ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Gunille Staffansdotter, Henrik Mekelborg, Harald Magnusson  (läst 1578 gånger)

2004-02-28, 01:20
läst 1578 gånger

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Väpnaren Harald Magnusson gav 1413 morgongåva till Gunille Staffansdotter (SD). SMP nämner dessutom en Gunild Staffansdotter som 1400 var änka till Henrik Maekilsborg (Mekelborg). Hon ägde gods i Borgunda sn. Västergötland, förmodligen Gudhems hd. Kan det handla sig om samma person, vilken släkt tillhörde hon och vem vet någonting om en Henrik Mekelborg? Mekelborg på lågtyska betyder Mecklenburg. Jag tackar för alla svar!
 
mvh
Samuel

2004-03-01, 14:00
Svar #1

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Jag måste korrigera mitt påstående: inte Harald Magnusson utan naturligtvis väpnaren Magnus Haraldsson gav morgongåva till Gunille. Både Magnus? far och Magnus? son hade namnet Harald Magnusson. Det hade blivit sent när jag skrev det....
 
mvh
Samuel

2004-03-02, 11:11
Svar #2

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
I  SMP är Gunhild uppfattad som en person belagd mellan 1391 och 1423, och deras (SMP:s) identifieringar är oftast fullt korrekta.
 
Eftersom hon är gift redan 1391 och gifter om sig 1413 så får man väl förmoda att av Magnus Haraldssons (två sparrar) i litteraturen kända barn Harald, Henrik och Staffan så kan endast den sistnämnde (bel 1462-67) p g a sitt förnamn knytas till det senare äktenskapet. De övriga skulle jag av kronologiska skäl med frågetecken hänföra till ett för oss okänt tidigare gifte.
 
Mvh Roger AJ
Roger Axelsson

2004-03-03, 12:39
Svar #3

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Tack, Roger! Enligt Raneke (Bd III s 134, Bd I s 347) förs namnet även i Haralds och Henriks familjer: Gunhild Henriksdotter och Gunhild Bengtsdotter Ryting(g.m. Sven Abrahamsson Somme),  dotter till Haralds dotter Ingegerd och Bengt Olofsson Ryting. Det skulle kunna tyda på att den äldre Gunhild ändå är moder till Henrik och Harald, så att frågan kanske är öppen. Beroende på hennes ålder i 1391 vore det ju inte biologiskt omöjligt att hon hade mer än ett barn.
Har en Henrik Mekelborg (Maekilsborg)  dykt upp i Dina forskningar eller i Din litteratur? Albrecht von Mecklenburg hade visserligen en broder Heinrich, men det siktar för högt. Om man läser tysk litteratur för man intrycket att förbindelserna mellan Sverige och Mecklenburg (och naturligtvis Danmark) var tätare än vad jag har läst om i svensk, även om Raneke nämner flera tyska familjer som slagit sig ner i Sverige. Mecklenburgarnas inflytande växte ju betydligt efter 1364. Se även mit inlägg om Nicolaus Ryting, Karl Knutssons kansler.
 
Mvh
Samuel

2004-03-04, 09:02
Svar #4

Utloggad Roger Axelsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 272
  • Senast inloggad: 2022-06-17, 15:30
    • Visa profil
Samuel, Gunhild kan säkert vara mor till alla tre bröderna. Vad jag menar är att Staffans mödernebörd är mera säker i och med att han är döpt efter sin i övrigt okände morfar. Gunhild Bengtsdotter (Ryting) skulle t ex kunna vara döpt efter sin till namnet okända farmor. För övrigt verkar brevet 1400 ha omdaterats av  diplomatariet?  
 
Enligt Birger Sundqvists Deutsche und niederländische Personenbeinamen in Schweden bis 1420 är din Henrik Mekelborgh (s 242) ensam om sitt namn på svensk botten, med undantag av några furstligheter 'av M' förstås. Via denna  länk till LIBRIS kan du se på vilka forskningsbibliotek boken finns. Den är ett standardverk om man vill fördjupa sig i den tyska invandringen under perioden.
 
mvh Roger AJ
Roger Axelsson

2004-03-04, 13:19
Svar #5

Utloggad Samuel Simonsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 571
  • Senast inloggad: 2018-02-28, 00:40
    • Visa profil
Roger, hjärtligt tack! Det hjälper mig vidare.
 
Mvh
Samuel

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna