ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Häggasönernas ätt (sparre över blad)  (läst 1257 gånger)

2003-04-09, 19:53
läst 1257 gånger

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jag svarar här på en fråga som ställdes under Introducerade ätter-Sparre (tror jag det var).
 
Anders Ryberg har helt rätt. Härenstam har ett kapitel (V) om de släkter som förde sparre
över blad i skölden [s 317-325]. Det bygger i sin tur på G.Djurklou, Svenska släkter med
sparren över ett blad till sköldemärke i Historisk Tidskrift 1891. Enligt Djurklous
redovisning härstammar de introducerade adliga ätterna nr 9 Ulfsparre av Broxvik och nr 112 Ulfsparre till Hjortö från Häggasönernas ätt, så man kan ju börja med att se vad Elgenstierna säger om dessa.
 
Jag vill dock höja ett varningens finger för Djurklous och framför allt Ranekes redovisning av ”sparre över blad” som belastas av allvarliga fel både vad gäller genealogin och försöken att placera personerna under rätt vapenbild. Ranekes redovisning har jag redan berört i en diskussion under rubriken Övriga ämnen-Medeltiden-Segerstad under medeltiden och återkommer till den i ett senare sammanhang.
 
Den sistnämnda diskussionen har nämligen nu lett till att jag skrivit en uppsats som huvudsakligen berör de sparre över blad-ätter som brukar kallas Abjörnssönernas ätt och Lindormssönernas ätt, men jag tar även upp vissa problem med Häggasönernas ätt och kommer att publicera vissa kompletteringar till Djurklous och Härenstams uppgifter. Uppsatsen ska enligt planerna tryckas i Släkt och Hävd under innevarande år. Utöver de nämnda fanns ytterligare minst en ätt som förde vapnet i fråga, av Djurklou kallad Eskilssönernas ätt.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna