ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lydeka van dem Berge och Lydeka van Berkevelde?  (läst 1452 gånger)

2012-07-09, 21:19
läst 1452 gånger

Utloggad Eva Hyenstrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2016-03-13, 09:12
    • Visa profil
Finns det någon som vet om det är två olika män eller om det kan vara samma individ?
Lydeka van dem Bergen var enlig Boëthius gift med Apollonia Jönsdotter och Lydeka van Berkevelde var farfar till Lyder Henriksson i Aspeboda.  
Jag blir inte riktigt klok på hur det hänger ihop - är det någon som vet mer om släkten van Berkevelde?
vänligen i regnet,
eva

2012-07-10, 23:04
Svar #1

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Nej Eva, detta är, som framgår av efternamnen, två olika personer tillhörande olika släkter utan känt samband. De ska därför inte slås ihop i en gemensam rubrik och bättre vore förstås att lägga upp diskussioner/frågor om dem under släktnamnen Berkevelde,van respektive Bergen, van dem.
 
Lydike (Albrektsson) van Berkevelde var bosatt i (Lilla) Aspeboda (nuv. Aspeboda sn), Dalarna, som han köpte 1448 29/6 av dalafogden Peter Krassows änka Margareta. Han omnämns i Aspeboda som vittne redan 1441 och senast 1452, se Per-Axel Wiktorssons artikel Aspeboda under medeltiden, RIG 1988 (71);1:17-20.
 
Lydeka van dem Bergen (Apollonia Jönsdotters (hjorthorn) andre make) var bosatt på Berga i Ununge sn, Uppland, och var verksam som häradshövding i Vallentuna härad, levde ännu 1437 men var död före 1443 21/5, se Hans Gillingstam, Ätterna Oxenstierna och Vasa under medeltiden (1952), s 755 (ssk fotnot 154) och släkttavlan s 763.
 
(Meddelandet ändrat av tbd 2012-07-10 23:05)

2012-07-13, 10:17
Svar #2

Utloggad Eva Hyenstrand

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 67
  • Senast inloggad: 2016-03-13, 09:12
    • Visa profil
Hej Torbjörn och tack för ditt svar.
Jag är lessen om jag trasslat till saker, men eftersom frågan var om de var samma person så sammanförde jag dem i samma rubrik. Erkänner villigt att det var ett långskott, och tackar särskilt för referenserna - kanske kan jag komma vidare via Aspeboda.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna