ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2004-06-09  (läst 3034 gånger)

2004-05-16, 20:03
läst 3034 gånger

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Jan Raneke har i Svenska medeltidsvapen III (Rättelser och tillägg), 268ö, dvs Halvhjort av Ämtaryd, en Bengt Johansdotter (tydligen omnämnd i Hans Brasks släktbok 198) genom den kursiverade stilen angedd som maka åt Sten (Jönsson) Foglare.  Jag gissar att det rör sig om ett korrekturfel. Någon som vet besked exakt vad som är fel?
 
Förresten: Saknas inte rubriken Äldre svenska frälsesläkter eller ngt liknande  under Släkter?
//Michael Lundholm

2004-05-17, 09:45
Svar #1

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Hej Milton!
 
Jag tror att frågor om ÄSF oftast brukar läggas under Medeltid.
 
Angående Bengt Johansdotter kan jag nog - utan att ha studerat källorna - misstänka att den troligaste förklaringen är ett -a har fallit bort, och att hon i så fall skulle ha hetat Bengta Johansdotter. Bengta var ju ett förekommande namn under den tiden, och det bevarades ju i vissa landsändar fram till vår tid.

2004-05-17, 10:02
Svar #2

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Carl-fredrik
 
Tack. Din gissning är densamma som min, men man vill ju veta. Problemet är ju att det kan finnas flera fel som tillsammans resulterar i att det blir Bengt Johansdotter eller iI värsta fall ett mer allvarligt fel än ett korrekturfel och därmed ett helt annat kvinnonamn som avses.
 
Ja, jag borde förstås ha tittat under medeltids-rubriken, vilket jag aldrig gjorde. Men det är dock en lustighet att ÄSF diskuteras under Övriga frågor, Medeltid  när tex Övriga frågor, Valloner (ej enskilda släkter)  respektive Släkter, Vallonsläkter existerar som parallella rubriker.
//Michael Lundholm

2004-05-17, 11:53
Svar #3

Utloggad Magnus Påhlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 810
  • Senast inloggad: 2024-01-03, 11:47
    • Visa profil
Hej Michael och Anbytarvärden!
 
Kanske skulle denna frågan flyttas till Anbytarforum: Övriga ämnen: Medeltiden: Raneke - SMV - Rättelser istället. Allt för att försöka hålla ihop alla felen och rättelserna.

2004-05-17, 12:21
Svar #4

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Ja, den av mig valda platsen var i alla fall fel plats.
//Michael Lundholm

2004-05-17, 14:21
Svar #5

Peter Karlsson / anbytarvärd (Peter)

Ja, som det ser ut än så länge så blir det väl bäst att flytta det till 'Medeltiden' (som tidigare var en egen huvudavdelning; det låg alltså inte under 'Övriga ämnen'..)
 
Men inget är ju statiskt så detta får vi (jag) fundera på. Avdelningen 'Släkter', som ändå är på tapeten, skulle väl kunna tänkas förändras något - t.ex. tycker jag att 'Bureätten' skulle kunna flytta på sig, den avviker ju dessutom från allt annat under avdelningen släkter, där rubrikerna enbart skall bestå av ett släktnamn.
 
Kanske 'Medeltiden' ändå bör lyftas tillbaka till egen huvudavdelning - och att 'Kunglig genealogi' (som får alldeles för mycket oä-barn-frågor :-) istället får gå till Övriga ämnen.. (Vi vill nämligen inte ha för många huvudavdelningar - därav hattandet.)

2004-05-17, 16:21
Svar #6

Birgitta Ohlsson

Hur ligger det till när det gäller Halvhjortarna? Jag har sett Halvhjort av Ämtaryd, Halvhjort av Älmtaryd och Halvhjort av Flishult. Är det tre olika ätter? En Isak Birgersson nämns ömsom som Halvhjort av Älmatryd och ibland som hörande till Halvhjort av Flishult, är det samma person eller två personer med samma namn tillhörande olika ätter? Skulle vara jättekul om någon ville reda ut begreppen.
 
Mvh
 
Birgitta

2004-05-17, 16:30
Svar #7

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Ämtaryd i rubriken ovan och i mitt inlägg är en felskrivning från min sida; Älmtaryd skall det vara.   H. av Flishult och H. av Älmtaryd är två olika ätter. J. Almquist (SoH 1954, sid 19, fotnot 105) kallar också lagmannen i Uppland Michel Nilsson för Halvhjort av Ärnäs men det menar SBL 18 s 71 beror på en förväxling. Enligt SBL 18 sid 70 och Raneke, SMV I sid 268 tillhör Isak Birgersson Halvhjort av Älmtaryd
//Michael Lundholm

2004-05-17, 16:54
Svar #8

Birgitta Ohlsson

Hör denne Isak Birgersson Halvhjort av Älmtaryd till samma släkt som Sten (Jönsson) Foglare som du nämner i ditt första mail och på vilket vis var de i så fall släkt?
 
Mvh
 
Birgitta

2004-05-17, 17:04
Svar #9

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Ja. Sten Foglare är enligt SBL och Raneke (sid enl ovan) ffff till Isak Birgersson.  Sten förde dock enligt SBL en sparre i vapnet och inte en halvhjort.
//Michael Lundholm

2004-05-17, 17:50
Svar #10

Birgitta Ohlsson

Jaha vad bra att veta. Men då kommer så klart en fråga till;-) Sten Foglares sonson hette väl Per Jönsson Halvhjort av Älmtaryd? Var då denne Isak Birgerssons ff en bror till Per Jönsson? Vad hette i så fall han? Skulle faktiskt vara kul att veta namnen på alla f-en i ffff om du har dem?
 
Mvh
 
Birgitta

2004-05-17, 17:55
Svar #11

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Sten Jönsson (ffff)
Jöns Stensson (fff)
Nils Jönsson (ff) (bror till Peder Jönsson)
Birger Nilsson (f)
allt i förhållande Isak Birgersson och allt enligt Raneke I sid 268.
//Michael Lundholm

2004-05-17, 19:24
Svar #12

Birgitta Ohlsson

Hej Michael
 
Tack så hemskt mycket för hjälpen att reda ut hur det låg till med denna släkt. Det har jag länge undrat över.
 
Mvh
 
Birgitta

2004-05-18, 02:22
Svar #13

Kale Thorsberg

I minnet, utan tillgång till litteratur...
(arkeolog i fält)
 
Så istället för allt detta:
Stig Östenson har skrivit en serie artiklar som på något sätt berör detta i SoH på 70-talet under rubriker som Randanmärningar till biskop Brasks släktbok och nåt i stil med Studier i Smålands lågfrälse.
Desutom har Gillingstam skrivit en artikel på 60-talet i PHT som tar upp samma sak.
Ledsen för dåliga referenser, men man kan lätt hitta innehållsförteckningar till både SoH och PHT på nätet...
K

2004-05-18, 12:25
Svar #14

Birgitta Ohlsson

Hej Kale
 
Tack för tipsen skall försöka få tag i dessa skrifter. Nu blev jag avundsjuk, arkeologi som är så kul och spännande.
 
Mvh
 
Birgitta

2004-05-18, 16:14
Svar #15

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Till den ursprungliga frågan:
På s 198 i Brasks släktbok finns hustru Karina i Viik, en ort som bokens register med frågetecken identifierat med Vik, Södra Solberga sn i Jönköpings län.
Hon har två barn: Benckta Jöns foglares och Hans Jogansson.
Raneke verkar ha förutsatt att Bengta är helsyster till Hans Johansson och därmed begåvat henne med efternamn Johansdotter, något som ju inte alls är orimligt, men knappast bevisat. I kommentaren finns tyvärr inga hänvisningar till samtida källor eller relevant litteratur.
 
mvh
Roger AJ
Roger Axelsson

2004-05-18, 17:13
Svar #16

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
//Michael Lundholm

2004-05-18, 17:38
Svar #17

Birgitta Ohlsson


2004-05-18, 22:17
Svar #18

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
Tack Kalle för tipset om Stig Östenssons artiklar, dock i PHT 1971-72 och 75; möjligen finns det någon däremellan också som också har randanmärkningar till Brasks släktbok./Michael
//Michael Lundholm

2004-05-19, 09:15
Svar #19

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st

2004-05-19, 17:29
Svar #20

Birgitta Ohlsson

Tack Kaj, lite till att handla således.
 
Mvh
 
Birgitta

2004-05-20, 16:53
Svar #21

Utloggad Stig Östenson

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 46
  • Senast inloggad: 2012-11-08, 17:05
    • Visa profil
Jag vet inte varför hustru Karinas Vik med tvekan har placerats i S.Solberga socken i registret till Brasks släktbok.En mera trolig lokalisering är Lekeryds socken i Tveta härad. Där fanns det endast ett frälsehemman, och detta ägdes 1543 av Olof Galle, som var dotterson till Per Jönsson i Rönnäs, vars mormor var hustru Karina i Vik. Detta Vik fick säteriprivilegier på 16oo-talet och kallas änn på 1800-talet för herrgård.

2004-05-21, 11:21
Svar #22

Birgitta Ohlsson

Enligt frälselängden 1424 skall Per Jönsson Halvhjort av Älmtaryds maka ha hetat Ingrid Månsdotter har jag fått veta. Är det någon som vet om det stämmer?
 
Mvh
 
Birgitta

2004-05-21, 16:15
Svar #23

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Birgitta!
 
Vilken är din källa?  
Någon specifik frälselängd finns inte så tidigt. Namnet Halvhjort av Älmtaryd bör skrivas inom parentes då det inte användes av sina samtida utan är ett konstruerat modernt namn på släkten. Årtalet 1424 måste vara fel, ty Per/Peder Jönsson levde 1494 (Biskop hans Brasks släktbok s 12, 118/119, 198). Hustrun bör vara Ingrid Månsdotter i Rönnäs, Agunnaryd sn, dotter av Måns Nilsson i Tannåker (källa: Biskop Hans Brasks släktbok  s 55, 200; där MN även anges ha sönerna Skave Nilsson och Algot Nilsson) ohh Elin Jönsdotter (dtr t Jöns i Deranäs, Agunnaryd sn, Sunnerbo h:d). Farfadern ska heta Nils Månsson enligt Biskop Brasks släktbok; om NM se även Curt Härenstam Finnveden under medeltiden (1964) s 403.
 
Det är intressant hur namnet på gården Elmtaryd skrivs. Ägarna och lokalbefolkningen har alltid skrivit med e medans överheten på lantmäteriet under 1900-talet försökt införa Ä:et i namnet.  Säteriet Elmtaryd är även den kände affärsmannen Ingvar Kamprads födelsegård och ingår som tredje bokstav i affärsföretaget IKEA (=Ingvar Kamprad Elmtaryd Agunnaryd) !

2004-05-21, 16:59
Svar #24

Birgitta Ohlsson

Hej Nicklas
 
Tack för ditt svar. Jag har fått uppgiften idag från en annan släktforskare. Eftersom mina kunskaper i Medeltidsforskning är lika med noll skrev jag mitt inlägg för att kolla av om det stämde. Vips fick jag i och med ditt svar lära mig lite nytt vilket jag enbart ser som positivt. Frälselängderna? När började man med dessa? Biskop Brasks släktbok är det något man kan titta i på biblioteket? Nu när du skriver om IKEA och vad det står för känner jag ju igen det, man kanske skulle ändra det till Elmtaryd då.

2004-05-21, 17:18
Svar #25

Birgitta Ohlsson

Om Skave Nilsson och Algot Nilsson var söner till Måns Nilsson borde de väl hetat Månsson i efternamn?  
 
Mvh
 
Birgitta

2004-05-21, 19:42
Svar #26

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Skave och Algot Nilssöner ska vara bröder till Måns Nilsson i Tannåker, ursäkta mig. Detta framgår på s 55 i Biskop Hans Brasks släktbok utgiven av Personhistoriska samfundet genom Hans Gillingstam och Göran Setterkrans (Stockholm, 1970). Finns att beställa via bibliotek.
Frälselängder, eller rusttjänstlängder, finns ifrån 1500-talet. Det ska finnas någon redogörelse för bevarade sådana i Herrgårdarna av Almquist har jag för mig.
 
mvh Niclas
 
Ps. Har funderat på det där med att skriva Halvhjort av Elmtaryd istället, känns på något vis bättre. Ds.

2004-05-21, 22:30
Svar #27

Birgitta Ohlsson

Ok, då vet jag lite mer. Tack för det. Det får bli en tur till biblioteket imorgon. Jag har redan ändrat till Halvhjort av Elmtaryd för jag håller med dig om att det känns bättre:-)
 
Mvh
 
Birgitta

2004-06-09, 20:26
Svar #28

Bo Olsson

Sten Jönsson (Foglare) undrar jag lite över. I går köpte jag Ranekes svenska medeltidsvapen och i del III 268 står det att Stens far var Germund Smed (Birgersson)om jag har fattat rätt. Stämmer detta? Jag tycker att det är konstigt att Germunds son skulle heta Jönsson. Sedan blir man ju också nyfiken på vem Birger (i Birgersson) var.
 
MVH
 
Bo Olsson

2004-06-09, 21:54
Svar #29

Utloggad Carl-Fredrik Hanzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1959
  • Senast inloggad: 2018-08-09, 16:27
    • Visa profil
Jag håller med. Sten Jönssons (om han nu hette det) far kan inte gärna ha hetat Germund i förnamn (om det nu står så). Det måste ju i så fall ha varit en lapsus från både Ranekes och korrekturläsarnas sida. Kan det möjligen ha blivit ett missförstånd, och att det i stället rör sig om t.ex. Stens styvfar, svärfar eller farbror i stället. I så fall skulle ju det hela kunna gå ihop.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna