ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Peter Duva, omnämnd 1446:  (läst 2152 gånger)

2001-06-12, 19:14
läst 2152 gånger

Anne-Marie Dufva

Jag söker fakta om ovannämnde som enl uppg hade en mormor, som tillhörde Folkungaättens oäkta gren.
Har någon pejl på Peter, hans anor (och efterkommande), var han fanns osv?
 
Alternativt var och hur ska jag söka uppgifterna?

2001-06-12, 23:27
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Den Peter Duva som du frågar om, är väpnaren Peter Duva, som var gift med Ingrid Jönsdotter och tillsammans med henne hade en son Jens Duva, omnämnd i ett pergamentsbrev från 1471 27/5 (RA perg). Peter Duva finns nämnd i livet i flera brev mellan 1435 och 1451, bl.a. 1446 26/6 (RA perg) då han kallas för svåger till bergsfogden Jöns Ingemarsson (två hjorthorn) på Kopparberget.
Peters far, Mårten Duva, skall enligt uppgift ha varit från Danmark.
 
I fyra brev i RA från 1435 (20/1, 6/3, 27/5 och 8/6) omtalas att Peters mormor var fru Cecilia Filipsdotter (Folkungaättens oäkta gren), änka efter riddaren Nils Korke (Kurck, äldre ätten). Om Cecilia Filipsdotter, se Äldre svenska frälsesläkter I:1 (1957), s 45f.  
 
Om Peter Duva och släktkretsen omkring honom, se Anders Winroths uppsats Dalafogden Olof Tyrgilsson, hans förfäder och ättlingar i Individ och historia. Studier tillägnade Hans Gillingstam (1989), s 327-339, särskilt s 331, 333 o not 58-59. Se också Anders Winroths artikel Genealogiskt önsketänkande i Släktforskarnas årsbok 1999, s. 329-330. Båda böckerna kan köpas genom Sveriges Släktforskarförbund.

2001-06-13, 08:44
Svar #2

Anne-Marie Dufva

Torsten!
Tack för ditt snabba och utförliga svar!
Hälsningar Anne-Marie

2003-11-05, 08:35
Svar #3

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej,
 
Som ättling till ovan nämnde Jöns Ingemarsson (två hjorthorn) fann jag denna diskussion synnerligen intressant. Jag har två frågor, som jag hoppas att någon skulle kunna hjälpa mig med.
 
1) Att Peter Duva år 1446 kallas för svåger till Jöns Ingemarsson innebär väl rimligen att Jöns var gift med Peters syster (eftersom Peters hustru hette Jönsdotter och inte Ingemarsdotter i efternamn). Eller?
 
2) Är det känt om Mårten Duva var gift flera gånger, eller kan man förmoda att fru Cecilia Filipsdotter var hans enda svärmor - och därför mormor till samtliga av Mårtens barn (och således även till Jöns hustru, om antagandet ovan är korrekt)?
 
Alla tips, råd och upplysningar kring detta tages emot med största tacksamhet.
 
MVH,
 
Christian Juliusson

2003-11-05, 15:01
Svar #4

Utloggad Anders Winroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2015-09-16, 20:36
    • Visa profil
Problemet är att svåger hade en mycket vidare betydelse på medeltiden än ordet har idag. Det betydde helt enkelt ingift släkting av varje slag och kunde användas om t. ex. en kusins make. Peter Duva var gift med en tremänning till Jöns. För mer detaljer och hänvisningar, se mina två artiklar som Torsten Berglund hänvisar till ovan.

2003-11-05, 17:41
Svar #5

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej Anders,
 
Och ett stort tack för Ditt snabba svar.
 
Skall verkligen försöka få tag i Dina artiklar. Det har varit lite svårt hittills pga utlandsarbete. Tog därför genvägen med mitt inlägg ovan.
 
Tremänning, alltså. Spännande!
 
MVH,
 
Christian

2003-11-09, 22:48
Svar #6

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil
Hej igen, Anders.
 
Jag har nu lyckats få tag i Dina artiklar. Fantastiskt spännande!
 
Jag har dock en liten fråga: I antavlan på sidan 331 i Individ och Historia (artikeln om Olof Tyrgilsson och hans ättlingar) så anger Du intressant nog att bergsfogden Jöns Ingemarsson troligen var gift med en syster till Peter Duva. Kunde dock inte hitta något om detta i själva artikeltexten.
 
Skall Ditt svar ovan förstås som att teorin om Jöns hustru numera övergivits?
 
MVH,
 
Christian

2003-11-10, 22:22
Svar #7

Utloggad Anders Winroth

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 83
  • Senast inloggad: 2015-09-16, 20:36
    • Visa profil
Jag skriver i fotnot 59 helt enkelt att Jöns Ingemarsson kallar Peter Duva svåger. Att jag skriver i släkttavlan att Jöns troligen var gift med en syster till Peter är oförsiktigt. Idag hade jag nog sagt möjligen. Som du märker är det en fråga om avvägningar. Kunde man kalla en så pass avlägsen släkting som ens tremännings make svåger på 1400-talet? Jag var nog 1989 litet mer benägen att säga nej än jag är idag (eller var 1999). Jag härstammar från Jöns Ingemarsson, men jag har aldrig satt in Peter Duvas syster i min antavla. Tyvärr, kanske man ska säga, eftersom hon ju rimligen var dotterdotter till en medlem av oäkta Folkungaätten, och då kan man komma långt tillbaka.
Men vad som kanske är intressant är att det inte finns några exakta undersökningar hur avlägset besläktade personer som kunde kallas svåger. Om någon gjorde en sådan undersökning skulle man kanske kunna veta mer säkert hur man ska förhålla sig till Jöns och Peters svågerskap. Och det är väl möjligt att det finns fler källor som kan ge klarhet. 1400-talet är ju svårt att forska i eftersom det finns så få källpublikationer för den tiden (jag tänker på brevmaterialet).

2004-09-22, 21:16
Svar #8

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
När det gäller svågerskapet mellan Peter Duva och Jöns Ingemarsson - har det hänt något på den fronten? Det verkar ju smidigt och enkelt att betrakta Jöns Ingemarssons maka som syster till bröderna Peter Duva och Olof Duva. Brödernas mor bör ha varit dotter av Cecilia Filipsdotter i hennes första gifte med Olof Karlsson [tre fyrkanter, se ÄSF 1 s. 45) då utredningar visat att Cecilias andra gifte med Nils Kurck torde ha blivit barnlöst. Peter Duvas bror Olof Duva har uppenbarligen fått sin morfaders namn. Lite mer komplicerat blir det när man upptäcker att Cecilia kallar Valborg Olofsdotter för dotter då Valborg ju var gift med Cecilias farbrors son Gregers Bengtsson. Jag tänker då på ett referat, RA nr 21339, vilket i mina ögon dock tycks vara en avskrift varför detta påstående kanske inte helt är att lita på - någon som vet mer? Att man på medeltiden kunde kalla exempelvis en måg för son är jag medveten om - men en farbrors sonhustru för dotter??
 
Finns det för övrigt någon utredning som behandlar Jöns Ingemarssons syster Agneta och hennes make Wilkin Olofsson?

2020-05-01, 14:45
Svar #9

Utloggad Christian Juliusson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 859
  • Senast inloggad: 2024-03-06, 00:41
    • Visa profil

För ett antal år sedan diskuterades här betydelsen av begreppet "svåger" på medeltiden.

Knäckfrågan var huruvida bergsfogden Jöns Ingemarsson på Kopparberget var gift med en syster till folkungaättlingen Peter Duva, som kallas för "svåger" till Jöns i ett brev från 1446.

Som framgick ovan så användes begreppet "svåger" även i vidare mening på den tiden, för att beteckna en ingift släkting. Samtidigt nämndes, av Anders Winroth, att  någon bredare kartläggning (då) ännu inte gjorts av hur begreppet användes på 1400-talet...

Dels vore jag nyfiken på att höra om forskningsläget numera klarnat, men framför allt vore jag tacksam för synpunkter på följande (som nyss slog mig):

I brevet från 1446 kallas både Peter Duva och Vilken Olsson (som bevisligen var gift med en syster till Jöns) för "svåger"!

Vore det verkligen rimligt att tänka sig att begreppet "svåger" i SAMMA brev användes för att beteckna OLIKA grader av släktskap?

Finna det någon som har exempel på detta?

Eller talar denna omständighet för att Jöns Ingemarssons hustru faktiskt var syster till Peter Duva?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna