ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Pil  (läst 1177 gånger)

2009-11-21, 15:42
läst 1177 gånger

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
I SDHK 25637, år 1450, träffar man på en [color=0000ff]Peter Larsson (Pil), [/color] häradshövding i Aska härad i nordvästra Östergötland). Han säljer gårdar och jord  till kung Karl Knutsson i - förutom Aska hd - Bobergs och Dals härader, alltså i trakterna kring Motala / Vadstena.  
 
Finns det ngn som känner till ytterligare representanter för denna ätt? Kan de ha ngn koppling till 'Vingad Pil'?

2009-11-21, 18:59
Svar #1

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Peter Larsson (pil) är en lågfrälseman, känd som häradshövding i Aska härad 1436-52 [Almquist, Lagsagor s 289].
 
Raneke har (s 597) gjort Peter till son av en Lars Siggesson (pil) som i stort sett samtidigt (1435) är omnämnd som häradshövding i Valkebo härad. Vapenbilderna har vissa likheter men även vissa tydliga olikheter. Peter Larssons välbevarade originalsigill hänger under RAp 26/7 1440 (SDHK 23569) och RAp 4/10 1446 (SDHK 25020-21). Han förde det vapen som Raneke kallar variant A2 och alltså inte en störtad pil.
 
Lars Siggessons originalsigill kan beskådas under RAp 14/2 1433 (SDHK 21903).
 
Jag har inte lusläst samtliga brev där dessa två personer omnämns men jag har hittills inte sett något som skulle kunna kallas för bevis för att de är nära släkt med varandra. Lars Siggessons brev är för övrigt av en sådan art att det för att ha full rättsgiltighet måste ha eventuella myndiga söners sigill men någon son förekommer varken med namn eller sigill i sammanhanget. Att kalla det här gänget för en ätt är nog en aning förhastat. Bevisföringen lyser med sin frånvaro.

2009-11-21, 19:18
Svar #2

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Ser du ngn möjlig koppling till Birger Jönsson(pil) i Borringe? Helt klart förekommer de i samma geografiska område - liksom prästen i Klockrike...
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2009-11-21 20:19)

2009-11-22, 14:01
Svar #3

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Med prästen i Klockrike menar du väl Nils Jonsson, kanik vid Linköpings domkyrka? Jag har för mig att Birger var gift med en halvsyster (Ramborg) till Nils. Hittar just nu inte den släkttavlan men har en sådan minnesbild. Jag minns inte att Peter Larsson fanns med i det sammanhanget men det är ju några år sedan. Möjlig koppling? Vet inte, har inte granskat Borringe-släktkretsen så noga. Upptäckte att det var någon annan som höll på med det och lade därför ner mina undersökningar för att undvika onödigt dubbelarbete.
 
(Meddelandet ändrat av kaj 2009-11-22 14:04)

2009-11-29, 23:40
Svar #4

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Jag avsåg mycket riktigt kaniken vid Linköpings domkyrka, som i sitt testamente skrivet i Danzig 1368 (SDHK 9267)ihågkommit bl.a. (halv-)systern Ramborg och brorsonen Peter (Bodgersson).  
 
Även om det bara delvis hör hemma under denna rubrik, så stöder väl detta - att Ramborg således var dotter till Kettilög Persdotter, och därmed bror till Bodger Karlsson - att hon förde vapnet (ginbalk belagd med tre liljor), även om Raneke inte redovisar detta? (Ditt inlägg under Lars Birgerssons ätt  måndagen 30 augusti 2004 - 11:01). Lars Birgersson kan då ha valt (en variant?) av moderns vapen i st.f. en (pil).

2009-11-30, 13:30
Svar #5

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jag spekulerar inte om sådant. Antingen vet man vilket vapen personen förde (och utifrån det kan vissa hypoteser uppställas) eller så vet man det inte.
 
Om Raneke har redovisat en vapenbild är mindre intressant för mig i sådana sammanhang eftersom hans verk överhuvudtaget (möjligen med något enstaka undantag) inte redovisar sigillbilder som inte är kända genom eftermedeltida avritningar. Raneke granskade inte originalen utan dessa avritningar. Att SMV inte redovisar ett sigillvapen eller -belägg betyder alltså inte nödvändigtvis att originalsigill saknas, endast att Raneke aldrig sett det.
 
Det finns för övrigt mer än ett testamente bevarat efter Nils Jonsson om jag inte minns helt fel.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna