ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Roos till Ervalla  (läst 947 gånger)

2000-08-10, 22:07
läst 947 gånger

Leif Mörkfors

Med vem var egetligen Ulv Jonsson till Ervalla gift ? På alla tillgängliga internetsidor står det att hans var gift med Heliga Birgittas dotter Märta förutom på ett ställe där det noteras kort att hans hustru var en Margareta Petersdotter Bonde !?
Ulv skall ha haft en dotter okänd till namnet och Gift med Jon Brynjulvsson Roos. Var dennes far Brynjulf Jonsson bror till Ulv, alltså var det ett kusingifte !?

2000-08-10, 23:11
Svar #1

Jonas Kuschner

Det som senast har skrivits om denna ätt är Hans Gillingstams artikel Roos i Svenskt biografiskt lexikon, häfte 148 (1999). Han sätter ett frågetecken för Brynjulf Jonssons härstamning, men skriver att han sannolikt var en bror till Ulf Jonsson. I övrigt berörs inte de förhållanden du nämner närmare. Gillingstam nämner ett testamente som Ulf Jonsson skall ha upprättat med sin hustru, men namnger henne inte. Jon Brynjulfsson nämner han inte alls.
 
Eftersom det inte rör sig om en fullständig genealogi, utan endast en översikt, finns det ingen orsak att tro att alla personer eller deras hustrur skulle finnas omnämnda. Med någon kännedom om Gillingstams arbetssätt förefaller det dock troligt att käll- och litteraturhänvisningarna är ganska fullständiga. Man finner där referenser till såväl svenska som norska arbeten, både äldre (och säkert på väsentliga punkter föråldrade) och nyare. Både under Ulf Jonssons och Brynjulf Jonssons namn finns ett stort antal käll- och litteraturhänvisningar.

2001-08-24, 19:03
Svar #2

Cecilia Chevtchenka Forsberg

Hej !
Jag besökte RA idag för att kolla ett sigill och passade på att kolla Raneke: Svenska medeltida vapen( tror jag den hette).
Där är Ulf skriven till Ervalla och Brynjulf till Hjelmsäter( där blev jag förvånad). Som jag minns det var ingen son Jon Brynjulfsson angiven, däremot Knut och två systrar, Ulvhild och Birgitte.Man kan tycka att någon son borde döpts efter farfadern.
Eftersom jag i första hand ville titta på Hafthorsönernas sigill gjorde jag inga anteckningar om detta. Jag har fortfarande en känsla av att Brynjulf hänger i luften... Hafthorsönernas sigill hittade jag föresten inte i Ranekes bok, utan i en om norska sigill.
Jon Hafthorsson, far till Roosarna hade i två av sina sigill en kvinnofigur som med lyftade armar satte en krona på sitt eget huvud.Detta syftar nog på JHs moder Agnes som var dotter till Håkon V Magnusson.
Vid ett par tillfällen har Hafthorsättlingar förts fram som lämpliga kungar, när man varit missnöjda med den sittande, Sigurd Hafthorsson på 1300-talet och Sigurd Jonsson på 1400-talet.
 
Jag tittade också på ett dokument bevittnat av Engelbrekt Staffansson, en person som du Leif nog har varit i beröring med. Tyvärr var det svårt att se sigillet, men det verkar vara en måne och en stjärna.Denna Månestjerne-släkt är jag på jakt efter och vet någon mer så berätta !
 
Hej & hå !
 
Cecilia

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna