ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2007-03-23  (läst 3360 gånger)

2004-06-09, 22:05
läst 3360 gånger

Bo Olsson

Jodå Sten Jönsson hette han. Det är farsan? hans som är problemet. Det finns ett släktschema på sidan 286 i del I och där har Sten nr 1 och Stens son Jöns Stensson (Foglare) nr 2. I tillägget i del III har Germund nr 0 och det har jag tolkat som att Raneke menar att han är far till Sten. Så det är tolkningen av nr 0 som jag är osäker på. Namnen Sten Jönsson och Jöns Stensson har jag läst om i en artikel av Gillingstam.
 
MVH
 
 
Bo Olsson

2004-06-14, 10:27
Svar #1

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Ranekes 0:a Germund (Birgersson) Smid ska nog inte tolkas så att han menar att Germund skulle ha varit far till Sten Foglare. SMP anger Germunds vapen som springande djur [SMP 1 sp 189].
 
Germund Smid skrev sig till Orberg i Kånna sn 1397-1402 [Härenstam, Finnveden under medeltiden s 410, DS 150].
 
Jag kan inte direkt i dessa källor se något som styrker att Sten Foglare och Germund Smid skulle ha varit släkt.
 
Ranekes uppgifter om Germunds sigill är dessutom felaktiga. Han skriver nämligen att G uppträder redan 1394 i Sunnerbo och för då halvhjortvapnet. I det brev från 1394 [RAp 14/11, RPB 2743] som åsyftas uppträder Germund som faste och är inte sigillant överhuvudtaget!
 
Jag ställer mig pga av min samlade erfarenhet av Ranekes verk något skeptisk även till hans tolkning av sigillet under DS 150. Den baseras sannolikt inte på en besiktning av originalet.

2004-06-14, 12:42
Svar #2

Bo Olsson


2004-06-15, 00:13
Svar #3

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Hej!
 
Vet någon var den medeltida frälsesläkten Halvhjort av Älmtaryd finns utredd eller var man hittar mera information om Ingrid Nilsdotter (Halvhjort av Älmtaryd). Hon var gift med Håkan Matsson (Båt af Billa).
 
M.V.H.
Ralf

2004-06-15, 06:08
Svar #4

Utloggad Michael Lundholm

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 745
  • Senast inloggad: 2024-04-12, 11:39
  • https://lundholm.me
    • Visa profil
    • Släktforskning och personhistoria
I diskussionen ovan nämns (1) släktartikeln i SBL (finns även en kort artikel under rubriken Elmtarydsätten i band 13 sid 406), (2) Stig Östenssons artiklar i PHT (särskilt första och rättelserna i sista) , (3) Hans Brasks släktbok (utgiven av Gillingstam och Settterkrans 1970), samt (4) Raneke SMV sid 268 (vol I och III).
 
 
Därutöver finns om Halvhjortarna bla följande: (a) Silfving, J., Släkterna Hjort (''Hiorth''), ''halvhjort'' och ''hjorthuvud'' i Småland, Genealogisk Tidskrift V, sid 97-120, 12--143, 153-161, 225-238, 1958-60, (b) Gillingstam, H., Studier rörande Vasatidens lågfrälse, Personhistorisk Tidskrift 60, sid 37-64, 1962 (med vissa korrigeringar av Silfving), (c) Claësson, S., Häradshövingeämbetet i senmedeltidens och Gustav Vasas Sveriges}, Serien I: Rättshistoriskt bibliotek, Skrifter utgivna av Institutet för rättshistorisk forskning, Stockholm, 1987 samt (d) Gillingstam, H., Ätten Ulfskölds ursprung, Personhistorisk Tidskrift 58, sid 90-94, 1960. Därutöver finns många artiklar i PHT och SoH där enskilda medlemmar av ätten finns omnämnda.
//Michael Lundholm

2004-06-15, 12:34
Svar #5

Utloggad Ralf Palmgren

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 953
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 16:40
    • Visa profil
Tusen tack för litteraturhänvisningarna Michael. Jag skall ta och söka reda på dem.

2005-12-03, 10:14
Svar #6

Bo Olsson

Angående Karina i Vik. I SD 2515 nämns en Katarina, Solberga sn och Vik. Kan det vara henne som Brask har funderat kring men inte kunnat bekräfta med tanke på det som Stig Östensson och Roger Axelsson skriver här ovan om Vik i Södra Solberga socken med tvekan?
 
Med tanke på att medeltiden är en vit fläck hos mig undrar jag också om det finns några planer på nytryck av Hans Brasks släktbok (av Gillingstam och Settterkrans)
 
MVH
 
Bo Olsson

2005-12-03, 19:26
Svar #7

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Den Katarina som nämns i SD 2515 (dat 1418 9/8) bodde på Tyresö utanför Stockholm och var dotter av sörmlandslagmannen Erengisle Nilsson (Hammerstaätten, ÄSF 1 s 236). I brevet nämns varken Solberga eller Vik. Det stadfäster däremot en jorddonation till Vadstena kloster i vilken hennes far skänkte jord där 1398 (regest i SRP 2923). Hon var i övrigt mycket uppsvensk till släktkrets och jordägande. Brask lär inte ha funderat över henne i detta sammanhang.
 
Beträffande nytryck av Brask så undrar jag om det inte har diskuterats inom SGS (Svenska Genealogiska Samfundet), men planerna är väl knappast så värst långt gångna ännu. Nog vore det en välgärning med en nyutgåva utökad med Östensons randanmärkningar från PHT!
 
mvh
Roger
Roger Axelsson

2005-12-03, 20:24
Svar #8

Bo Olsson

Hej Roger och tack.
 
Varför jag undrade var att på SD:s söksida står följande under Innehåll
 
Katarina, dotter till riddaren Erengisle Nilsson (Hammersta-ätten), stadfäster sin fars gåva till Vadstena kloster (av jord i Stockseryd i Solberga sn, Vik, Sjöanäs och Hjelmsäng).
 
När det gäller nytryck av Brask så hoppas jag att nytryck blir av.
 
Ps. Har precis läst i boken I Dackebyygd om Rostockaholme. Spännande historia. Var inte du med i det projektet?
 
MVH
 
Bo Olsson

2005-12-03, 20:57
Svar #9

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Hej Bo!
Jo, jag förstod det. I just detta fall är det dock lite lurigt. Texten i Innehåll innehåller information från både 1398 års brev och DS 2515 så det blir något missvisande. Om du trycker på knappen Visa brevtext så kan du läsa originaltexten, alt. ladda hem en pdf-fil av aktuell sida i SD:s utgåva.
 
Jag var inte med i utgrävningarna på Rostockaholme i början av 90-talet, då satt jag fortfarande 'i skolan'. Utredde dock området på Kalmar länsstyrelses uppdrag så sent som i våras vilket faktiskt ledde till en radikal omtolkning jämfört med de hittillsvarande teorierna. Hoppas få tid att skriva om det snart...
 
mvh
Roger
Roger Axelsson

2005-12-03, 21:13
Svar #10

Bo Olsson

OK. Tackar, ska försöka läsa originaltexten. Kna vara spännande att se om man förstår något av det. Om du fortfarande är på Länsstyrelsen i Kalmar, tror du att det blir en riktig utgrävning i Stadsparken till våren?
 
MVH
 
Bo Olsson

2005-12-03, 21:18
Svar #11

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Inte en susning, tyvärr. Är distansanställd och stationerad i Stockholm. Håller på med norra länet f.n. (Tjusts hd). Hoppas AF-värden ursäktar denna utvikning då den ju inte faller så väl in under trådens rubrik.
 
mvh
Roger
Roger Axelsson

2006-02-23, 12:52
Svar #12

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
Är det bekant vem Per Jönssons (Halvhjort) till Rönnäs, moder var? I svenskt diplomatariums databas över medeltiden - finns bland annat följande att läsa i brev Nr. 31866;(14870120)
 
Vpn Peter Jönsson i Rödznæs.  
Innehåll: Vpn Peter Jönsson i Rödznæs (Rönnäs i Agunnaryds sn, Sonnerbo hd?1) ger till Linköpings domkyrka godset i Harg i Vikingstads sn, som hans framlidne morbror Hans Jönsson hade pantsatt för en skuld till nämnda domkyrka (brev 14791216).  
 
Har någon några synpunkter på detta brev?  
Hälsningar
Dag M. Hermfelt

2006-02-23, 16:38
Svar #13

Kalle Thorsberg (Kth)

Enligt Hans Brasks släktbok, s 198. Hette modern Bengta.
 
Omnämns av Brask som Bengta Jöns foglares. Alltså utan patronymikon, hon anges vidare  
vara dotter till Karina i Vik, som dessutom hade barnet Hans Jogansson.
Huruvida Bengta och Hans var helsyskon framgår ej.

2006-02-24, 15:06
Svar #14

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Tack Kalle Thorsberg!
Tyvärr förlitade jag mig på en antavla på nätet och trodde därför att det var Sten Jönsson Foglare som var gift med en Bengta, och inte hans son Jöns. På tal om Karina i Vik. Kan Vik i Brasks släktbok stå för Vikingstad i Östergötland? Här kommer några lösa tankar utan många källhänvisningar - se det mera som en trevare ...
Enligt mina forskningar rörande gården Tostarp i Rydaholms socken - Jönköpings län, verkar det nämligen finnas kopplingar mellan äldre medlemmar av ätten Silfversparre och Per Jönssons (Halvhjort) släktkrets. Tostarp var före 1493 en frälsegård som tillhörde Per Jönsson. 1571 får Nils Persson Silfversparre (Enligt Smålands handlingars avkortningslängd) tillgång till Tostarps norregård som då blev frälse igen efter att en kort tid varit en skattegård. Jag misstänker därför att det finns ett samband mellan honom (Nils Silfversparre.)och Per Jönssons (Halvhjort) hustru Bengta, vars bror, Hans Jönsson, (Brev 31866, 14870120) bland annat hade jord i Harg i Vikingstad socken i Östergötland. Harg ligger i Valkebo härad och i detta härad ligger också socknen Slaka och gården Tollstorp där medlemmar av ätten Silfversparre bott. När Nils Persson Silfversparre fick tillgång till Tostarp 1571 bör han väl ha åberopat någon form av bördsrätt.
Hälsningar
Dag M. Hermfelt

2006-03-29, 12:56
Svar #15

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej!
I den nya upplagan av Svenska medeltidsvapen (tr. 2001), har Jan Raneke i band I, s. 268, föreslagit en viss Olof Pedersson [Svenske]som tänkbar son till Per Jönsson [Halvhjort av Elmtaryd].
Vem kan denne Olof Pedersson vara? Är det någon som vet?
Hälsningar
Dag M. Hermfelt

2007-03-19, 21:32
Svar #16

Birgitta Ohlsson

Har nu äntligen fått tag i Biskop Hans Brasks släktbok. Men den är inte så lätt att följa, i alla fall inte för mig. Söker man efter Peder Jösson (Halvhjort av Elmtaryd) i registret får man fram följande uppgifter:
 
Peder Jönsson (Halvhjort av Elmtaryd) i Rönnäs levde 1494, 12, 118/119, 198
 
Tittar man så på sidan 12 står det:
 
Per Jonsson i Rönes
 
Fadernne 51
Modernne 39
 
Först hade jag problem med att hitta fädernet på s. 51 men hittade det senare på en sida som uppe i högra hörnet är benämnd 51 men som längst ner på sidan är numrerad som s. 118/119. Problemet är att jag inte kan hitta mödernet hur jag än tittar, någon som kan hjälpa mig?
 
Jag har sett att hustru Karina i Vik nämns på s. 198 vilken också nämns i registret men hur hittar jag sidan 39?
 
Mvh
 
Birgitta

2007-03-20, 12:26
Svar #17

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Det blir den sida som längst ner har sidnr 95. Hänvisningen till folio 39 är från originalets innehållsförteckning (som alltså ska jämföras med siffrorna uppe i hörnen).  
 
Om mödernehärstamningen inte går att hitta i boken är jag rädd för att det inte finns någon nu levande människa som kan svara på frågan varför inte.

2007-03-20, 19:53
Svar #18

Birgitta Ohlsson

Hej Kaj
 
Tack så mycket för hjälpen. Nu är jag förmodligen helt blåst men på den sida som det står 95 längst ner på sidan innehåller Herr Niels Bosons fäderne. Betyder det att Per Jönsson (Halvhjort av Elmtaryd):s möderne finns i denna släkt?
 
Mvh
 
Birgitta

2007-03-21, 12:35
Svar #19

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Det betyder nog snarare att man inte fullt ut kan lita på gamla genealogiers innehållsförteckningar (heller). Du kan inte räkna med att Hans Brasks släktbok tar dig längre än Hans Gillingstam och Stig Östenson.
 
Jag är inte särskilt väl insatt i halvhjortarna själv, så jag kan tyvärr inte bidra med mer än det som står i de arbeten som redan nämnts i diskussionen. Om inte Stig, eller möjligen Roger, har något nytt att meddela får vi nog konstatera att forskningsläget är känt och befintliga ledtrådar följda till vägs ände.

2007-03-21, 13:21
Svar #20

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Kaj mfl!
Inte ska vi väl ge upp så lätt bara för att en gammal avskrift av Hans Brasks släktbok blivit felpaginerad eller innehåller fel i innehållsförteckningen? Att stanna vid vad de kunniga herrarna Gillingstam och Östenson forskat fram som vägs ände vill åtminstone inte jag göra - det finns flera arkivkorn som tål att lyftas fram och analyseras. Ett av dessa är brev nr 31866 i svenskt diplomatariums huvudkartotek över medeltidsbreven. Detta brev är daterat Linköping 20/1 1487 och omförmäler att:
Vpn Peter Jönsson i Rödznæs (Rönnäs i Agunnaryds sn, Sonnerbo hd?1) ger till Linköpings domkyrka godset i Harg i Vikingstads sn, som hans framlidne morbror Hans Jönsson hade pantsatt för en skuld till nämnda domkyrka (brev 14791216).
Huvudkartoteket refererar till följande litteratur: 1 Se HH:1, s.160 not 2; J.E. Almqvist, Herrgårdarna i Sverige under reformationstid, bd 1, s.200.  
 
jfr:
Brevnummer: 30623  
Utfärdandedatum: 14791216  Utfärdandeort: Linköping  
Datumkommentar: omdaterat med viss osäkerhet; eg. daterat 14891217*  Språk: svenska  
   
Utfärdare: Vpn Hans Jensson.  
Innehåll: Vpn Hans Jensson pantsätter sin gd i Harg i Vikingstads sn, Valkebo hd, för en skuld av 80 mark pgr till Linköpings domkyrka.  
   
Sigillanter: välb. Arvid Karsson och Mica Knutsson  
Medeltida avskrifter: vid. 14980325, A 14, p.7 - 8 (Cxxiij - Cxxiiij), nr 9, RA 0201  
Örnhielm: III p.1323 (n:o 8)  
Litteratur
o. komm.: * Förm. felaktigt, då utfärdaren Hans Jensson säges vara död i det följande brevet nr 10 (1487 20/1); se äv. fastebrev nr 11 (1487 8/11).
 
Min teori är att Viik som står som Per Jönssons [Halvhjort av Elmtaryd] mormor Karinas bostadsort i Biskop Brasks släktboks avskrift (s 198) är felaktigt för exempelvis Vikingstad. Identifieringen som Gillingstam(?) gjort med möjligen Vik i S. Solberga sn (Jönk.l.) är väl bara en ren gissning som inte borde fått vara med utan en kommentar om varför.
 
Kan Hans Jönsson och historiken kring gården Harg, Vikingstads sn (Ögl.) mer identifieras?
 
För att anknyta till diskussionen under Bagge af Berga och diskussionen om Jöns Abjörnsson - Johan Abjörnsson -> kan ovannämnda Hans Jönsson/Johansson med syster Bengta (gift med Jöns Stensson [Halvhjort av Elmtaryd] vara desamma som nämns å sidan 26 i Biskop Brasks släktbok och då vara barn till Jöns/Johan Abjörnsson om vilket det blivit rejält ihoprört kring?

2007-03-21, 19:25
Svar #21

Birgitta Ohlsson

Tack för svaret Kaj
 
Mvh
 
Birgitta

2007-03-21, 19:27
Svar #22

Birgitta Ohlsson

Niclas, skall bli kul att följa utvecklingen av dina teorier och vad de kan leda till.
 
Mvh
 
Birgitta

2007-03-22, 09:58
Svar #23

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Niclas Rosenbalck!
Se mitt inlägg i denna fråga av den 24/2 2006. Jag har alltså varit inne på samma tanke som Du. Läs gärna detta inlägg på nytt och återkom! Det skulle vara intressant att få diskutera ätten Silfversparres eventuella närvaro på Tostarps norregård i Rydaholms socken.  
Hälsningar
Dag M. Hermfelt

2007-03-22, 10:51
Svar #24

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Niclas m.fl.
Rättelse!
Jag ser ett fel i mitt inlägg av den 24/2-06. Det står en bit ner i texten Per Jönssons (Halvhjort) hustru Bengta ... Skall vara: Per Jönssons mor Bengta.
Dag M. Hermfelt

2007-03-22, 11:01
Svar #25

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Hej Dag!
Har missat ditt inlägg ifrån 2006. Det var kul att vi är fler som är inne på samma tankegång. När det gäller en koppling till Silfversparresläkten så kanske du känner till att denna släkt är rätt väl utredd i en artikel av Jan Liedgren i Personhistorisk tidskrift 1989?  
mvh
Niclas

2007-03-22, 12:35
Svar #26

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Hej Nicklas!
Jo, jag har sett Liedgrens utredning i PHT. Innan jag går vidare med mina funderingar och frågor skulle jag gärna vilja veta vad Du spontant har att säga om Nils Perssons [Silfversparre] åtkomst av Tostarps norregård. Enligt landskapshandlingarnas avkortningslängd skedde den runt 1571. Nils Persson är i litteraturen känd för sina vidlyftiga men kanske inte alltid olagliga gårdsaffärer. Här och där i Almquists Frälsegodsen i Sverige under storhetstiden. Smålandsdelarna, förekommer uttrycket Nils Persson Silfversparres återbördade gods, eller liknande uttryck. Har Du några synpunkter på detta?
Dag

2007-03-22, 14:39
Svar #27

Utloggad Dag M. Hermfelt

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 92
  • Senast inloggad: Aldrig
    • Visa profil
Niclas!
Aningen intressant är sammanhanget att Sone Haraldssons [Silfversparre] hustru Birgitta Pedersdotter var dotter till Per Jönsson i Gismestad.(Liedgren PHT 1989, s. 7)  
Gismestad och Harg ligger i samma socken (Vikingstad). Avståndet mellan gårdarna är endast ett par, kanske tre kilometer. De lågfrälsemän som vid denna tid (senmedeltiden med dess agrarkris) deltog i gårdstransaktioner bör ha utgjort en relativt begränsad skara. Om, rent hypotetiskt, ovannämde Peder Jönsson i Gismestad varit befryndad med Hans Jönsson i Harg och därmed då även med Jöns Stenssons [Halvjhort]hustru Bengta, bör ju Nils Pedersson Silfversparre ha kunnat åberopa bördsrätt när det gällde åtkomsten av frälse för Tostarps norregård som ju bevisligen 1493 ägdes av Per Jönsson [Halvhjort af Elmtaryd]. Inte sant? Birgitta Pedersotter var Nils Persson Silfversparres farmor. Är detta ett rimligt antagande och en möjlighet? Dvs som någon slags hypotes? Med rådande källäge går det ju knappast att fastslå ett sådant sammanhang.
Dag

2007-03-22, 15:31
Svar #28

Birgitta Ohlsson

Niclas och Dag
 
Hittade ett inlägg skrivet av Stig Östenson daterat 20/5 2004 där han skriver följande:
Jag vet inte varför hustru Karinas Vik med tvekan har placerats i S.Solberga socken i registret till Brasks släktbok.En mera trolig lokalisering är Lekeryds socken i Tveta härad. Där fanns det endast ett frälsehemman, och detta ägdes 1543 av Olof Galle, som var dotterson till Per Jönsson i Rönnäs, vars mormor var hustru Karina i Vik. Detta Vik fick säteriprivilegier på 16oo-talet och kallas änn på 1800-talet för herrgård.  
 
Någon kommentar till detta?
 
Birgitta

2007-03-23, 07:02
Svar #29

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Det är inte något orimligt antagade. Olof Galle verkar 1543 ha ägt även Hultseryds sörgård i samma socken. På 1590-talet ägs detta Vik av Nils Persson till Rönnäs. Peder Stierna (d.1662) bytte sedan bort Vik till Christoffer Ribbing, vars son Arvid Ribbing fick säteriprivilegier för gården 1654.
 
[Almquist, Frälsegodsen i Sverige under storhetstiden, vol 4:3 s 1630 f.]

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna