ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hästesko  (läst 2531 gånger)

2005-12-02, 18:34
läst 2531 gånger

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Denna diskussion är ett gränsfall för medeltiden, men får väl flyttas om den anses ligga fel.
 
Adliga ätten  ( Hästesko af Målagård )
 
Jag undrar vad den rätta benämningen är för Lindved Claesson, Claes Lindvedsson, Mårten Claesson, och Anna Skoo.
 
Om man ser på riddarhusets Ätt och vapenbas så kallas ätten ( Hästesko af Målagård ) från anfadern Lindved Claesson, (känd 1529).
 
Om jag kollar i SBL, så får jag det till att Lindveds son Claes, och Claes son Mårten, enbart ska benämnas Skoo eller från 1634 Hestsku, Hestskoo (Hästesko).
 
Om det stämmer så är det väl bara Anna, dotter till Mårten som ska kallas Hästesko?.
 
Lindved Claessons söners kusin, ryttmästare Jakob Karlsson till Kourla, adlades 1640 och introducerades på riddarhuset 1642 med namnet Fortuna, men hans ättlingar kallade sig redan några decennier senare Hästskoo.
 
Den yngre Claes Lindvedsson kom då att på riddarhuset särskiljas från den andre släktgrenen genom benämningen Hästesko af Målagård.
 
Så min fråga är hur ska jag benämna ovanstående personer?
 
Ska Lindved (d.ä) Claes och Mårten enbart benämnas Skoo?  
 
Eller går det bra att benämna alla ovanstående Hästesko af Målagård?.

2005-12-02, 19:55
Svar #1

Leif Persson

Benny,
Jag har också denna släkt i mitt träd. I SBLs artikel band19 står det ju att det var först i mitten av 1700-talet medlemmarna i båda släktgrenarna började skriva sig med namnet H(det finns ju en Hästesko av Fortuna också) men att endast Lindved Klasson dy.:s (död 1615 Pskov) släktgren kallades H av Måla gård. Det ser också ut som de använde namnet Hästskoo eller Hästesko tidigare.
 
Jag skriver inte namnet Hästsko på mina anor från landsfogden i Sjundeå Lindved Klasson förrän sonsonsonen Anders Lindvedsson Hästesko (död 1660-08-13) som blev introducerad på Riddarhuset 1633 ihop med brodern Mårten (död 1672) och hans son Anders Hästesko av Målagård (ca1645-e1704) och hans dotter Ebba Hästesko av Målagård (ca 1670 - e1740) som var gift med kyrkoherden i Pieksmäki Simon Tarwonius (1662-1726). Däremot antecknar jag att de tillhör den adliga släkten nr. 187...
 
En liten utsvävning i sammanhanget är ju att nämnda Ebbas dotterdotter (Catharina Elisabeth Jack, 1725-1787) är brylling/fyrmänning till den överste Johan Henrik Hästesko av Målagård som blev den enda avrättade år 1790 på Ladugårdstorget (idag Östermalmstorg, Sthlm) av de som dömts för sin inblandning i Anjalaförbundet under Gustav III:s krig mot Ryssland.

2005-12-02, 20:11
Svar #2

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Leif,
 
Mina anfäder går via Lindved, Claes, och Mårtens dotter Anna (Skoo), som gifter sig med Axel Mattsson (Cruus af  Harfvila).
 
Introducerad 1625 med namnet Cruus af Harfvila under nr 2 i gamla riddarklassen emedan han var son av ett riksråd.
 
 
Deras dotter Anna Axelsdotter ( Cruus af Harfvila) gifter sig med Jurgen Schildt ( adliga ätten nr 282).
 
Även här dyker en fråga upp, ska man benämna Axel Mattsson som (Cruus af Edeby, Harfvila) eller enbart (Cruus af Harfvila) samma sak gäller Anna Axelsdotter?

2005-12-02, 21:16
Svar #3

Leif Persson

det verkar som Cruus av Harvila är en annan gren än C av Edeby via Mats Larssons son Jesper Matsson (och ättlingarna) och en bror Anders Larsson (se SBL band21, under Kruus, släkt s. 645f). Men jag har inte hört namnet C av Harvila tidigare.
 
Men denna diskussion passar väl f.ö. bättre under Introducerad adel än Övriga ämnen/Medeltiden?

2005-12-02, 22:04
Svar #4

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Leif,
 
Jo, jag skrev redan i mitt inledande inlägg att detta var ett inlägg som gränsar till medeltid, eftersom Lindved Claesson ( känd 1529) med en hårsmån kan beröra medeltid.
 
Men för mig får gärna anbytarvärden flytta denna diskussion till intr adel.
 
Jag är inte insatt om det rör sig om olika grenar,men de uppgifter jag fått fram så benäms ju Matts Larsson (Kruus af Edeby).
 
Följande har jag noterat men ej ännu kunnat följa upp.
 
Släktnamnet med  stavningen Cruus förekom först efter introduktionen på Riddarhuset 1626.
Han kallade sig Matts Larsson med tillägget  Till Årby eller till Harviala.
 
Ärvde Årby före år 1553 ( Källa:De la Gardiearkivet,släkten Cruus.Universitetsbiblioteket i Lund) Han bodde under återstoden av sitt liv i Finland,på den tiden betraktad som vilket annat svenskt landskap som helst.
 
Matts Larsson dog 1606 och hans son Jesper utnämdes till lagman över norra Finland efter sin far den 2 juli 1606.
Vid den ståtliga begravningen tågade man från Harvila gård till Vånå kyrka.
 
Adelsmän från hela Finland hade kommit till begravningen,en representant för Karl IX fanns på plats och biskop Erik Sorolainen i Åbo vigde stoftet till jorden.Kistan sänktes ner i golvet i koret och täcktes av sten med minnesorden.
 
HÄR UNDER LIGGER BEGRAFWEN DEN EDHLE OCH WÄLB.HERRE MATTS LARSSON KRUUS HERRE TILL HARFWILLA ÅHRBY.
 
Matts son Axel  benäms dock med både (Cruus af Edeby och Harfvila).
 
Nu ska jag påpeka att detta är material jag delvis hämtat ur boken Historien om Årby, skriven av Ingvar Eriksson,som rättat en del inlägg angående släkten Schildt i Släkt och Hävd.
 
Jag har ej hunnit kolla upp dessa uppgifter mot andra källor,varför var och en är välkommen med rättelser eller andra uppslag.
 
Författaren till   Historien om Årby  som berättar om samtliga ovanstående personer har dock fullt av källor i sin bok,varför jag kan råda var och en att läsa denna bok o bedöma kvaliten på källorna själv.
 
Kommer själv att kritiskt granska boken ett varv till och jämföra med dom primärkällor som finns innan något hamnar på min antavla.
 
När jag läste boken ( Historien om Årby ) som var en av mina första böcker när jag började släktforska,så var nog min uppfattning av källors värde o ursprung rätt dåligt.
 
Så rättelser o banningar är välkomna.  : )

2005-12-02, 22:46
Svar #5

Leif Persson

Jag har svarat dig Benny under Cruus-rubriken istället, då detta varken är så mycket Hästesko- eller medeltidsrealterat. Yvonne kan ju ta bort hela detta så fortsätter vi under respektive släktrubrik istället?

2005-12-02, 23:13
Svar #6

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Leif,
 
Jo.har bytt o hoppas Yvonne flyttar över alla  inlägg.

2021-02-26, 16:33
Svar #7

Utloggad Niclas Karlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 18:23
    • Visa profil
Hej!
Börjar släkten kalla sig Hästesko af Målagård när de blir introducerade? Vad kallades Linved Claesson fram till Anna Mårtensdotter?

/Niclas

2021-02-26, 16:56
Svar #8

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Niclas, de använde inte släktnamnet "Hästesko af Målagård" så, utan det är ett senare påfund mer för att skilja de olika släkterna åt. De använde förnamn och efternamn, Lindved Klasson, helt enkelt. Sedan för att särskilja de två halvbröderna med samma för och efternamn så kallas den ena "unge Lindwed Claesson" osv, som du kan se i den här rullan från 1606 https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0064418_00006

2021-02-26, 17:51
Svar #9

Utloggad Niclas Karlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 18:23
    • Visa profil
Niclas, de använde inte släktnamnet "Hästesko af Målagård" så, utan det är ett senare påfund mer för att skilja de olika släkterna åt. De använde förnamn och efternamn, Lindved Klasson, helt enkelt. Sedan för att särskilja de två halvbröderna med samma för och efternamn så kallas den ena "unge Lindwed Claesson" osv, som du kan se i den här rullan från 1606 https://sok.riksarkivet.se/bildvisning/A0064418_00006


Okej. Tack!
Kan det hava varit möjligt att de kallade sig efter sina gods? Till exempel Mårten Claesson till Numlaks?

På bilden så finns det en Mårten Claesson som blir adlad 1602, under namnet Hästesko? Hans broders son blir adlad Hästesko.

Källa: adelsvapen.se

2021-02-26, 19:05
Svar #10

Utloggad Leif Persson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 652
  • Senast inloggad: 2023-07-20, 15:08
    • Visa profil
Mårten Claesson blir adlad 1602 ihop med sin bror Lindved (den yngre, se ovan), så de är båda i samma ätt "Hästesko af Målagård", men som sagt de använde inte det namnet själva. Sedan var det inte ovanligt att man använde sin gård (NN, till ---) för identifieringen men det får man nog försöka leta fram dokument på isåfall, man kan inte automatiskt utgå från det.
Namnet kom ifrån att de hade tre hästskor i sitt vapen, något de ärvt från sina äldre släktingar i Sjundbysläkten (en hästsko), och även "Hästesko-Fortuna" har ett liknande vapen då den grenen kom från en annan brorsa, Carl.

2021-02-26, 21:03
Svar #11

Utloggad Niclas Karlén

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 109
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 18:23
    • Visa profil
http://runeberg.org/anrep/2/0354.html

På Svenska Adelns ätte-taflor står det att han ska hava hetat Mårten Claesson til Numilax och Clemet.
Hur sant detta är vet jag inte.

De adlades 1602, har inte forskat så mycket i ”Hästesko af Målagård”, men kan de kanske kallat sig ”NN till Målagård” från Mårten Claesson och ned?

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna