ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Flögh/Fleegh  (läst 1344 gånger)

2009-02-28, 00:57
läst 1344 gånger

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Hartvig Flögh har tidigare diskuterats under Medeltida släkter>>Kodbolstad-släkten.  
 
Söndagen 22 februari 2009 - 22:53,skrev jag följande:
 
Hartvig Flögh föds ngn gång ca 1340 i Finland, sannolikt son till Marquard Flögh (nämnd 1322, 1332, 1343). Innehar gods i Bjärnå, och reducibla gods i Sagu - liksom Olof Andersson - vilka återgår till kronan i räfsten 1405.  
Ca 1410 gifter sig Olof Andersson med Hartvig Flöghs dotter, och erhåller därmed Kodbolstad. Han dyker upp i handlingarna på Åland 1418, och blir stamfar för Kodbolstadsätten. Hartvig beger sig själv till Sverige, där han dör före 1413.  
 
Jag är nu beredd  att revidera - och komplettera - denna hypotes.  
 
Anthoni för fram hypotesen att det är sannolikt rör sig om två Hartvig Flögh, och att den Hartvig Flögh som omtalas 1405 slutligen överflyttar till Sverige. Jag tror att Anthoni - felaktigt - har kopplat ihop Harvig Flögh i Finland, med den Hartvig Flögh som senare dyker upp som fogde på Gripsholm. Jag tror i stället att Hartvig aldrig lämnade Finland, utan dog 1505/1506 på Åland!
 
Centralt för min hypotes är antagandet att den Olof Flögh som omnämnes I Tavastland 1411-04-19 (FMU 1349): ” Olof Flög godkänner på sina och sin brors vägnar det skifte och köp deras mor, Kristina Eskilsdotter, jämte Mårten Djäken ingått beträffande Porkala gods” är son till Hartvig Flögh.  Kronologiskt är detta rimligt, då Hartvig är känd fr.o.m 1365 (FMU 736) och Olof från åtminstone 1411 (FMU 1349).
 
 Hartiko Flögh nämnes bland sigillvittnen i Saltvik på Åland år 1500 (FMU 1095). Anthoni drar därav slutsatsen att: ”Det synes möjligt att Kodbolstad .. innehafts av av Hartvig Flögh,..”.  Enl. en okänd  källa skrev sig Olof Flögh till kodboldstad 1406, vilket skulle ge  - om det kunde verifieras -  ett mycket gott stöd för antagandet att Olof var son till Hartvig .  
 
Om vi förutsätter att mitt antagande är sant, d.v.s. att Harvig var far till Olof Flögh, så vet vi följande (FMU 1349):  
 
-   Hartvig var gift med Kristina Eskilsdotter (Fincke?), Olofs Flöghs mor, men död 1411.
-       Kristina var då omgift med Mårten Diekn.  
-   Olof hade en bror N.N
-   Hartvig hade innehaft Porkala gods i Tavastland, i vilket gods Olof och hans bror hade en fädernedel.
 
Hartvig dog alltså ngn gång mellan 1405 och 1411. Ett rimligt antagande är att han dog redan 1406, då Olof Flögh skrev sig till Kodbolstad på Åland. Då Hartvigs svärson, Olof Andersson, framträder i handlingarna på Åland 1418, blir han stamfar för Kodbolstadätten (Anthoni, s.105). Då Olof Flögh, återfinnes som faste i Tavastland 1418,  är det troligt att Olof Andersson köpt eller skiftat ut Olof Flöghs andel i Kodbolstad, ngn gång mellan 1406 och 1418.
 
Olof Anderssons son,  Hartvig Olofsson, döptes uppenbarligen efter sin döde morfar ngn gång efter 1406.
 
Den Mårten Diekn som Kristina Eskilsdotter var gift med 1411, var sannolikt Mårten Abrahamsson Diekn,  som ca 1421 (ÄSF ) gifte (om) sig med Ragnhild Olofsdotter Tawast.  En intressant koppling hittar vi 1429, då Mårten tillbyter sig av fogden på Kastelholm, Henrik Görtzhagen  (svärfar till Hartvig Olofsson ) några gods på Åland, för sina gods i bl.a Tavastland.
 
Jag ser ingen anledning att revidera hypotesen att Hartvig Flögh var son till Markvard Flögh då kronologin och det faktum att Markvard innehade gods på Finlands fastland talar för detta.
 
Vad gäller fogden på Gripsholm, Hartvig Flögh, kan jag inte se någon direkt koppling med sin finske namne.  Möjligen är denne en ättling till den Nicholao Flög, som 1335  erhöll gåva i Erengisle Jonssons i Strängnäs testamente.
 
Kommentarer?!

2009-03-02, 22:10
Svar #1

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Enl. J Ramsay skrev sig Olof Andersson till Kodbolstad redan 1406, vilket också befästes i FMU 1242 där Olaf Andirson i Quadhabolstat den 27.12.1406 sigillerar vid en skötning. Ingen Flögh förekommer bland fastarna eller som sigillant, vilket indikerar att Hartvig Flögh sannolikt dött ngn gång mellan 18.3.1405 och 27.12.1406, och att Olov Flögh sannolikt bodde någonstans på det finska fastlandet.

2009-03-08, 12:36
Svar #2

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
I mitt inlägg ovan , 28 feb., råkade jag skriva att Hartiko Flögh nämndes bland sigillvittnen i Saltvik på Åland år 1500 (FMU 1095). Skall så klart stå 1400!
 
I övrigt omnämnes han faktiskt på Åland redan 10 augusti 1397, som sigillant vid jordförsäljning i Björsby (Sund): ..met aerlige mans Hartiga Flex jncigle.. (Ålands Medeltidsurkunder, J. Sundvall, fr. SvB nr 282).
 
I en fotnot skriver Sundvall: Hartvig Fleg (Flög) väl Åbobo, se SvBs register..
 
Uppenbarligen hade Hartvig koppling såväl till åland som till Egentliga Finland, liksom de flesta frälsesläkterna på Åland.

2009-05-01, 23:48
Svar #3

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
I mitt inlägg postat lördagen 28 februari 2009 - 00:57, påstår jag att den Mårten Diekn som Kristina Eskilsdotter var gift med 1411, var sannolikt Mårten Abrahamsson Diekn. Det var fel! Starka indicier pekar på att hon i stället var gift med Mårten (Haraldsson) Djäkn (fisk på sned).
 
Se för övrigt om Kristina Eskilsdotters släkt under Fincke Medeltidsätten

2015-11-03, 14:04
Svar #4

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Som jag nämnde i mitt första inlägg ovan, så har Hartvig Flögh tidigare diskuterats under . Jag kunde då inte se vilken den eventuella kopplingen mellan Hartvig i Finland, och hans namne i Sverige, fogden på Gripsholm, var.
 
I samband med en genomgång av ägare till Laukko i Bjärnå får frågan en mycket sannolik lösning - Hartvig Flögh i Sverige var son till Hartvig Flögh i Finland!
 
Den första ledtråden utgör Bengt Hammars innehav av Laukko år 1477 [FMU 3676]. Bengt H. hade följt med Karl Knutsson till Finland, där han senast 1447 gifte sig med Margit Hartvigsdotter, innehavare av Laukko [Anthoni(1970)s. 133]. Margit Harvigsdotter var i sitt första gifte, hustru till Jösse Olofsson [FMU 2709]. Med tanke på fadersnamnet, så är det inte alltför djärvt, att se en potentiell koppling mellan Margit och Hartvig Flögh. Denna koppling förstärks av att den av Anthoni förste namngivne ägaren till Laukko, Peder Nilsson, år 1445, får lösen för 'granngodset' Helgå [FMU 2650], vilket gods Hartvig Flögh köpt år 1365, liksom att även Gödick Fincke med moder uppbär två systerdelar i ersättning.
 
Av kronologiska skäl var Margit Harvigsdotter näppeligen dotter till Hartvig Flögh i Helgå. Däremot skull denne mycket väl kunna vara farfar till Margit. Det är belagt att den av mig postulerade sonen till Harvig Flögh(d.ä.), Olof, hade en okänd bror [FMU 1349]. Om man förutsätter att denne hette Hartvig efter sin postulerade far, så faller bitarna på plats. Margit var alltså dotter till fogden på Gripsholm i hans äktenskap med en dotter till Isak Björnsson (Banér).
 
Margits förste make var sannolikt Jösse Olofsson (Horn af Kanckas), vilken blev ihjälslagen av Gödick Fincke [EÄ III:670a]. I detta scenario blev alltså Jösse Olofson ihjälslagen av hennes fars, Hartvig (Hartvigssons) Flögh, kusin, Gödick Henriksson (Fincke). Detta utgör för mig ett starkt indicium för att hypotesen är korrekt, då det sannolikt rörde sig om en tvist avseende arv eller dylikt.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna