ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Ingrid Björnsdotter (ett sjöblad)  (läst 2211 gånger)

2002-12-04, 20:47
läst 2211 gånger

Sture Mobaeck

Hej!
 
 Min ana nr. 122163 (16) heter Ingrid Björnsdotter ett sjöblad. Vad betyder ett sjöblad?

2002-12-04, 21:07
Svar #1

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Sture,
 
Jag förmodar att hon omnämnts någonstans i litteraturen som Ingrid Björnsdotter (ett sjöblad). Ett sjöblad skulle i sådana fall sannolikt beteckna Ingrid Björnsdotters ättevapen, men eftersom den information du ger är ganska sparsam är det svårt att svara mer specifikt.

2002-12-04, 22:07
Svar #2

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jag tror att det betyder att hon tillhörde en (låg-?) adlig ätt utan ättenamn, men som förde ett sjöblad i vapenskölden. Observera att det inte betyder att hon tillhörde den introducerade ätten Sjöblad.

2002-12-05, 12:02
Svar #3

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Sture,
Jag antar att din anmoder Ingrid Björnsdotter är den i Elgenstierna upptagna Ingrid Björnsdotter (ett sjöblad) som där sägs vara svärmoder till väpnaren Karl Lake i Malma, Västergötland (död senast 1463). (Elgenstierna, Den introducerade svenska adelns ättartavlor, bd 4, s. 492, adliga ätten Lake nr 53).  
 
Som Johan och Carl-Fredrik redan antytt uppger litteraturen (Elgenstierna) att hennes ättevapen var ett sjöblad. Jan Raneke har i sitt heraldiska uppslagsverk Svenska Medeltidsvapen, del 3, kompletteringar till s. 429, inplacerat Ingrid Björnsdotter som dotter till kaniken Björn Buco (död 1435) i Skara, vars gravsten i domkyrkan visar ett vapen med ett sjöblad ordnat bjälkvis (se Raneke, del 2, s. 429). Någon källa för uppgiften att Björn Buco var far till Ingrid Björnsdotter meddelas dock inte av Raneke och faderskapet förutsätter väl i så fall att Björn varit gift och haft barn innan han inträdde i det andliga ståndet, eller att dottern var född utom äktenskap, med tanke på det andliga ståndets celibatsregel (infört i Sverige efter beslut år 1248).
 
Ingrid Björnsdotter tillhörde i vilket fall inte de introducerade adliga och friherrliga ätterna Siöblad. Vidare diskussioner om Ingrid Björnsdotters släktförhållanden skall därför inte föras under denna rubrik, utan under ny rubrik i avdelningen Övriga ämnen: Medeltiden.

2002-12-05, 14:36
Svar #4

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

(Jag flyttar dit detta senare..)

2002-12-05, 18:29
Svar #5

Sture Mobaeck

Tack, Johan Rson Sjöberg, Carl-Fredrik Hanzon Och Torsten Berglund för era svar. Finns de nämnda böckerna på binliotek så att jag kan låna dem.
 
  Hälsningar Sture Mobaeck.

2002-12-05, 18:43
Svar #6

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Sture,
 
Gustaf Elgenstiernas verk Den introducerade svenska adelns ättartavlor brukar finnas på större bibliotek. Ranekes Svenska medeltidsvapen är det inte lika många bibliotek som har, men du bör kunna få tag på det genom fjärrlån. För medeltida anor rekommenderar jag även verket Äldre svenska frälsesläkter, hittills utgivet i två band (band ett består av tre häften, och band två har utkommit i ett häfte), ÄSF uppfattar jag som det bästa verket vad gäller medeltida frälsesläkter.
 
Även Svenskt biografiskt lexikon, som brukar finnas på större bibliotek, är ett bra verk. Det har dock inte täckt in hela alfabetet än, det har nått fram till början av S, tror jag.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna