ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-03-04  (läst 3532 gånger)

2002-04-19, 19:21
läst 3532 gånger

Berit Nilsson

Krumme Elin Björnsdotter
 
Var Elin i sitt äktenskap med Anders Andersson ( Hindsekindsätten ) mor till Anna gift med Peder C-son Siöblad? Anna döpte en dotter till Elin och hennes son Nils döpte i sin tur en dotter till Elin.Vet man mera om Anders Anderssons förfäder än det som Raneke uppger?

2002-04-19, 23:21
Svar #1

Emil Stenhammar

Har du tittat i Äldre svenska frälsesläkter I:3, s. 243 f. (artikel om släkten Krumme)? Det finns även en del litteraturhänvisningar där som kanske kan ge något.

2003-01-02, 11:49
Svar #2

Utloggad Olle Andersson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1081
  • Senast inloggad: 2019-03-22, 19:32
    • Visa profil
Titta i den 7:de delen av Elgenstiernas av de 9 banden där det står om det hela. På?sidan 279 v. sp. står detta: g. 1:a före m. Anna Andersdr. i hennes 2:a gifte g 1:a ggn. på Rönnäs m. Olof galle d.y. dottern till lagmannen Anders Andersson uti Hinsekind.
 
mvh  
Olle Andersson.

2003-01-02, 21:29
Svar #3

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Kolla även Curt Härenstams bok om medeltidens Finnveden, ffa 366-70
 
Anders Ryberg

2003-01-21, 11:48
Svar #4

Olof Almkvist

(Denna fråga låg ursprungligen under Övriga släkter..)
 
 
Peder Arvidsson Kåse har en far, som hette Arvid Kåse vars makan hette Magaretha Drake som levde ännu 1562 på sin sätersgård i Uggleboda, som ligger i Ryssby sn (Kron.), dottern till Birger Magnusson uti Uggleboda och hans maka Botilda Krumme.  Det var en fråga som jag har undrat över om de var släkt med Krumm.
 
Tack så mycket från Olof Almkvist.

2003-01-21, 22:04
Svar #5

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Olof!
 
Kan du utveckla din fråga lite. Begriper inte vad det är du vill veta egentligen?  
 
Den medeltida släkten Krumme har förresten redan en rubrik under Medeltiden: Krumme..
 
mvh Niclas R.

2003-01-22, 05:39
Svar #6

Olof Almkvist

Hej Niclas Rosenbalck  
 
Med tanke på ordet Krumme och Krum låter det väl de två orden likadant. {;-]  
 
Det ser ut att vara det rätta stället för denna  diskussion där denna bör höra. Kan inte vår Peter  anbytarvärd ställa om frågan till/flytta den här diskussionen dit den skulle vara i...(: - O )
 
M.V.H. Olof Almkvist.

2003-01-26, 10:35
Svar #7

Nina Drake

Hej Olof!
Precis som Niclas förstår jag inte riktigt vad det är du vill veta och vilka släktrelationer du undrar över.
Birger Magnusson Drake(Sunnerbodrakarna),död efter 1530, väpnare var gift med Botilda Krumme.
Botilda Krummes far hette Nils Krumme,Hjälmaryd Säteri, Ljungby, väpnare, död efter 1497 och hennes mor hette Märta Abjörnsdotter(Bagge af Berga), död före 1496. De gifte sig på 1430-talet.
Nils Krummes far hette Sven Bäk d.y, död före 1458 och hans far i sin tur hette Nils Krumme., död ca. 1414.
Nils Krumme(Botildas far) tog sin morfars namn Krumme.
Mvh
Nina

2003-01-27, 09:46
Svar #8

Utloggad Mikael Persson

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1357
  • Senast inloggad: 2022-01-17, 11:31
    • Visa profil
Blev det någon sammanblandning nu? Hette både hans farfar och hans morfar Krumme i efternamn?
 
Hälsningar,
Mikael

2003-01-27, 22:06
Svar #9

Nina Drake

Hej!
Naturligtvis blev det en sammanblandning av mig.Lessen för det!
Här följer en korrigering.
Botilda Krummes far var Nils Krumme. Hans far hette Sven Bäk d.y. och hans far hette i sin tur Nils Krumme och modern Gunhild Svensdotter. Hennes far var Sven Bäk d.ä.
Och det var Sven Bäk d.y. som tog sitt namn efter sin morfar, Sven Bäk d.ä. Inte alls Nils Krumme som jag skrev. Sorry!
Mvh
Nina

2003-07-07, 19:58
Svar #10

Utloggad Anneli Karlsson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 60
  • Senast inloggad: 2013-10-06, 12:31
    • Visa profil
Hej!
 
Jag måste säga att jag tycker det är lite förvirrande det Nina Drake har skrivit. Tog Sven Bäk d.y. namnet Krumme efter sin morfar Sven Bäk d.ä.? Det ser ju ut som att Sven Bäk d.y. borde ha fått namnet Krumme av sin pappa som heter Nils Krumme. Eller har jag missförstått allting?
 
MVH
Anneli

2003-07-08, 08:52
Svar #11

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Det är kanske inte är så bra att den gamla frälseätten Krumme diskuteras på två ställen i Anbytarforum. [Åtgärdat!]
 
En annan sak som helt säkert inte är bra är den att deltagarna i denna diskussion tycks anstränga sig för att undvika källangivelser till sina uppgifter.
 
Det är därför inte förvånande att Anneli menar att det hela känns förvirrande. För att undvika förvärrad förvirrning rekommenderar jag att Peter anbytarvärd flyttar inläggen härifrån till den andra diskussionen och lägger ner denna [Åtgärdat!], samt att övriga snarast läser artikeln Krumme i Äldre svenska frälsesläkter 1 s 241-47. Av den framgår bl a följande:
 
Den äldste av minst fem personer med namnet Nils Krumme är nämnd i källorna 1362-1414. Han gifte sig med Gunhild Svensdotter som var dotter till Sven Bäk d ä. I detta äktenskap föddes en son som efter sin morfar hette Sven Bäk (fast han var en Krumme).
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2003-10-19, 11:16
Svar #12

Olof Almkvist

Då jag såg Krumme i en annan del av anbytarforummets sidor nämligen Krum.
Reflekterade jag att detta stod fel i denna del av siten samt felaktig årtal angiven och en förmodad fel i damen Annas efternamn.
 
Vem var denne dam som hette Margareta Krumme och hennes make och Peter Nilsson Hammardahl Hammarhjelm. Åtminstone ett barn blev till nämligen Mårten Hammarhjelm * 1655 i Korsberga, Skaraborg. + Förmodligen 1712 ej 1812, som det stod i Krumsajten i anbytarforummets sida.
 
Mårten Hammarhjelm gifte sig första ggn med Maria Björnberg andra ggn med Anna Rydingsterna.
 
Uppgifterna finns i kyrkböcker, eftersom de finns mikrofilmade av mormonerna.  
 
M. v. h.
 
Olof A.

2003-10-19, 13:42
Svar #13

Ingrid Wikberg

1712, 8 april är helt rätt dödsdatum för Mårten Hammarhjelm. Jag var lite för snabb där och snubblade på tangenterna....likaså stavas hustru nr 2:s efternamn: Rydingstierna.
Annars var allt rätt :-)
 
Själv är jag av Krum-släkt via Hanna Krum som gifte sig med en Blomensköld och deras son Anders Blomensköld blev min anfader.
 
MEN jag undrar om denna Margareta Krumme är av samma Krum? Känner inte igen henne.....

2003-11-08, 19:30
Svar #14

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Björn Nilsson(KRUMME) n.1476-1497 ÄSFI:3 s.243. SoH 1954 h:1 sid11 uppger Almkvist att Björn Nilssons fyra döttrars mor är Ingrid Jakobsdotter TIBY (fågel) dotter till Jakob Ingemarsson TIBY(fågel)(denne Jakobs släkt verkar ha nära förbindelser med Lilliehökarna!)I ÄSF anger Almkvist enkälla i Sandbergska samlingen FF13152 år 1515 i ett bytesbrev kallar Kristina Björnsdotter den förmenta modern Ingrid för styvmor och de övriga för syskon,förmodligen har varken Almkvist eller redaktionen för ÄSF läst hela brevet?! Almkvist börjar att räkna upp Kristina som äldst medan däremot i Hans Brasks släkt bok står hon sist som yngst.Vad det gäller Brasks genealogier får man vara mycket försiktig men vad det gäller uppräkning av barn är han ganska pålitlig!? Vem Björn Nilssons första hustru var är nog en svår nöt att knäcka!Gården Fyllinge i Tönnersjö härad i Halland består av 8 frälsegårdar!I brevet står inte hur många gårdar bytet gäller men man får väl ställa det i relation till den gård Nöbbelle i Värnamotrakten som byts,har inte hunnit med att studera den gården.Arvingar till Fyllinge kommer från släkterna Gyllensparre,Krumme,Månesköld av Norge,Svenskeoch en guldsmedsdotter från Skara.Gissningsvis vem Björn Nilssons första hustru är kan vara en Gyllensparre eftersom Gyllensparrarna dök upp som ägare i början på 1400-talet,det blir ägarstrukturen kring berörda släkters gårdsinnehav som kan kasta ljus över frågan.Det ovan relaterade brevet är återgivet i Tjörns släktforskares hemsida under tjörnadel:Månesköld  
 
Cary Gustafsson

2003-11-20, 07:57
Svar #15

Olof Almkvist

Cary Gustafsson!  
 
Vem är den Almkvist som uppger? Vilket brev som avsågs ej ha blivit läst ? Är det frågan om det bytesbrevet som nämndes? Vad inner håller detta om? I så fall vill även jag veta det.
 
mvh olof a.

2003-11-20, 09:30
Svar #16

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Det är frågan om Jan Eric Almquist i Äldre svenska frälsesläkter I:3 s 241 - 244. Stockholm 1989. Brevet finns att läsa på Tjörns släktforskares hemsida, www.tjsf.org under Släkter-Tjörnadel-Antavla för släkten Månesköld.
 
Anders

2003-11-20, 21:08
Svar #17

Utloggad Cary Gustafsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 176
  • Senast inloggad: 2024-01-18, 20:55
    • Visa profil
Olof Almkvist.
  Jag har kopia på originalbrevet,vill du att jag skall skicka det? På mejl!?
 
 
  CARY GUSTAFSSON

2003-11-20, 22:37
Svar #18

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Cary!
 
Har du möjlighet att scanna in det och lägga det här på Anbytarforum? Jag hjälper gärna till med en transkribering eftersom vissa ord verkar osäkra på Tjörns släktforskares hemsida.
 
mvh Niclas Rosenbalck

2003-11-22, 06:32
Svar #19

Olof Almkvist

Jag vill att även du bör göra det som Niclas föreslog. Om du har möjlighet att scanna in detta brev så är det ett bättre sätt att lösa det hela. Eller om man kan html koder så bör det gå med markering av den text som avser: markera den blåa understrukna texten var detta brev finns så att man kan följa det hela till den siten och läsa in dess brev som avses. För då blir det ett bra resultat. Om Inte får man välja in det sättet fast det är ett sämre sätt att lösa det hela med detta: man markerar det, kopiera över till en ordbehandling (som jag kan ändra i texten innan det ska ut till anbytarforummet) av typen word och transkribera över till anbytarforummet. Det är så jag jobbar med texterna då jag inte kan scanna in den text, som avses.  
 
Mvh. Olof A.

2003-11-22, 12:01
Svar #20

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
RA, Sandbergska samlingen FF 13152
För alla mendt thetta breff hendher fför att komma etc
helsar iagh kirstinn per staffen?onn effterliffuerske
ewinderligh medt worum herre iesu christo: kungör
iagh alla dannemendt Så well effter komende Som nu
nerwerendes :  thett iagh haffuer giort ett wenligt och
kerligt gott(est?) skifftte medt m?n Suagher welburdige
mandt anders ander?on ? hinzekinn på S?nna
barns wegner ? Så mothe thett iagh haffuer
giffuitt them en gordt ? n?belle ? wernemo Socken
? ösbo herredt ligiende: och årslige sk?ller 4 pundt
Smör ? langille fför 4 pundt rente the ååtte ? ff?llinge
? hallandh huilckenn gordt och m?n sty moder och
S?skinne Samtyckt haffue: Som er nibelle : att handt skall
hanum haffue och beholle medt allom Sinom tillegom
inthett wndertagen t?ll ewinderlighe eghe :  att ff?llist
fför thett langille iagh och m?nn bunde opborett aff ff?llinge
Som m?nn bondes breff inneholler : warte thett Så Söke
att thenna gordt thenum ffaren ginge medt nogen aff andelige
eller werslige (.?) beplichtar iagh migh på min Sanningh
och godhe tro att wedherleggie them Så godth en gårdt
medt renthe innan nesta Sex ther effter ? Så godha
lege : t?ll ?ttermerre wisse och betre fforwaringe :  bedis
erlige och welburdige mendes indsegell iens per?on ?
rödne?  bonde ol?on och börge drage witterlige hengendes
nedan fför thette breff medan iagh e? Sielffuer
Signitt haffua skriffwitt ? hindzekin torstdagen ffor
Sanctj olaj    etc

2003-11-22, 15:06
Svar #21

Olof Almkvist

Niclas!  
 
Tack för detta. Du Niclas gör snabba ryck ser jag.  
 
m.v.h. Olof A.

2003-11-24, 15:06
Svar #22

Olof Almkvist

Nu kommer antagligen lite felaktigheter in i bilden, som ni vet att jag har skrivit av det som stod i boken svenskt biografiskt lexikon ny följd. VI bandet sid. 100 - 101. Tr 1865-68. Abr Bohlins Flg. Detta bör rättas till.
 
Krummeätten var en tid av stort anseende i vårt land. Den förde ett i vapnet 3 gäddtänder. Men krummerna, som var månadens i första och sista månaden i quartalet ,väcker tanken som ock yttrats, att dessa tre tänders mäns vore ursprungligen av samma släkt som de tre halvmånarna och tänderna, och att tänderna uppkommit genom mindre teckningar av halvmånarna Brynolf Carlsson, som var biskop i Skara nämndes bland riksens 1396 - 1430 förde i vapnet enl. Peringsk. Char. Fol.  306. 2. 1. halvmånader medan, men hans samtida Nils Krumme som var gift med Gunlilla Pik uppgav som kända anherre för de krummar för det vad man kallades för den äldste som hade tre gäddtänder i vapnet.  
 
Å Messenil Genealogia Krummorum förekommer 6 med namnet Nils i 7 släktleder. Den äldste är i från 1396. Hans sonson Nicolaus Krumme cognomento annosus.  
 
Dennes son hette N Kr. levde omkr. 1450 och hade en son som hette Jacob Krumme  Clas Christerson Horn svärfar som satt i riksrådet 1531, och en son Nils Krumme till Örbyholm, R. R. 1530, Riksmarsken Lars Siggeson Sparre's måg.  
 
Dennes son Nils Krumme till Örbyholm och Gestarby nämnes bland rikes råd redan 1541, och förekommer ej sällan i den tidens handlingar. Deltog i mötet med danskarna sändebud i Elfsborg 1554. var en av de 12 riksens råd hvilka vid kröningen 1561 slogs till riddare, och den främste i det gesantskap till Ryssland som omnämndes i Sv. B. lex. V: P. 9, då fred slöts med Ryssland på 20 år. Var även ståthållare på Stockholm 1565. dödsåret obekant.  
 
Gift med 1 a: ggn Margareta Thomasdotter Ryting, 1559. 2a: ggn Karin Gödikesdotter Finke. En son slöt ätten på manssidan Men andra krumme linjer lär fortleva sig. En Olof Pederson krumme av svensk släkt är nämnes. Såsom länsman på Vardöhus 1602.
 
vänligen Olof A.

2003-11-24, 15:42
Svar #23

Dion Maaneskjold

Olof Almkvist
 
Jeg kan ikke blive klog på om du ønsker at bringe en korrektion til det nuværende i SBL, eller blot gengiver det ?
 
For du har da ikke ad : som ni vet..., skrevet noget i ovennævnte sammenhæng i denne diskussion ?
 
Dion Maaneskjold, Danmark

2003-11-24, 15:43
Svar #24

Eivor Andersson (Ema)

Olof,
 
Var Nils Krumme gift 2 gånger?
 
Vad jag vet, så var han gift med Estrid Ragnvaldsdotter till Jored.
Är detta fel?
 
mvh eivor

2003-11-24, 19:40
Svar #25

Olof Almkvist

Felet av mig var att jag ej skrev att detta ska tas med en redig nypa salt för att detta är kanske inte troligt. Men detta skrevs på artonhundrasextiotalet så detta är nog inte i sanningens tecken. Detta var dåtidens sätt att skriva denna historiska släktkrönikan. Jag varnade lite grann på dessa uppgiftena i början av denna skrivelsen  
 
mvh Olof A.

2003-11-24, 20:05
Svar #26

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6980
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 22:18
    • Visa profil
När det gäller släkten Krumme bör man förbigå äldre litteratur (som Olof Almkvists näst senaste inlägg vidlyftigt demonstrerar). Som J.E. Almquist framhöll i SoH 1954-1955, s. 1, har ideliga sammanblandningar av alla (6 st.) Nils Krumme lett till en viss oklarhet om de rätta sammanhangen.
 
Vad gäller Björn Nilssons döttrar, ger de kronologiska sammanhangen onekligen intryck av att Kristina är markant äldre än de tre övriga systrarna. Sådana intryck kan emellertid bygga på felaktiga antaganden rörande giftermål m.m., men hennes uttryck i det ovan av Niclas Rosenbalck renskrivna brevet ur Sandbergska samlingen (i KA) - m?n sty moder - förefaller vara entydigt. Eftersom jag själv inte sett brevet, nöjer jag mig med att konstatera möjligheten av att hon kan vara Björn Nilssons dotter i ett tidigare gifte.
 
Rörande Nils Krumme 1-6 är följande att notera, baserat på ÄSF I s. 241-247, dit jag hänvisar för källbeläggen.
 
Nils Krumme (I) är nämnd 1362-1414. Gift med Gunnild Svensdotter, Sven Bäks dotter.
 
Nils Krumme (II) nämns från 1441 och dog mellan 1485 1/9 och 1486 7/6. Gift med Märta Abjörnsdotter, dotter till Abjörn Jönsson (sparre över blad) och Karin Dansdotter.
 
Nils Krumme (III) nämns tidigast 1485-1486 och dog mellan 1509 och 1512. Gift med Estrid Ragvaldsdotter, dotter till norske riddaren, riksrådet och lagmannen Ragvald Nilsson (yngre Välingeätten) och Ragnhild Eriksdotter (Skanke).
 
Nils Krumme (IV) nämns från 1527 och dog någon gång mellan aug. 1561 och 23 juli 1562. Gift omkr. 1527 3/3 med Margareta Siggesdotter, dotter till riksrådet Sigge Larsson (Sparre af Rossvik) och Kristina Månsdotter (Natt och Dag).
 
Nils Krumme (V) inskrevs 1547 i jan. vid universitetet i Rostock; han var 1565 ståthållare i Stockholm, men är ej sedan nämnd, varför han torde ha dött föga senare. Gift 1559 5/2 med Margareta Tomasdotter, dotter till slottsfogden på Åbo Tomas Jönsson (Ryting) och Karin Gödiksdotter (Finke).
 
Nils Krumme (VI) var född 1560 eller något senare, men dog redan före 1574 28/6, varmed ätten utslocknade på svärdssidan.

2004-03-03, 18:37
Svar #27

Helena Johansson

Hej,
 
Olof Jönsson Stenbock (äldre ätten)var gift med Margit Henekadotter Krumme. Hennes far var Heneka Krumme och han i sin tur var gift med Bengta Mattsdotter Stjärna.
 
Jag undrar om denne Heneka Krumme är släkt med Nils Krumme här ovan, eller är det en annan Krumme-släkt? Namnet Heneka låter som ett gammalt tyskt förnamn.
 
Mvh
Helena

2004-03-03, 22:07
Svar #28

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6980
  • Senast inloggad: 2024-04-22, 22:18
    • Visa profil
Enligt Pontus Möllers redovisning av Stenbock, äldre ätten, i ÄSF bd 1 s. 255ff, var Olof Jönssons senare hustru Margareta Svensdotter (Krumme), dotter till Sven Bäk och Botild Klausdotter (Apellegard). Sven Bäk var son till Nils Krumme (I) ovan.
 
Benkta Matsdotter (stjärna) var i sitt gifte med Knut Erengislason (Barun) mor till Olof Jönssons första hustru Sestrid.
 
Huruvida den nämnde Heneka Krumme någonsin existerat eller är helt apokryf är inget jag f.n. kan uttala mig om.

2004-03-04, 08:43
Svar #29

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Utan några som helst källhänvisningar  är det inte lätt att lista ut vem som drömt ihop det hela heller och på vilka grunder. Vi kan väl därför nöja oss med att konstatera att det i detta sammanhang inte finns någon anledning att införa någon Heneka Krumme i historieskrivningen.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna