ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Strale  (läst 1745 gånger)

2005-06-07, 10:29
läst 1745 gånger

Börje Eriksson

Brev nummer 27904 i Svenskt diplomatariums huvudkartotek över medeltidsbreven nämner  2  syskon: hustru Margete och hennes bror Lars Strale. Hustru Margete är änka efter beskedling man Olof Ingemarsson, vilken 1456 köpt hemmanet Moxboda, Hargs skn, Frösåkers tingslag. Jag tillhör en släkt som med säkerhet bebott detta hemman sedan 1618 men eftersom originalet till riddaren Simon Körnings dom från 1456 på att köpet genomförts följt släkten har jag en anledning att tro att Olof Ingemarsson och Margete Strale är mina anförvanter.
Utdrag ur pergamentbrevet från 1456 följer:
”Symon Körningh riddare gör veterligt att då han höll ting med allmogen i Frösåkers tingslag i närvaro av välborna män Stötzle Platha och Erik Eriksson i Sandeka år [1456] på tisdagen näst efter tjugondag jul, gjorde beskedlige män Olof Ingemarsson i ”Mardsäter” och Magnus Larsson i ”Magxabodhom” ett jordaskifte och köp i det att Magnus Larson och Olof Larsson och deras moder Katrin uppläto till Olof Ingemarsson ett bol ”magxabodha” i Frösåkers tingslag Hargs socken mot 2 öresland jord i ”Mardsähter” i samma tingslag och socken samt 20 mark svenska penningar.”
 
Någon som vet något om denna släkt Strale? Upplysningar om såväl äldre, som yngre medlemmar är välkomna, speciellt intressant är hustru Margetes barn med Olof Ingemarsson.

2005-06-07, 11:41
Svar #1

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
I Upplands lagmansdombok nämns en Holger Stråle i Edebo socken, vilken 1490 köper jord i Björinge, Edebo sn, av Per Olofsson i Moxboda. Tre år senare säljer hans hustru Ingeborg jord i Björinge och i Myra, Ununge socken, till en Sigge Larsson i Harbro (Edebo sn). Jag har inte tittat närmare på fallet och vet följaktligen inte vilka släktrelationer som eventuellt går att bevisa. En rimlig hypotes är att Per är son till ovannämnda Olof Ingemarsson. Moxboda var nämligen enligt 1500-talets jordeböcker en ensamgård (skattehemman).
 
”Mardsäter” är för övrigt identiskt med nuvarande Malsättra.
 
[Upplands lagmansdombok 1490-94, SFSS 39 (Stockholm 1907) s 75, 96].

2005-06-07, 11:59
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7203
  • Senast inloggad: 2024-04-20, 09:28
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Hej Börje! Jag hjälpte din syster Boel med släktforskning på Uppsala Landsarkiv i Uppsala slott en kväll för många år sedan. Jag lyckades då komma ner på 1600-talet i Moxboda utan problem. Det var väl dig som jag och min kollega Lennart hälsade på vid Moxboda för några somrar sedan?
 
Brevet du nämner kom också till min kännedom och finns väl nu kopierat och dokumenterat någonstans hos någon myndighet väl. Det är ju fascinerande att så gamla brev bevarats på en gård och kanske inom samma släkt i detta fall!  
 
En möjlighet kan ju vara just den att brevet följt gården och inte släkten. Det är väl det vanligaste kanske.  
Jag undrar om någon vet om det brukar vara så, eller om det är vanligare att det följer släkten?
 
Hoppas du får ihop Strale/Stråle med er släkt, det vore ju fantastiskt roligt!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2005-06-07, 12:20
Svar #3

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Brevet följer gården. Det är en juridisk handling som styrker innehavarens äganderätt till gården.

2005-06-07, 13:59
Svar #4

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Intressant när man kan finna äldre gårdshandlingar bevarade. Speciellt då dessa förvarats på gården sedan de upprättats. Då man i äldre tid tillämpade bördslösen på gårdar är det möjligt att det är samma släkt som innehaft egendomen sedan 1456.  Tog en titt i ARKIONS (numera inom SVAR) inscannade bilder för Älvsborgs lösen år 1571, men Harg sn i Frösåkers härad är ännu inte inlagt där.
För den intresserade ligger Moxboda geografisk:

2005-06-07, 17:36
Svar #5

Börje Eriksson

Detta var en nyhet för mig! Per (Peder) Olofsson hade jag hittat via SOFI:Stockholmslän,Socknar,Harg.Moxboda. Likaså hade jag hittat Holmger Strale och att han ägde jord i Björinge men affärsuppgörelsen kände jag inte till. Tackar så mycket för den uppgiften.
 
Tre år senare säljer hans hustru Ingeborg jord i Björinge och i Myra, Ununge socken, till en Sigge Larsson i Harbro (Edebo sn). Vems hustru är det?
 
Per Olofssons hustru och barn är helt okända för mig.
 
Moxboda var odelat fram till 1686 då 2 söner till den Matts Eriksson, som via sin hustrus börd övertog hemmanet 1618. Men då är vi i en annan tid. :-)
 
Jag får passa på att tacka för hjälpen vi fått Stefan.

2005-06-07, 19:16
Svar #6

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Ingeborg var Hol(m)ger Stråles hustru. Han kallas förresten Holmbjörn på något ställe i lagmansdomboken. Utgivarna av Det medeltida Sverige bd 1:1 (Norra Roden) har satt ett utropstecken efter Holmbjörn och förefaller ha tolkat det som en felskrivning.

2005-06-07, 20:00
Svar #7

Utloggad Olle Elm

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 11057
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 22:32
    • Visa profil
    • www.orserum.info
1493 7/1 nämns Holmbiorns Stroles hust[ru] tydligen enl SMP. Är det samma ställe Kaj som Du anger?
Vänligen,
Olle
Vänligen,
Olle Elm

2005-06-08, 10:57
Svar #8

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Ja, det är samma transaktion. SMP använder förkortningen ULD för Upplands lagmansdombok 1490-94.

2005-06-08, 12:43
Svar #9

Börje Eriksson

Är jag alltför spekulativ om jag hoppas hitta ett släktsamband mellan ”mina” Stralar och Holmger Strale och framför allt: Finns det ett samband mellan dessa och den Nils Olafsson Strale, som 13/11 1359 upprättar ett testamente i Bro, nuvarande Roslags-Bro?
 
För att komplicera det ytterligare: Har följande Holmger något med saken att göra?
”1494 1/12  Holmger i Norby (SJb 2 s. 261) bos. Nor i (Roslags-)Bro sn. Upl.. arvinge till mäster Mogens, säljer tomt i Ö.kv.. Sthlm. ”  
 
Vad säger vetenskapen? Var hittar jag ytterligare uppgifter om släkten Strale?

2005-06-09, 09:38
Svar #10

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Man kan ju alltid hoppas.  Jag är som sagt inte särskilt insatt i fallet men bara binamnet Strale/Stråle är ju inte mycket till ledtråd. Namnet Holmger är en ännu tunnare sådan.
 
Dessvärre har av det aktuella kustområdet hittills endast Norra Roden publicerats i verket Det medeltida Sverige (1972). Men det är nog en totalgenomgång av den typen som skulle behövas för att klarlägga saken, så långt den nu går att klarlägga.

2006-11-09, 12:50
Svar #11

Börje Eriksson

Jag ska försöka precisera ett antal frågor beträffande släkten Strale. Beträffande släktskap med 1300-talets Strale-familj på Sund i Roslagsbro, väpnaren Olof Strale och Nicolaus Olafson Strale tror jag inte det är möjligt att i nuläget belägga säkra samband med syskonen Margete och Lars Strale.
 
Förutsättningar1:
Olof Ingemarssons son Per Olsson säljer jord i Björinge, Edebo, (AB) till Holmger Strale 1490, (ULD), Upplands lagmansdombok 1490-94, SFSS 39 (Stockholm 1907) s 75, 96.
Olof Ingemarsson var gift med hustru Margete, vars bror är Lars Strale. [SD: 27904]
Frågor och mina svar beträffande Holmger Strale:
Är Holmger Strale en morbror eller kusin till Per Olsson? - Jag tror mest på morbror.
Var bodde Holmger Strale? - Jag vet inte. Björinge? Myra? Järinge? Någon annanstans?
Är jordlotten i Björinge möjligen en del av Peder Olssons morsarv, vilken nu återbördas till moderns släkt? - Jag tror så. Björinge ligger för långt bort för att från Moxboda kunna hävdas men kan passa bättre in i Holmger Strales övriga jordinnehav. Jag tror alltså att försäljningen och köpet berör släktjord.
 
Förutsättning2:
1493 säljer Holmgers hustru Ingeborg jorden i Björinge tillsammans med jord i Myra, Ununge sn till en Sigge Larsson i Harbro, Edebo sn. Björinge och Myra har gemensam rågång.  Dessa byar utgör tillsammans med Österbyggeby i Bladåkers sn den nordöstra delen av skogsområdet ”Mororna”.
Fråga och mitt svar beträffande Holmger Strale:
Är Holmger Strale avliden vid hustruns försäljning av jorden? - Jag tror så, hur skulle hon annars kunnat sälja den?
Fråga och mitt svar beträffande Sigge Larsson:
Är denne Sigge Larsson själv medlem av släkten Strale eller är han gift med en Strale? - Jag vet inte men jordköpet skulle kunna vara inom släkten.
 
Någon som kan bringa ytterligare klarhet i dessa frågor eller tipsa om var jag kan finna ytterligare? DMS Norra Rodhen är dessvärre för grund för att ge specifika svar i just detta fallet. Går det för en okunnig lekman att komma åt uppgifterna via ULD?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna