ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Petter Djäkne  (läst 861 gånger)

2004-07-14, 10:14
läst 861 gånger

Anton Eriksson

Enligt Umeå sockens historia ska en Petter Djäkne år 1374 ha anlagt bebyggelse en bit utanför Umeå. Den platsen/byn heter idag Djäkneböle. Finns det någon dokumentation om denna Djäkne/kyrkliga herre? Han borde ju rimligtvis ha haft sin utbildning längre söderöver i landet.
 
Mvh
Anton Eriksson

2004-07-14, 16:02
Svar #1

Carl Szabad (Carl)

Peter Djäken är omnämnd vid några tillfällen i Norrland. Någon bebyggelse som han anlagt finns inte belagd, däremot att han för lagmannen Lars Björnsons räkning i oktober 1374 i Umeå emottagit ett hemman utgörande böter, och även i februari 1375 handlat med (samma?) jordagods i Bygdeå. Han är även omnämnd som underlagman i Norrbotten 1386 och 1409, samt 1408 som donator av mark till kyrkan i Piteå.
 
Han finns (troligen) även omnämnd i ett antal handlingar från södra Sverige, namnet är ju inte unikt. Var han fått sin utbildning torde vara omöjligt att få fram, men eftersom han bara tituleras djäken har han knappast någon högre universitetsutbildning.

2004-07-15, 11:06
Svar #2

Anton Eriksson

Jag tackar för denna information. Det är möjligt att jag inte har helt rätt fakta bakom mig eftersom det var ett tag sedan jag läste i Umeå sockens historia.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna