ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 14 maj, 2012  (läst 6290 gånger)

2001-10-07, 12:46
läst 6290 gånger

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Svar på fråga ställd av Martin Casterud under Släkter: Övriga släkter M-S: Svinhuvud.  
 
Anders Winroths uppsats Svinhufvud-ätternas gemensamma ursprung i det kommande häftet av Släkt och Hävd 2001:2-3, handlar om hur de två adliga ätterna med namnet Svinhufvud, via mödernet härstammar från den s.k. gamla svinhuvudätten, d.v.s. den medeltida frälsesläkt som var verksam vid Kopparberget i Dalarna på medeltiden och vars medlemmar förde svinhuvudet i vapnet.  
 
Anders Winroth, till vardags professor i medeltidshistoria, lyfter i denna uppsats fram tidigare ej beaktade medeltidsbrev angående Svinhuvudätten vid Kopparberget, och han visar hur den s.k. Aspebodagrenen (med bl.a. den avrättade bergsfogden Måns Nilsson) hänger samman med huvudgrenen av Svinhuvudätten, något som förut ej varit känt i litteraturen. Ett tidigare aldrig publicerat brev från 1490-talet, svårläst p.g.a. fuktskada, finns också utgivet som bilaga till artikeln.  
 
Jag rekommenderar intresserade av den medeltida svinhuvudätten att beställa SoH 2001:2-3 (festskrift till Pontus Möller) från Genealogiska Föreningen (se Jonas Kuschners inlägg under Källor: Tryckta skrifter: Släkt och Hävd).  
 
Torsten Berglund
Redaktionen för Släkt och Hävd

2003-12-12, 20:06
Svar #1

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Jag tackar för upplysningen, som jag hittade nu om den medeltida ätten Svinhuvud i Dalarna. ÄNTLIGEN!!!
Johan B. T. Gr.
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-02-27, 23:31
Svar #2

Utloggad Nancy Wiberg Jones

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 127
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Can anyone suggest a source in English that discusses the  history of the Svinhuvud family?

2004-07-05, 16:24
Svar #3

Utloggad Bengt Rur

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 305
  • Senast inloggad: 2023-10-20, 19:12
    • Visa profil
I finska adelskalendern (1974) omtalas en släkt Svinhufvud (av Aspebodaätten). Någon ur denna släkt skulle ha adlats 1561. Enligt kalendern utdog släkten antagligen i andra led.  
 
Hur det än ligger till med dessa uppgifter kan det konstateras, att gamla släkten Svinhufvud aldrig någonsin introducerades. Den kan troligen räknas som utdöd före 1633.
 
Är det någon som vet något om gamla släkten Svinhufvuds genealogi?  
 
Barbro Stigsdotter, som - enligt Peder Svarts krönika - påstås ha räddat Gustav Vasa ur en prekär situation, tillhörde väl denna äldre släkt Svinhufvud?
 
Hälsning, Bengt

2004-07-06, 17:13
Svar #4

Utloggad Johan Lundberg

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 10
  • Senast inloggad: 2011-12-18, 22:03
    • Visa profil
Bäste Bengt!
Det skulle föra alldeles för långt att här  
redovisa de genealogiska förhållandena i den  
äldre Svinhuvud-släkten i Dalarna. Det finns ju  
dessutom ganska mycket information  
publicerad om den äldre Svinhuvud-släkten  
och de bägge introducerade  
Svinhufvud-ätternas tidiga medlemmar.  I  
äldre litteratur (och även i viss nyare) finns  
emellertid många  felaktiga uppgifter. För  
allmän översikt över den äldre  
Svinhuvud-släktens genealogi får jag hänvisa  
Dig - och andra intresserade av dessa frågor  
- till Bertil Bo?thius verk ”Kopparbergslagen  
fram till 1570-talets genombrott”, Uppsala  
1965. De släkttavlor som redovisas i detta  
verk innehåller emellertid vissa från äldre  
litteratur ärvda felaktigheter. Därför bör Du  
komplettera genomläsningen med  
information hämtad ur bl a följande källor:
Gillingstam, H.: Svinhuvud och Svinakula.  
Personhistorisk Tidskrift (PHT) 1966, s. 3ff.
Bo?thius, B.: Svinhuvud och Svinakula.  
Fortsatt diskussion. PHT 1966, sid 120ff.
Winroth, A.: Vilket vapen förde bergsfogden  
Jöns Ingemarsson? PHT 1985, s. 1ff.
Gillingstam, H.: Måns Nilsson (svinhuvud).  
Svenskt Biografiskt Lexikon, bd 26, 1987-89
Winroth, A.: Svinhufvud-ätternas  
gemensamma ursprung. Släkt och Hävd  
2001, s. 150ff.
 
Vill du ha en enkel, summarisk och mer  
snabbläst redogörelse får jag hänvisa Dig till  
Elisabeth Hemström, Kulturförvaltningen i  
Falun som för några år sedan förfärdigade en  
sådan (Hemström, E.: Ätterna Svinhufvuds  
historia, stencil 1998).  
 
Även boken  - ”Svinhuvud-släkten i Aspeboda.  
Släktkrönika 1534-1991”. Falun 1992 -  
innehåller i vissa avseenden intressant  
information, för den vetgirige.
 
Att den sägenomspunna Barbro Stigsdotter  
tillhörde den äldre Svinhuvudsläkten är per  
definition oriktigt, även om det i många  
sammanhang brukar hävdas så. Men hennes  
mormor, Ingeborg, var troligtvis ett äldre  
Svinhuvud, ehuru denna varelse gäckat  
genealogerna i århundraden och hennes  
plats i den äldre Svinhuvud-släktens  
vittförgrenade stamträd ännu inte med  
säkerhet kunnat fastställas (teorier saknas  
dock inte).  
 
Den enda person, med direkt anknytning till  
äldre Svinhuvud-släkten,  som jag på rak arm  
kan erinra mig adlades 1561 är domaren  
Jöns Persson i Risholn. Han skall enligt ”Den  
med sköldebref förlänade, men ej å  
Riddarhuset introducerade svenska adelns  
ättartavlor” (Schlegel & Klingspor 1875) och  
Elgenstiernas ättartavlor ha upptagit  en halv  
älg i vapnet. Hemström 1998, däremot, skriver  
att vapnet föreställer en halv hjort  (vilken  
uppgift som är riktig har jag ej undersökt, men  
att döma av hans ursprung låter hjorten  
troligare). Jöns Persson var:
1) gift med Margareta Hansdotter (äldre  
Svinhuvud-släkten)
2) svärfar till den år 1581 adlade Daniel  
Torkelsson (Svinhufvud i Westergötland, nr  
199)  
3) farbror till den år 1574 adlade Peder  
Hansson  
(Svinhufvud af Qvalstad, nr 145).  
 
Jag önskar dig lycka till på din resa in i den  
snåriga Svinhufvud-djungeln! Vi är åtskilliga  
som vandrat i den skogen före dig - och  
förhoppningsvis - fast Gud vet - kommit ut  
något klokare på andra sidan - om vi  
någonsin hittat ut.
 
Johan Lundberg,
Sekreterare, Släktföreningen Svinhufvud i  
Westergötland.

2004-07-06, 17:47
Svar #5

Utloggad Johan Brandt t. Grevnäs

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 631
  • Senast inloggad: 2022-02-08, 14:02
    • Visa profil
Hej!
Jöns Persson på Risholen adlades enligt Schlegel & Klingspor 20.7.1561.
tillägger Johan
Sous le fumier de la scolastique  de l'or est caché

2004-07-06, 20:06
Svar #6

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Till Johan Lundbergs utmärkta och utförliga svar kan tilläggas att det redan skrivits en del om den äldre Svinhuvudätten här i Anbytarforum under Övriga släkter och under avdelningen .
 
Fortsatta frågor om den äldre ätten behandlas bäst under Medeltiden. Under alla omständigheter är placeringen under rubriken ointroducerad adel inkorrekt eftersom någon adlad men ej introducerad gren av den äldre Svinhuvudätten inte existerat. Dessutom är det olyckligt och förvirrande att samma släktkretsar nu diskuteras under tre olika rubriker, förutom under de två introducerade ätterna Svinhufvud.
 
En agnatisk gren av den äldre ätten skall för övrigt vara adliga ätten Ikornsköld; den år 1642 introducerade Lennart Ikornsköld (adl ätten 283) var enligt Elgenstiernas ättartavlor sonsons sonson till den av Gustav I år 1534 avrättade fogden Ingel Hansson (Svinhuvud) i Gylle, St Tuna (som i sin tur var halvbroder till ätten Svinhufvud i Westergötlands stamfar Daniel Torkelssons svärmoder Margareta Hansdotter).

2006-05-30, 00:19
Svar #7

Victor Larsson

Hello I am Victor Larsson from California, USA.
My father is born in Sweden and my grandfather and I have been working on our family tree for some years now. We also have the old Svinhufvud family in our tree and I was wondering if the link that we made is known?
 
I have a Anna Maria Ullberg born 1721 Stora Tolfsbo, Söderbärke (W). Her mother is Elisabet Lundberg. Elisabet Lundberg's mother is Maria Fallander. Maria Fallander's father is Laurentius Andreae Malungis (Fahlander). His father is Andreas Laurentii Fahlander.
 
1. Andreas Laurentii Fahlander
född: 1614 Stora Kopparberget, Falun (W)
död: 1682-05-15 Malung, Malung (W)
 
3. N.N. Vallensdotter
his mother is the daugther of Vallen Ingelsson from the old Svinhufvud family. Nämnd 1612.
född: c.a.1590 Gasarvet, Stora Kopparberg (W)
död: 1653 Malung, Malung (W)
 
6. Vallen Ingelsson
was he married to N.N. Vifastdotter?
 
12. Ingel Larsson (Svinhufvud)
 
24. Lasse Hansson (Svinhufvud)
 
48. Hans Jeppesson (Svinhufvud)
married to Elin. Family not known?
 
86. Jeppe Hansson (Svinhufvud)
married to Margareta (Margit) Hansdotter daughter of Hans Brännekettil. Was Brännekettil a noble family?
 
192. Hans Jönsson (Svinhufvud)
 
348. Jöns Swinshwow
 
Is this a correct genealogical line? Any help would be greatly appreciated!
 
Best Regards,
Victor

2006-05-30, 02:51
Svar #8

Utloggad Mathias Kindbom

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 36
  • Senast inloggad: 2014-09-12, 02:43
    • Visa profil
Victor,
 
A recent source (mentioned above) is Svinhufvud-ätternas gemensamma ursprung in Släkt och Hävd, (2001:2-3, pp. 150-55) by Yale historian Anders Winroth. He cites Boëthius, Kopparbergslagen, pp. 573-77 and Hans Gillingstam, Svinhuvud och Svinakulla in Personhistorisk tidskrift 64 (1966), p. 3-7, and Boëthius, ibid., pp. 120-123.
 
Winroth unites the different Svinhuvud families with Hans Jönsson (who you mention as #192) and includes his son Jeppe Hansson i Risholm and his grandson Hans Jeppesson i Risholm, but makes no mention of Lasse Hansson (as being a son of Hans Jeppesson). Instead, he notes a  Margareta Hansdotter as daughter to Hans Jeppesson. She is married to Jöns Persson i Risholm. They in turn, have Anna Jönsdotter who marries Daniel Torkelsson i Främby, ennobled in 1581, and represents the beginning of Svinhufvud i Västergötland.
 
Hopefully others can expand this and provide you with precise answers. Meanwhile, could you please list your sources?
 
Kind regards,
Mathias Kindbom
 
NB: I believe that the above Jöns, a judge in Dalarna (1544-64) is sometimes referred to as Jöns Persson (halv älg).

2006-05-30, 07:58
Svar #9

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Victor,
This is a correct genealogical line. Torsten Berglund presented this in an ancestor table  here. Please see # 247, N.N. Vallensdotter and her ancestry for more information.

2006-06-18, 07:51
Svar #10

Victor Larson

Thank you very much for all your help!
 
What exactly is the known relationship with the Svinakula and Svinhufvud families? I will list my sources when I get home. Right now I am out of the country until July 5.
 
Thanks!
 
Best Regards,
Victor

2006-09-14, 18:32
Svar #11

Victor Larsson

Hello again!
 
I was wondering if there is any way to find the wife of Hans Jeppesson (Svinhufvud) Elin, and more about her? Also maybe the wives of any of these men?
 
Victor

2006-09-16, 20:20
Svar #12

Victor Larsson

Sorry I did not list my sources. Torsten Berglund has this ancestor table here:
http://www.genealogi.se/dalarna/klara.htm
 
Best Regards,
Victor

2007-07-14, 16:10
Svar #13

Harald Stråth

Det är intressant att följa olika inlägg kring Svinhuvudsläkten. Jag har studerat mycket kring min troliga släktgård - Stråtenbo - om hur den kommit att bli mitt släktnamn och kommit fram till ursprunget kring Svinhudnamnet eftersom en del haft stråtenbo som bostad. Hoppas att jag har tolkat det någorlunda rätt.
 
Studieförbundet Vuxenskolan i Falun har framforskat Svinhuvud-ättens släkttavla och utgivit boken ”Svinhuvud-släkten i Aspeboda, Släktkrönika 1534 - 1991”. Där framgår att en hel del personer har haft sin bosättning i Stråtenbo. Boken har jag lånat från Universitets - biblioteket i Lund samt haft samtal med Elisabet Hemström vid Stadsbiblioteket i Falun. Svinhuvudsläkten har under åren grenat ut sig och grundpersonen  - Måns Nilsson vilken skulle vara första personen som adlats till Svinhuvud - härstammar med sannolikhet från Aspeboda.
 
Har jag rätt?
MMVH
Harald Stråth

2007-09-15, 01:48
Svar #14

Victor Larsson

Has there ever been a painting/portrait of any of the older Svinhufvud?
 
Victor

2007-09-15, 17:59
Svar #15

Utloggad John Winblad von Walter

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2015-12-01, 22:05
    • Visa profil
Hej Victor!
 
Email or write to the Svenska Porträtt Arkivet in Stockholm.  It is a branch of the Swedish National Museum.
 
Address
Box 16176, 103 24 Stockholm
 
Email  
fototeket@nationalmuseum.se
 
 
In 1935 and 1939 Sixten Strömbom published two Svenska porträtt arkivet volumes as an index to the archive, covering Swedish portraits from 1500-1850.  But these volumes are only found in a few of the best libraries outside of Sweden.  I believe that there are some copies in American university libraries.
 
Mbh,
 
John Winblad von Walter, Carver, Minnesota, USA

2007-09-15, 18:11
Svar #16

Utloggad Chris Bingefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11832
  • Senast inloggad: 2024-02-28, 15:20
    • Visa profil
Some of the 19th century Svinhufvud who were officers are in the searchable database on SVAR (requires payment), but maybe you are looking for the very old ones.

2008-08-01, 21:42
Svar #17

Victor Larsson

Hello again!
 
Does anyone have any pictures of the Svinhufvud documents that were used for research?
 
Victor

2010-03-08, 18:46
Svar #18

Utloggad Michael Sarnefors

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2010-03-20, 11:12
    • Visa profil
Har naagon lyckats faa spaar paa Lyder Swinshwow's ättlingar in Norge, dvs innan han skrevs ha flyttat till Sverige omkring 1350?
 
Har naagon lyckats faa spaar paa ättlingar till Niels Olufsen Stierna (enligt K.E. Forslund, Danmarks rikes råd o. marsk år 1314. Han förklarades vid kon. Kristoffers anträde t. reger. fridlös o. flydde t. Norge)?
 
Mvh,
Michael Sarnefors, Monte Carlo, Monaco

2010-03-08, 23:32
Svar #19

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Michael,
Någon Lyder Swinshwow med ättlingar i Norge har aldrig existerat. Det är den under första halvan av 1300-talet belagde frälsemannen Lyder Svinakula som spökar i bl.a. Karl Erik Forsslunds kuriösa men i släktforskningssammanhang helt oanvändbara genealogi över dalasläkterna Stjärna och Svinhuvud publicerad på 1920-talet i hans berömda flerbandsverk Med Dalälven från källorna till havet. Men Svinakula har inget alls att göra med Svinhuvudssläktens år 1386 vid Kopparberget belagde stamfader Jöns Svinhuvud (kallad Swinshwow). Någon norsk koppling är inte heller känd, vare sig för dalasläkten Svinhuvud eller för den i Småland besuttna släkten Svinakula, se vidare Hans Gillingstams artikel Svinhuvud och Svinakula i Personhistorisk Tidskrift 1966, s. 3-7.  
 
Inte heller har det funnist något danskt riksråd Niels Olufsen Stierna. Visserligen fanns en dansk riksdrots och riksmarsk Niels Olufsen, som efter kung Kristofers trontillträde 1320 flydde från Danmark, dock inte till Norge utan till Mecklenburg. Men han förde inte någon stjärna i vapnet utan tillhörde troligen den danska ätten Bild (om honom, se Dansk Biografisk Leksikon). Det finns inget som kan sammankoppla denne danske ädling med den vid Kopparberget i Dalarna från slutet av 1400-talet belagda bergsmanssläkten, från vilken den på 1600-talet adlade svenska ätten Stiernhielm härstammar. I en genealogi av Vasakungarnas genealog Rasmus Ludvigsson från slutet av 1500-talet sägs dock dalasläkten, som förde en stjärna i vapnet, ha inkommit från Danmark, men mer än så går inte att säga om denna bergsmanssläkts ursprung. Elisabet Hemström har däremot i Fahlu Släktforskarblad 2000:4, s. 5-8, beskrivit hur mytologin vuxit fram och byggts på bit för bit under 1700- och 1800-talet på ett för tiden typiskt vis i syfte att förädla och framhäva ursprunget för den adliga ätten Stiernhielm.  
 
Det finns en hel del god forskning publicerad under senare år om såväl Svinhuvudsläkten som Stjärnasläkten, som bör konsulteras av den som är intresserad av dessa senmedeltida dalasläkter.  
 
Den färskaste sammanfattningen av forskningsläget vad gäller Svinhuvudsläktens äldsta led finns publicerad i en artikel av T Berglund, E Hemström, L Olofsson och A Winroth, Om släkten Svinhuvuds ursprung - samt om en misstänkt förfalskning i ett medeltidsbrev från 1386 i Släktforskarnas årsbok 2008, s. 9-28. Boken kan köpas från Sveriges Släktforskarförbund, se  bokhandeln.    
 
Om Stjärnasläkten kan jag rekommendera min artikel Spetsrutor och 6-stjärna - om Jöran Olsson och en gravhäll i Vika kyrka i Svenska Heraldiska Föreningens tidskrift Vapenbilden nr 54, 2002 (s. 86-90).  
 
Se även artikeln om Georg Stiernhielm i det senast utgivna häftet av Svenskt biografiskt lexikon, häfte 163 (Riksarkivet 2009), s. 431ff, som i artikelns inledning berör Stiernhielms fädernesläkts äldre led.  
 
Framhållas bör också Bertil Boëthius framställning om Stjärnasläkten, som på det stora hela är korrekt i hans klassiker Kopparbergslagen fram till 1570-talets genombrott (1965), särskilt s. 48-53 och släkttavlan s. 578-580 (med reservation för flera felaktigheter i släkttavlan rörande Svinhuvudsläkten i samma bok).  
 
I det nyligen av Sveriges Släktforskarförbund (genom Carl Szabad) utgivna (2008) Supplement till Den introducerade svenska adelns ättartavlor ursprungligen utgivna av Gustaf Elgenstierna finns också rättelser och kompletteringar om dessa två släkter under ätterna Ikornsköld (supplementband 1, s. 481-482) och Stiernhielm (supplementband 2, s. 925-926), som på fädernelinjen utgår från Svinhuvud- resp. Stjärnasläkten.  
 
Se också de äldsta generationerna i Stefan Jernbergs antavla Anor från Orsa, nr 238, i Svenska Antavlor 1997:6, s. 267-281, utg. av Sveriges Släktforskarförbund.
 
(Meddelandet ändrat av tbd 2010-03-09 01:18)

2010-03-20, 11:12
Svar #20

Utloggad Michael Sarnefors

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2010-03-20, 11:12
    • Visa profil
Hej Torsten,
Ursäkta att jag har dröjt att komma tillbaka, har varit ut och rest. Stort tack för din saa utförlig svar! Jag har lite svaart att komma aat dokument eftersom jag inte är i Sverige. Har du möjlighet att sckicka filer paa dina tvaa texter, Om släkten Svinhuvuds ursprung - samt om en misstänkt förfalskning i ett medeltidsbrev från 1386, och Spetsrutor och 6-stjärna - om Jöran Olsson och en gravhäll i Vika kyrka till michaels@fleetward.com? Det vore väldigt upskattat! Tack igen!  
Mvh,  
Michael

2012-05-12, 00:58
Svar #21

Utloggad Isak Nygren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2012-09-28, 21:44
    • Visa profil
Fast i Släktforskarnas årsbok 2008 var forskarna oense om Lyder Svinakula verkligen var far till Jöns Svinhufvud eller inte. Jag ska nästa vecka återvända till Riksarkivet för att kolla upp det. Riksarkivet verkar ha Lyder Svinakulas (såvida inte det fanns fler med det namnet under samma tid) sigill. Därför är det viktigt för mig att veta om Jöns Svinhufvud hade ett sigill eller inte. På så vis kan jag jämföra dessa, då de i så fall borde vara likadana eller snarlika med varandra. Jag vet ju inte vart Lyder Svinakula bodde, förutom i Dalarna. Det finns en Lyder Svinakula i detta brev http://www.nad.riksarkivet.se/?Sokord=Lyder+swinakula&EndastDigitaliserat=false& AvanceradSok=False&page=1&postid=Dipl_8138&tab=post&FacettState=undefined%3Ac%7C men jag vet inte om det är samma person. Jag antar det, men jag vet inte något närmare om det. I så fall måste han ha varit rik som ägde flera gods i Finland såväl som sitt hem i Dalarna. Jag har inte heller lyckats bekräfta eller dementera detta: http://www.geni.com/people/Lidikin-Lyder-Svinhufvud/4981957727990108049?through= 6000000003377215192
 
Jag har upptäckt i en av profilerna om den medeltida frälsesläkten Svinhufvud på Geni.com att de källhänvisar till en källa som inte existerar där de påstår ha hämtat sin källa ifrån. Jag menar i detta fall om Stefan Hammars hemsida. Jag kontaktade honom för att fråga honom om det, men han kände själv inte till detta och var förvånad över att han användes som källa, när han själv inte ens har skrivit något om det. Enligt profilen på Geni.com är det tre saker jag ska citera:
 
Uppges ha flyttat till Sverige omkring år 1330
 
Han förde ett vapen vilket upptog ett svart svinhuvud i gyllene fält
 
Kan vara son eller ättling i flera led till Sigurd Swinhöfde

1. Källa?
 
2. Det lär jag märka i så fall nästa vecka när jag undersöker detta i Riksarkivet.
 
3. En ren gissning. Visst kan det vara en indicie på släktskap med tanke på efternamnet, men det är något som är svårt att bevisa. I så fall måste man hitta deras gravar och DNA-testa de två samt med Jöns Svinhufvud (Swinshwow) kvarlevor. Sigurd Svinhufvud/Swinhöfdes kvarlevor lär antagligen vara omöjligt att hitta. Det lär vara mycket svårt att hitta Lyder Svinakulas kvarlevor, om det ens är möjligt. Att hitta Jöns Svinhufvuds kvarlevor är kanske ingen omöjligthet, men antagligen mycket svårt, om graven ens finns kvar.  
 
Sedan undrar jag hur man kan bekräfta Birgitta Jeppesdotter Svinhufvud verkligen var dotter till Jeppe Hansson Svinhufvud. Han finns i alla fall omnämnd i Släktforskarnas årsbok 2008 där det finns en släktträd, men det står bara hans son Hans Jeppesson som är omnämnd även om det står att han hade flera barn, som dock inte är omnämnda i släktträdet.

2012-05-14, 00:02
Svar #22

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Isak,  
Jag tror att du behöver läsa min och mina medförfattares artikel i Släktforskarnas årsbok 2008 lite noggrannare. Det råder idag inte någon oenighet bland forskarna när det gäller frågan om Svinhuvud och Svinakula. Det är helt klarlagt att dessa två medeltida släkter inte har något känt samband sinsemellan och att släkten Svinakula saknar koppling till Dalarna och Kopparberget. Lyder Svinakula och hans son Henrik Svinakula var inte bosatta i Dalarna, utan sannolikt i Kristdala i Småland.  
 
Av vår artikel i Släktforskarnas årsbok framgår att äldre tiders genealoger konstruerat släktskapet mellan dessa släkter och tillskrivit Jöns Svinhuvud patronymikonet Lydersson enbart på grund av vapenlikheten mellan släkterna. Vapenlikhet är dock inte skäl nog för att utgå från att släktskap måste föreligga, eftersom ett svinhuvud i vapenskölden ingalunda var en unik vapenbild på medeltiden utan fördes av flera olika släkter som saknar påvisade släktkopplingar sinsemellan. Hade Jöns Svinhuvud varit bror till Henrik Svinakula, som Kröningssvärd m.fl. äldre genealoger på 1700- och 1800-talet trodde, så borde han ha varit omnämnd i t.ex. brevet RA perg 1378 1/4 när Lyder Svinakulas änka skänkte jord till Vadstena kloster med sin son Henrik och hans hustrus samtycke. Så är dock inte fallet.  
 
Vad gäller Dalasläkten Svinhuvuds äldste kände stamfar Jöns Svinhuvud (som alltså ej kan beläggas med patronymikon utan enbart med sitt tillnamn), så är han endast belagd i ett enda dokument, brevet från 25/11 1386, som artikeln i Släktforskarnas årsbok 2008 handlar om. Något sigillavtryck finns inte bevarat efter Jöns, om han över huvud taget ägde ett sigill, och vi vet inget om hans ursprung. Felaktig är uppgiften i Kröningssvärds genealogier att Jöns skulle ha haft en bror Nils Lydersson - detta är en konstruerad person som aldrig existerat och hans i dessa opålitliga genealogier uppgivne son Ingemar Nilsson hette egentligen Ingemar Guttormsson. Ingemar och hans son Jöns Ingemarsson förde inte alls svinhuvudvapnet, vilket framgår av Anders Winroths artiklar i Personhistorisk Tidskrift 1985:3-4 och Släkthistoriskt forum 1986:3.  
 
För Jöns Svinhuvuds sannolika söner Hans och Dan Jönssöner finns dock sigillavtryck bevarade (RA perg 1427 11/2 och 1434 19/1), se avbildningar i Bertil Boëthius' bok Kopparbergslagen fram till 1570-talets genombrott (1965), s. 35, eller avfotograferingarna av pergamentsbreven i Svenskt Diplomatariums digitala huvudkartotek (http://www.nad.riksarkivet.se/sdhk). I Boëthius' bok finns för övrigt även ett fotografi med Henrik Svinakulas sigill (RA perg 1378 25/9).
 
I Kristdala kyrka i Småland finns två träsköldar bevarade från 1300-talet med släkten Svinakulas vapenbild, ett svart svinhuvud i ett fält av silver, se Jan Raneke, Svenska Medeltidsvapen, del 1, s 323.  
 
I åtskilliga antavlor på Internet påstås kuriöst nog att den norske kämpen Sigurdr Svinhöfde var far eller förfader till Lyder Svinakula. Om denne Sigurd är en historisk person, så levde han på Island omkring 900-talet eftersom han nämns i Landnamabok och i Njals saga. Hur han skulle kunna vara far eller förfader till Lyder Svinakula, en tysk lågfrälse person som inkom till Sverige på 1300-talet, ca 400 år senare, eller hur han skulle kunna ha något att göra med den från 1300-talets slut vid Kopparberget verksamma släkten Svinhuvud, det begriper i alla fall inte jag. Men någon som har hittat släktkopplingen bakåt kanske kan vara vänlig och redogöra för den.  

2012-05-14, 00:14
Svar #23

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Isak,  
Att domaren Jeppe Hansson (Svinhuvud) i Risholn hade en dotter Birgitta som var gift med Hans Westfal framgår av Boëthius, Kopparbergslagen fram till 1570-talets genombrott (1965), s 45, med hänvisning till Stockholms stads tänkeböcker del 3 och 4.

2012-05-14, 01:49
Svar #24

Utloggad Isak Nygren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2012-09-28, 21:44
    • Visa profil
Tack för det snabba svaret. Jag skumläste Släktforskarnas årsbok 2008, eftersom jag var stressad. Jag ögnade igenom den och andra böcker i Riddarhuset när jag var där. Jag använde bl a Cornelius Svinhufvud o hans släkt, del 1 av W. Edelfeldt från 1971 (om jag minns årtalet rätt). Han har med andra ord fel när det gäller kopplingen Lyder Svinakula och Jöns Swinshwow. Enligt Edelfeldts text om detta är följande sidan 10:
 
1a. Lidikin (eller Lyder) Svinakula, vilken omnämns 1325-1334 och förde till vapen ett svart svinhuvud i gyllene fält. Gift med Karin av okänd härkomst (enligt Matrikel över Svea rikes ridderskap o. adel år 1754).
 
4a. Jöns Lydersson (son till 1a) Swinshwow. Köpte 1386 godsen Höjen och Stenbjörnsarvet i Hosjö av kaniken Johannes Westmodsson (D.D. 47). Anm. Nils Rakenius tros ha tillfogat namnet Swinshwow.
 
Du hänvisar till detta brev: http://nad.riksarhttp://nad.riksarkivet.se/?Sokord=Lyder+svinakula&EndastDigital iserat=false&AvanceradSok=False&page=1&postid=Dipl_8138&tab=postkivet.se/?Sokord =Lyder+svinakula&EndastDigitaliserat=false&AvanceradSok=False&page=2&postid=Dipl _11204&tab=post&FacettState=undefined%3Ac%7C
 
Hans fru Katarina (dvs Karin i Edelfeldts bok) verkar stämma så långt, i alla fall. Enligt brevet verkade hon bo i Fivelstads socken. Det ligger i Småland. Det stämmer vad du har sagt hittills. Jag misstänker att Lyder och Katarina hade flera barn, med tanke på att den tiden och att kanske en bara nämns vid namn i detta fall. Det är mycket möjligt att de bodde för långtifrån för att veta om detta? Om de var i Småland och Jöns i Dalarna, så var det en bra bit emellan. Lyder Svinakula nämns ju här också, vilket är i östra Finland: http://nad.riksarkivet.se/?Sokord=Lyder+svinakula&EndastDigitaliserat=false&Avan ceradSok=False&page=1&postid=Dipl_8138&tab=post
 
Jag hittar ingen Nils Lydersson Svinhufvud, så det är mycket möjligt att han aldrig existerat. Däremot hittar jag en Lars Lydersson och en Helena Lydersdotter. Det stämmer in kronologiskt, men frågan är om de ens är släkt med Lyder Svinakula?
 
Jag tänker på dessa brev: http://nad.riksarkivet.se/SDHK?EndastDigitaliserat=false&Innehall=nils+lydersson &Brevtext=true&Extratext=true&Sigill=true&Original=true&MedeltidaAvskrifter=true &MedeltidaRegest=true&Brocman=true&Hadorph=true&Peringskiold=true&Ornhielm=true& OvrMedeltidaAvskrifter=true&OvrMedeltidaRegest=true&AvanceradSok=False&page=1&po stid=Dipl_8514&tab=post
 
och
 
http://nad.riksarkivet.se/SDHK?EndastDigitaliserat=false&Innehall=nils+lydersson &Brevtext=true&Extratext=true&Sigill=true&Original=true&MedeltidaAvskrifter=true &MedeltidaRegest=true&Brocman=true&Hadorph=true&Peringskiold=true&Ornhielm=true& OvrMedeltidaAvskrifter=true&OvrMedeltidaRegest=true&AvanceradSok=False&page=2&po stid=Dipl_8515&tab=post
 
Men när jag tittar på det här, så kanske det inte är släktskap ändå. Nu stämmer det inte riktigt kronologiskt längre, och att Lars Lyderssons sigill beskrivs som Sigillen: N:o 1, Lars Lyderssons (skölden styckad från höger, i öfra delen en half stjerna, i den nedra en vinge). Dvs det här brevet: http://nad.riksarkivet.se/SDHK?EndastDigitaliserat=false&Innehall=nils+lydersson &Brevtext=true&Extratext=true&Sigill=true&Original=true&MedeltidaAvskrifter=true &MedeltidaRegest=true&Brocman=true&Hadorph=true&Peringskiold=true&Ornhielm=true& OvrMedeltidaAvskrifter=true&OvrMedeltidaRegest=true&AvanceradSok=False&page=3&po stid=Dipl_4243&tab=post
 
Enligt den här hemsidan står det att Lyder Svinhufvud fick en son med namnet Nils som i sin tur gifte sig med Ingeborg Gerekadotter, som fick sonen Ingemar Guttormsson (Svinhufvud), men här stämmer inte efternamnet. Se källorna http://www.froberg.se/disgen/0004/4542.htm och http://www.froberg.se/disgen/0004/4509.htm
 
Om det är samma Lyder Svinakula/Svinhufvud som nämns, så har han alltså haft gårdar i åtminstone Småland och i Karelen. Han kanske var en rik man och även ägde gårdar i Dalarna såväl som i Östergötland?
 
Jag har inte Släktforskarnas årsbok tillgängligt, men jag fick höra av en vän att det finns tre eller fyra sigill på dokumentet från 25 november 1386. I så fall fattas det 1-2 sigill, då antalet ska vara fem stycken.
 
Jag hade tänkt på tisdag att undersöka och jämföra sigillen mellan Lyder Svinakula och Jöns på Höjen. Det är alltså bortkastad tid med andra ord, eftersom de har snarlika sigill? Det var nämligen det jag var ute efter. Jag trodde att om sigillen var lika eller rentav exakta, så skulle det visa på släktskap i detta fall.  
 
Jag har ju tyvärr inte tillgång till någon av de här böckerna. Jag ska ju till Riksarkivet på tisdag, så de kanske har dessa böcker där? Annars får jag gå till biblioteket eller rentav till Stockholms stadsarkiv (igen).
 
Betyder RA = Riksarkivet?
 
När det gäller Sigurd Svinhufvud (Swinhöfde) så trodde jag att det hävdades att han var förfader till Svinhufvudsläkten, och om Lyder Svinakula skulle vara släkt med Svinhufvud, t ex Jöns på Höjen, så skulle han i så fall även kunna vara släkt med Sigurd. Under vikingatiden var det vanligt att skandinaver, främst norrmän flyttade fram och tillbaka till och från Island. Sigurd är ju nämnd i Njals saga (det finns olika släktträd i den boken, men jag har inte kollat upp om han är med i släktträden, eftersom det finns minst två Sigurd omnämnda där. Jag har den boken hemma, men det var länge sedan jag läste den, och det var innan jag kände till att jag var släkt med Svinhufvudätten). Sigurd ska även vara omnämnd i Landnamaboken och även Saxo Grammaticus ska ha nämnt honom. Enligt en vän till mig så ska det finnas flera släktträd i dessa skrifter samt andra kända skrifter om vikingatiden, men om de går från t ex 800-900-talet fram till 1300-talet är tveksamt. I bästa fall kanske den går till 1200-talet, och då är det fortfarande minst 1-4 generationer som fattas.
 
Vad jag fattade det som, så ska Sigurd Svinhufvud ha varit norsk, men jag kan ha missuppfattat det. Jag trodde också att Lyder Svinakula kom från Norge, men du säger att han var tysk. Svinakula låter inte särskilt tyskt. Namnet skulle kunna vara skandinaviskt snarare än tyskt. Har du någon källa som styrker hans tyska ursrung? Enligt hans profil på Geni.com, som inte verkar stämma särskilt bra alls, så står det att han kom till Sverige år 1330. Detta är tveksamt, då han är omnämnd redan 1325. Det står även att han var född ca 1310, vilket är otänkbart, för jag tvivlar på att han var domare vid 15 års ålder.
 
Skulle du kunna citera eller skanna sidan/orna angående detta vi har gått igenom, samt angående Birgitta Jeppesdotter?

2012-05-14, 09:00
Svar #25

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Isak,
 
Din vän som du referera till ljuger för dig. Brevet från 1386 25/11 saknar sigill vilket du hade sett om du studerat artikeln i Släktforskarnas årsbok 2008 där brevet i sin helhet är avbildat. Det har en gång hängt fyra sigill under brevet vilket framgår av att det ännu kvarhänger tre remsor som tre vaxsigill varit fästade på och skåror för att fästa en fjärde remsa finns även i brevet. Enligt brevets text, som i sin helhet är åtgergivet i Släktforskarnas årsbok och noga studerat av författarna till årsboksartikeln, beseglades brevet av de två säljarna Johannes och Gabriel Vestmodssöner och de två vittnena till försäljningen Evrike Evrikesson och Laurens Gerikesson. Jöns Svinhuvud, köparen, har dock inte beseglat brevet. Brevet förvars inte i Riksarkivet utan tillhör Stora Ensos Arkiv i Arkivcentrum Dalarna i Falun.
 
Släktforskarnas årsbok 2008 är lätt att få tag på - Sveriges Släktforskarförbund säljer boken till en billig penning om du söker i Rötterbokhandeln: http://shop.genealogi.se/shop/ eller tar kontakt med Sveriges Släktforskarförbund. Äldre litteratur och tidskrifter som inte finns på ditt kommunbibliotek kan du låna in interurbant via ditt bibliotek eller studera på Kungliga biblioteket i Stockholm, om du bor i eller i närheten av Stockholm. Riksarivkets bibliotek i Marieberg har även det mesta av den litteratur som jag anfört. Jag har tyvärr ingen möjlighet att scanna litteratur till dig utan ber dig själv söka den litteratur som anvisas.  
 
Vad gäller Walter Edelfeldts bok, så utforskade han och publicerade i sina böcker ättlingarna till den på 1600-talet i Floda socken i Dalarna bosatte adelsmannen Cornelius Jönsson Svinhufvud, men hans redogörelser för dennes förfäder bygger enbart på det han fann i äldre litteratur och genealogier och som han okritiskt återgav. Någon forskning i släktens medeltida led utförde han aldrig själv.    
 
Tillnamnet Svinakula är enligt personnamnsforskarna upptaget efter det tyska ortnamnet Schwienkuhl eller Schwienkuhlen som förekommer i Holstein och i närheten av L?beck. Lyder Svinakula och hans son Henrik Svinakula bär som synes även förnamn av tyskt ursprung, och Lyder uppträder dessutom flera gånger i medeltidsbrev tillsammans med riksrådet Kettil/Puke Glysing som härstammade från Holstein och även förde svinhuvudvapnet, se Hans Gillingstams artikel Svinhuvud och Svinakula i Personhistorisk Tidskrift 1966 s. 3-7, och där anförd litteratur: B Sundqvist, Deutsche und niederländische Personbeinamen in Schweden bis 1420, Anthroponymica suecana, 3, 1957, s 328. Se även Jan Raneke, Svenska Medeltidsvapen, del I, 1982, s. 323.

2012-05-14, 11:11
Svar #26

Utloggad Isak Nygren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2012-09-28, 21:44
    • Visa profil
Mitt största problem när det gäller brevet från 1386 är att jag inte minns sigillen samt hur många de var. Jag tog bara en snabb titt och antecknade vart detta brev befinner sig, det vill säga i Dalarna. Jag nämnde två vänner, så jag vet inte vem du menar. Det kan även vara så att du har missuppfattat mig? Däremot finns det en fotokopia av brevet i Riksarkivet.
 
Jag ser att Släktforskarnas årsbok 2008 var billigare än jag trodde. Jag får beställa den till månadsslutet.
 
Okej, tack för informationen angående Svinakulas ursprung. Men jag funderar ändå på om Sigurd Swinhöfde ändå kan vara släkt med Svinhufvudätten i Dalarna. Rent teoretiskt kan det vara så, om man ska utgå från namnen. Jag vet inte om Sigurd var norrman eller islänning. Men det ska egentligen inte spela någon roll, eftersom många under vikingatiden åkte fram och tillbaka mellan Island och Norge. Dessutom ligger ju Dalarna nära Norge. Det största problemet är att försöka bevisa det, vilket antagligen är omöjligt.

2012-05-14, 12:00
Svar #27

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Isak, ovan förlägger du Fivelstads socken till Småland, medan den i verkligheten ligger i Östergötland och är grannsocken till Vadstena. En petitess, men rätt ska vara rätt.

2012-05-14, 12:04
Svar #28

Utloggad Isak Nygren

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 34
  • Senast inloggad: 2012-09-28, 21:44
    • Visa profil
Det har du rätt i! Jag var väldigt trött när jag skrev det inlägget. Tack för påpekandet!

2012-05-14, 21:50
Svar #29

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Isak,  
 
Du skriver i ditt inlägg den 14 maj kl 01.49:
jag fick höra av en vän att det finns tre eller fyra sigill på dokumentet från 25 november 1386. I så fall fattas det 1-2 sigill, då antalet ska vara fem stycken.
 
Det var denna oriktiga utsaga som jag bemötte ovan. Kalla fakta är att det finns 0 (noll) sigill bevarade under brevet från 1386, vilket är otvetydigt för alla som läst vår artikel och studerat de fotografier av brevet som vi publicerat i årsboken. Tyvärr finns inga eftermedeltida avskrifter av brevet förutom C G Kröningssvärds avkrift i Diplomatarium Dalecarlicum på 1800-talet, och gå saknades samtliga fyra vaxsigill som enligt brevtexten ska ha hängt under brevet.  
 
Jöns Svinhuvuds sigill har dock aldrig hängt där eftersom han enligt brevtexten inte var en av de fyra personer som beseglade brevet. Något annat samtida brev som omnämner Jöns Svinhuvud är inte heller känt, så det går tyvärr inte att belägga att denne Jöns har ägt ett sigill.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna