ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Hålbonäsätten  (läst 1856 gånger)

2005-04-07, 15:51
läst 1856 gånger

Christoffer Hornborg

Jag har precis börjat komma in på denna släkt i tillverkandet av min antavla. När det gäller Anders Håkansson av denna ätt, har jag förstått så pass mycket att hans far var Håkan Andersson. Modern verkar mera oklar. Här på anbytarforum har jag både stött på Christina Andersdotter och N.N. Bertilsdotter (Grundis). Skulle någon vilja vara snäll och klargöra detta?
 
Mvh
 
Christoffer

2005-04-07, 16:53
Svar #1

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
I vilka olika verk har du stött på de olika uppgifterna? Var på Anbytarforum?

2005-04-07, 17:36
Svar #2

Kalle Thorsberg

Hålbonäsätten diskuteras i Gillingstam - Ätten Siöblads medeltida släktförbindelser.

2005-04-07, 17:47
Svar #3

Kalle Thorsberg

Var litet för snabb med tangenterna. En släkttavla finns på s 45.

2005-04-07, 23:06
Svar #4

Christoffer Hornborg

Anders
 
Informationen är alltså inte från originalkällor.
Uppgiften om Bertilsdotter (Grundis) kommer från Erik Kuoksu (http://hem.passagen.se/kuoksu/antavla.htm) emedan den om Christina Andersdotter har uppgetts av Per Göthe på forumet under Introducerad Adel - Kåse.
Jag vet att man bör vara försiktig angående sekundära uppgifter men jag tänkte ändå fråga om någon som är insatt ville vara så bussig att klarlägga vem mamman mest troligtvis var.

2005-04-08, 07:53
Svar #5

Utloggad Anders Ryberg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 2648
  • Senast inloggad: 2013-08-23, 23:49
    • Visa profil
Jag var nyfiken mer eftersom att det ofta underlättar värderingen av uppgifter för varje steg i kedjan man kan nysta sig bakåt.

2005-04-08, 09:34
Svar #6

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Håkan Andersson i Hålbonäs var enligt Gillingstam g. m. 1) Kristina Andersdotter, änka efter Lasse Svensson (hjorthorn) i Säby, 2) en syster till Knut Bertilsson Grundis.
 
Om jag minns rätt går det inte att visa vem av dessa två som var mor till Anders Håkansson. Gillingstam skrev för övrigt något om Hålbonäs-ätten även i PHT 1962.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna