ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Kurck, äldre ätten  (läst 2323 gånger)

2012-10-31, 16:04
läst 2323 gånger

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Äldre ätten Kurck tillhör en av de ätter vars släktförhållanden har berett forskare en hel del huvudbry.  
 
Vad gäller biskopen Arvid Korke, eller Kurck, tycks det dock råda full enighet om att han var son till Klas Kurke. Samtidigt har jag inte träffat på något försök till att förklara initialerna, AN, som återfinns över Svärdsvapnet på ett tryckt sekret på ett pappersbrev, utfärdat av biskop Arvid Kurck, 1521, (enl. ett tillägg i Hausens 'Finlands medeltida Sigill, s. 32).
 
Det ligger nära till hands att tolka att A:et står för Arvid, men då torde N:et stå för hans patronymikon, eller...? I så fall kan han inte ha varit son till Klas.
 
Namnet Arvid förefaller ju inte heller speciellt typiskt för släkten Kurck. Kan det vara så att Arvid tillhörde släkten Kurck på mödernet?
 
Jag känner inte till någon källa som anger Arvids patronymikon, och har inte tillgång till Paavali Juustens 'Suomen Piispainkronikka' - den källa som åtminstone, enl. Anthoni (ÄSF), anger att Arvid föddes på Laukko gård i Vesilax.
 
Skulle uppskatta om någon finsktalande, med tillgång till Juustens skrift, kan informera om vad som ev. sägs om Arvids härstamning.
 
Försökte sätta in en bild på 'sekretet', men fick av någon anledning felmeddelande...
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2012-10-31 16:13)

2012-10-31, 16:14
Svar #1

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Ett nytt försök:
 

2012-10-31, 16:21
Svar #2

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Kan det vara så enkelt att Klas är en förkortning av Nikolaus, och därmed latiniserat Arvidus Nicolai åtminstone eller åt det hållet?

2012-10-31, 16:34
Svar #3

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Jo, det är det jag tror, men då måste filiationen vara fel i ÄSF...
 
Återigen hade jag för bråttom. Det blev goddag yxskaft av detta... Din förklaring är naturligtvis möjlig, och i så fall inte i konflikt med ÄSF.
 
(Meddelandet ändrat av Ten 2012-10-31 17:03)

2012-11-01, 10:28
Svar #4

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Med utgångspunkten att Arvid är son till Klas Kurke, och sonson till Jeppe Kurke, så kommer man till frågan vem som var far till Jeppe.  
 
Enligt Anthoni [ÄSF], så var Jeppe Kurke son till ”en till namnet okänd son”  till Herman Svärd, vilken uppfattning inte delas av Tapio Vähäkangas, som i Genos skriver: ”Jeppe Kurke härstammar från den 1363-82 nämnda lagmannen Jakob Korke. Enligt Anthonis framställning (Äldre svenska frälsesläkter) hade Herman Svärd i sitt äktenskap med en dotter till nämnde Jakob Korke tre söner, Peter Svärd, Nils Korke och en till namnet okänd, som blev far till Jeppe Kurke. Då enligt godsinnehaven ingen tredje son synes kunna presumeras (min kursivering), verkar Jeppe Kurke på mödernet ha härstammat från Jakob Korke”.
 
Vähäkangas formulering tyder på att inte heller någon dotter till Herman Svärd kan presumeras.
 
I mina egna utredningar, har jag under rubriken Stensböleätten kommit fram till att den Christina som var gift med Anders Jönsson i Stensböle, var dotter till en till namnet okänd dotter till Peder Svärd, och till Arvid Ragvaldsson (bjälkvis lagd ström). Då Anthoni under Svärd, äldre ätten [ÄSF], nämner en en till namnet okänd dotter till Peder Svärd, ”möjligen gift med en medlem av släkten Hornhus”, så är det förmodligen samma dotter som avses. Christinas man Anders Jönsson var - enligt mina undersökningar - sannolikt i sitt första gifte, gift med en syster till Henrik Hornhus, och hade med henne sonen Isak Andersson (Suontaka).
 
Det väsentliga i det här sammanhanget är att Peder Svärd med ganska stor sannolikhet hade en svärson som hette Arvid.  
 
Den hypotes jag vill framföra nu är, att Jeppe Kurke var son till Arvid Ragvaldsson och en dotter till Peder Svärd, och därmed bror till Christina i Stensböle!  Klas Kurke namngav i så fall sin son Arvid efter sin farfar, och Christina namngav sin son Arvid efter sin sannolikt döde far.
 
Kronologiskt är detta fullt möjligt, liksom socialt och geografiskt. Som jag framförde under (den något felaktiga) rubriken Stensböleätten, så sigillerade Arvid Ragvaldsson som femte man - som representant för Finlands inbyggare (Egentliga Finland)  - ett brev till  kung Albert år 1386, tillsammans med Hartvig Flögh, riksrådet Jönis Andersson (Garp), Olaf Tavast och  Jönis Hinzekason.

2012-11-01, 13:59
Svar #5

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Jakob Korke var alltså, enligt hypotesen ovan, morfars morfar till Jeppe Kurke.

2015-12-06, 13:42
Svar #6

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Måste korrigera ovanstående tre år gamla inlägg. Hypotesen är inte längre är aktuell. Vähäkangas har med all tydlighet visat att detta är felaktigt, vilket jag har redovisat under rubriken . Det framgår där att Jakob Korke istället var mmf till Jeppe.
 
För övrigt har jag funnit en sannolik brorson till biskop Arvid Kurck, en Jakob Kurck från Åbo [Iacobus Korck de Abuy], vilken skrevs in Rostock 9.6.1513 tillsammans med Jakob Wenne [Iacobus Wen de Abuy] och Erik Spore [Ericus Spor]. Föräldrarna var sannolikt Arvids, till namnet okände,  bror och hans hustru Alissa Henriksdotter (Tavast)[ÄSF:162]. Detta lär knappast ha förbisetts av forskare, men då jag inte sett det dokumenterat, så för jag in det här för att inte tappa bort informationen.

2016-01-10, 15:35
Svar #7

Utloggad Tapio Vähäkangas

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 26
  • Senast inloggad: 2016-02-12, 21:31
    • Visa profil
Jacobus Kurki var son till Knut Eriksson och biskopen Arvid Kurkis syster Elin Klasdotter. Ramsay s. 246; Jussi Nuorteva, Suomalaisten ulkomainen opinkäynti, s.490

2016-01-10, 19:58
Svar #8

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Tack för klargörandet. Jag tog för givet att Jakob var känd, men förbisåg Ramsay som källa i detta fall.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna