ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Sigurd Ring far till Ragnar Lodbrok Eriksson  (läst 3759 gånger)

2013-05-16, 10:02
läst 3759 gånger

Utloggad Jan Österberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2023-08-12, 14:20
    • Visa profil
Hej  
En liten fråga  
Jag har på flera siter på nätet funnit att man angivit Sigurd Ring som far till  
Ragnar Lodbrok Eriksson. Är det möjligt med ett sådant patrionymikom.  
Borde inte Ragnar Lodbrok i så fall heta Sigurdsson
 
Några små funderingar
Jan Österberg
uti Roslagen

2013-05-16, 10:22
Svar #1

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Varifrån kommer hans patronymikon Eriksson..? I de gamla sagorna anges Sigurd Ring som hans far, se bl.a. denna länk http://www.heimskringla.no/wiki/Saga_om_Konung_Ragnar_Lodbrok_och_hans_S%C3%B6ne r
 
(Meddelandet ändrat av lp72 2013-05-16 10:22)

2014-04-16, 00:29
Svar #2

Utloggad Jesper Danielsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 37
  • Senast inloggad: 2020-05-18, 13:43
    • Visa profil
Hej,
Den här typen av uppgifter är typiska för halvsanningar ihopblandade med myter, Ragnar var väl en dansk Jarl under Hårik på 800-tal enligt Saxus. Möjligtvis byggdes hans myt kring ett eventuellt ledande/deltagande i belägringen av Paris och den stora lösesumma som frankerna betalade ut. Sigurd och hans bror Anulo(betyder ring på latin), slogs troligtvis om makten i Hedeby under 800-tal - deras battaljer har troligtvis bildat grunden för myten om Sigurd Ring. Informationen på 1200-talet(då de isländska sagorna skrevs) var många gånger så taskig att de har svårt att skilja på århundraden, tänk på att så gott som all information i norden före 1200-tal var oral och inte skriftlig. Vi har bara ett fåtal någorlunda pålitliga källor från den här tiden(800-tal endast frankiska källor) och Snorre är varken pålitlig eller samtida.

2014-04-16, 09:34
Svar #3

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2020-03-06, 23:25
    • Visa profil
Hej,
 
Det här är en farlig diskussion att lägga sig i eftersom folk vill tro. Jag är historiker med inriktning på främst medeltidsforskning men jag också hållit på med vikingatiden.  Jag baserar således mina påståenden på källkritisk historievetenskaplig forskning och den syn som historieforskare har nuförtiden.
 
Sigurd Ring är en sveakung som omnämns i sagorna. Han är inte en historisk person. Det är inte meningsfullt att diskutera hans historiska existens. Vikingahövdingen Ragnar Lodbrok är inte heller en historisk person. För ytterligare information om honom se diskussionen här: http://forum.skalman.nu/viewtopic.php?f=36&t=37166 Jag framför mina argument där i den diskussionen.
 
Om du vill vara en professionell genealog så skulle jag rekommendera att du tar bort dessa ohistoriska personer från din genealogiska forskning. Tyvärr!

2016-10-03, 13:29
Svar #4

Utloggad Jan Österberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2023-08-12, 14:20
    • Visa profil
Om du vill vara en professionell genealog så skulle jag rekommendera att du tar bort dessa ohistoriska personer från din genealogiska forskning. Tyvärr! 

Vaba menas med detta jag har aldrig påstått att jag ens anser det du låter påskina

Jag har på flera siter på nätet funnit att man angivit Sigurd Ring som far till  Ragnar Lodbrok Eriksson
Utan jag STÄLLER EN FRÅGAR och kan bara beklaga att du uppfattar detta som ett påståeende.

Jag frågar alltid och ofta för jag vill veta.

Jan Österberg

Uti Roslagen



2016-10-04, 06:21
Svar #5

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Märkligt i alla fall att enligt den länk som Ralf själv uppger så är Ragnar Lodbrok väl belagd i samtida och nästan samtida källor. Varför skulle Jan avlägsna Ragnar från sin antavla om Ralf inte vet vem av de likaledes väl belagda sönerna som skulle vara Jans ana?

2016-10-06, 14:31
Svar #6

Utloggad Jan Österberg

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 167
  • Senast inloggad: 2023-08-12, 14:20
    • Visa profil
Hej Per

Tack för ditt svar

Jag försöker i alla sammanhang ställa frågor om sådant som jag själv inte vet eller upplysts om

Jan Österberg

Uti Roslagen

2019-08-13, 14:09
Svar #7

Utloggad Robert Brasegård

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 2
  • Senast inloggad: 2021-01-06, 10:22
    • Visa profil
Från sida: https://cornelius.tacitus.nu/heimskringla/skalder.htm

Citat: "Brage Boddesson den »gamle», den äldste norske skald, vars diktning vi känna, synes ha levat under förra hälften av 800-talet. Av hans dikter äro bevarade några fragment av »Ragnarsdråpa», som beskriver de mytiska och sagohistoriska bilderna på en sköld, som skalden fått av Ragnar Lodbrok."

Det finns ju alltid någon som påstår att (samtida) skalder berättar om personer som inte existerat. Men det finns också forskare som påstår/tror att klimatet inte påverkas av människan. I slutändan måste det vara en rimlig sannorlikhet som avgör om vi placerar en person i ett historiskt perspektiv eller inte.

2021-04-22, 17:33
Svar #8

Utloggad Sven Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2023-02-27, 19:55
    • Visa profil
Bäste Jan Österberg.


Mitt namn är Sven Jansson och även jag har släkten Gille i mina anor. Detta har bekräftats av självaste Claes Gille som är besläktad med förre riksspelmannen Hans Gille. Även Karl-Bertil Arosenius har angivit samma sak,( det finns ett ingifte mellan mina anor och Arosenius i Tierp). Också Kennet Anjou i Norrtälje anger släktskap via de Vallonska rötterna.


Nu råkar det vara så att genom de uppräknade släkterna så har även släkterna Bure,(från Bureå i Skellefteå), och Grubb
(från Grubbe i Umeå), kopplat in mig på spåret ned till Ragnar Lodbrok. Jag har både Bure, Grubb, Douhan, Duboie, Sylvin och Hornaver i min släkt. De flesta genom min farmor Märtha Elisabeth Ekman/Jansson,(född Wennström 1898 i Härvsta Torstuna Västmanland), samt även via min farfar Erik Josef Jansson född i Skarp Ekeby Vendel där Gille, Arosenius och Anjou är inblandade i både Bure och Grubb som även på något vis är inblandade i min farmors anor via hennes farfars far Johan Jansson Hjelte och grenarna Gestblom/Gestrin med förgreningar till släkten Anders Gustaf Warner som emigrerade till Nordamerika och gav upphov till släkten Gould genom en ättling vid namn Tanya Edgil,(född Gould). Hon var en av medlemmarna i "Allt för Sverige" 2018 men fick åka hem utan att fått träffa sin Svenska släkt. Hon och jag är relaterade till varandra och har mycket kontakt.


Allt detta ger också ett direkt spår till Ragnar Lodbrok genom just släkten Grubb som jag har följt bakåt och hamnat ända ned till år 160. Nu anses ju talet om Ragnar Lodbrok och hans anor + ättlingar vara rena amsagor, men det underliga är att de genealogikartor jag har från mina 7 böcker,(1876 - 1882), innehåller Skandinaviska namn på hövdingar som var involverade med Irländska och Engelska kungadömen under tidig Vikingatid. Dessa böcker kommer från THE ROYAL ARCHEOLOGICAL & HISTORICAL JOURNALES of Kilkeny ASSOCIATION. där den kände Sir Wiliam Wilde var medlem och han har i ett dokument skrivit ned sin resa till Stockholm för att konferera om just samhörigheter mellan Keltisk och Skandinavisk historia.(Detta brev har jag och är undertecknat av Lady Wilde själv). I dessa böcker finns åtskilligt med gammal historia och de Isländska sagorna,(Ladnamabok), inklusive flera källor talar om de Skandinaviska kungarna och stormän. det var sammanlagt 40 000 medlemmar i denna ASSOCIATION från stort sett hela det Brittiska väldet samt övriga Europa.


Utöver detta, så har jag kontakt med professor Gregory McDonald i Litauen som via sitt DNA test hittat släkttillhörighet med kungar i Gamla Uppsala. Gregory och en kompanjon har forskat i DNA analyser från folkförflyttningar från Asien över Europa mot de Engelska öarna samt USA. Dessa analyser har han också delgivit mig. Så kontentan av ovanstående
kan vara att ur en myt eller skröna finns en viss sanning. Tar vi exempelvis lydelsen på vår berömda Röksten, så är man inte helt säker på vad det egentligen menas i dessa lönnrunor. På stenryggen förekommer några olika skåror som starkt påminner om Oghamskrift vilket föranleder mig att rikta spåren mot de Keltiska områdena.


Om intresset finns, så kontakta mig gärna via  u18210256@telia.com


Vänliga hälsningar
Sven Jansson i Uppsala

2021-04-22, 17:55
Svar #9

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:36
    • Visa profil
Utöver detta, så har jag kontakt med professor Gregory McDonald i Litauen som via sitt DNA test hittat släkttillhörighet med kungar i Gamla Uppsala.
HejKan du förklara på ett enkelt sätt hur man kan jämföra DNA med de kungarna i Gamla Uppsala? Finns det lämningar kvar från någon av kungarna som man kunnat ta DNA-prov ifrån?

2021-04-22, 18:48
Svar #10

Utloggad Sven Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2023-02-27, 19:55
    • Visa profil
Jag fick ett mail från honom för något år sedan där han förklarade sin tillhörighet som han på något vis fått en träff på i sin DNA forskning som pekade på någon kung i Gamla Uppsala.


Om jag får din e-mailadress så skall jag leta fram detta mail och noga gå igenom vad han egentligen påstår.


Min är u18210256@telia.com


Hälsningar
Sven Jansson i Uppsala

2021-04-22, 19:53
Svar #11

Utloggad Sven Jansson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2023-02-27, 19:55
    • Visa profil
Här kommer svaret från Gregory McDonald


Since then I have read about the Tuatha de Danaan
a supposedly Irish tribe that went over Rathlin Island in
Northern Ireland and on to the Hebrides, then to Denmark.
 
I knew Dublin was called a Danish city in Viking times, 
but thought most of the people there were Norse
who spoke Danish at that time.
 
Danes think they came from the Dan people in Greece,
but  I think the Dan were semites from Phoenicia who came over
North Africa to Spain and up the coast to Ireland, then Denmark
 
I'm sure the Irish connection with Scandinavia is ancient.
 
My clan, the MacDonalds trace their origins from the Hebrides
to 9th century Norway, and further to the Yngling kings of Uppsala
in  the seventh century
Både Gregory och jag har genealogikartorna över detta mytomspunna folk Tuatha-De-Danan som påstås ligga till grund för namnet Danmark och det skall ha varit detta folk som skapade Oghamskriften vilket i sin tur skulle vara jämförbart med våra Runor. Att Danmark hade kontakter med de Keltiska öarna såg man i ornamenteringen på Gunderupkitteln de fann i Danmark. Kan ju även vara ett krigsbyte.


Är detta svar nog?
Hälsningar
Sven Jansson

2021-04-22, 20:01
Svar #12

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Spännande. Det verkar som om Joseph Smith har läst härledningen av namnet Danmark innan han skrev sin mormonbibel.

2021-04-22, 20:05
Svar #13

Utloggad Kalle Birgersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5026
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 11:36
    • Visa profil
Ja, svaret var nog, för att man skall förstå att alltihop är trams. Jag är ledsen, men den där teorin håller inte ihop på något vis.

2021-04-22, 20:39
Svar #14

Utloggad Per Sundin

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6941
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:26
    • Visa profil
    • Släkter och gårdar
Tråkigt för dig om det skulle visa sig att det finns en sanning bakom. Självklart låter teorin om att det skulle finnas någon samband mellan Dans stam i Israel och Danmark utifrån den kunskap som finns tillgänglig idag fantastisk. Via DNA misstänker jag att min anfader flyttade 30 mil från Skellefteå till Nordingrå på 1560-talet. Det skulle jag aldrig ha trott innan jag ser resultatet av matchningar i mitt Y-DNA, bara för att jag har svårt att föreställa mig 30-milasprånget för 450 år sedan. Det senaste är väl de fynd man gjord av spår av Neandertalare som ligger inte längre än en handfull generationer (<200 år) bort i Homo Sapiens-människor på Balkan. Men de är inte våra förfäder utan de människorna har sina närmaste genetiska släktingar i Fjärran östern! Åtminstone jag känner mig mer ödmjuk utifrån vad jag tyckte var sannolikt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna