ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Krummedige  (läst 2233 gånger)

2004-02-27, 12:08
läst 2233 gånger

Helena Johansson

Hej!
Jag söker info om släkten Krummedige (Krummedik). Erik Krummediges dotter Ebba Krummedige var gift med riddaren Erik Nipertz. Jag har redan en del information om Erik Krummedige, men jag är intresserad av att få information i alla fall för att säkerställa att jag inte missat något. Har släkten Krummedige haft en vapensköld och hur kan man få tag i den på bild?

2004-02-27, 12:29
Svar #1

Eivor Andersson (Ema)

Hej Helena,
 Denna bild på Krummedikes vapenskjöld, finns i Bohusläns gamla adeliga gods och Sätesgårdar, av Carl Tiselius:
 

Inte så skarp, men det syns.
Hälsn. Eivor

2004-02-29, 09:12
Svar #2

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7201
  • Senast inloggad: 2024-04-19, 19:03
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Efter D.A.A. betyder Dansk Adels Aarbog (även skrivet Årbog numera). Det finns register till dessa på nätet, som DIS-Danmark har lagt ut, enligt sökning på Google. Takket være Ulrik Jantzens afskrivningsarbejde
finder du her en oversigt over slægtsnavne i Dansk Adels Årbog.
 
Fann också detta på nätet:
 Kort Nipertz
Yrke:   Riddare 
   
Död:   1412 1) 
Begravd:   Vadstena, Vadstena kloster, Östergötland 1) 
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Familj med ? 
Barn:  Erik Nipertz (1404 - 1470) 
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Noteringar 
Släkten Nipertz (ursprungligen Nipritz( hade sina rötter i borgarskapet och härstammade troligen från Pommern, varifrån den kom till Sverige på 1300-talet. Dess vapen var en enhörning. 
Kort Nipertz hade troget tjänat drottning Margareta, dubbats till riddare och blivit begravd i Vadstena kloster.
(Källa: Dick Harrison: Karl Knutsson)
 
 
 
--------------------------------------------------------------------------------
Källor 
 1)  Dick Harrison - Karl Knutsson 
   
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2004-03-01, 21:22
Svar #3

Per-Åke Svensson

Det kan tilläggas att i Vadstenadiariet (1918 års upplaga, omtryckning 1984) står under 1412:
 
----
Den sjuttonde dagen i april månad begrovs i Vadstena  kloster riddaren Kort Nypriz.
------
I registret anges ursprunglig stavning:
 
Koort Nypriz, miles 17/4 1412.
 
Mvh/Per-Åke

2004-03-02, 08:47
Svar #4

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jag backar ett par steg här och besvarar den ursprungliga frågan. Erik Krummediges dotter Ebba var mycket riktigt i sitt tredje äktenskap gift med östgötalagmannen Erik Nipertz som stupade vid Öresten i februari 1470 och därmed slöt sin ätt på svärdssidan som det brukade heta förr i tiden (hans dotter Katarina var den sista på kvinnosidan). Tidigare hade Ebba varit gift med Tymme Jonsson (Lange) och Karl Kristiernsson (Vasa). Om Eriks övriga döttrar kan konstateras att Margareta bl a var gift med Kristiern Nilsson (Vasa), Anna med Albrecht Bydelsbach och Agneta med Sten Turesson (Bielke) [H. Gillingstam, Ätterna Oxenstierna och Vasa under medeltiden (Stockholm 1952) s 206.
 
Vad en del information innebär är ju inte alldeles kristallklart men Gillingstams verk kan nog sägas innehålla en hel del information om släkten Krummedige. Det kanske är tillräckligt? Om släkten Nipertz (Nipritz) kan man läsa i Svenskt biografiskt lexikon bd 27, s 54-61.

2004-03-02, 10:26
Svar #5

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Ätten Krummediges äldsta medlemar var fogdar på slottet Ottenb?ttel någonstans i Schleswig-Holstein under 1100-talet senare del. Ortens stadsvapen visar f ö vissa likheter med Krummedigarnas egna vapensköld (se  länk).
Dessa personer förekommer i diverse antavlor utlagda på Internet. Om du ska föra in uppgifter i din egen forskning föreslår jag dock att du kontrollerar uppgifterna i DAA 1900, där ätten behandlas första gången, samt efterföljande rättelser och tillägg. I senaste versionen av Danskt Biografiskt Lexikon finns vad jag minns åtminstone en bra artikel om rikshovmästare Erik K (d 1439).
 
Mvh Roger AJ
Roger Axelsson

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna