ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sparre över stjärna  (läst 1423 gånger)

2007-09-08, 12:52
läst 1423 gånger

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-04-18, 23:52
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Söker uppgifter med källhänvisningar om de som fört sparre över stjärna som vapen:
 
Knut Arvidsson (n. 1438-1458), väpnare, häradshövding, till Torpa i Länghem (P)
g m Kerstin Bengtsdotter (var hon verkligen mor till den dotter Brita som gifte sig med väpnaren Nils Halvidsson i Djulfors, Stora Malm (D) ?)
 
Arvid Jönsson (n. 1400-1423), väpnare, häradshövding, bosatt var?, har sett en uppgift om att han ska vara född 1376 men det torde väl vara gripet ur luften?
 
Jöns Bengtsson (n. 1385-1412), häradshövding i Kind, Västergötland
g m Birgitta Erlandsdotter
 
Har sett en antavla där sistnämnde Jöns Bengtssons far anges som Bengt Abjörnsson och farmor som Lucia Matsdotter (Oxenstierna). Varifrån kommer dessa uppgifter?
 
Mvh Vincent
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2007-09-08, 17:08
Svar #1

Gun Karlsson

Hej Vincent. jag är också på jakt efter Sparre över stjärna han fick en son Arvid Knutsson/Sparre som gör att jag är på jakt, vill tala om att jag beställt en bok gm biblioteket som kan ge mer upplysn, om Sparre och bakåt i tiden, så jag återkommer.MVH Gun i Nyköp.

2007-12-27, 20:14
Svar #2

Amdreas Oxenstierna

Jag är också intresserad av mer kunskap om Bengt Abjörnssons antagna faderskap till Jöns Bengtsson. Enligt mina noteringar (jag har ej avhandlingen tillgänglig) omnämner Hans Gillingstam faderskapet i sin avhandling Ätterna Oxenstierna och Vasa under medeltiden på sid 735.  
A Filip Liljeholm omnämner det antagna faderskapet i sin recension av doktorsavhandlingen (PHT 1955, häfte 1-2 s 130).

2022-09-03, 17:25
Svar #3

Utloggad Ylva Lindqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 909
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 16:06
    • Visa profil
Var inte Bengt Abjörnsson far till Jöns Bengtsson (oxenstjärna) och Birgitta Erlandsdotter gift med denne?
Väldigt förvirrande när man söker i källorna med dessa ungefär samtida två Jöns Bengtsson.


2022-09-06, 14:14
Svar #4

Utloggad Ylva Lindqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 909
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 16:06
    • Visa profil
Svarar mig sjäv, Bengt Åbjörnssion var far till Jöns Bengtsson (sparre). Dock var så vitt jag förstått Birgitta Erlandsdotter inte hans hustru utan gift med Jöns Bengtsson (oxenstjärna)

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna