ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Nicolaus Ryting  (läst 951 gånger)

2004-02-27, 23:57
läst 951 gånger

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Jag söker uppgifter om Nicolaus Rytings (Karl Knutsson Bondes kansler) förfäder och släktförhållanden (Raneke S. 347). I två dokument kallas han också Rutnik. Nu finns det i Mecklenburg en by och ett gods med namnet R?ting, där en obotritisk borg ska ha funnits redan på 800-talet. Byns slaviska namn var Rutnik. En riddare Rutnik är känd från Lichtenberg (Berlin) under 1290-talet. Mitt antagande är att släkten Ryting härstammade från R?ting och att den kom med Albrecht von Mecklenburg till Sverige. Jag vore tacksam för kommentarer och tips som skulle kunna leda mig vidare!

2004-06-21, 12:33
Svar #1

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Enligt SBL, Bd 31, var Nicolaus Ryting (d. 6.5.1472) gift med Valborg Bengtsdotter, som var änka efter magistern Andreas Bondonis i Uppsala. De hade en son Erik Klausson.  
 
C.G. Starbäck och P.O. Bäckström (Berättelser ur svenska historien (1885), s. 753), nämner att Nicolaus var gift med en syster till upplandlagsmannen Bengt Jönssons (Oxenstierna) hustru. Kan man antaga att deras uppgifter är tillförlitliga och kan denna syster vara identisk med Valborg? Eller var Valborg kanske Nicolaus 2:a hustru? Hur skulle förbindelsen kunna se ut?
 
Om någon dessutom känner till andra källor vore jag tacksam för tipps.
 
Mvh,
Samuel

2004-06-21, 15:06
Svar #2

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Starbäcks och Bäckströms uppgifter saknar grund. Varken Märta Kristiernsdotter (Vasa), Bengts första fru, eller hans andra Märta Lydekadotter (Stralendorp) hade någon (halv)syster vid namn Valborg Bengtsdotter. Risken att Herman Sch?ck i SBL-artikeln skulle ha missat ytterligare gifte är i det närmaste obefintlig. Ett dylikt giftemål är dessutom svårtänkbart av sociala skäl.
 
Mvh Roger AJ
Roger Axelsson

2004-06-23, 18:47
Svar #3

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Tack igen, Roger. Jag hade också misstänkt att det var osannolikt att NR hade gift in sig i högfrälset. Trots att han var kansler blev han tydligen varken riksråd eller dubbad till riddare. Herman Sch?cks artikel gav mig intrycket att det finns mer material om honom än jag var medveten om. Framför allt är jag intresserad av uppgifter eller teorier om hans föräldrar och deras sociala bakgrund. Kan du ge något tipps?
 
Tack på förhand,
Samuel

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna