ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ramborg Andersdotter (tre rutor av Slestad)  (läst 4270 gånger)

1999-06-11, 11:52
läst 4270 gånger

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Ramborg Andersdotter (tre rutor av Slestad), känd 1474, var gift med Birger Jönsson (sparre över blad).  
 
Enligt bland andra Raneke [Svenska medeltidsvapen, nämnda ätt] var hon dotter av häradshövdingen Anders Andersson (tre rutor av Slestad), men vem var hennes moder?
 
Raneke anger att Anders var gift med Elisef Jönsdotter (Geet). Är möjligtvis hon Ramborgs moder?

1999-06-19, 14:11
Svar #1

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Enligt Hans Brasks släktbok s 30/31 (Sthlm 1970) var Ramborg dotter till Anders Andersson och Elisef Jönsdotter (Get). Elisefs föräldrar Jöns Get och Katarina Esbjörnsdotter figurerar både i Hans Brasks släktbok och i Hans Gillingstams Ätten Siöblads medeltida släktförbindelser ... s 31 et passim (Gävle 1949).
 
Med vänlig hälsning
Roger AJ
Roger Axelsson

2001-12-31, 01:41
Svar #2

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
En fråga angående Ramborgs farfar Anders Johansson (Tre rutor av Slestad), känd 1367-91. [Raneke, Svenska medeltidsvapen, s 763]. Har bland mina anteckningar uppgift om att han möjligen var son av riddaren och riksrådet Johan Andersson, känd 1360-1405. På en sida på internet finns dock uppgiften att Anders var son av Johan Petersson (Tre Rutor) son av Peter Ragnvaldsson (Tre Rutor). Finns det någon riktighet i denna internetuppgift, eller vad vet man om tre rutor av Slestads ursprung?

2001-12-31, 10:03
Svar #3

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Ingen riktighet så vitt jag vet. Anders Jonsson är ättens äldsta kända medlem
 
Mvh Roger AJ
Roger Axelsson

2004-10-18, 19:11
Svar #4

Berit Nilsson

tre rutor av slestad. Enligt RPB 2724 år 1393 skänker Andris Johansson och Cecilia Johansdotter för dråpet av deras fader Jönis Jul. Hustru Christina , Harald Bagges dotter Christina finns ock nämnd.Enligt brevnummer 14292 av 13940621 skänker Anders Jonsson och Cecilia Jönsdotter för dråpet av deras fader Jöns Jul av riddaren Torkel Haraldsson osv.Enligt brevnr 10800 av 13760315 går några personer i borgen för Torkels bot för Jöns Anderssons död.Således Jöns Andersson Jul. Såväl Anders Johansson som systern Cecilia finns upptagna i Ranekes tre rutor av Slestad med en mera tveksam Johan (Jöns)Andersson känd 1360-1405 (vilket senare måste vara galet)riddare och riksråd.Kan Jönis/Johan vara anfader för Slestadsätten?

2004-10-19, 09:55
Svar #5

Kalle Thorsberg

Jöns Jul finns på upptagen under Andreas Ragvaldssons ätt, Raneke, s 457.

2004-10-19, 11:24
Svar #6

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Kalle, Har man sagt A får man säga B. Du vet mycket väl att det inte står någonting om Jöns Jul på sid 457 i Raneke, och att ditt svar inte är ett svar på den ställda frågan.

2004-10-19, 14:09
Svar #7

Kalle Thorsberg

Kaj har naturligtvis helt rätt, ursäkta alla, mitt största problem just nu är att förstå varför jag har skrivit detta i min databas..

2004-10-19, 14:46
Svar #8

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
För att Harald Bagge och Jöns Jul 1365 kallas morbröder av Birger Jönsson i Borringe [DS 7262]? Det här har diskuterats tidigare, bl a i Anbytarforum under rubriken Övriga ämnen - Medeltiden - Lars Birgerssons ätt.

2009-11-09, 11:03
Svar #9

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Kan ngn med tillgång till Raneke - eller annan källa - beskriva (Tre rutor av Slestad)'s vapen?

2009-11-16, 22:05
Svar #10

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
För att själv besvara frågan, så finner man i Ranekes verk följande blasonering tre rutor av Slestad: Styckad, tre genomgående kopplade rutor i balk av motsatta tinkturer. Enl. HB:s vapenbilaga: Tre vita rutor med fältet svart och rött.  
 
Vet ngn vad HB:s vapenbilaga står för?

2014-12-17, 21:00
Svar #11

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Jag finner det något förvånande att ingen, såvitt jag känner till, ens har försökt  att  ta fram en rimligt trovärdig hypotes, gällande ett eventuellt  släktskap mellan släkterna  'Tre Rutor av Slestad' och Peter Rangvaldssons ätt.  Förutsättningarna  för detta förefaller trots allt relativt goda, utgående från ett antal  kriterier - inte minst de snarlika vapnen.
 
Peter Rangvaldsson, död ca 1327, var den siste på manssidan  i sin ätt, varför en ev. koppling  mellan släkterna måste återfinnas på kvinnosidan. Då ingen dotter är känd till Magnus Ranvaldsson, torde man få utgå från en dotter till Rangvald, som en första ansats i  ett hypotesbygge.
   
Av de kända döttrarna väljer jag Kristina, då hon i sitt andra gifte med Gustaf Arvidsson (Sparre av Vik), hade en dotter Ramborg, döpt efter sin farmor, Ramborg Israelsdotter. Detta passar väl med det faktum att Anders Johansson,  den äldste kände  medlemmen av släkten 'Tre Rutor av Slestad,  hade en sondotter, döpt till Ramborg, vilken den här tråden handlar om.
 
Då Kristina Petersdotter gifte sig med Gustaf Arvidsson 1334 [SDHK-nr  4078], så är det rimligt att anta,  att Ramborg Gustafsdotter föddes ungefär  1335 , då hon av Gillingstam anges som äldsta barnet [ÄSF I:2, s. 199].  Om man utgår från att Ramborg Gustafsdotter gifte sig  med Johan,  Anders Johanssons far ca. 1350, så var Anders Anderssons dotter,  Ramborg , döpt efter sin fars farmor.  Kronologin är fullt möjlig, om än något 'tajt' - Ramborg Gustafsdotters  hypotetiske son, Anders Johansson, var känd redan 1367, och var då alltså myndig (hade fyllt 15 år). Man var vid den här tiden definitivt vuxen vid 15 års ålder - och kanske speciellt efter digerdöden 1350.
 
Utan att veta någonting om den Johan (Jöns) Andersson, som Raneke antyder som möjlig far till Anders Johansson (Tre Rutor av Slestad), så är jag tillsvidare beredd att inkludera honom i min hypotes. Kronologin stämmer väl, liksom vapnet och den sociala ställningen - under förutsättning att han verkligen var riddare och riksråd - då hans i detta  fall postulerade svärfar, Gustaf Arvidsson (Sparre av Vik),  var riddare och riksråd, liksom Ramborgs morfar, Peter Rangvaldsson.
 
I detta scenario, så övertog  alltså Johan Andersson vapnet (en variant) från sin hustrus postulerade morfar, Peter Rangvaldsson.
   
Ett  närmast identiskt fall hittar man i Finland där den adliga ätten Stiernkors (nr 39) stamfader, Nils Pedersson, övertog vapnet av sin hustrus morfar, riksrådet och ståthållaren Nils Olofsson (stjärnkors), då den urgamla finska frälsesläkten dog ut på svärdsidan år 1500 [EÄ VII:662].

2015-01-19, 16:20
Svar #12

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Om man som nämnt ovan utgår ifrån, att Johan Andersson (tre rutor) faktiskt var riddare och riksråd, så är det nog troligare att han var gift med Märta Gustafsdotter, och inte med Ramborg. Märta var nämligen gift med en till namnet okänd riddare i sitt första äktenskap, och i sitt andra med riksrådet Folke Nilsson (Ivar Nilssons ätt) [ÄSF I:199]. Enl. Raneke så ägde Johan Andersson gods i Södermanland,vilket även Märta Gustafsdotter gjorde - i Västerrekarne hd.  
 
Om hypotesen är korrekt, så kan man notera att Märtas morfar Peter Rangvaldsson (tre rutor), bland alla sina godsinnehav, även ägde jord i Valkebo hd i Östergötland, vilket även hennes presumtive sonson, Anders Andersson (tre rutor) i Slestad gjorde.

2015-03-24, 00:07
Svar #13

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Jag har sedan något år tillbaka haft som arbetshypotes, att Matts Larsson (Ruuth) var son till en hypotetisk  Lars Andersson i Östergötland, och att denne i sin tur skulle vara son till Anders Andersson (Tre Rutor av Slestad).  Jag hittade också ganska snart en möjlig kandidat till att vara Matts Larssons far, nämligen den väpnare Lars Andersson som i Vadstena år 1473 säljer sitt möderne till (Svarte) Ture Jönsson (SDHK 29607), men sökte länge förgäves efter indicier som kunde stödja scenariot.
 
Efter att ha försökt bredda sökandet - utan något resultat - så återstod bara att gräva på djupet på den plats jag befann mig på, vilket i det här fallet innebar att följa upp referensen  i det aktuella brevet (B 16 fol. 472, nr 118, RA 00202), för att om möjligt finna var denne Lars Anderssons möderne låg.
 
Bland de gods som Lars Andersson sålde till Svarte Skåning, låg - intressant nog - ett flertal i Västergötland, i Vässby (Laske hd), i Götlunda (Vadsbo hd), i Rackeby (Kållands hd) samti i Valaberg i Gökhems sn (Vilske hd).
 
Varför är då detta av intresse? Jo, om min hypotes är korrekt, så var Lars Anderssons mf mm Ramborg Karlsdotter  (Oxhuvud, Karl Bengtssons ätt) i hennes första äktenskap gift med Sigge Magnusson (?Håkan Tunassons ätt). I sitt andra gifte var Ramborg gift med Håkan Algotsson (Algotsönernas ätt).  Då  alla Ramborgs barn med Håkan Algotsson dog unga, så ärvdes  de av sina halvsystrar, Sigge Magnussons döttrar (ÄSF I, s.4)- alltså till hälften av Lars Anderssons mf m, Ingrid Siggesdotter.
 
Då Håkans egendomar inkluderade gods i Vadsbo och Ås härader, samt fiskerätter i Kåkinds härad i Västergötland, och hans bror, kaniken i Skara, Magnus Algotsson, ägde gods i Kållands härad, så kan man konstatera en ganska god geografisk överlappning med Lars Anderssons möderne.
 
Notervärt är att Lars , av mig postulerade farfar,  Anders Johansson (Tre Rutor av Slestad), också ägde gods i Västergötland.
 
För att lägga till ytterligare en möjlig pusselbit, så hittar man på 1400-talet en riddare(?) tillika häradshövding i Kinne härad,  Bengt Algotsson till Fly i Husaby (Kinnefjärdings härad). Dennes riddarsköld fanns uppsatt i Husaby kyrka ännu i början av 1700-talet, och avtecknades någon gång på 1600-talet. Som framgår av bilden nedan, så skiljer sig vapnet på skölden  inte särskilt mycket från Anders Johanssons och hans sons, Anders Anderssons, vapen.
 

 
 Enligt antikvarie Harald Widéen var tinkturerna  tre silverrutor på blå botten, vilket ligger nära de av Wieselgren angivna tinkturerna för 'Tre rutor av Slestad' (Raneke: 763).
 
Ett eventuellt släktskap mellan Bengt Algotsson i Fly och å ena sidan Algotsönernas ätt, och å andra sidan med Anders Johansson (Tre Rutor av Slestad) synes helt möjligt, men är tills vidare okänt.
 
När man söker hitta fast mark i den historiska tidens tassemarker, så  får man vara försiktig - det kan visa sig vara ett gungfly.  Jag är därför något tveksam till att ta upp det märkliga(?) sammanträffandet, att Lars Anderssons dotter var gift med en Bengt Algotsson! Jag tror nämligen att denne Bengt sannolikt var densamme som Bengt Algotsson i Bondsäter i Risinge (Bråbo hd), vilken år 1463 gifter sig med en Elin Olofsdotter,  och möjligen gifter om sig med Lars Anderssons dotter omkring 1470. Detta bygger, förutom på kronologi och geografi, på ren magkänsla.
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2015-03-24 00:16)

2018-01-19, 17:22
Svar #14

Utloggad Gunilla Ramstedt

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 222
  • Senast inloggad: 2023-10-07, 11:44
    • Visa profil
Hjälp!
Vad är detta? Finn fem fel.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna