ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Vingad Pil och Elof, dess förfar  (läst 2775 gånger)

2007-02-09, 09:28
läst 2775 gånger

M.Sjöström

Lord Elof (förfar till ätten vingad pil) apparently was Birger jarl's half-brother; probably being son of Ingrid Ylva by another husband.
And he started the family known of its escutcheon picture, an arrow with wings. (Although it is not ascertained that he himself yet had that Coat-of-Arms). A picture confusingly similar as was held by some Bjelbo-dynasty's almost contemporary cousins, probable ancestors of later Ulv.
 
Some ÄSF entries, in 1950s, mention that Liljeholm had by then studied that Vingad Pil family throughout.
 
Is there anywhere publication of the Vingad Pil genealogy and prosopography?
Liljeholm's material published?
or anyone else's?

2007-02-09, 10:29
Svar #1

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Liljeholms genealogiska anteckningar och opublicerade manuskript förvaras i Riksarkivet. En del av materialet har renskrivits med skrivmaskin av Hans Gillingstam. Jag gick igenom alltihopa för några år sedan och kunde konstatera att det kvalitetsmässigt är mycket ojämnt. Min gissning är att Liljeholm avsiktligt avstod från att publicera det material du efterlyser.

2013-11-12, 13:24
Svar #2

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Elof levde och var verksam under 1200-talet. Han var bror till Birger jarl. Det är dock möjligt att de var halvbröder. Jag skulle dock primärt hävda att Elof var Birger jarls bror.

2013-11-12, 13:57
Svar #3

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:55
    • Visa profil
    • JG Genealogy
Ralf,
 
Varför hävdar du att Elof var Birger jarls (hel)bror? Har ny information framkommit som talar för det? Vilken?

2013-11-12, 16:00
Svar #4

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Nu anges ju Elof just som Birger jarls bror i de få bevarade källor som finns med hans namn i (från 1253-1268), att han kanske istället bara var halvbror är ju en av senare forskares tolkning och antagande. Sedan om det är korrekt är nog lika svårt att verkligen avgöra. Dels att han dyker upp så pass senare än vad Birger gör anses visa på en yngre ålder, men kan väl även bero på försvunnet källmaterial eller var han inte i landet kanske..? Sedan om den vingade pilen i Elofs ättlingars vapen kan ju likväl kommit från deras mors sida..?

2013-11-12, 16:03
Svar #5

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Elof var bevisligen Birger jarls bror. Således skulle jag primärt hävda detta i skrift. Ingenting hindrar att Elof och Birger var helbröder. De kan också möjligtvis ha varit halvbröder. Det går att spekulera i och diskuteras om hur de var bröder. Tyvärr kommer vi inte till något konkret bevis i de primära källorna. Det enda som är historiskt känt är att Elof var Birger jarls bror.

2013-11-16, 17:05
Svar #6

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:55
    • Visa profil
    • JG Genealogy
Ralf,
 
Sägs ingenting i primärkällorna om Elofs föräldrar, utan enbart att han var Birger jarls bror?
 
Om så är fallet kan han alltså antingen ha varit:
1) Birger jarls helbror
2) Birger jarls halvbror på mödernet, eller
3) Birger jarls halvbror på fädernet
 
Finns andra indicier som pekar i någon riktning?

2013-11-16, 17:17
Svar #7

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:55
    • Visa profil
    • JG Genealogy
Så vitt jag förstår anses de indicier som Leif Persson nämner peka på att Birger och Elof var halvbröder på mödernet. Spontant kan jag tycka att det verkar märkligt att Elof använde ett annat vapen än sin framstående bror, om de skulle haft samma far. Jag är dock inte utbildad historiker, och verkligen ingen expert på medeltiden.

2013-11-16, 23:41
Svar #8

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Nu vet vi ju inte vad för vapen just Elof hade, bara att hans ättlingar använde ett annat än just folkungalejonet, den vingade pilen... Men likväl intressant också, med Karl döves ättlingar, som senare har vapnet en tillbakaseende ulv, de hade först en vingad stråle, (som dessutom felaktigt tolkats som pilspetsar). Karl döves sigill är känt, men inte speciellt mycket vingat finns på den skölden heller. Den tredje farbrodern Birger brosa verkar fört en lilja på vapenskölden i sitt sigill, men inte heller den verkar förekomma efter honom..? Där verkar ju dessutom den förmodade sonen Folke jarls ättlingar i släkten Ama fört en i stengavlar i blått och guld styckad sköld, vilket också antyder på något annat släktskap i så fall?
 
(Meddelandet ändrat av lp72 2013-11-17 11:21)

2013-11-17, 11:27
Svar #9

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Här finns en bild på detta vapen, en vingad pil, från SDHK 3283, men som i beskrivningen kallas DS 2467: Sigillet adligt, otydligt (tycks vara en örn med utbredda vingar). Det är Elof sonson Elof Bengtsson som 1324 säljer sina gods i Stensäng till sin 'svåger' Peter Jonsson (Hak), fogde på Viborg, se denna länk
 
Likaså syns hans fars, Bengt Elofssons vapen från 1293 (SDHK 1590) på den här länken
 
(Meddelandet ändrat av lp72 2013-11-17 11:35)

2013-11-17, 14:32
Svar #10

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:55
    • Visa profil
    • JG Genealogy
Tills vidare låter jag Elof stå utan kända föräldrar i min databas, med en notering i hans biografi (fritext) om att han var bror eller halvbror till Birger jarl (Folkungaätten).
 
(Ja, jag använder det hävdvunna namnet Folkungaätten för den ätt som också kan kallas Bjälboätten.)

2019-01-24, 11:19
Svar #11

Utloggad Dan Koehl

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 94
  • Senast inloggad: 2023-07-03, 09:28
    • Visa profil
Här finns en bild på detta vapen, en vingad pil, från SDHK 3283, men som i beskrivningen kallas DS 2467: Sigillet adligt, otydligt (tycks vara en örn med utbredda vingar). Det är Elof sonson Elof Bengtsson som 1324 säljer sina gods i Stensäng till sin 'svåger' Peter Jonsson (Hak), fogde på Viborg, se denna länk
 
Likaså syns hans fars, Bengt Elofssons vapen från 1293 (SDHK 1590) på den här länken
 
(Meddelandet ändrat av lp72 2013-11-17 11:35)


Tack för att du berättade om de här 2 länkarna, spännande att se sigillen.


Jag lade i oktober 2016  in en länk till dokumentet på Wikipedias artikel om Bengt Elofsson https://sv.wikipedia.org/wiki/Bengt_Elofsson_(vingad_pil), men missade då bilderna med sigillen.


Bobergs tycker jag man ser tydligast, vad gäller vingad pil, så framstår inte någon vinge särskilt tydligt? Har någon lyckats få till en hyffsad förstoring på Bengt Elofssons sigill?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna