ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Porse  (läst 5701 gånger)

2004-08-03, 17:08
läst 5701 gånger

Lasse Eklöf

I ÄSF (I:2, s 189) skriver Gillingstam att Lars Karlsson (Sparre av Aspnäs) troligen gifte sig senast 1346 med Birgitta Matsdotter (Hjorthorn, Törne Matssons ätt). Hustru Birgitta hade, enligt samma källa, tidigare varit gift med en Knut Porse, efter vilken hon var änka.
 
I SBL (bd 29, s 412) skriver Gillingstam, angående släkten Porse, att en Knut Porse var gift med en dotterdotter till Svantepolk Knutsson (torde väl syfta på Ingegärd Svantepolksdotter). Vidare Denne Knut P är möjligen (Mohlin, s 67) identisk med en i Västergötland uppträdande Knut Josepsson dictus P, även kallad Porse Josepsson (d tidigast 1360).
 
Vem var då Birgitta Matsdotters första make Knut Porse, efter vem hon var änka troligen 1346. Knappast var han identisk med ovanstående Knut Josefsson/Porse Josefsson, då denne levde ännu 1360.
 
Mvh / Lasse Eklöf

2004-08-04, 07:43
Svar #1

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Det där har jag också funderat över, bra att du tog upp frågan, Lasse. Enligt Corpusnobiliorum skall den kände hertig Knud Porse (död 1330) ha haft en brorson Knut Arvidsson vilken nämns 1325-1336. Var dessa uppgifter i sin tur kommer från vet jag ej. Vore bra om någon kunde tala om vem denne Knut Arvidsson är - är han Birgitta Mattsdotters förste make månntro?
 
Mvh/Tomas Karlsson

2004-08-04, 19:30
Svar #2

Kalle Thorsberg

Hej Lasse o Tomas,
 
Enligt SBL Bd 29, s 412 är det den KP som var gift med en dotterdotter till Svantepolk Knutsson som Molin menar vara identisk med Knut Josefssson/Porse Josefsson. Enligt Birgitta Magnusdotter (Porse), som dog 1450, som säger sig vara dotterdotter till denne KP var han dotterson till en fru Estrid av Haelghamo som Gillingstam kombinerar med uppgiften att Peder unge Porses änka hette Estrid. Denne KP är alltså densamme som den som är gift med Birgitta Matsdotter.
 
Jag har inte Molins artikel tillgänglig, men om denne Knut Josefsson/Porse Josefsson levde 1360 är de inte samma person, som Du mycket riktigt påpekar. Eftersom Gillingstam inte tar upp detta problem, skulle jag först kolla uppgiften att han levde 1360.
 
Det närmaste jag kan hitta är en Porse Jönsson 1380-08-07... Har Du någon källupgift ?
 
Enligt samma artikel av Gillingstam är Peder unge Porse morbror eller farbror till hertig KP, detta är allt som meddelas om hans släkt.
Den enda Knut Arvidssson jag hittar i tidssrummet 1325-36 efter en sökning i Diplomatariets huvudkartotek på nätet och SMPs artikel Arnvidh nämns 1336 (DS 3254) och är enl SMP fränder till Arvid Ribbing.
Har Du några källupgifter ?
 
Vänliga hälsningar
Kalle Thorsberg

2004-08-04, 21:25
Svar #3

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Tänkte röra till det ytterligare här nu, men vill först komma med ett rättande av mig själv: Det är inte Corpusnobiliorum som pekar ut Knut Arvidsson som brorson till hertig Knut Porse. Att jag kallar Knut Arvidsson dennes brorson beror på att Nordisk Familjebok (Uggleupplagan) beskriver hertig Knut Porse som bror- eller systerson till den Peter Porse som under Magnus Ladulås regering uppehöll sig i Sverige. NB skriver vidare om hertig Knut Porse att han antages numera ha varit son till den Nils Knutsson som deltog i mordet på danske konungen Erik Klipping. Corpusnobiliorum pekar ut denne Nils Knutsson som farfar till nämnde Knut Arvidsson, men skiljer sig i övrigt från NB genom att istället peka ut Peter d y Porse och Estrid av Helgamo som föräldrar till hertig Knut Porse. Det finns en fullständig källförteckning på Corpusnobiliorums hemsida. Både NB:s och Corpusnobiliorums uppgifter motsägs ju dock av Gillingstam som istället väljer att peka ut Peter d y Porse som morbror alternativt farbror till hertig Knut Porse. Om Nils Knutsson i så fall var hertigens far så skulle detta betyda att Peter d y Porse var bror eller svåger till Nils (någon som vet något om Peters maka Estrids föräldrar?) - men Peter d y:s far var såvitt jag förstått Peter d ä Porse (vilken Corpusnobiliorum för övrigt pekar ut som en bror till nämnde Nils Knutsson).
 
Liksom Kalle ovan har även jag noterat Knut Josefsson, vilken upptog namnet Porse, som en dotterson till fru Estrid (och sannolikt då Peter d y Porse). Däremot undrar jag om Kalle har några mer uppgifter kring Birgitta Magnusdotters föräldrar och källor härtill? Enligt Elgenstierna skall hennes far ha varit en Magnus Pedersson Porse, väpnare o häradshövding i Tjust som i vapnet förde tre sjöblad. Birgitta Magnusdotters mor var Helena Gregersdotter [spets från sidan] av Sandbro-ätten. Att Helena var hennes moder är väl otvivelaktigt, men jag har sett uppgifter på att fadern Magnus Porse skulle ha hetat Knutsson i efternamn och att denne skulle ha varit en son av Knut Josefsson Porse o Birgitta Mattsdotter [hjorthorn]. Hur hänger detta ihop? Efter vad jag förstod av Kalles inlägg så är det ju Birgitta Magnusdotter själv som kallar sig för Knut Josefssons dotterdotter? Menade du istället sondotter? Hennes mor Helena var ju dotter av riddar o riksråd Gregers Styrbjörnsson (Sandbro-ätten) och Katarina Bengtsdotter [huvud].

2004-08-04, 22:40
Svar #4

Kalle Thorsberg

Birgitta Matsdotter själv säger att hennes far var Magnus P (död 1380) och att denne var son av en Knut P i äktenskap med en dotterdotter till Svantepolk. SBL Bd 29, s 412, där Gillingstam hänvisar till Klingspor och Schlegel.
 
Hon säger alltså inget om Knut Josefsson... Detta kommer från Molin, som jag inte läst.
 
Samtliga referenser till Birgitta Matsdotter från SBL:
Birgitta Magnusdotter: Det medeltida Sverige, 1:1-4 o 4:1-2 (1972-90); Gillingstam, a a, o där anf källor; K H Karlsson, Arfsindelningen efter fru Birgitta Magnusdotter(P) (PHT 1909); A F Liljeholm, rec av Gillingstam, a a (PHT 1955); C A Klingspor o B Schlegel, Engsö (1877), s XVII; L-A Norborg, Storföretaget Vadstena kloster (1958); S Rahmqvist, Sandbro-ätten(PHT 1978), ÄSF.
K

2004-08-04, 22:55
Svar #5

Kalle Thorsberg

Gillingstam aa enl ovan är självklart hans avhandling... Referenserna är kopierade direkt ur den elektroniska upplagan av SBL där sidohänvisningar ej ges.
 
K

2004-08-04, 23:34
Svar #6

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Tack Kalle! Betyder detta alltså att Elgenstierna har fel när han kallar Birgittas far för Magnus Pedersson? Med andra ord: är Magnus Pedersson identisk med Knut Porses son, och har Elgenstierna helt enkelt fått till fel efternamn? Eller fanns det två samtida Magnus Porse?
 
MvH/Tomas

2004-08-07, 02:10
Svar #7

Kalle Thorsberg

Har numera tillgång till Molins artikel från PHT 1957, återkommer snarast efter läsning.
 
K

2004-08-09, 11:02
Svar #8

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Kalle! Har tillbringat några timmar med att studera SMP och försöka finna uppgifter gällande Magnus Porse, huruvida det fanns två samtida eller ej. Eftersom volymen med namnet Magnus ännu inte kommit ut så gick jag lite omvägar för att se vad jag kunde finna.
 
Först gick jag in på namnet Gregers och lyckades där finna Gregers Styrbjörnsson (Sandbro-ätten) under årtalet 1331. Där beskrivs även hans barn, däribland då Helena. Föga överraskande fastslås det där att Helenas make Magnus Porse var död 1381 eftersom hon enligt brev levde änka då. Om Magnus patronymikon får vi inget veta. En surpris var det dock för mig att det på samma ställe står att Helena troligen först var gift med Magnus Birgersson (Magnus Marinasons ätt), och först därefter med Magnus Porse. Detta ska tydligen Gillingstam ha påvisat i ÄSF 1 s.174. MEN - när jag sedan gick in på namnet Elena och fann vår Helena under år 1357, så nämns inget om Magnus Birgersson där. Gillingstams uppgifter finns alltså inte med där, endast brevet som intygar att Helena var änka efter Magnus Porse. På detta ställe har däremot lagts till en uppgift (SD 2 s.132) att Helena var död redan 1409. För mig känns det som att uppgifterna under rubriknamnet Elena är mer up to date, Magnus Birgersson torde väl i så fall avföras som gemål till Helena.
 
En annan Helena, gift med Eggert Krummedige, nämns under år 1414. Denna Helena var dotter av Peter Porse (Härenstam, Finnveden s.397). Eftersom Härenstam hittills inte nämnts i den här diskussionen så undrar jag om du har tillgång till honom, Kalle? Vad säger han om denne Peter Porse? De uppgifter jag har om honom vill jag minnas kommer från Elgenstierna, och de uppgifterna följer som lyder:
 
Peter Petersson Porse, levde ännu 1386, bror till Margareta Petersdotter Porse som var riksdrotsen Bo Jonsson Grips första hustru. Peter gifte sig med Ingeborg Magnusdotter (Röde) och blev far till nämnda Helena (maka till Eggert Krummedige) samt Magnus Petersson Porse. Elgenstierna pekar ut denne Magnus Porse som Helena Gregersdotters make, men detta kan inte stämma eftersom Helena var änka 1381, och Magnus Petersson skall ha varit i livet ännu 1398. Helena Gregersdotters makes Magnus Porses rätta patronymikon har ju i ovanstående inlägg konstaterats vara Knutsson.
 
Vad jag saknar är fler belägg för att Magnus Petersson Porse verkligen existerat. Eftersom Elgenstierna har fel när han pekar ut honom som make till Helena Gregersdotter kan ju hela karln vara en fantasiprodukt! Å andra sidan är det väl inte omöjligt att den väl intygade Helena Petersdotter Porse kan ha haft en bror - barnakullarna var ju stora på den här tiden, och man nöjde sig ju knappast med en dotter så länge man var i fertil ålder!  
 
Är nyfiken på vad som står i Molins artikel - tycker hans sammankoppling med Knut Porse och Knut Josepsson verkar vila på lösa grunder?? Ska bli intressant att ta del av din uppfattning i den frågan, Kalle.
 
/Tomas
 
PS. Undrar när nästa volym av SMP kommer ut?

2004-08-09, 12:13
Svar #9

Kalle Thorsberg

Mohlin identifierar Birgitta Magnusdotters farfar Knut Porse med Knut Josefsson kallad Porse som uppträder som vittne 1355 (DS 5158) och 1360 (RPB 452), jfr Molin s 67. Följande slutsats är möjlig:
Om Birgitta är gift med en Knut Porse före sitt gifte med Lars Karlsson och detta senar gifte ingåtts före 1346 så är Knut Porse omöjligen identisk med Knut Josefsson. Dvs Birgitta var gift med en Knut Porse, vad dotterdottern säger om hans släktskap jfr ovan. Knut Josefsson är någon helt annan.
K

2004-08-09, 12:37
Svar #10

Kalle Thorsberg

Thomas,
 
Uppgiften om giftet mellan Elin Gregersdotter och Magnus Birgersson kommer från Rasmus Ludvigsson, så vitt jag vet finns inget primärmaterial som gör att detta påstående kan utvärderas. Att SMP missar saker är helt normalt och frekvent. Alltså att SMP inte tar upp detta gifte är inget saksjäl för dess ickeexistens.
 
Vad gäller Helena (Elin) Petersdtr uppgiven dotter av Peter Porse och Ingeborg Maagnusdotter, så konstaterar Molin (s 73) att inga belägg finns för att hon skulle vara deras dotter, jfr även (Gillingstam GOV, s 97, not 541 och andraa referenser hos Molin.
 
I korthet verkar det som Molins artikel bör läsas och Elgenstierna som oftast måste tas med en nypa salt.
 
K

2004-08-09, 12:44
Svar #11

Kalle Thorsberg

Till sist,
 
Magnus (Peterssson) Porse (Molin, s 73) är son till Peter Petersson och Ingeborg Magnusdotter.
 
...Beseglade i augusti 1398 tillsammans med ssin mor och testamenterade en månad senare, sjuk och svag, hela sin andel i det ännu oskiftade fädernearvet till Vadstena kloster, där han valde sin lägerstad. (Molin, s 73) som har följande belägg: RPB 2935 och RPB 2941.
 
Snårigt detta i värmen.

2004-08-15, 23:28
Svar #12

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Ledsen Kalle om du led i värmen!  Glad ändå att du tog dig tid att göra en djupdykning i Porse-ämnet, har fått många undringar besvarade!
 
Mvh/Tomas

2006-10-29, 22:55
Svar #13

Torleif Ericson

Jag vet inte om det här är rätt forum.
Hertig Knut Porse av Halland (d 1330) hade sönerna Håkan och Knut i sitt gifte med kung Magnus Erikssons mor Ingeborg Håkansdotter av Norge.  De avled 1350 och ärvdes tydligen delvis av sin mor vilket är normalt. Deras svenska gods bör ha ärvts också av  Knut Porses arvingar på hans fars och mors sida, då Knut Porse inte syns ha haft några andra barn.   Det gäller sannolikt en rätt betydande godsmassa främst i Halland och i Danmark. Är det någon som vet vad arvsreglerna för bakarv var vid den tiden i Halland och i Danmark? Tacksam för hjälp  Torleif

2007-09-28, 13:06
Svar #14

M.Sjöström

Does it exist any primary source about genealogical relationship between duke Knud Porse and Estrid paa Helgamo?
 
Of secondary material: other genealogies (such as roskildehistorie and corpuisnobiliorum and some other material floating around in the internet) claim that Estrid of Helgamo was duke Knud Porse's mother; some other genealogies say that duke Knud Porse's mother is not known and that Estrid of Helgamo was mother of some other Porses who were relations of duke Knud but she was, accordingly, not duke Knud's mother.
What say primary material?
What say contemporary sources?

2007-10-02, 14:36
Svar #15

Torleif Ericson

VG sluta med okynnet att skriva allt på engelska, inte alltid helt idiomatiskt. Jag ber värden ingripa här. Jag kommer inte kommentera inläggen på engelska efter detta.
 
Det finns en hel rad brev i diplomatariet från 1324 (sök på Porse i Diplomatariet) rörande prebendet Fivelstad och Knut Porses 'consobrina' domina Margareta (Petersdotter Porse), änka efter dominus Elof Skrivare och Knut Porse spelar en framträdande roll i sammanhanget. Han kallar där hennes avlidne  
far dominus Peter Porse (känd 1310) 'avunculus' = morbror och på ett av breven beseglar Margaretas mor Estrid.  Denna Estrid är således en mycket stark kandidat till att vara Estrid i Helgamo. Ett litet problem är språkbruket consobrina som normalt i latinet betecknar  moderns systerdotter fast det syns här röra sig om moderns brorsdotter; annars skulle det heta  'matruelis', men det ordet tycks inte användas i Sverige.  Knut Porse  syns vara den som står bakom nästan alla breven och  hans mor är alltså en syster till dominus Peter Porse. Hennes namn är okänt.
Alltså, Knut Porse har sitt tillnamn genom sin mor.
 
Internet är inte mycket till som kritisk källa i sådana här sammanhang.
Ätten Porse har utretts i litteraturen.

2007-10-02, 23:44
Svar #16

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Torleif, tänk innan du skriver =) Det finns de som inte har svenska som modersmål och då är engelska naturligtvis det mest lämpliga valet...
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2007-10-03, 12:57
Svar #17

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Vincent,
 
Vem i den här tråden är det som inte har svenska som modersmål?
Jag håller helt med Torleif! Det här är ett svenskt forum, som avhandlar svenska förhållanden - då skriver man på svenska om man kan det. Bl.a. är det svårt att exakt översätta en mängd specifikt svenska/nordiska ord och uttryck. Dessutom finns alltid risken att det blir fel när någon som inte har ett visst främmande språk som modersmål skriver på det språket - helt i onödan.
 
Ingela

2007-10-03, 13:40
Svar #18

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Ursäkta, men hur vet Torleif och Ingela vilket modersmål M.Sjöström har?

2007-10-03, 15:06
Svar #19

M.Sjöström

My mother-tongue is not Swedish.
The fact that I understand written Swedish well enough (like I do written Norwegian and written Danish), is no signal that I were able to write satisfactorily understandable technical Swedish.
 
I regard it highly problematic to develop an attitude that Swedish genealogies are allowed to be discussed only in Swedish. It reeks of xenophobia.
What does such a limitation tell about the proponents of that limitation?
As if Swedish medieval genealogies are in no way interesting to others too.

2007-10-03, 15:44
Svar #20

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Jag trodde att engelskspråkiga diskussioner hörde hemma under ?
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-10-03, 15:55
Svar #21

M.Sjöström

Belief (if I understand what the technical term tro means) is not always worth....
The link you Henrik kindly provided, gives at the very first page the following instruction: Queries about ancestors should be asked in the section Efterlysningar under the heading Landskap (province) in the Swedish section, if you know where they came from. If you do not know this, publish your query under the heading Emigrants. If you have a particular name you are curious about, enter your query under Släkter in the Swedish section....
 
It looks very much like the idea is that if known which substantial thread of inquiry a post deals with, it shall go to such place in Swedish sections. Such as medieval genealogy queries go to Medeltiden in Swedish sections.
That of course is reasonable and hopefully fruitful. Keeping discussions on a specific topic together, irrespective of language used in individual posts, serves to focus on the substance itself.

2007-10-03, 16:35
Svar #22

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 15:19
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Skandinavers modersmål är inte engelska, lika lite som M. Sjöströms modersmål är svenska, norska eller danska. Vad är det som säger att alla ändå tillfredsställande förstår 'teknisk' engelska - och dessutom förstår det bättre än M. Sjöström säger sig kunna skriva 'teknisk' svenska?
 
Och finns det inga problem med attityden att den som har engelska som modersmål, eller ändå behärskar det flytande, självklart ska kunna använda det i alla sammanhang, och att alla med andra modersmål måste acceptera detta, även om man inte förstår vad som sägs eller skrivs? Vad säger det om den som har den inställningen? Jag ska dock inte sänka mig till M. Sjöströms nivå och börja tala om herrefolksattityder...
 
M. Sjöström sa nämligen att det stinker främlingsfientlighet att vilja diskutera på svenska i ett svenskt forum, där alla inte förstår engelska fackuttryck! Den som vräker ur sig sådana grova förolämpningar har med bred marginal diskvalificerat sig själv för vidare medverkan här!
 
F.ö. tvivlar jag starkt på att M. Sjöström är det fullständiga namn som ordningsreglerna säger att alla ska uppge...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-10-03, 17:03
Svar #23

M.Sjöström

Mr Tollesson appears to have found the terms reek and xenophobia from his dictionary.
Now I am hoping that sooner or later he finds, and comprehends, the terms only (as in ...allowed to be discussed only in Swedish; and limitation from the dictionary too.
 
It seems to me that failing to notice (or understand) those words in my previous post has led Mr Tollesson to sadly misunderstand some thoughts of mine.

2007-10-03, 17:12
Svar #24

Utloggad Henrik Törnqvist

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 735
  • Senast inloggad: 2011-03-28, 13:54
    • Visa profil
Utan att ha läst reglerna på sidan jag länkade till så trodde jag att sannolikheten för svar ökade om ett inlägg på engelska gjordes under diskussioner på engelska. Vidare så trodde jag att de som specialiserat sig på att besvara engelska förfrågningar i regel gör det under diskussioner på engelska. Jag personligen har inget emot att det förekommer engelska på andra platser - utan jag tänkte mer på frågeställaren och dennes chanser att få svar.
 
Med vänlig hälsning,
 
Henrik Törnqvist
Örebro

2007-10-03, 17:24
Svar #25

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 15:19
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
M. Sjöström kan förhoppningsvis hitta uttrycket 'goddag yxskaft' i något lämpligt uppslagsverk. Ett 'goddag yxskaft' är nämligen just vad hans/hennes (?) svar är.
 
F.ö. kan man ju inte med bästa vilja i världen säga att den attityd M. Sjöström uppvisar i sitt svar ger något intryck av att jag skulle ha missförstått de åsikter han/hon (?) framförde i sitt förra inlägg...
 
Avslutningsvis tvivlar jag fortfarande lika starkt på att M. Sjöström är det fullständiga namn som ordningsreglerna säger att alla ska uppge...
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-10-03, 17:39
Svar #26

M.Sjöström

dear Henrik,
 
In my experience, those who are knowledgeable of medieval Scandinavian genealogy, are more likely to frequent in this Swedish section Medeltiden, and only rare of them seem to read sections in English.
 
Such dynamics may have been in the mind of those who have authored the instructions.
 
I believe the quality of some answers is likely to be higher in the substantial section of the matter.
(of course, any meta-discussion tends to lower the overall quality.)
 
Moreover, it does very little good to duplicate any of these conversations to the section in English. Keeping discussions on a specific topic together, irrespective of language used in individual posts, serves to focus on the substance itself. Duplications are easier to avoid. And more of the relevant information will be in the future available at one spot, not at two separate spots.
 
Let us think about a scenario where a specific query about a detail of the Porse gets answered in the English section, not here.
It would there not be easily visible to those latecomers who read this thread here. And vice versa.
And if someone then remembers to write here a link to say that the detail has been asked and answered in the English section, such referral post takes almost as much space here as the original answer.
Then, possibly, a further discussion arises about that detail. Where would it be located? English section, because the original point is already there. Or here, because this deals with the substance about the Porse. Or divide ensuing posts in a way that those which are in Swedish, are here, and those in English, there. And some industrious persons laboriously write referral messages in both places to keep the discussion somehow together...

2007-10-03, 18:57
Svar #27

Utloggad Ingela Martenius

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1489
  • Senast inloggad: 2013-10-25, 18:20
    • Visa profil
Det skulle vara intressant att få höra vilket M. Sjöströms modersmål är egentligen. Jag måste erkänna att jag trodde det var svenska baserat på den engelska M. Sjöström skriver - den är, precis som Torleif skrev, inte idiomatisk (inte grammatiskt korrekt heller alltid) men felaktig på ett sätt som jag har mycket svårt att föreställa mig att någon med engelska som modersmål skulle skriva. Ex: What say primary material? What say contemporary sources?
 
Ingela

2007-10-03, 20:38
Svar #28

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Varför måste hans modersmål vara vare sig svenska eller engelska? Varför diskuteras överhuvudtaget en nutida persons modersmål under Medeltiden: Porse?
 
Som sagts ovan är det tillåtet enligt reglerna att skriva på engelska här, man uppmanas t o m att göra det om man känner till ett mer lämpligt ställe än Discussions In English. Det här är definitivt ett mer lämpligt ställe för den medeltida ätten Porse.

2007-10-03, 22:37
Svar #29

Utloggad Ann Little

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1252
  • Senast inloggad: 2024-02-23, 20:10
    • Visa profil
Anders, enligt reglerna så är det tillåtet att ställa frågor på engelska under  Släkter. Det står inget om  Medeltiden .
 
Det helt klart att M. SjÖstrÖms modersmål inte är engelska, något vågar jag hävda efter fyrtio år i England.  
 
Mvh
Ann

2007-10-03, 23:12
Svar #30

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
En av de främsta poängerna med att hänvisa engelska diskussioner till Discussions In English är som sagt var att frågeställaren ska kunna ställa sin fråga utan att känna till exakt var den hör hemma (vilket kan vara svårt när man inte kan svenska). Om man nu vet var den ska ställas så väljer man lämpligtvis denna rubrik då det annars är ganska liten chans att man får svar.
 
Det är tur att åtminstone en erfaren och kunnig forskare som Anders Berg visar lite vett i skallen här.
 
M. Sjöströms modersmål är förmodligen inte engelska men det är ju helt irrelevant. Har man inte svenska som modersmål väljer man engelska som majoriteten av alla svenskar är väl förtrogna med.
 
AFs användare besitter de bästa kunskaperna om svensk genealogi och givetvis bör man också välkomna och inbjuda även internationella besökare. Hade AFs upplägg varit lite annorlunda hade man kunnat undvika dessa omotiverade utbrott från en olycklig grupp svenskfanatiker men nu är det som det är och då får vi göra det bästa av det hela.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2007-10-03, 23:18
Svar #31

Utloggad Jörgen Tollesson

  • Arkivguiden (www.arkivguiden.net)
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6870
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 15:19
  • Bild: Båhusläns flagga
    • Visa profil
    • Arkivguiden med Arkivguidens Forum, Båhus Arkivguide och Göteborgs Arkivguide
Eftersom jag har deltagit i den här diskussionen och haft ett meningsutbyte med M. Sjöström, så undrar jag om du, Vincent, räknar in mig bland de svenskfanatiker som gör sig skyldiga till omotiverade utbrott och inte visar vett i skallen?
 
Det räcker med ett enkelt ja eller nej.
Kontakt: http://www.arkivguiden.net/jts.shtml. | Ser gamla inlägg (före april 2016) underliga ut? Argumenterar jag mot mig själv? Saknas något i inläggen? Finns där något som inte borde vara där? Läs då om orsaken här: http://forum.arkivguiden.net/agf/disk/42626/62869.shtml#post16472.

2007-10-04, 00:00
Svar #32

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Jag undrar om inte M. Sjöström är finländare (Finn-Finn som de säger i USA)? Och nog kan man skriva på engelska även här, om man nu vill diskutera  något medeltida. (Säger övertecknad som författade de första instruktionerna på engelska en gång i tiden, och inte har kollat om de ändrats).

2007-10-04, 00:28
Svar #33

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Får jag (som gammal ordningsman) föreslå att M. börjar skriva ut sitt fullständiga förnamn nu. -Bortsett från att det är ett krav enligt ordningsreglerna så är det ju rätt trevligt att veta om man diskuterar med en han eller hon..
Jörgen har varit inne på den problematiken ovan flera gånger, men polletten verkar inte trilla ner riktigt.
 
Kanske är jag lite svenskfanatiker nu - men inte är jag olycklig

2007-10-04, 07:40
Svar #34

Utloggad Anna-Lena Hultman

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 409
  • Senast inloggad: 2016-04-07, 12:17
    • Visa profil
I Anbytarforum är det tillåtet att skriva på engelska i alla diskussioner. Vi skall komplettera ordningsreglerna så att det framgår klart och tydligt.
 
Även jag uppmanar M. Sjöström att uppge sitt fullständiga namn.
 
För övrigt bör diskussionen återgå till att handla om Porse.

2007-10-04, 10:13
Svar #35

Utloggad Vincent Eldefors

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2571
  • Senast inloggad: 2024-03-29, 03:53
    • Visa profil
    • Släktingar.se
Det håller jag med dig om, Peter, men den ordningsregeln har väl inget med svenska språket att göra? =) Personligen anser jag att den regeln är ganska onödig, framför allt eftersom man lätt kan kringgå den genom att skriva vilket namn man vill. Om man ändå vill ha kvar den vore det ju lämpligt att lägga in en enkel funktion som kollar ifall man bara angivit ett namn så att man slipper alla dessa onödiga påpekanden varje gång någon missar det.
Sveriges största genealogiska databas med verifierad information:
https://www.slaktingar.se/

2007-10-04, 14:28
Svar #36

Utloggad Peter Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 271
  • Senast inloggad: 2012-01-19, 20:39
    • Visa profil
Tänkte mest på att jag höll fast vid att skriva på svenska ;-)
 
And by the way så har M. missat detta i flera års om jag inte minns helt fel.
 
Visst kan man kalla sig vad som helst med nuvarande ordning - men det är ju ändring på gång, så sedan får man inte skäl att påpeka sådant längre (bäst att passa på nu :-)

2007-10-05, 03:55
Svar #37

Utloggad Thomas Vikander

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 297
  • Senast inloggad: 2018-06-11, 05:22
    • Visa profil
We are not overburdened by input in English at AF, are we ?
We are lucky to get 200 postings total per day, these days, so I would hope that information offered in any language would be helpful to researchers.
 
Only once at this site did someone object strongly to my use of English in 'non English' areas of AF.
Wonder Woman from Dalsland came to my aid and I have, with pleasure, continued to help Swedes looking for information in Canada, in British Columbia and in other Provinces.
 
Of interest to some:
My Swedish writing and verbal articulation is not that good.  
My French is even worse.  
I have lived much of my life in Canada, but was raised in a Swedish speaking household.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna