ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Lejonansikte  (läst 2651 gånger)

2004-01-16, 15:47
läst 2651 gånger

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Den medeltida frälsesläkt som av eftervärlden begåvats med namnet Lejonansikte (efter sitt vapen: ett framvänt lejonhuvud, sk lejonansikte) behandlas i ÄSF del 1, s 69ff..
En dess äldste medlem var Brud Benasson (nämnd levande 1310-1321) som anges ha varit bosatt i Bergunda socken, Kinnevalds härad i Småland (strax sydväst om Växjö stad).
 
Fadersnamnet Bena/Bene återfinns på en by i Värend, nämligen Benestad i Aringsås socken, Allbo härad (några kilometer strax väster om Bergunda sn). På denna plats har barnbarn till Brud Benasson utgivit brev 1379 (se här). Kan denna by, med sitt säregna namn, ha något med släktens ursprung att göra?
Arvid Bengtssons (Lejonansikte), ovannämnde Bruds sonson, barn tilldömdes 1402 gods i Benestad (SD 142,avskr.; ref. efter L-O Larsson i Småländsk bebyggelsehistoria s 120).
Trakten vid sjön Salen där byn Benestad är beläget är intressant med tanke på att någon kilometer söderut ifrån byn ligger gården Näs (idag: Blädingenäs) varifrån man menat att den högadliga frälseätten Bielke kan haft sitt ursprung (en Kettil i Näs nämns 1290, se Larsson aa s 469; om Bielkeätten se vidare Torleif Ericsons artikel Vem var Bielkeättens stamfar?i SoH 1998:2, s 75ff).
 
Några kommentarer om Benestad och kopplingen till Lejonansiktesläkten?

2004-01-16, 17:05
Svar #1

Bo Olsson

Jag gick en studiecirkel i ortnamnsforskning för några år sedan och om jag minns rätt så betyder stad ungefär ställe som danska staed. Det skulle också vara ganska vanligt att dessa stadnamn är uppkallade efter en person, så Benestad låter väl rimligt att det skulle vara uppkallat efter denne Bene/Bena som du nämner. Många stadnamn tror jag var så gamla som från slutet av järnåldern. Jag måste dock reservera mig för att jag kanske minns fel, vilket inte är ovanligt.

2004-01-16, 18:27
Svar #2

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Hej! Även om Bene- i Benestad skulle anses gå tillbaka på ett personnamn (har inte just nu möjlighet att kolla vad t ex NE säger om saken), så är det nog svårt att göra några kopplingar till Brud Benasson. Ben(n)e är enligt SMP en kortform av Benedikt, dagens Bengt, och därmed är det nog alltför vanligt för att dra några slutsatser på basis av namnet.
 
Att namnet Bene inte har särdeles stort självständigt värde visas av att Brud Benasson och hans bror Nils bägge ger sina söner namnet Bengt, inte Bene. Se ÄSF 1, s.70.
 
För övrigt finns det en socken i Skåne som heter Benestad. I NE borde det stå hur dess namn härleds.

2004-01-16, 19:26
Svar #3

Bo Olsson

I Internetversionen av NE står det om Skånska Benestad:
 
Ortnamnet (1437 Benitzstathe) har i förleden ett mansnamn Beni i genitiv.

2004-01-16, 20:58
Svar #4

Bo Olsson

Hittade en intressant sida om personnamn. Jag vet inte om sidan redan finns omnämnd här på Anbytarforum. Under b-namn nämns bland annat Brud Benasson Lejonansikte.
 
http://www.dal.lu.se/sofi/smp/

2004-01-16, 21:04
Svar #5

Bo Olsson

Nu var jag blind, det är ju precis den sida som Anders Berg hänvisade till! :-)

2012-07-19, 11:52
Svar #6

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Eftersom man först i efterhand kallar släkten Lejonansikte är det ju extra svårt att få ihop någon mängd information om släkten då man inte har någon mängd förekomster av släktnamnet i gamla dokument. Dessutom är det enligt (en gammal upplaga av) Nordisk Familjebok två skilda släkter i Småland som kallas Lejonansikte, en efter Riddare Anund Jonsson och en efter riddare Bengt Niklison.
 
Är det någon som fått ihop några fragment av stamtavla för Lejonansiktena?

2012-07-19, 23:05
Svar #7

Utloggad Pierre Petersson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 517
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 14:34
    • Visa profil
    • Foton och Folk
Dessa släkter är behandlade i Äldre Svenska Frälsesläkter band 1, häfte 1, utgivna av Riddarhusredaktionen.

2012-07-20, 08:36
Svar #8

Utloggad Tommy Petersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1318
  • Senast inloggad: 2023-12-28, 18:52
    • Visa profil
Tack, får väl skaffa mig ett lånekort till biblioteket

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna