkligen tillhör den introducerade adeln, etc. Annars skapar man i onödan oreda i Anbytarforum och extra arbete åt redaktören.
 
De äldsta leden av släkten Bratt som de presenteras i Helmer Bratts bok är knappast något att lita på utan snarast ett uttryck för författarens önsketänkande. Om någon kan visa på en övertygande bevisning för de medeltida leden är det förstås av allmänt intresse. Tills dess bör de absolut inte tas med på några antavlor!

2001-07-18, 14:49
Svar #2

Per-Åke Borssén

I två debattforum har jag observerat vapenbenämningen 'vingat svärd'. I båda fallen vore en förklaring önskvärd.
1. (Släkter: Övriga släkter A-E: Bratt)  
Första inlägget av mabo: /.../Nils Bratt och dennes hustru Margit Ivarsdotter vingat svärd/lillieörn/.../  
Marcus andra inlägg: /.../Margareta uppges vara dotter till Ivar Jönsson (vingat svärd, eller rättare sagt liljeörn enl. Jan Liedgren och Halvar Nilsson, d.v.s. två namn på samma ätt, dock nämner Elg. endast vingat svärd)/.../
 
2. (Släkter: Introducerad adel: Leijonhufvud)
Magnus Bäckmans inlägg 2001-06-22: /.../Vingat svärd i vapnet förde hennes 2:e make, väpnaren Anders Persson. Se Elgstierna: Den introducerade adelns ättartavlor, IV, s.545. Jag arbetar med supplementbanden till detta verk och inga ändringar föreligger på denna punkt/.../
 
 I Ranekes SMV (s 874) finns beträffande ätten Liljeörn ingen antydan om 'vingat svärd'. Ätten uppges där ha ett danskt ursprung. Finns det någon dansk ätt förande vapnet 'vingat svärd'? En intressant omständighet är, att Margit Ivarsdotters svägerska, Cecilia Månsdotters (Natt och Dag) syster Birgitta Månsdotter, död 1512, var i sitt andra gifte gift med ovan nämnde Anders Persson (musselskal), som, enl. Magnus Bäckmans inlägg, skulle fört vapnet 'vingat svärd'. Även Anders Persson sägs vara av dansk härkomst (SMV 925).  
 
 Anders Persson var omgift med Anna Gjordsdotter (Schack av Skylvalla), som var systerdotter till ärkebiskop Jakob Ulfsson. 1514 erkänner Anders Persson på Svansholmen att han erhållit ärkebiskopbordets gods Mällösa i Vallentuna sn/hd i förläning. (UpDkyRL f 78) Detta gods har tidigare tillhört Johan Larsson (vingat svärd), gift med Karin Klasdotter. För att ytterligare komplicera kan nämnas att Anna Gjordsdotters farbror, Knut Petersson på Sättuna (Schack av Skylvalla), var gift med Lucia Olofsdotter (vingat svärd), Måbyätten. Namnet Ivar återfinns i Måbyätten. Lucia hade en bror med detta namn boende på godset Mårby. (HG 1947, s. 14) Ivar hade sonen Olof i sitt äktenskap med Birgitta Johansdotter (Bukhorn), som sedermera blev omgift med Lars Björnsson (Sjöblad). (HG Ätten Sjöblad..., s 29) Birgitta var dotter till Johan Gyntersson (Bukhorn) och hans hustru Märta Kristiernsdotter (hjorthorn) i hennes tredje gifte. Merparten av godsen i Järlåsa sn kom att ägas av ättlingar till Johan Gyntersson.(DMS 1:6 s 122-128) I Järlåsa, på Bredsjö, hade Johan Larsson (vingat svärd), Almöätten, sin sätesgård. Johan Larsson efterträdde Johan Nilsson i Bredsjö på sätesgården. Johan Nilsson synes ha ägt större delen av jordarna i Järlåsa (SD 1104; DMS 1:6, s 126).
 
Tacksam för all hjälp att reda ut denna härva och speciellt förklara vapnet 'vingat svärd's inblandning med liljeörnsätten och Anders Persson på Svansholm. Denne köper visserligen 1509-04-17 flera gods bl a Svansholm av den ovan nämnda Margit Ivarsdotters (liljeörn) söner Peder Nilsson och Ivar Nilsson. Godsen var ett arv efter deras kusin Ivar Jönsson (liljeörn) och synes således ha en koppling via sin dåvarande hustru med denna ätt. Men detta var före hans koppling till 'vingat svärd via sin andra hustru, Anna Gjordsdotter.
Mvh /P-Å

2001-07-19, 00:55
Svar #3

marcus

I Elgenstierna (Bratt af Höglunda, nr 49) sägs Margit Ivarsdotter (gift omkring 1480 med Nils Bratt [förmodad son till fogden med samma namn]) vara dotter till Ivar Jönsson (vingat svärd), var uppgiften angående vapenbilden kommer ifrån har inte jag någon aning om. Samma Margit ges samma vapenbild även hos Helmer Bratt (i dennes bok/böcker om Brattarna), samt hos Gunnar Norlin (i dennes artikel i Släkt och Hävd nr 3, 1973) och därmed också hos Christian Bratt (i dennes bok om Brattarna, som helt bygger på Norlins uppgifter). Varning skall utfärdas för alla tre sistnämnda arbeten, då de är behäftade med rena chansningar och felaktigheter emellanåt enligt flera jag haft kontakt med (även min egen åsikt).
 
Från de ovannämnda arbetena har jag hämtat uppgiften om vapenbilden, men den har av J.  Liedgren visat sig vara felaktig(!?) då vapenbilden är av slaget liljeörn (se Om släktforskning i medeltida källor (av J. Liedgren) i Rötter [obs liljebjörn torde vara en felskrivning det bör nog vara liljeörn!]). Sistnämnda uppgift använder sig också Halvar Nilsson av i sin skrift om de värmländska medeltidsbreven (som säker härrör från nämnda Liedgren).
 
Min kännedom om frälse-männen/kvinnorna och platserna du nämner , förutom de värmländska namnen, är i stort sett lika med noll, därmed kan inte jag dra några som helst slutsatser (även om jag mycket gärna skulle kunna vilja det) i detta fall.
 
Men jag följer inläggen med intresse och hoppas även jag att någon lirare kan hosta upp något att hänga i granen.
 
Mvh Marcus.

2001-07-20, 01:40
Svar #4

Per-Åke Borssén

Marcus, det är möjligt, att man vid en mindre noggrann titt på någon av liljeörnarnas sigill, skulle kunna urskilja - eller tro sig se, speciellt om sigillet är skadat, - ett vingat svärd. Liedgren har säkerligen helt rätt, vad gäller ättens vapenbild. J Raneke beskriver den: “kluven, 1.sinistervänd vinge, 2. från linjen utväxande kluven halv lilja” (J Raneke SMV II, s 874). Återstår så att förklara Anders Perssons vapenbilds  sammanblandning med “vingat svärd”. Gäller här möjligen, att “vapnet följer godset”? Känner någon till något om godsets vidare öden?  
MVH /P-Å

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna