ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Stormsrydsätten  (läst 2751 gånger)

2012-01-08, 20:09
läst 2751 gånger

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
I ett inlägg från den 30 maj 2004 - 13:09  skriver Kalle Thorsberg att Lasse i Grisatorp troligen far till Måns Larsson i Grisatorp gift med Märta Olofsdotter (Stomsrydsätten) som senare var gift med Johan Ingemarsson (Ginbalk av Grisatorp). Jag vet inte om jag snurrade till det för mig mer än vanligt vid denna tid men måste kolla en sak. Jag har fört in ovan nämnda Måns Larsson och Märta Olofsdotter (Stormsrydsätten) som föräldrar till Inger Månsdotter gm Abjörn Gisesson och Iliana Månsdotter gm Nils Jönsson (Halvhjort av Elmtaryd). Tittar man så i Hans Brasks släktbok, utgiven av bland andra Hans Gillingstam ser man en helt annan härstamning på mödernet för systrarna Ingrid och Iliana. På s. 40 står Märta, om jag tolkar det rätt som dotter till en Ingemar. Denne Meritta sägs ha haft två bröder Bengt och Johan Ingemarsöner. En tanke jag hade var att det är Märtas andra makes släkt, alltså Johan Ingemarsson (Ginbalk av Grisatorp) som visades i släktboken men då borde väl för det första inte Måns Larsson nämnas och för det andra borde väl inte Märtas namn stå där det står? Jag tolkar det som om hon var dotter till Ingemar och inte svärdotter? Vilken av uppgifterna om Märtas anor stämmer? Om uppgiften i Brasks släktbok stämmer vet man vem denne Ingemar var och varför denna släkt nämns på samma sida som bland annat Per Brahe?

2012-01-09, 21:16
Svar #1

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Synd att intresset var så svalt men om jag lägger in 2 bilder kanske det kan förklara vad jag menar så att någon medeltidskunnig har lust att ägna några minuter åt mitt inlägg och svara.
 

 
Första bilden är från sidan 40 och visar, om jag fattat släktleden rätt Merittas anor.
 

 
Andra bilden är från sidan 41 och visar svärsonen Abjörn Gisessons släkt

2012-01-10, 19:49
Svar #2

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Såg nu i personregistret i Brasks släktbok att Måns Larssons hustru står nämnd som Märta Ingermarsdotter (Ginbalk) med en hänvisning till sidan 40 i nämnda bok. Enligt inlägget av Kalle Thorsberg, (som hänvisar till Östensson) som jag nämner i mitt första inlägg under denna rubrik står att Måns Larssons maka hette Märta Olofsdotter (Stormsrydsätten) som senare var gift med Johan Ingemarsson (Ginbalk av Grisatorp). Detta måste då antingen innebära att Märta felaktigt är placerad som syster till sin andra man i släkttavlan på sidan 40 eller att uppgifterna om äktenskapet med Johan Ingermarsson (Ginbalk av Gristorp) är felaktigt. Om äktenskapet med Johan Ingemarsson (Ginbalk av Grisatorp) stämmer borde ju Måns Larsson varit död vid tiden för släkttavlan så varför nämns han där? Att Braheätten nämns på samma sida kan kanske förklaras med att Anna Bengtsdotter (Sparre av Hjulsta och Ängsö) dotterdotter till Axel Brahe ägde en del smärre gods bland annat i Sunnerbo hd, ÄFS 1:2 s. 196.

2012-01-11, 18:24
Svar #3

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Jag glömde skriva att hänvisningen till ÄFS s. 196 hittade jag i Gillingstam och Setterkrans förklarande text i Brasks släktbok gällande sidan 40. Man kan undra om godset i Sunnerbo som Anna Bengtsdotter (Sparre av Hjulsta och Ängsö) innehade kan kopplas med de ägor som (Halvhjort av Elmtaryd) innehade så det är där släktförbindelsen finns? Förstår inte annars varför Braheätten nämns på samma sida som bland annat Emptarydarna?

2012-01-11, 21:33
Svar #4

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Det är ju märkligt att det skall vara så svårt att få igång en diskussion under denna rubrik? Finns det ingen mer än jag som har anor bland dessa människor? Inga medeltidsforskare som har lust att delge mig om jag har helt fel eller om det kan ligga något i det jag skrivit om i mina tidigare inlägg? Börjar bli tråkigt att sitta och hålla en monolog för mig själv.

2012-01-12, 09:13
Svar #5

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Kanske ingen direkt hjälp, men ändå ett litet inlägg... Brasks släktbok är ju svår att förstå sig på och väldigt rörig med sina sidnummer och foliopaginering, och jag tror att bara för att det finns två släktträd på samma sida behöver de inte hänga ihop..? Inte heller tror jag att all info där är helt korrekt utifrån dagens forskningsläge, det framgår ju av alla de små fotnoter om ändringar, överstryknngar osv redan från orginalkällan.

2012-01-12, 20:28
Svar #6

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Tack för bidrag till diskussionen, det är uppskattat. Så till mitt svar på ditt inlägg. Sidnumreringen har jag numera rätt bra koll på. Som jag skriver i mitt första inlägg gäller det den Meritta som nämns på sidan 40 i Brasks släktbok. I personregistret på sidan 105 hittade jag Märta Ingemarsdotter (Ginbalk) med hänvisning till s. 40. Det går inte tolka det på något annat sätt än att den Meritta, Måns Larssons som nämns är samma person som den som benämns Märta Ingemarsdotter (Ginbalk) i personregistret. När det gäller varför Braheätten nämns på samma sida som Ginbalk och de övriga är något jag också undrar över. Noteringen på sidan 8 i Gillingstam/Setterkrans kommentarer med hänvisning till ÄFS 1:2 s. 196 gjorde att jag spekulerade lite om det möjligen fanns ett släktsamband med tanke på godsen i Sunnerbo som Anna Bengtsdotter (Sparre av Hjulsta och Ängsö) innehade. Ingen skulle bli gladare än jag om någon med kunskap ville berätta hur det egentligen låg till. Var kommer exempelvis uppgiften om att Märta hette Märta Olofsdotter och tillhörde (Stormsrydsätten) och inte Märta Ingemarsdotter och tillhörde (Ginbalk)?

2012-01-13, 10:20
Svar #7

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
I kommentarsdelen i slutet till Brasks så finns det på sid 8 lite hänvisningar om sid 40-41, bl.a. till Härenstams Finnveden under medeltiden och SBL. Gillingstam har ju också gjort en kort artikel i SBL band 18 om Halvhjort-släkter, men det verkar tyvärr inte ge så mycket svar på dina frågor heller... Kopplingen till att Brahe (Brage) nämns på samma sida förklaras inte alls.  
 
Ett tag tänkte jag att det är någon missuppfattning om den Mons Larenson med den äldsta kända anfadern för Brahe, Magnus Laurensson, men det är inte så troligt eftersom den senares släktträd finns på en egen sida 191...

2012-01-13, 18:39
Svar #8

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Jo jag har sett den hänvisningen till Finnveden i medeltiden men det är en bok jag inte har så jag vet inte vad som står i den. SBL 18 har jag läst och det är som du skriver inget där som leder någonstans för mig och mina frågor. Märta Olofdotter, dtr till Olof Skytte nämns i personregistret i Brasks släktbok på s. 102. Det är vad jag förstår den Märta som sägs varit gift med Måns Larsson och Johan Ingermarsson (Ginbalk). Tittar man så i kommentarerna på s. 118 står en Ingeborg Månsdotter (Sparre över blad) nämnd men henne hittar man först i antavlan som toppas av Per Rynning och hustru Karin, Gäwert Knukes. Denna antavla presenteras under den antavla som Märit Olofsdotter nämns i. Vem hon var vet jag inte.

2012-11-07, 20:47
Svar #9

Utloggad Stig Östenson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2012-11-08, 17:05
    • Visa profil
Birgitta! Det  som Du brottas med beror tyvärr på något som jag skrev för mer än 40 år sedan  i Personhistorisk tidskrift 1971-72, s. 80-83. Jag förväxlade Olof Skyttes dotter Märta Olofsdotter av den ätt som jag döpte till Stomsrydsätten - eftersom hennes bror Sven Olofsson bodde i Stomsryd - med Märta Ingemarsdotter, syster till Johan Ingemarsson (ginbalk), som var Märta Olofsdotters man. Dessa båda var föräldrar till Offe Johansson i Grisatorp, men jag feltolkade Hans Brasks släktbok: jag gjorde Olof Skyttes dotter Märta och Johan Ingemarssons syster Märta till en person, Märta Olofsdotter, g.1) m. Måns Larssson (son till Lasse i Grisatorp, belagd 1406), vars hustru i verkligheten var Märta Ingemarsdotter, och g.2) m. Johan Ingemarsson, far till Offe Johansson i Grisatorp. En orsak till mitt misstag är att om Måns Larssons hustru Märta var syster  till Johan Ingemarsson och hans bror Bengt, så var Bengt Ingemarssons son Påvel Bengtssons dotter Karins make Birger Nilsson (Halvhjort av Älmtaryd), som var Märta Ingemarsdotters dotterson, tremänning (sysslingar, nästkusin) med sin hustru, vilket innebar, att deras äktenskap inte var tillåtet enligt den katolska kyrkan.Jag har dock senare stött på flera äktenskap inom förbjudna led bland det småländska lågfrälset.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna