ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Svantepolk Knutsson  (läst 4701 gånger)

2013-12-15, 18:09
läst 4701 gånger

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Jag håller med om att Andreas lyfter fram bra forskningsfrågor. Problemet är att hur stor sannolikhet är det att kunna källkritiskt fastslå vem Knut var gift med och hurdant hennes släktbakgrund var. Det är helt användbara hypoteser men problemet är att hur föra i bevis vem hon var eller hennes bakgrund. Jag är således skeptisk till att problemet får en källkritisk lösning. I stället är det möjligt att möjligheterna vädras och analyseras utan att de leder någon vart. Jag är inte insatt i Skarsholmssläkten så jag kommenterar inte den biten.
 
Jag håller med om att äktenskapet mellan Knut och den slaviska kvinnan har starka indicier för att ha ingåtts i samband med de baltiska korstågen och korstågen mot venderna. Danskarnas intressen i områdena är väldokumenterade. Nu observerar jag att du och Andreas framför en intressant historisk forskningsfråga. Detta då du Niclas omnämner Furst Swantopolk av Pommerellen och hans relation till danskarna. En annan möjlig forskningsfråga skulle kunna vara någonting om förhållandet mellan Pommerellen (eller Pommern) och Danmark i slutet av 1100-talet och början av 1200-talet. Eftersom det här är mer än enbart en genealogisk forskningsfråga utan en fråga med större historisk relevans så blev jag själv ur en historievetenskaplig aspekt intresserad av detta. Det här berör mig också personligen eftersom detta berör mina avlägsna förfäder. Jag skall skriva upp detta i möjliga forskningsfrågor som jag skulle kunna ta mig an. Stort tack Niclas att du öppnade mina ögon för denna intressanta historiska gåta. :D

2013-12-15, 18:59
Svar #1

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
Här kommer mina anor till Svantepolk:
 
1.
 
Svantepolk Knutsson (Svantepolk Knutssons ätt)
 
Ingeborg Svantepolksdotter (Svantepolk Knutssons ätt)
 
Knut Jonsson (Aspenäsätten)
 
Magnus Knutsson (Aspenäsätten)
 
Birgitta Magnusdotter (Aspenäsätten)
 
Ingelöv Matsdotter (sparre)
 
Birgitta Bengtsdotter (båt)
 
Kristina Eriksdotter (Urup)
 
Sigrid Eriksdotter (Ryning)
 
Klas Kyle
 
Ingrid Klasdotter (Kyle)
 
Malin Lydersdotter (Slatte)
 
Karin Andersdotter (Bagge af Berga)
 
Magdalena Strang
 
Brita Sabelsköld
 
Catharina Maria Ulfsax
 
Per Magnus Tornerefelt
 
Per Magnus Tornerefelt
 
Per Magnus Tornerefelt
 
Erik Gustaf Tornerefelt
 
Per Gustaf Tornerefelt
 
Lilly Tornerefelt
 
2.
 
Svantepolk Knutsson (Svantepolk Knutssons ätt)
 
Ingeborg Svantepolksdotter (Svantepolk Knutssons ätt)
 
Knut Jonsson (Aspenäsätten)
 
Cecilia Knutsdotter (Aspenäsätten)
 
Bo Bosson (Natt och Dag)
 
Katarina Bosdotter (Natt och Dag)
 
Cecilia Gisesdotter (van Helpten)
 
Katarina Svensdotter (Pik)
 
Peter Ragvaldsson (Fargalt)
 
Margareta Petersdotter (Fargalt)
 
Ingrid Klasdotter (Kyle) – se linje 1
 
3.
 
Svantepolk Knutsson (Svantepolk Knutssons ätt)
 
Ingeborg Svantepolksdotter (Svantepolk Knutssons ätt)
 
Knut Jonsson (Aspenäsätten)
 
Cecilia Knutsdotter (Aspenäsätten)
 
Bo Bosson (Natt och Dag)
 
Sten Bosson (Natt och Dag)
 
Bo Stensson (Natt och Dag)
 
Märta Bosdotter (Natt och Dag)
 
Knut Ribbing
 
Kristina Knutsdotter (Ribbing)
 
Lindorm Persson (Ulfsax)
 
Per Lindormsson (Ulfsax)
 
Nils Persson Ulfsax
 
Per Nilsson Ulfsax
 
Catharina Maria Ulfsax – se linje 1
 
4.
 
Svantepolk Knutsson (Svantepolk Knutssons ätt)
 
Ingeborg Svantepolksdotter (Svantepolk Knutssons ätt)
 
Knut Jonsson (Aspenäsätten)
 
Cecilia Knutsdotter (Aspenäsätten)
 
Bo Bosson (Natt och Dag)
 
Sten Bosson (Natt och Dag)
 
Bo Stensson (Natt och Dag)
 
Märta Bosdotter (Natt och Dag)
 
Knut Ribbing
 
Kristina Knutsdotter (Ribbing)
 
Lindorm Persson (Ulfsax)
 
Per Lindormsson (Ulfsax)
 
Nils Persson Ulfsax
 
Per Nilsson Ulfsax
 
Anna Maria Ulfsax
 
Anna Juliana Moberg
 
Per Magnus Tornerefelt – se linje 1
 
Är det något som är klart felaktigt? Stämmer anlinjerna?
 
MVH Andreas

2013-12-15, 19:49
Svar #2

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
Följande uppgifter om Knut av Reval finns i Arild Huitfeldts Danmarks Riges Krønike från omkring 1600, de kan i alla fall ge uppslag till ny forskning även om de är sentida (digitalt här: http://books.google.se/books?id=YdNDAAAAcAAJ&printsec=frontcover&dq=inauthor:ari ld+inauthor:huitfeldt&hl=sv&sa=X&ei=BvStUqPvGqXg4QT_oYHIAQ&redir_esc=y#v=onepage &q&f=false):
 
s. 179: Aar 1211 fødde Dronning Margrethe hannem en ung Søn / heed Knud.
 
s. 183: Samme Aar [1216] forleente hand hans Søn Erich / med det Førstendomme Slesvig / at hand skulde heede Hertug udi Slesvig / hans Søn Knud forundte hand Laland / oc hans Slegefred Broder Claus den anden / forlente hand med det Greffvesk aff Hallind.
 
s. 198: Aar 1232. [.] Oc effter at Woldemar nu vaar død / giorde hand Abel til en Hertug udi Sønder Judland : den anden hans Søn Knud indgaff hand Bleginde / huilcken der lod en Søn effter sig / heed Erich / som siden bleff Hertug paa Langeland / oc dernæst i Halland. Hand skifftet oc hans Børn deris Patrimonialia, det er / Fæderne Gods imellem / saa huer viste effter hans Død / huad de skulle haffve:der med meente hand hans Børn vaar vel forseet / oc at de Fredeligen skulde lefve til sammen / men der skeede tuert imod / som alle Mand spaade oc sagde tilforn.
 
Det får räcka för den här gången, det kommer mer senare.
 
MVH Andreas

2013-12-15, 20:06
Svar #3

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
s. 264: [år 1262] Siden hun [drottning Margareta Sambiria] vaar hiemkommen / bleff Fru Jngeborg aff Kallundborg / Hertug Knuds Effterleffverske aff Halland oc Samsøe / forjaget af Riget / for at hun skulle hafve hemmelig Forstand med Rigens Fiender : hun vaar af det Holstiske Stamme / hafde ingen Børn med hendis Herre / men opholt sig hos hendis Søn / Hertug Erich / huilcken hendis forrige Husbonde Hertug Knud haffde afflet ved Hertuginde Hædvig aff Brandenborg : hun foer saa til Hædeby eller Slesvig kallet / oc døde der Aar 1267.
 
Enligt Arild Huitfeldt var Knut av Reval alltså gift först med Hedvig av Brandenburg, med vilken han hade sonen Erik, och sedan med Ingeborg av Kalundborg, som kom från Holstein, vilket äktenskap var barnlöst.
 
MVH Andreas

2013-12-15, 21:24
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Bra att du letade fram detta Andreas. Vill göra ett förtydligande av det jag skrev ovan. Namnet Hedvig kommer ifrån Arild Huitfeldts krönika - vem som sedan först kopplat henne som dotter till Swantepolk av Pommerellen är dock en annan fråga som vore intressant att få svar på. Förmodligen är detta antagande enbart grundad på att hertig Knut av Revals son bar förnamnet Svantepolk. Det är alltså inte Huitfeldt som gör kopplingen till Pommerellen om jag förstått krönikan korrekt. Det historiska Brandenburg är vidare ej heller detsamma som Pommerellen, det är två skilda geografiska områden. Hur stor tillförlitlighet Huitfeldts uppgift är kan vara svårt att veta då vi ej känner varifrån denna hans uppgift kommer, men han har haft tillgång till källor som idag gått förlorade.

2013-12-16, 08:39
Svar #5

Utloggad Johan R. Honkainen Gyllenspetz

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 616
  • Senast inloggad: 2024-04-13, 23:23
    • Visa profil
    • JG Genealogy
Andreas Rasmussen,
 
Enligt Gustaf Elgenstierna, Den introducerade svenska adelns ättartavlor, band IV, s 367, så hörde din anmoder Kristina Eriksdotter (Urup) till ätten Ugerup (ej Urup)? Eller är Urup den korrekta formen, och inte Elgenstiernas Ugerup?
 
Jag har antecknat att Katarina Svensdotter (Pik) var dotter av Sven Pik och troligen dennes enda kända hustru Cecilia Gisesdotter (van Helpten) (källa: Äldre svenska frälsesläkter I:1, s 31). Om inte bevis för att Cecilia var Katarinas mor, skulle jag markera kopplingen där med ett frågetecken.
 
Enligt Gustaf Elgenstierna, Den introducerade svenska adelns ättartavlor, band VIII, s 495f, var Lindorm Ulfsax den äldre (som ovan kallas Lindorm Persson (Ulfsax)) född i sin fars andra äktenskap, med Estrid Drake, och ej i faderns första äktenskap med Kristina Ribbing. Ingen rättelse till detta finns i Carl Szabad, Supplement till den introducerade svenska adelns ättartavlor ursprungligen utgivna av Gustaf Elgenstierna (se del II, s 1023).

2013-12-16, 16:55
Svar #6

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
Johan,
 
Enligt SBL (art. Ryning) hette Kristinas far Erik Pedersson (Urup). Släkten är dansk och den vanligaste formen är Urup, men även Ugerup förekommer (namnet kommer från stamgodset Ugerup; se Danmarks adels aarbog 1932, s. 171ff).
 
Jag är medveten om att kopplingen Katarina Svensdotter (Pik) - Cecilia Gisesdotter (van Helpten) inte är säker, men tänkte inte på det när jag i hast skrev ner anlinjerna.
 
Att Lindorm Ulfsax var son till Kristina Knutsdotter (Ribbing), se mitt inlägg 15 dec 2013 under Släktnamn - Introducerad adel - Ulfsax.
 
MVH Andreas

2013-12-16, 17:36
Svar #7

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
Hej!
 
Det verkar som om Huitfeldt har blandat ihop fakta rörande Ingeborg, som av honom anges som Knuts andra hustru. Den Ingeborg av Kalundborg som dog i Slesvig 1267 var nämligen gift med den danske stormannen Peder Strangesen och dotter till Esbern Snare, biskop Absalons broder. De händerlserna som enligt Huitfeldt drabbade henne stämmer, men det finns inget som tyder på att Ingeborg Esbernsdatter var gift med hertig Knut av Reval. Huitfeldts uppgift om att Ingeborg kom från Holstein stämmer dock inte in på Peder Strangesens hustru. (Om Ingeborg av Kalundborg se här http://www.denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/Monarki_og_adel/Adelsdame /Ingeborg,_adelsfrue och här http://runeberg.org/dbl/8/0285.html).
 
Antingen har Huitfeldt felaktigt trott att Knut av Reval var gift med Ingeborg av Kalundborg, eller så har han blandat ihop en eventuell andra hustru till Knut med Ingeborg av Kalundborg. För övrigt kan nämnas att Ingeborg Esbernsdatter var Knuts halvsyster på mödernet (hon var dotter till den danske stormannen Esbern Snare av Hvideätten och Helena Guttormsdotter; se Danmarks adels aarbog 2009-2011, s. 568f).
 
MVH Andreas

2013-12-16, 18:46
Svar #8

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
I artikeln om Valdemar Sejr (fader till Knut av Reval) i Dansk biografisk leksikon (digitalt här: http://www.denstoredanske.dk/Dansk_Biografisk_Leksikon/Monarki_og_adel/Konge/Val demar_II_Sejr) finns följande: I de første tyve år af sin regeringstid var Valdemar til stadighed med hæren i Nordtyskland med det formål at sikre sit magtområde uden at være nødt til at udvide det. 1205 havde han gjort et fremstød mod Pommern og 1210 ved et nyt togt underlagt sig Pommerellen, med pavelig støtte som forberedelse til at bruge Valdemar i et stort missionsfremstød i den østlige del af Østersøegnene. Dette kulminerede 1219 i erobringen af Estland hvorved Valdemar blev hertug af Estland, og en del af de erobrede områder lagdes ind under sværdridderne (den kristne ridderorden der 1237 gik op i den tyske orden Mariaridderne). Valdemar besad nu forskellige former for overhøjhed over et område der gik fra Holsten i vest til Estland i øst, en hel bræmme af landskaber og fyrstendømmer der udgjorde et bolværk mod tysk ekspansion mod Danmark.
 
Valdemar Sejr erövrade alltså Pommerellen år 1210, vilket möjligen kan ha en koppling till äktenskapet mellan Knut och en kvinna från Pommern eller Pommerellen.
 
MVH Andreas

2013-12-16, 19:48
Svar #9

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
I Historie af Danmark bd 10 (digitalt här: https://archive.org/stream/historieafdanma01nyergoog#page/n443/mode/2up) skriver Peter Frederik Suhm följande om Svantepolk Knutssons mor: Svantopolks Moder var uden Tvivl Hedvig, ei af Brandenborg, som Hvitfeldt vil, men snarere en Datter af den pomerske Hertug Svantopolk.
 
I Historiske Aarbøger bd 1 (digitalt här: http://books.google.se/books?id=kdNAAAAAcAAJ&printsec=frontcover&dq=historiske+a arbøger+molbech&hl=sv&sa=X&ei=T0avUp7LNfLc4QTjj4Ew&ved=0CEoQ6AEwAw#v=onepage&q&f=fa lse), av Christian Molbech, finns på s. 55 följande om Knut: Knud (formodentlig med Esbern Snares tredie Hustru og efterladte Enke, Helena, Hertug Guttorms Datter (25), Hertug af Lolland (omkr. 1222) og af Reval (omkr. 1227 ell. 1230); efter Revals Affald Hertug i Bleking (1232). Siden, under Christoffer I. forlehnet med Lolland (26). Gift (27) 1) med Hedevig af Brandenborg (+ 1238). 2) med Ingerd (eller Margrethe), Datter af Hertug Svantopolk af Pommern. Knud døde 15. Oct. 1260 (28), og blev begravet i Ringsted-Kirke, paa venstre Haand, Norden for hans Halvbroder Valdemar og Eleonore. (29)
 
25) I Følge Petr. Olai (S. R. D. I. 181) skal Knud være f. 1211. Om hans Moder og Herkomst, s. Suhm IX. 193-195. X. 137. Molbechs Erik Plogpennings Hist. S. 85. (Helena blev begr. i Wreta Kloster i Sverrige.)
26) Christoffer tog nemlig Bleking fra ham. (Hvitfeldt I. 242.)
27) Efter Suhm, X. 102. 248.
28) S. R. D. I. 185. 290. Hvitfeldt I. 260.
29) Suhm. X. 414. Knud efterlod sig to Sønner; 1) Swantopolk, f. omkr. 1230, død 1310 i Sverrige, henved 80 Aar gammel. (Suhm X. 248.) 2) Erik, som blev Drost 1283 (S. R. D. I. 372); Hertug i Sønder-Halland 1284 (Suhm X. 878.); døde 1304. (Hvitfeldt. I. S. 322. S. R. D. I. 189. VI. 222); begravet i Ringsted Kirke, ved Siden af sin Fader. (S. R. D. I. 185. IV. 280.)
 
MVH Andreas

2013-12-17, 07:21
Svar #10

Utloggad Peder Andersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 883
  • Senast inloggad: 2021-12-16, 18:11
    • Visa profil
Hej!
 
Litteratur-tips.
Kanske inte till så mycket hjälp, men likväl omnämns kort Svantepolk Knutsson i denna frågeställande artikel av Barbro Nordlöf.
 
Nordlöf, Barbro, Folkunga-anor?, Släkt och Hävd 1987:1, s. 273-278.
 
Om någon vill ta del av densamma, vilken jag har inskannad och bilagd i pdf.dokument, hör gärna av er på min mailadress så översänder jag den mot förfrågan.

2014-02-17, 16:37
Svar #11

Utloggad Simon Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-19, 11:02
    • Visa profil
Hej!  
Är det någon som har hört något om SBL-artikeln om Svantepolk Knutsson? Jag ser att många likt jag räknar släktskap till Svantepolk via dottern Ingeborg. Har någon ny uppgift framkommit som fastställer att han är hennes far och inte bror?
Mvh
Simon

2014-02-17, 17:31
Svar #12

Utloggad Andreas Rasmussen

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 346
  • Senast inloggad: 2020-03-21, 17:20
    • Visa profil
Ingeborg var bevisligen Svantepolks dotter och inte syster (se Ralf Palmgrens inlägg i denna tråd 14 december 2013 16:45). Däremot är det inte lika säkert att hennes mor var Benedicta Sunesdotter (se Kaj Janzons inlägg i denna tråd 26 februari 2011 14:31 och 18:13).
 
Jag är också intresserad av när artikeln om Svantepolk Knutsson kommer i SBL. I nästa häfte? Och har det framkommit nya forskningsresultat?
 
MVH Andreas

2014-02-17, 19:01
Svar #13

Utloggad Simon Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-19, 11:02
    • Visa profil
Tack!
Jag missade visst det inlägget.
 
Mvh
Simon

2014-02-17, 19:45
Svar #14

Utloggad Simon Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-19, 11:02
    • Visa profil
Tyvärr verkar dock problemet kvarstå. Såhär översätts brevet På Riksarkivet:
 
Kung W(aldemar) av Sverige kungör att han till ett nyinrättat kanonikat i Linköpings domkyrka skänkt sin gård i Alguvi (Kaga socken, Hanekinds härad) med kvarnar och andra tillhörigheter och med samtycke av herr Svantepolk och herr Johannes Filipsson tillåtit att Kaga kyrka, över vilken de gemensamt har patronatsrätt, knyts till nämnda kanonikat.
 
Brevtext  
 
Vniuersis presentes litteras inspecturis. W. Dei gracia Rex sweorum salutem in domino sempiternam Constare uolumus per presentes Nos ob anime nostre remedium ad quandam canoniam in Ecclesia lincopensi de nouo creatam curiam nostram in algudawi cum molendinis piscariis & omnibus attinenciis contulisse. Et uolentes per nos ad dictam canoniam prouentus & redditus deputare, Ex communi nostro & domini swantapulkes atque domini Johannis philippi filii consensu admisimus. Quod Ecclesia de kafhøghom in qua ius communiter habuimus patronatus predicte canonie perpetuo annectatur. ad cuius facti memoriam et euidenciam pleniorem, vna cum sigillo nostro predicti domini sigilla sua presentibus litteris super hoc confectis ad peticionem nostram annectere curauerunt. Actum Gielquist anno domini, M°. CC°.LXXII°. XI°. Kal. aprilis.
http://sok.riksarkivet.se/?Sokord=svantepolk&EndastDigitaliserat=false&Fritext=s vantepolk&DatumFran=1270&DatumTill=1275&AvanceradSok=True&page=1&postid=Dipl_917 &tab=post&FacettState=undefined%3Ac%7C#tab
 
Filii syftar då antagligen på Filips son/barn och inte svärson. Synd, då kan man fortfarande inte vara säker.  
 
Mvh
Simon

2014-02-27, 16:48
Svar #15

Utloggad Simon Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 378
  • Senast inloggad: 2022-08-19, 11:02
    • Visa profil
Nu har jag fått svar från SBL:
Simon! F n jobbar vi med häfte 167 som går från Stålhammar till Svan- någonstans. Häftet är inte satt än, så vi vet inte riktigt var vi bryter. Klart är dock att Svantepolk inte kommer med, utan han får snällt vänta till häfte 168 som kommer någon gång till nästa årsskifte. /Roger A, redaktör.

2014-03-18, 22:39
Svar #16

Utloggad Jesper Danielsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2020-05-18, 13:43
    • Visa profil
Ex communi nostro & domini swantapulkes atque domini Johannis philippi filii consensu admisimus
 
Jag får översättningen till Genom vårt & Riddarna Svantapulkes samt Riddarna Johannis Philippis barns samtycke tillåts(följande)
 
Svärson var genes sist jag läste, det är dessutom svårt med mina ringa kunskaper i latin att skilja på om meningen syftar på barn till bägge riddarna eller bara Johans barn.
Nostro är i singular dativ så....bara kungligheter är arroganta nog att kalla mitt vårt.
 
Jag förstår inte varför Herr/Riddare(Dominus) står i plural(Domini) förresten...
 
Kan det vara en indikation på att texten avser både Svantes och Johans barn och att deras barn då var riddare? Konstig formulering i vilket fall som helst..man får väl anta att kungens präst kunde sitt latin.. Jag har läst mycket lite nordisk latin
 
 
(Meddelandet ändrat av araven 2014-03-18 22:50)
 
(Meddelandet ändrat av araven 2014-03-18 22:54)

2017-07-02, 03:00
Svar #17

Utloggad Tina Croff

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 505
  • Senast inloggad: 2024-04-01, 17:46
    • Visa profil
Här kommer mina anor till Svantepolk:
 
1.
 
Svantepolk Knutsson (Svantepolk Knutssons ätt)
 
Ingeborg Svantepolksdotter (Svantepolk Knutssons ätt)
 
Knut Jonsson (Aspenäsätten)
 
Magnus Knutsson (Aspenäsätten)
 
Birgitta Magnusdotter (Aspenäsätten)
 
Ingelöv Matsdotter (sparre)
 
Birgitta Bengtsdotter (båt)
 
Kristina Eriksdotter (Urup)
 
Sigrid Eriksdotter (Ryning)
 
Klas Kyle
 
MVH Andreas

För en glad amatör (som ännu inte helt lärt sig alla källor som finns att tillgå eller läser latin) kan listor som detta vara guld värt som starthjälp, eller så blir man helt knollrig i huvudet.

Om jag använder lista 1 så hänger jag med ända till Knut Jonsson (Aspenäs ätten) där blir det kaos. OM jag har förstått saker rätt (???) har Ingrid Svantepolksdotter en son Knut Folkesson (Algotsönernas ätt) och som jag inte hittar någon son med namn Magnus till.

Knut Jonsson (Aspenäs ätten) har dock en son Magnus, som i sin tur har en dotter Birgitta...Men hans far var Johan Filipsson...

Jag behöver minst sagt hjälp att reda ut detta, vad har jag missat eller tolkat fel?

Ahhhh (light bulb), rättar mig själv...Jag har helt enkelt blandat ihop Ingrid med Ingeborg Svantepolksdotter verkar det som!!! Nu funkar det  ::) M.a.o. man borde hoppa i bingen och inte sitta framför datorn mitt i natten  8)



Jag har kanske en förklaring till namnen Urup/Ugerup(?).

På en dansk sida (https://finnholbek.dk/getperson.php?personID=I5207&tree=2) finns det uppgifter som säger att farfadern till Erik Pedersen Urup, Jens Holgersson Urup flyttade från Danmark till Ugerup i Gärds köpinge, Kristianstadstrakten (lite öster om Absoluts fabrik). Jens ska ha dött där och begravts i Ystad Klosterkirke, Skåne. Kan godset/orten v.s namnet ha något med förväxlingen att göra? Jag vet dock inte hur tillförlitlig detta är men senariot kan verka rimligt.

De uppger som källa till detta: Danmarks Adels Aarbog, Thiset, Hiort-Lorenzen, Bobé, Teisen., (Dansk Adelsforening), [1884 - 2011]., DAA 1932:II:172.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna