ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2003-05-17  (läst 4136 gånger)

2000-08-07, 18:21
läst 4136 gånger

Leif Mörkfors

Heliga Birgittas dotter Märta uppges i Svenska frälsesläkter av Gillingstam m fl ha varit gift med Knut Algotsson och Sigvid Ribbing. I andra källor finns som hennes första man upptagen Ulv Jonsson till Ervalla son av Jon Havtornsson och Birgitta Knutsdotter, sonson till Havtorn Jonsson och Agnes, Kung Håkons dotter.

2000-08-07, 18:37
Svar #1

Leif Mörkfors

Oj, skickade för fort! Forsätter härmed:
En till namnet okänd dotter i detta äktensskap skall ha varit gift med en Jon Brynjulfsson Roos !? och tillsammans med honom fått en Brynjulf Jonsson som i sin tur sakll ha verit far åt en Ulvhild Brynjulfsdotter gift med en Engelbrekt Staffansson Månestjerne av Holma, Brastad.  
Är någon häremot innan jag skriver in detta i min antavla ?
Mvh leif M

2000-08-07, 22:28
Svar #2

Jonas Kuschner

Om uppgiften inte finns i ÄSF, inte ens i rättelserna i slutet av bd 1:3, kan du vara ganska säker på att den inte anses vara riktig eller belagd. Redan de släktnamn som dessa personer uppges ha burit, långt innan denna typ av släktnamn kom i bruk, gör ju uppgifterna suspekta. Jag har också bestämt för mig att några anlinjer från Birgitta till nutid inte anses vara belagda, men kan inte på rak arm uppge varifrån jag har fått detta.
 
Du gör det svårt för någon annan att kommentera dina uppgifter, när du nöjer dig med att hänvisa till andra källor, utan att precisera vilka dessa källor är. Om dessa uppgifter har förekommit i äldre litteratur, men inte finns med i ÄSF, har de förmodligen diskuterats och avfärdats i något sammanhang, exempelvis i någon artikel i Personhistorisk Tidskrift. Följ upp de referenser som anges i ÄSF, så kanske du upptäcker varför genealogin där ser ut som den gör och vilka problem som finns med andra påstådda släktsammanhang.

2000-10-03, 16:26
Svar #3

Fredrik.Blomquist

Jag har hittat samma uppgifter om Märta Ulfsdotter i Engelbrekt Engelbrektssons historia av Eric Tuneld från 1784. Där hänvisas till Peringskölds ättartal, så förmodligen är det inte de mest tillförlitliga uppgifter man har att gå på.

2000-12-11, 18:28
Svar #4

Henrik Lönnqvist

Birgittas biktfader mäster Matthias Ovidi (Övidsson) - är något om hans ursprung känt?

2000-12-11, 22:07
Svar #5

Utloggad Bo Persson

  • Bo Peter Persson
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 6965
  • Senast inloggad: 2024-03-28, 08:54
    • Visa profil
Henrik,
svaret är nej (han hade dock en bror vid namn Benkt); jag rekommenderar dig dock att läsa Bengt Cnattingius biografi, Magister Mathias i Linköping (Skrifter utg. av Föreningen Linköpings Läroverkspojkar, 17, 1983), med källhänvisningar.

2001-05-20, 23:00
Svar #6

Cecilia Chevtchenka Forsberg

Om Brynjulf Jonsson:
Tyckte jag hade en lucka i leden eftersom jag hade fått indikationer av andra släktforskare att han var son till Jon Hafthorsson och Birgitta Knutsdotter, och alltså bror till Ulv Jonsson.Tidsmässigt kan det stämma.(din teori verkar tidsmässigt fel).
 
I  Torseröd-en gammal släktgård på Bokenäset av Hans Hansson, publicerad i Genealogisk tidskrift 1979:2 hänvisas till Svenska adelns ättartavlor: Roos av Hjelmsäter.
Jag läste det där på Kungliga biblioteket.(båda delarna).Tog tyvärr ingen kopia av sidan i Svenska adelns ättartavlor, så jag kan inte citera här och nu...Ska kopiera den för egen del och kan återkomma om det senare...
 
I  Norsk biografisk lexikon hittade jag honom inte.Där borde han ha stått om han varit son till Jon Hafthorsson,där anges bara att Ulv var anfar till Roos av Ervalla
Hans Hansson anger dock att Brynjulf var riksråd 1392 och död senast 1422.Han säger också att Brynjulf hade varit gift innan han gifte sig med Ingeborg Bengtsdotter(böjd arm).
Han skriver att det första äktenskapet saknar betydelse(för hans utredning om Torseröd)och därför har han inte undersökt saken.
 
Jag tror inte jag har sett slutet på historien om Brynjulf ännu, men det här med Märta låter intressant...Vet du mellan vilka år hon levde ?
 
Ulvhild Brynjulfsdotter och hennes man uppges båda ha levt 1440( Svenska adelns ättartavlor:Roos av Hjelmsäter)Engelbrekt Staffansson till Holdeby på Tunöen uppges av Hanson ha varit väpnare och Norges riksråd.
 
Gjorde en paus och kollade Diplomatarium  
Norvegicum:
i bind 8 brev 307 dat.1/4 1410 kan man läsa om en uppgörelse mellan Brynjulfs arvingar, varför han bör ha dött innan dess.
i bind 8 brev 237 dat. 11/11 1405 kan det vara Brynjulf som gör ett markköp.
 
Det här var något av vad jag vet...
 
Ha en bra dag !
önskar Cecilia Chevtchenka Forsberg

2001-08-08, 21:39
Svar #7

Anders Törneskog

I samband med att jag tittar på Ribbing ser jag att en Peder Arvidsson Ribbing som var lagman i lappmarken och bl.a. gjorde en pilgrimsresa till Jerusalem 1402 sades vara sonson till den heliga Birgitta vilket ju måste vara fel.  Däremot var visst hennes dotter Märta gift med en Sigved eller Sigvard/Sigurd Ribbing och fick enligt en källa sonen Peter Ribbing, död 1379. En annan nämner bara dottern Ingeborg som blev abbedissa i Vadstena.  Någon som vet något om linjen Märta Ulfsson - efterföljande Ribbingar?

2001-08-08, 22:19
Svar #8

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Ska vi vara petiga så hette nog dottern Märta Ulfsdotter.  
 
Birgittas ättlingar lär ha dött ut med hennes barnbarn, enligt en artikel i PHT, som någon annan säkert kan lämna uppgifter om.
 
Det finns en utförlig artikel om ätten Ribbing i Svenskt Biografiskt Lexikon, av Hans Gillingstam, och det bör vara det mest tillförlitliga om denna ätt.

2001-10-11, 23:49
Svar #9

K.handeland

Det jeg kan bidra med ang.  Ulvhild .  
--------------------------------------------------
(Rose av Sudreim.)  
Hun omtales ofte som Ulfhild Brynjulfsdtr. Roos av
Hjelmsäter. Ulfhild ga Klommestein i Rygge til V?rne Kloster i 1465.Ulfhild skrev seg til Borregård i Närke.
--------------------------------------------------
(Ref : Dip.Norw.)
 
b.III s.530  
Sammendrag: Peter Ulfssön oplader til Brynjolf Jonssöns Börn Knut og Ulfhild alt det Gods i Norge, han havde faaet efter deres Fader og som Hr. Jon Hafthorssön havde eiet, med Undtagelse af Godset paa Romerike og Faderens Kjöbegods, og skulle de h?ve Landskylden heraf i ligesaamange
Aar som han, hvorpaa ret Skifte skal foregaa.
Kilde: Efter Orig. p. Perg. i svenske Rigsarkiv. (Oxenstj. Saml.) De 6 Segl hele. Nummer: 739. Dato: 20 Februar 1437. Sted: Oslo.  
 
Brevtekst (fra den trykte utgaven):
Ollum monnum th?im s?m thetta breff se ?dher h?ra sendir .b.III s.531 P?dher Wlfsson q. g. oc sina oc kennes jak thes m?d thesso mino opno brefue at jak hafuer fangit Bryniulff Jonsons barn Knwth oc Vlfuild? saa mykit gotz igen som jak fik ?fter Bryniulff huar thet h?lz
liggia kan j Norighe sem herre Jon Haftorsson att? gud hans s?l
nadhe for vttan thet goz a Rommorike ligger oc mins faders k?pagoz
tha scola the thet fri?lsligha fylghia oc landskyld op at b?ra j saa
mangh aar som jak hafuer thet fyrnemda goz fylkt oc the fult hafua
for thet jak hafuer opboreth oc sidhan sculom vi komma til reth skifte
m?d vinskap oc k?rlek ?r thet oc saa at vi fyr skyfte satte v?rda
en the thera fulnadh hafua tha skulu the thet goz fylghia saa lenge at
the fult hafua for then vpburd ? huar the konno thet op at spyria.
Ok efter thet at ek ey si?lfuer inzcigle hafde tha beiddes ek Knuut Bryn-
iulfsson Haftoor Nigilssons jnzcigle for thetta breff (oc) Engilbrikt Staff-
anssons. Ok bidhiom wi badhe thessa godha men vm siin jnzcigle for
thetta breff som h?r ?fter n?mfnas Mattes Jegepsson Kolbiorn Gest
Torgaut Beinzsson oc Henrik Skakt. Scrifuat j Oslo miduikudaghen
nest ?fter dominicam jnuocauit anno domini mo. cdo. xxx septimo.
Tillegg: Bagpaa med noget yngre H?nder: Jtem eth norsk breff. - Ett breff
om nogre skifftas godz i Danmarck.
--------------------------------------------------
--------------------------------------------------
Engelbret Staffensson Månestjerne på Holleby.  
 
Armiger (Dvs.Vepner).
Bodde på Holleby i Tune 1428-1450.
Norsk Riksråd 1438-1450. Nevnt 1438-60.
Engelbrekt fikk gods i Nerike med kona.
 
Våpen : To stjerner, henholdsvis over og under månene, og en fjerbusk over panterhodet på hjelmen.
--------------------------------------------------
Engelbrekt Staffanson, riksråd 1449, se DAA 1915, Skade/Kraus.
--------------------------------------------------
(Ref : Dip.Norw.)
 
b.XXI s.355  
Sammendrag: Ridderen Sigurd Jonsson, Norges rikes h?vedsmann i kong Christierns frav?r og h?vedsmann på Tunsberghus, riksråden Engelbrikt Stefansson, Peder Olavsson, lagmann i Tunsberg, borgermestrene Klaus Berentsson og Josef Andersson, byfoged Gunne Pedersson, 7 rådmenn i Tunsberg og 2 lagrettemenn d?mmer mellom Torbj?rn Hallvardsson og Gunnar Kjetilsson i en strid om arven etter Gunnars mors?ster Sigrid Anundsdotter, Ivar Brynjolvssons hustru, og tilveiebringer deretter forlik. Forliket gjelder bl. a. gardene Langetveit (i Holt) og Oddersland i Moland sokn.
 
Kilde: Avskrift, etter pergamentsbrev, i Thomas Ellefsens Excerpta (fra år1754), fol. 2a-3b, i Aust-Agder-arkivet, Arendal. Ovenfor avskriften:Copie af en Pergaments Dom som Jeg haver faaet af ThoreAasulsen paa Gaarden Froland i Frolands sogn. Under avskrifteni parentes: af indseiglene henger endnu 10 under hvorblant de2d adelsmends, men samme ere beskadigede oc vaabnene derpaaukiendelige.
Nummer: 463.Dato: 20. oktober 1450. Sted: Tunsberg.
--------------------------------------------------

2002-10-18, 19:23
Svar #10

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
Är det någon som vet om Heliga Birgittas mor eller syster var född i Edshult socken på Edshults säteri. Är det bara en skröna som går i trakten eller sanning ?
 
En frågande Elisabeth Leek
Eksjöbygdens Släktforskarförening

2002-10-18, 23:43
Svar #11

Emil Stenhammar

Ingenting om Edshult nämns i samband med Finstaätten eller Folkungaättens lagmansgren (Birgittas mödernesläkt) i Äldre svenska frälsesläkter, som är standardverket om medeltida ätter. Heliga Birgitta själv skall ju ha fötts på faderns sätesgård Finsta i Skederid (Uppland). Moderns, Ingeborg Bengtsdotters (Ä s f I:1, s. 41), arv bestod huvudsakligen av jord i Aspelands, Handbörds, Sevede och Stranda härader i Småland.
I del I av Ä s f nämns Edshult bara en gång s. 13). Om Birgitta Magnusdotter (Aspenäsätten) står att hon Ärvde Edshult i likanämnda sn i Södra Vedbo hd i Småland. Hennes farmor Katarina Bengtsdotter var syster till Ingeborg Bengtsdotter. Kanske kommer Edshultsarvet ändå från Folkungaättens lagmansgren?

2002-10-19, 06:22
Svar #12

Utloggad Elisabeth Leek

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 458
  • Senast inloggad: 2014-09-23, 15:37
    • Visa profil
En får tacke och bocke.
Det kanske var en skröna ialla fall.
 
Elisabeth Leek
Eksjöbygdens Släktforskarförening

2002-11-03, 06:03
Svar #13

Olof Almkvist

1 Är Anna Karlsdr. g. m. Håkan Svensson uti Vånga som levde 1475 Karl Knutsson Bondes dotter?
 
2 Vem var riksmarsken Arvid Arvidsson + 1440 g.m. Carin Gunnarsdr. gylta?  
 
3 Kung Karl Knutsson bonde's fru som hette Birgitta Turesdr. är från släkten Sparre. Nu undrar jag på vilket sätt hon är släkt med Bonde?
 
4 Carl Ulfsson Sparre var ju g.m. Helena Istraelsdr. När levde de tu?
 
5 Vem var Anfrid Arvidsdotter Sparre vars far var riddare lagmanen i Uppland Birger Persson riksråd g.m. Istrael Birgerson +1351  
 
6 Folke Folkesson Digre Jarl av Sverige Folkungaättens Stamfader var enl uppg. gm. Ingrid Knutdr. född av Knut den store och hans maka Edel
av flandern. Är detta sant?

2002-11-03, 17:03
Svar #14

Johan R:son Sjöberg

1. Nej, det tror jag knappast. Enligt Gustaf Elgenstierna, Den introducerade svenska adelns ättartavlor, band I, hade Karl Knutsson (Bonde) följande barn: Ture, Kristina (stammoder för friherreliga ätten Gyllenstierna af Lundholm, och min anmoder), Margareta, Magdalena, Birgitta samt Karl. Se nämnda verk, band I, s 513.
Så vitt jag vet har inga ytterligare barn kunnat beläggas. Varifrån kommer uppgiften om dottern Anna?
 
2. Vet ej. Ätten Gylta redovisas i Äldre svenska frälsesläkter, band II, häfte 1, utgivet av Riddarhuset.
 
3. Birgitta Turesdotter hörde till ätten Bielke, och var dotter av riksrådet Ture Stensson (Bielke) och Birgitta Abrahamsdotter (Tjurhuvud). Se Elgenstiernas verk och Svenskt biografiskt lexikon, band XX, s 622 (Karl Knutssons [Bonde] artikel). Såvitt jag känner till härstammade hon inte från ätten Bonde, men både hon och hennes make Karl Knutsson härstammade från ätten Ulv.
 
4. Riksrådet Karl Ulfsson (Sparre av Tofta) föddes ca 1317 och dog i november 1407. Hans andra fru Helena Israelsdotter (Finstaätten) dog mellan åren 1366 och 1375. Se Äldre svenska frälsesläkter, band I, häfte 1, s 87.
 
5. Bra fråga. Riddaren, riksrådet o lagmannen i Uppland, Israel Birgersson hörde till Finstaätten och dog 1351 i Riga. Han var dock gift med Bengta Karlsdotter (Färla, Oreste Keldorssons ätt), någon Anfrid Arvidsdotter nämnes inte i Äldre svenska frälsesläkter som gift med honom. Överhuvudtaget har jag inte tidigare stött på namnet Anfrid. Finstaätten redovisas i Äldre svenska frälsesläkter, band I, häfte 1, s 34-38.
 
6. Huruvida Ingrid/Ingerd/Ingegerd av Danmark var dotter till fadern, Konung Knut den heliges fru Edel (Adela) av Flandern, därom tvista de lärde, men i princip svarar jag ja.
 
Jag råder dig att ta dig en titt på Gustaf Elgenstierna, Den svenska adelns ättartavlor och (för medeltiden) Äldre svenska frälsesläkter, band I (3 häften) och II (än så länge 1 häfte). Åtminstone Elgenstierna brukar finnas på biblioteken, med Äldre svenska frälsesläkter kan det vara lite knepigare. Även Släkt och Hävd, tidskrift utgiven av Genealogiska Föreningen (http://www.genealogi.net) sedan 1950, innehåller en hel del intressant för den som är intresserad av medeltidsfrälse, och kompletteringar och rättelser till Elgenstierna har publicerats i Släkt och Hävd sedan 1950. (GF säljer dock ett personregister till årgångarna 1950-1999.)

2002-11-03, 17:10
Svar #15

Johan R:son Sjöberg

Tillägg till svar på fråga 6.
Huruvida Knut den heliges fru Edel (Adela) av Flandern var mor till hans dotter Ingegerd, därom tvista de lärde. Se diskussioner under Anbytarforum: Kunglig genealogi: Karl den store (Europas stamfader) respektive Anbytarforum: Kunglig genealogi: Adela av Flandern.

2002-11-04, 01:13
Svar #16

Olof Almkvist

Hej Johan r:son Sjöberg!  
 
Tack för det rappa svaret som jag har erhållligt från dig
 
mvh från olof a.

2002-11-04, 12:10
Svar #17

Utloggad Kjell Croné

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 490
  • Senast inloggad: 2015-01-02, 22:28
    • Visa profil
    • hem.passagen.se/kjell.crone/foto/gen/main.htm
Från dagens Metro, citat:
 
Heliga Birgitta ska DNA-analyseras
Sveriges medeltida storheter granskas under lupp med moderna metoder. I morgon öppnas relikskrinet i Vadstena klosterkyrka, och vad som sägs vara kvarlevorna efter den heliga Birgitta ska analyseras med DNA-teknik.
- Här finns många spännande frågor, säger Marie Allen som ska genomföra undersökningen.
Efter den heliga Birgittas död i Rom 1373 transporterades kistan genom Europa till Vadstena där skrinet med hennes kvarlevor placerades i klosterkyrkan den 4 juli 1374. Enligt traditionen finns där sedan 1489 även kraniet av hennes dotter Katarina.
Analysen av benresterna sker med myndigheternas goda minne. Såväl länsstyrelsen som kyrkorådet har sagt ja.
En undersökning av skallarna för 50 år sedan visade att de tillhört två kvinnor - den ena runt 70 år och den andra omkring 50. Men att slå fast att det är just den heliga Birgitta och Katarina som vilar i klosterkyrkan är vanskligare. En bekräftelse förutsätter att man kan jämföra kvarlevorna med något annat av fysiskt ursprung från någon av de bägge.

2003-01-01, 20:43
Svar #18

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Eftersom diskussionen om Heliga Birgittas ättlingar dyker upp då och då kan det kanske vara bra att känna till en artikel i vilket detta diskuteras: Birgittaättlingar i Sverige och Norge 1-4, av S. Engen, J. Silfving och A. Filip Liljeholm, publicerad i Genealogisk Tidskrift 1953. Jag har tyvärr inte tillgång till artikeln, men någon annan kanske kan fylla på med uppgifter ur den.
 
Enligt Äldre Svenska Frälsesläkter I, s 91 f, Ulvåsasläkten, hade Birgitta Birgersdotter och Ulf Gudmarsson följande barn:
 
1) Märta Ulfsdotter, g 1:o m Sigvid Ribbing, 2: o med Knut Algotsson (Bengt Algotssons ätt)
 
2) Karl Ulfsson, död 1372, riksråd, g 1:o m Katarina Gisladotter (Sparre av Aspnäs), 2:o med Göda av förnäm norsk ätt, 3:o med Katarina Glysingsdotter. Herr Karl hade i 3:e giftet sönerna Karl (d 1398) och Ulf (död ogift före 1398). Karl Karlsson var gift med Katarina Algotsdotter (Sture, sjöbladsätten) och hade en dotter Birgitta, som dog före sin mor, vilken ärvde henne.
 
3) Birger Ulfsson, d 1391, lagman, gift 1:o med en dotter till Kettil (Puke) Glysing, och 2:o med Margareta Siggadotter (Håkan Tunasons ätt). Han hade i första gifte sönerna Ulf (död ung före 1384) och Gudmar, död ung i Vadstena ca 1381.
 
4) Katarina Ulfsdotter, föreståndarinna för konventent i Vadstena, g m Eggard van Kyren.
 
5) Bengt Ulfsson, död ung före 1349
 
6) Gudmar Ulfsson, död ung, begravd i Stockholms Storkyrka
 
7) Ingeborg Ulfsdotter, nunna i Riseberga, död medan modern var i Rom
 
8) Cecilia Ulfsdotter, d 1399, gift 1:o med Lars Sunasson, g 2:o med Bengt Filipsson (Ulv). Hennes dotter Katarina Larsdotter, g m Sten Stensson (Bielke) och deras barn hade dött före fru Cecilia, som ärvdes av sin systerdotter Katarina Knutsdotter (lejon).

2003-01-12, 14:00
Svar #19

Alv Edvardsen

Hei.
St.a Birgittas make, Ulf Gudmrson-s far hette Gudmar Magnusson. Men er det noen som vet hvem hans far var, bortsett ifra at han hette Magnus ?  
Beste hislen
Alv Edvardsen.

2003-01-12, 15:03
Svar #20

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Ulvåsaätten (Birgittas makes ätt) behandlas i Äldre svenska frälsesläkter, band I, häfte 1, s 92ff. Artikeln om Ulvåsaätten inleds med ovannämnde Gudmar Magnusson.
 
Såvida inte någon ny, av mig förbisedd, forskning identifierat Gudmar Magnussons far, så tror jag inte något mer än hans förnamn är känt.

2003-01-13, 18:11
Svar #21

Alv Edvardsen

Johan R. Sjøberg.
Takker f. ditt svar.
Oven n. Magnus sin sønn Gudmar førte i sitt våpen et hjorthufud.--
Mon tro det ut ifra dette kunne la seg gjøre å gi en pekepinn hvor man skulle kunne lete ?--
Har noen sett dette våpen skøldet noe sted ?
Beste hilsen 
Alv Edvardsen.

2003-01-27, 18:07
Svar #22

Utloggad Gunvor Johansson

  • Anbytare *
  • Antal inlägg: 13
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack för alla upplysningar. Mina föräldrar kom inte längre än till 1700-talet, men sedan skulle det se ut så här om det stämmer som jag hittat på nätet. Jag tar bara med rakt släktled bakåt.  
 
Hedvig Margareta Uggla 1758-1807
Isak Johan Uggla 1710-1774
Svante Uggla 1675-1760
Sven Uggla  - 1684
Sven Uggla 1614-1661
Märta Kafle - 1614
Christina Ribbing 1540-
Sven Ribbing - 1577
Knut Ribbing  - gm Kerstin Gustafsdotter (Stjärna)
Peder Ribbing till Svansö
Peder Arvidsson Ribbing 13..- ca 1402
Arvid Sigvidsson Ribbing
Märta Ulfsdotter - 1319 - gm Sigvid Rövaren Ribbing
Birgitta Birgersdotter Den heliga Birgitta
 
Jag ser med spänning fram mot era synpunkter.  
 
Hälsningar Gunvor

2003-01-27, 18:38
Svar #23

Johan Rson Sjöberg (Sukulainen)

Hej Gunvor,  
 
som framgår av diskussioner ovan bör du nog inte lita på de äldre Ribbing-leden (de före Peder R).

2003-05-06, 10:36
Svar #24

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
I dagens Uppsala Nya Tidning finns en läsvärd artikel med rubriken Den heliga Birgitta föddes inte i Finsta. Den visar bl a att turism är en bransch och historieskrivning en annan.  
 
http://www2.unt.se/first/
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2003-05-06, 11:26
Svar #25

Jonas Kuschner

Är det inte typiskt att ni proffs alltid skall förstöra för alla andra! Komma dragandes med källkritik och sådant...  

2003-05-16, 19:54
Svar #26

Sture Bjelkåker

Heliga Birgittas släktträff 31 maj 2003 i Vadstena
 
Kommittén för Birgittafirandet i Vadstena inbjuder till släktträff för dem som kan visa att man förmodligen är släkt med heliga Birgitta och hennes familj.
 
Kl 13.00 den 31 maj föreläser arkivarie Sven Malmberg i Konventstugan, Klosterhotellet kring temat Kan man vara släkt med Birgitta?. Efter föreläsning finns möjlighet att äta lunch på Restaurang Munkklostret för 85 kr + dricka och där träffa andra släktingar. Bokas på tel 0143-13000, källarmästare Fredrik Gustavsson, före 28 maj.
 
Den 31 maj är det i övrigt en rad Birgitta-aktiviteter i Vadstena
 
Sture Bjelkåker, ättling i 21:a led efter Birgittas syster Katarina

2003-05-16, 23:31
Svar #27

Utloggad Elisabeth Thorsell

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 9209
  • Senast inloggad: 2023-05-27, 17:48
    • Visa profil
    • www.etgenealogy.se
Och jag räknar 22 generationer från Katarina Birgersdotter.

2003-05-17, 18:27
Svar #28

Leif Svensson

Det blir lite långt att här skriva ut sin antavla till Katarina Birgersdotter, men 23 generationer ser det ut att bli. Det vore kul att ändå få ta del av ättlingar till Katarina och deras släktträd.
 
Mvh
Leif Svensson
Västerås

2003-05-17, 20:24
Svar #29

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hur pass nära släkt med den Heliga Birgitta ska man vara för att kunna delta i den ovan nämna släktträffen 31 maj? Ska man härstamma från något av henns syskon? Det räcker väl knappast att härstamma från två (?halv-)syskon till Birgittas morfars farfar? I så fall skulle ju (åtminstone teoretiskt sett) tiotusentals personer kunna komma.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna