ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Äldre inlägg (arkiv) till 2005-04-03  (läst 3904 gånger)

2000-06-21, 23:07
läst 3904 gånger

Per-Åke Borssén

Sedan Sikeborg punkterat Buremyten, råder det nästan total tystnad kring Bureätten. Men när nu chocken för 'ättlingarna' har satt sig och sorgearbetet avklarats, hoppas jag att det finns en chans, att seriöst samtala om de historiska 'Fardeättlingarna', Farde Unge och Nils Fardjäknsson, deras släkt och eventuella ättlingar. En del skrivningar av Urban Sikeborg om dessa män kan kanske ifrågasättas och bör inledningsvis tas upp, om nu intresse finns för ett släktprojekt 'Fardeätten'. Om vi dessutom avstår från att associera 'Fardeätten' med de mytiska 'burarna', vore mycket vunnet med att ägna tid åt ett sådant projekt.
 
Sikeborg skriver att Nils Fardjäknsson sannolikt var far till underlagmannen i Medelpad Farde Unge, som omnämns i ett nu förkommit, men i avskrift bevarat, jordskiftesbrev från 1342. (U Sikeborg Johan Bures släktbok över Bureätten, Släktforskarnas årsbok 1996, s 281) Var finns handlingar, indikationer, förutom en viss vapenlikhet, som styrker rimligheten i ett sådant påstående? I ingen handling, så vitt jag vet, finns en antydan om detta släktförhållande. De båda herrarna förekommer inte heller tillsammans i något dokument från tiden 1324-63, då de omtalas i breven.  
 
Tacksam för svar från Sikeborg eller någon annan kunnig genealog. Utifrån svaret skulle vi sedan kunna fortsätta samtalen om 'Fardeätten'.
MVH Per-Åke Borssén

2000-06-22, 22:10
Svar #1

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
I ett brev från 1352 (DS 4879) ger Nils Fardieknsson (Niklis Fardiækn Son) sin son Johan Nilsson (minum khiæræ son Johanne Niklisson)  ansvarsfrihet beträffande de gods han anförtrott honom söder om Ödmården.  
 
Sigillet är bevarat, och detta visar en krökt arm i sköld utan hjälm) med omskriften S' NICOL .... S'.
 
Enligt A Hellbom Medelpads äldre urkunder (1972) sid. 276 är sigillet lika som vapenbilden på den beryktade gravstenen i Sköns kyrka.

2000-06-23, 01:57
Svar #2

Per-Åke Borssén

Hej Lars, tack för ditt intresse för frågan jag ställt. Jag vet, att Johan Nilsson är Nils Fardjäknssons son och, att han förde vapnet böjd arm. J Raneke har beskrivit detta som böjd arm framkommande från sinister, med handen hållande ett hjärta (?sjöblad). Vapenbilden finns även avbildat i Övre Norrlands historia del I, sida 146. Jag har varit Sköns kyrka och sett gravstenen. Till skillnad mot Nils Fardjäknssons vapenbild tycks inte handen på gravstenens vapenbild vara dold. Men å andra sidan vi vet inte heller vem gravstenen täckte. Är det verkligen Farde Unges gravsten? Och är vapenlikheten verkligen nog för att rimligen styrka ett fader-son-förhållande? Jag tycker inte så. Det måste finnas mera konkreta indicier för att detta skall kunna etableras som ett rimligt, sannolikt faktum. Den åländskt-finska ätten Tavast förde ju samma vapen, och påstås även ha haft uppländska fränder, utan att man sammanfört dem med Fardeätten. Skall vi avvakta tills vi hört Sikeborg i denna fråga innan vi för samtalet vidare. MVH

2000-06-23, 09:22
Svar #3

Utloggad Urban Sikeborg

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 655
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 01:52
    • Visa profil
Jag avstår från att diskutera detta med dig, Per-Åke. Det har jag redan meddelat per brev, eftersom jag efter vår tidigare korrespondens vet att det vore fruktlöst.

2000-06-23, 11:16
Svar #4

Stig Rådahl

Per-Åke!
 
En punktering gjordes ju redan 1890.
En kritisk granskning som är en mycket läsvärd redogörelse av Bure-myten finns i Samlaren, årg 1890(åg 11), av L. Bygdén: Om ursprunget
till den historiska myten om Fale Bure.
Mvh Stig

2000-06-23, 15:01
Svar #5

Per-Åke Borssén

Stig! Visst har kritiska röster hörts tidigare om Buremyten, men ingen har så seriöst och nogrannt granskat dokumentationen kring myten, som Urban Sikeborg, och så effektivt och skarpt klippt av navelsträngen mellan myten och de historiskt belagda personerna Nils Fardjäknsson och Farde Unge. Även Carl-Henrik Carlsson uppsats i Individ och historia bör nämnas i detta sammanhang. Men nu handlar denna diskussion inte om Buremyten utan om Fardeätten och i första hand om Nils Fardjäknssons och Farde Unges släktrelation.
MVH Per-Åke

2003-01-28, 14:22
Svar #6

P-Å Borssén

Farde Unges anor. För ungefär 1? år sedan försökte jag öppna en diskussion om Farde Unges släkt. Tre svar har hitintill noterats under denna rubriken. Det senaste 2000-06-23. Finns det verkligen inget intresse längre för Farde Unge, sedan han avförts från Bureättens antavla. Av dessa tre svar tycks uppfattningen vara, att jag vill ifrågasätta Sikeborgs insats i detta avseende och starta upp diskussion igen om Bureätten och vakansen efter Farde Unge.
 Så är inte min avsikt.  
 Glöm Bureätten och Johan Bureus myter.  
 Jag vill istället försöka föra fram i ljuset verkliga, historiska personer i det närverk, som fanns kring Farde Unge och Nils Fartegnsson och se vilka ättlingar till dessa man kan knyta an till i våra i nutid upprättade antavlor. Vi behöver varken JB, Bure- och Burmansläkterna för att göra detta. Det finns istället ett flertal andra anknytningar till intressanta släkter att göra.  
 För att göra detta rätt behöver vi diskutera våra hypoteser och argument och källkritiskt pröva dem, för att komma fram på de korrekta anlinjerna. Farde Unge och Nils Fartegnsson är brytpunkten. Vi måste få fakta rätt kring dessa personer och källkritiskt granska vad som redan har anfört om dem, innan vi kan gå vidare. Så första frågorna blir:
1. Då vi inte kan knyta Farde Unge varken till Skön sn eller gravstenen från dess gamla kyrka, samt då inget känt dokument har ett bevarat eller avritat sigill, vad finns det då för underlag, förutom JB:s hörsägen, för att fastslå att Farde Unge förde samma vapen som Nils Fartegnsson?  
  Vi har två bynamn i Uppland och fyra i Ångermanland, som är personligt knytna till Farde Unge eller hans hustru (MÄU 20). Detta talar för att han hör till ångermanländska delen av Fartegnsläkten.
 
2. Vad underlag, förutom L Bygd?n 1890, finns som gör troligt att Farde Unge skulle vara Nils Fartegnssons son?  
  I inget känt dokument förekommer Farde unge tillsammans med Nils Fartegnsson och ingenstans finns heller antydningar därom. 1324 omnämns Nils tillsammans med Fartegn i Nässum, vilken dock redan omtalas 1314 (DS 1957, 2475), så denne kan inte vara identisk med Farde Unge. Gudlev Bilders son Fartegn (DS 3311) är ett tidsnära (1337 rel. 1342) och mera sannolik identifiering. Endast en son till Nils Fartegnsson är känd - Johan (DS 4879). E G Lindgren har föreslagit med godtagbara skäl att en Johan Nilsson i Bredsjö torde vara identisk med Nils son Johan (Lindgren 1972, s 13f). Kan detta rimligen styrkas kan ytterligare en son till Nils nämnas - Olof Nilsson i Bro. Det har även föreslagits, att riddaren Bengt Nilsson (böjd arm) skulle möjligen vara son till Nils. Bengts dotter, Ingeborg, var gift med Brynjulf Jonsson (Roos af Hjelmsäter) (G Djurklou: HT 1891, s 206).
 
Om inte Rötters anbytarforum är rätt forum för att utreda Farde Unge och Fardesläktens anor, hör gärna av er direkt per e-post eller titta in på http://w1.248.telia.com/~u24805095 .
 
Vänligen
Per-åke Borss?n

2003-01-28, 20:41
Svar #7

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Hej Per-Åke, om inte jag minns fel har vi tidigare diskuterat delar av det du skriver om ovan i ett annat sammanhang. Det jag nu undrar över gällande Lindgren är: har du tidigare någonstans i Anbytarforum redogjort för hans godtagbara skäl vad gäller antagandet att Johan Nilsson i Bredsjö skulle vara identisk med den Johan Nilsson som nämns i DS 4879? Eftersom du anger skälen som godtagbara och från dem går till ett torde vara identisk skulle det kanske inte kännas helt fel för dina läsare om du utvecklade detta något. Det framgår kanske inte helt kristallklart hur långt Lindgren går i sina slutsatser och var någonstans det är Borssén som tar över.
 
Då Lindgren dessutom säkerligen inte är något av alla känt standardverk inom historievetenskapen kanske en något mer utförlig källhänvisning också kan få sättas upp på önskelistan? Jag erkänner villigt att jag inte minns vad hans artikel (bok) hette, tryckår etc? Det skulle vara mycket intressant att få en något mer detaljerad redogörelse om detta, då jag enbart utifrån de få källor i vilka jag stött på Johan Nilsson i Bredsjö har svårt att komma till samma slutsats som Lindgren (Borssén?).
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2003-01-29, 01:10
Svar #8

P-Å Borssén

Hej Kaj! Visst, Du skall få svar på Din fråga, men först sedan jag fått svar på mina. Jag frågade först och vill se till att jag fått mest möjliga underlag för mina studier för att kunna presentera mina antagande rörande Fardesläkten. Så ge mig Din syn på de två frågor jag ställt i mitt inledande inlägg. Jag lovar återkomma därefter med svar till Dig.
Vänliga hälsningar
Per-åke

2003-01-29, 08:31
Svar #9

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Det är inte dina frågor jag undrar över Per-Åke, det är ditt påstående om att Johan Nilsson i Bredsjö och Nils Fardjäkenssons son Johan 'torde vara identiska' jag vill ifrågasätta. Du säger ju själv att vi måste få fakta rätt kring dessa personer (Farde Unge och Nils Fardjäkensson).
 
Jag håller helt och hållet med dig om detta och vill därför meddela att det mig veterligt inte finns några källor med vars hjälp man på godtagbart sätt kan leda i bevis att Nils son Johan, nämnd så tidigt som 1352 (och redan då uppenbarligen som en vuxen och myndig person) är identisk med med den Johan Nilsson som 1391 (alltså fyra årtionden senare) skriver sig till Bredsjö i Järlåsa sn (DMS 1:6 s 123).
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2003-01-29, 13:52
Svar #10

P-Å Borssén

Bäste Kaj! Egentligen är det min undran som inledningsvis öppnade den här brevomgången.  
 Projektet 'Fardesläkten' har jag ägnat mig åt under lång tid. Du är säkert medveten därom. Vi har brevväxlat om detta i andra delar tidigare och Du har även vänligen givit mig goda råd hur jag skall gå vidare och publicera mina utredningar i samlad (bok)form. “Ett förslag är att du lägger ner en del arbete på dispositionen”, skrev Du.  
 Jag har således strukturerat mitt projekt med utgångspunkt från Fartegn i Skön 1303, gått vidare till Ångermanläningarnas brev 1314 och granskat de personer som omnämns i detta dokument. Fortsatt till 1324 och Umeåmötet och kolonisationen av Lule älvdal med hänsyn tagen till mellanliggande händelser, som påverkat involverade personer. Tagit upp partneravtalet 1327 rörande Lule älvdalsförläningen och följddokument till detta. Gått igenom Gudlev Bilder testament 1337 och analyserat konsekvenser därav. Granskat Farde Unges godsbyte 1342 och övriga brev där han omnämns - 1347, 1353 och 1363. Tagit del av alla kända brev och omnämnande rörande Nils Fartegnsson, Peter Bosson, Johan Nilsson i Bredsjö etc etc. Jag en arbetsplan för mitt projekt och som gammal husbyggare börjar jag, efter programarbetet och projektagendan, från grunden dvs 1303 med bygget.  
 Jag vill lära känna personerna inplacerade i sitt nätverk innan jag går vidare. Visst har jag arbetet igenom detaljer genom hela mitt 'forskningsprojekt' men de skall presenteras i strukturead kronologisk ordning.  Tydligen finns det underlag, som jag icke påträffat, vilket tycks ger forskarsamhället godtagbara skäl att hålla för troligt dels, att Farde Unge verkligen förde vapnet 'böjd arm', del att han var son till Nils Fartegnsson. Jag har inte det materialet. Det är viktigt för mig att även kunna granska dessa källor.
 Jag förstår Din iver att källkritiskt granska min argumentation rörande påstående om Johan Nilsson i Bredsjö men visa också, att Du är lika angelägen att källkritiskt granska underlaget för de frågor jag nu initialt tagit upp. Är de betydelselösa i det stora sammanhang, som jag tar upp problem kring Fardesläkten? Säg så då!
 Jag har svaret på Din undran Kaj. Gör mig först tjänsten, att få hålla mig till min uppställda agenda. Ha tålamod. Jag är en gammal man med begränsad tidsperspektiv framöver. Kan vi inte ta frågorna i rätt ordning, så att jag hinner slutföra mitt projekt?  
Med vänliga hälsningar
Per-åke

2003-01-29, 15:08
Svar #11

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Per-Åke, jag vill ingalunda störa dig mer än nödvändigt i ditt viktiga byggarbete. Du har nog missförstått mig en aning. Jag menar med ifrågasätta inte att jag vill ställa en fråga. Det är meningslöst att till andra ställa frågor man redan själv har svaren på.
 
Jag vill alltså inte alls fråga dig om det finns belägg som kan binda samman Johan Nilsson i Bredsjö med Nils Fardjäkensson på det sätt du antagit. Jag vill i stället påpeka det jag redan vet, nämligen att sådana belägg inte existerar.
 
Apropå detta med att ge sig till tåls: Om inte du själv hade gått ut i ett offentligt forum och därvid hävdat att du kan styrka ett visst sakförhållande, utan att du samtidigt lade fram några bevis, så hade jag inte gjort något inlägg alls. Men nu gjorde du de facto ett påstående om ett historiskt sakförhållande och jag godtar inte det påståendet. Bevisbördan ligger hos dig, någon skyldighet för mig att besvara dina frågor medför detta inte.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2003-01-30, 23:09
Svar #12

P-Å Borssén

Oj då Kaj. Det låter inte bra. Jag får ta det från början igen.  
 Min första skrivelse var avsedd, att vara en inbjudan till intresserade, att börja samtala om Fartegn unge och Nils Fartegnsson. Tillsammans, hoppades jag, skulle vi eventuellt kunna upprätta en antavla för deras släkt  och försöka finna ättlingar. För att agna ‘kroken’ uttryckte jag en förhoppning om lysande utsikter och förgyllning av våra släktavlor, vilket var dumt i detta seriösa forum. Men jag skrev också: “För att göra detta rätt behöver vi diskutera våra hypoteser och argument och källkritiskt pröva dem, för att komma fram på de korrekta anlinjerna. Farde Unge och Nils Fartegnsson är brytpunkten. Vi måste få fakta rätt kring dessa personer och källkritiskt granska vad som redan har anfört om dem, innan vi kan gå vidare.”  
 Med utgångspunkt från två påståenden/antaganden/hypoteser, som levererats av historiker: 1. Fartegn unge förde vapnet böjd arm, 2. han var son till Nils Fartegnsson, ställde jag två frågor, då så vitt jag kunde se, det inte fanns hållbara belägg för dessa påstående. Vad annat kunde då de, som stod för dessa antaganden/eller accepterade dem, istället andraga som hållbara belägg? Experter, som de är, har de naturligtvis ett bättre utgångsläge med lättare access till de skilda arkiven, än vad jag som lekman har. Där kunde de ju ha grävt djupare i dolt opublicerat material och funnit sina belägg. Jag var alltså osäker och ville få bekräftelse på riktigheten i dessa väsentliga påstående innan jag kunde gå vidare. Jag kan inte se något fel i ett sådant tillvägagångsätt. Jag frågade alltså inte för att jag visste svaret, som Du hävdar. Jag var tvärtemot tveksam och osäker.  
 I detta läge skriver Du och efterfrågar mina belägg för - i nuvarande stund ovidkommande - förhållande cirka nittio år framåt i tiden (Mitt arbete tar sin början 1303). En frågeställning som eventuellt kunde blir aktuell först sedan vi tillsammans kunnat upprätta en antavla för en Fartegnsläkt, som presumtiva ättlingar verkligen kunde anknytas till. Jag förstår inte alls, varför jag då skall bryta den efterlysta och upplagda samtalsrundan med andra forskare (om nu sådan verkligen finns?) - intresserade av Fartegnsläkten, för att styrka detta sakförhållande, som jag dels inte fört upp på dagordningen, dels antyder tveksamhet och osäkerhet inför - “Kan detta rimligen styrkas” (mitt 1. brev).
 Bäste Kaj, är det inte istället Du som efterfrågar (undrar eller hur jag nu skall uttrycka det) belägg, som Du redan vet svaret på - Du skriver i Ditt senaste brev:  “Jag vill i stället påpeka det jag redan vet, nämligen att sådana belägg inte existerar”.  Varför då ge Dig in i samtalsrunda, som Du vet inte leder någonstans? Varför inte låta andra fortsätta att klarlägga en antavla för Fartegnsläkten, som avsikten var? Vi kanske kommer/kommer inte till samma slutsats som Du. Ville Du bespara oss mödan, eller blev Du helt enkelt osäker?  
 Är det över huvud taget oseriöst, att forska i Fartegnsläkten? Är det historiskt ointressant, trots Nils Fartegnssons och andra helsingars insatser för att kolonisera, utvidga och säkra, för svenska riket, land och gränser i ‘norra botten’.
 Jag hade tvekat länge huruvida jag skulle gå ut på Rötters anbytarforum med min 'amatörforskning'. Nu inser jag att det var fel! Jag beklagar denna felbedömning. De  intresserade som, trots detta misstag, skulle vilja ta del av vad jag kommit fram till är välkomna att kontakta med mig per e-post.
Med vänliga hälsningar
Per-åke

2003-01-31, 09:17
Svar #13

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Per-Åke, du skriver : Varför då ge Dig in i samtalsrunda, som Du vet inte leder någonstans?.
 
Svaret är enkelt: du har i ett offentligt diskussionsforum framfört en felaktig historisk sakuppgift som är helt grundlös och detta är ingalunda i nuvarande stund ovidkommande. Därmed bidrar du nämligen inte till historieforskningen i framtiden utan till mytbildningen just nu. Jag ser som en av mina uppgifter att verka i motsatt riktning.
 
För att tala bildspråk: Du vill bygga ett ståtligt timmerhus. Jag har i all välmening velat fästa din uppmärksamhet vid att en av stockarna du tänker använda för bygget är genomrutten. Om inte det intresserar dig så kanske det ändå intresserar andra som eventuellt forskar i Fartegnssläkten.
 
Det är givetvis inte oseriöst att forska kring personer som faktiskt har existerat. Jag menade inte heller att du hade svaren på dina frågor, däremot att jag har svaret på frågan om Johan Nilsson i Bredjsö var son till Nils Fardjäkensson, Det var han inte. I övrigt har jag inga kommentarer.
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2003-01-31, 10:43
Svar #14

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Jo förresten, ett litet PS har jag Per-Åke. Du får nog ändra byggstarten från 1303 till 1300. Det brev du åsyftar (DS 1383) är nämligen numera omdaterat till 5/3 1300 (Svenskt diplomatarium, huvudkartoteket).
 
Med vänlig hälsning
Kaj Janzon

2003-02-01, 16:55
Svar #15

P-Å Borssén

Trevligt Kaj, Du älskar verkligen metaforen med husbygge?! Bra, om det kan lätta upp stämningen. Får jag fortsätta i Din jargong - “ett ståtligt timmerhus” och “byggstart” - ytterligare en vända ?! Nej förresten, jag skickar det via Din e-post - Du är intressantare och trevligare att korrenspondera med den vägen. Som åsiktspolis i ett öppet forum är Du rätt trist. Jag vill fortsättningsvis bespara Rötters läsare Dina raljerande kommentarer och istället låta Dig i enrum få läsa mina. Vi måste vara seriösa när vi framträder i Rötters anbytarforum! Jag skriver om detta också - oss emellan. Checka Din e-postlåda!
Med vänliga hälsningar
Per-åke  
PS. Jag har tidigarelagt ‘byggstarten’ till 1300-03-05. Du kommer sedermera att bjudas in till ‘taklagsfest’ någon gång efter 1391-10-05. Du är dock välkommen att inspektera ‘bygget’ under arbetets gång. Tack Kaj för visat intresse. DS

2003-02-01, 21:22
Svar #16

Rune Edström (Rune)

Hej
Det här är ju en betydligt mer intressant diskussion än dom som anser sig ha adelsanor. Månesköld och Paus och en del andra som finns på sidorna. Och det är väl ungefär samma sekel det handlar om. Visst kan ni fortsätta här?
mvh
rune

2003-02-02, 00:21
Svar #17

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Per-Åke, varför bjuda in till diskussion och sedan inte vilja svara på frågor? Du kan inte räkna med att själv bestämma vad som är värt att diskutera nu och vad som ska vänta till senare.
 
Du skrev E G Lindgren har föreslagit med godtagbara skäl att en Johan Nilsson i Bredsjö torde vara identisk med Nils [Fardjäkenssons] son Johan (Lindgren 1972, s 13f). och har fått en fråga om vilka godtagbara skäl det är. Tål de inte en kritisk granskning?
 
Jag instämmer med Rune att vi gärna ser en fortsättning på Anbytarforum.

2003-02-02, 16:01
Svar #18

P-Å Borssén

Hej Anders Berg! Du har en tråkig stil. Att starta ett inlägg, som Du gör - ohyfsat, respektlöst och arrogant provoserande. Det är svårt att vänta sig någon saklighet från Din sida. Ledsen AB, men Du får försöka lägga om Din stil innan Du ger Dig in i diskussioner. Till en början är det viktigaste Du borde tillägna Dig - respekt för en opponent.  
Vänligen
Per-åke Borss?n
 
Hej Rune! Du hamnade med Anders Bergs uppbackning i dåligt sällskap. Du är välkommen per e-post om Du vill fortsätta prata Fardeätten. Jag vill hemskt gärna fortsätta samtalen kring detta projekt, som jag sysslat med under snart ett decenium. För att genomföra ett projektet, som detta måste en arbetsplan föreligga. Agendan för avslutningen måste följas, då stegen kronologiskt styker argumenteringen för de nästföljande.  
Men vänliga hälsningar
Per-åke

2003-02-02, 16:34
Svar #19

Utloggad Håkan Skogsjö

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1443
  • Senast inloggad: 2013-04-24, 08:42
    • Visa profil
    • www.bokhandeln.ax
Den här diskussionen har tyvärr fått en mindre trevlig utveckling, där starka uttryck som respektlös och arrogant provocerande kommit till användning - vilka i sammanhanget förefaller ganska obefogade. I Anbytarforums ordningsregler sägs: Källhänvisa alltid! Ange källa för alla uppgifter som du lämnar i Anbytarforum. Det betyder också att deltagare i diskussionerna bör vara beredda på att svara på frågor som kan uppstå kring de källor som redovisas. Detta är förstås ingenting som bör gälla enbart Anbytarforum utan vid alla forskarkontakter.
 
Med hopp om en fortsatt god diskussion i en kreativt kritisk anda!

2003-11-29, 12:25
Svar #20

Knut Handeland

Har med stor intresse lest diskusjonen om Farde-ætten her og vil prøve å bidra med det jeg har  
funnet ut av i Norsk Dip-Nor.
 
Den første Fartegn omtalt der, er Fartegn i Vestnær.
-------------------------------------------------
(-1312 , FARTEGN D.O I VESTNÆR)
 
b.IV s.93  
Sammendrag:  
Vidnesbyrd om, at Mændene paa Rossabol og Duvik vedtoge for Sysselmand Sigurd (Thoressön) og Lagmand Olaf i Jæmteland at underkaste sig den Dom, som 12 nævnte Mand afsagde om nogle Myrer og Hager, hvilke derpaa tildömtes Rossabol. (jfr. No. 102. III. No. 1066.) Kilde: Efter Orig. p. Perg. i kgl. Vitt.- Hist.- og Antiqv.-Akad. iStockholm. Seglenemangle. Brevet har för været sigill. forb. med No. 102.  Nummer: 94.  Dato: Aug. 1311 - Aug. 1312. Sted: Lokne.  
 
Brevtekst (fra den trykte utgaven):  
Þat se allum monnum kunnight þeim er þetta bref sea eda h/oe/yra at su framfærd var a gor vm myrar ok hagha þa er Rossa bolls menn ok Duviker menn hafua længhi vm þrætt þa er þeir kærdozst a firir Sigurdi er þa var syslumadr a Jampta lande ok Olafue er þa var loghmadr ok a fiordongs þinghi a Locne næmfdo þeir til tolf menn j  
b.IV s.94  dom ok at næmfdom dome spurdi loghmadr ef þeir vildu nokorn þan or karlla er þa var nemfdr. Samþyctu þeir þa huarer tuæghia ok hondom saman toko at þeir skildo þat hafua ok halda af þersso male sæm þersser tolf menn gerdi. var j þerssom dome  
 
herra Hakon a Roedene,  
Ræidar a Sorshaughi,  
Nichulas a Næctistadom  
Sirikr Olafsson  
Trion bonde,  
Anundr a Lundi.  
Klifuande a Skutu,  
Asmundr a Haukassnese  
Anundr j Ber /oe/y,  
 
Farþæghn Vestan ar, *****************************
 
Askæl a Slanddrunghom,  
R/oe/dikr j Lokom  
 
ok til sannynda her vm at ver d/oe/mdom Rossa- bolls monnum fyr sagdar myrar ok hagha þa sættom ver vor jnsigli (firir) þetta bref er gort var a þrettanda are rikis vyrdulegs herra Hakonar Noregs konongs hins korunada.  
-------------------------------------------------
-------------------------------------------------
(-1353.Fartegn D.Y.)
 
b.XVIII s.19  
Sammendrag:  
Nikolaus Pederssøn, Foged i Jemtland, og Farthegn fra Helsingland, der
ønske at fornye et tidligere Forlig, overdrage til tre Riddere og Fogden i
Stockholm at fastsætte, hvad der endnu er uklart, hvorfor de ville møde
paa Erby 1 Januar 1354 og vedtage, hvad Voldgiftsmændene bestemme. -
Ridderen Nikolaus Abjørnssøn udgiver 18 Marts 1354 en Vidisse af Brevet. Kilde: Efter Vidisse p. Perg. af 18 Marts 1354 i svenske Rigsarkiv. Seglet, der harhængt i en fra Brevet klippet Remse, er nu borte. Nummer: 19. Dato: 20 Septbr. 1353. Sted: Stockholm.  
 
Brevtekst (fra den trykte utgaven):
Omnibus presens scriptum cernentibus. Ego  
 
Nicholaus Abiornæson
 
. Miles salutem in domino sempiternam Per presen-
tes recognosco Me vidisse ac diligenter perspexisse. litteras. non rasas non abolitas non cancellatas nec in aliqua sui parte vici-
atas. tenorem qui sequitur de verbo ad verbum continentes Nouerint vniuersi quorum jnterest seu jnteresse contingat presens scriptum. nos  
 
Nicholaum Pætarson terre Jæmptaland aduocatum et  
 
Farthiegn de. Helsingia
 
. amicicia et sedacione rixe. jnter nos hucusque mote. jterata. et. fauorabiliter nunc facta jn
nobiles viros. dominos.  
 
Nicholaum Abiornæson.  
Magnum Gislæson  
Gregorium Styrbernason Milites et  
Thorstanum Styrbernj.aduocatum Stocholmensem.  
 
super estimacione [et1 ordinacione
satisfaccionis et emende minus deliquenti faciende vnanimiter consensisse. promittentes per presentes firmiter et districte. quod incuria Erby.  
 
domini Magni Gislason predicti
 
. festo circumcisionis domini proximo affuturo comparere debeamus vbi tunc statuendum sit. quorsum et quando. predictis viris nobilibus occursuri veniamus. opposituri. responsurique super premissis vt conuenit et condecet verbis gratis. gratum igitur et ratum nos habi-
turos per presentes fide christiana compromittimus quicquid pre-
dicti nobiles. jnter nos fecerint in premissis. Sed fide et honore saluis. sinistra. quauis interiectione omnimode postposita et peni-
tus circumscripta ammodo ornari volumus et hucusque Jn cuius testimonium. sigilla nostra presentibus sunt appensa. Scriptum
Stocholm Anno domini MoCCC. l tercio vigilia beati Mathej. apostoli et ewang(e)liste.Jn cuius Rej euidenciam firmiorem Sigillum meum presentibus est appensum. Datum apud curiam meam Refstadha Anno dominiMo. CCCo. l. quarto feria tercia [pr]ox[im]a post dominicam oculi.
-------------------------------------------------
(-1405,Fartegn D.Y på Vadheim)
 
II s.422  
Sammendrag:  
Brödde Peterssön i Berö kvitterer Arne Axtmanssön(?) af Bolaas for et Pengeregnskab efter sin Fader.Kilde: Efter Orig. p. Perg. i kgl. Vitt.- Hist.- og Antiqv.-Akad. i Stockholm.Seglene mangle.Nummer: 578. Dato: 1 mai 1405. Sted: Ovik.  
 
Brevtekst (fra den trykte utgaven):
Allom mannom them som thette breff høre hællir ok see elssir jæc  
 
Brødde Pedhirson j Bærø  
 
meth gwdi ok kennis jæk thæs eth minom vpne nærwarinde brewe, ath jæk ladhir thenne brefførir
 
Arne Axstmadhirson aff Bolasom  
 
quittin, ok althingis løsin vm thenregnschap, ok penning som han var mik plictugir aff ræte, at giøre som han æftir min ffadhir anamit tha kennis jæk at jæk hauir vpborit
aff thenne ffornefde brefførir haluin penning, ok helin ok ladhir jæk hanom quittin for mik ok minom ærwingom, honom ok hans ærwingom.
Til mere visse hær til bedis iæk gwodis manne jnsigle hær for thette breff schriwit var j  
 
Owijk fyrst  
 
herre [H]enrik,  
Andreas j Nættestadumok  
 
Farthegin j Hwadhem************************
 
, die beati Phylyppi et Jacobi anno dominim o cd. quinto.
-------------------------------------------------
(-1362, Fartegn D.Y på Vadheim.)
 
b.VI s.319  
Sammendrag:  
Fire Mænd af Jæmteland som Executorer i Boet efter Peter paa Höllönö (Hälne?) bede Kong Haakon om Beskyttelse for hans Sönner og Datter mod Nikolas Djekn, Foged i Jæmteland. Kilde: Efter Orig. p. Perg. i Dipl. Arn. Magn. fasc. 98. No. 4. Brevform. Seglet mangler.  Nummer: 273.  Dato: [22-28] Juli [1362-70]. Sted: Myskiö.  
 
Brevtekst (fra den trykte utgaven):  
Obsequiosa in domino salutacione premissa. Noueritis jllu- strissime rex quod redacto  
 
Petro O . . f . . de Høllønø in [vest]re Matime(?) (Peter Olafssom ?)
 
Nich(olaus) diækn aduocatus Jamcie *************
 
visis signatis et conscriptis omni- bus et singulis infra vel extra possessionem dicti Petri seruatis pancerium quoddam inde suscepit nobis irrequisitis de quo plurimum mira- mur. metuentes vt eciam morte eius data silencio et nobis ignorantibus dicta omnia suscipiat auferenda. Quare vestram aggredimur graciam supplicantes quatinus filiis suis. sua omnia mobilia et immobilia libera possidenda concedere velitis. ne mendicantes pro ostio alicuius repulse offensam flebiliter paciantur. Ceterum domine rex ad vestram graciam et iudicium confugimus requirentes vtrum vxor  
 
Guthorm j filia  
Petri bone  
 
memorie hereditatis paterne sit susceptina cum leges patrie huius- modi habent et indicant ab heredibus excludendos et quod per man- data vestra de hoc susceperimus rite per omnia faciamus. Jn Christo viuite semper. Con(s)criptum Myskio sabbato ante Olaui.  
 
Humiles vestri  
Arnerus (a) Matanæsi  
 
Fartiægn a Huateme *************************
 
Joan smyril  
Joan a Hara  
 
ac ceterj pro exequtoribus deputatj. Tillegg: Udskrift med samme Haand: Jllustrissimo principi domino Haquino diuina miseracione regi Suecie et Noruegie detur litera.  
-------------------------------------------------
-------------------------------------------------
Teoretisk forslag til identifisering av personer :
-------------------------------------------------
Nils Jærbu : (Våpen : Hjerter-Sjøblad.)
 
= Djekne Nils (Cal.1300-1371)
(Som jeg er veldig fristet å kalle en Petersson.Og er identisk med sysselmannen Nils Petersson i Jemtland.)
 
Gift : Katharina Lars-Lafrantsdatter av Refunda.
( Refunda.Fors-Sokn.Jemtland.Sweden)
(Far=Djekne Lafrants på By i Jemtland.)
 
Nils en mulig sønn av :
Peter Nilsson D.O  
(Kyrning-Porse-Sjøblad)Hjerter-Tre
 
Gift : Astrid Helgamo & N.N Fillipusdatter.(Ulv?)
-------------------------------------------------
Andre barn av Peter Nilsson Kyrning-Porse :
 
-Sysselmannen Fillipus Petersson Bredsjø.  
Gift med en N.N Fartegnsdatter (fra Vestnær ?)
 
Barn :  
Fartegn Fillipusson på Vadheim i Sogn.Norge og i Helsingland som sysselmann.(Født på Bredsjø ?) (Etterkommere førte Hjerter Våpen på Semling.)
 
Og rimeligvis en datter som ble gift med :
Gudbrand Nilsson (Vepnet-Bein-Schanke)
Ættlinger på Hetland,Færøyene og i Nidaros.
-------------------------------------------------
2 : Margaretha Petersdatter  
Gift med Claus Skriver.
 
3: Katharina Petersdatter
Gift med Erengisle Barun & Lars Magnusson.
-------------------------------------------------
-------------------------------------------------
Gudlev Bilder i Salem :
 
Gudleik Kristinesson av Eide.
 
Mulig gift 2 ganger : Med ei Hallvardsdatter fra Oslo og den omtalte Ronny Spjebodsdatter.  
 
(Sønn av Peter Gudleiksson fra Eide.Gemblestad.Gloppen.Nordfjord.Møre.Norway)
-------------------------------------------------
-------------------------------------------------
Salve-Sylfest-Sølve :
 
Prest Salve Ivarsson (Vossevangen & Bergen.Hordaland.Norge.)
 
Gift : Ingeborg Jonsdatter.
(Datter av Presten Jon Hvite på Stenkirka ?)
------------
Barn :
1 : Lagmann Jon Salvesson Tjørn-Viken.
(Gift med en Olavsdatter fra Kirkefjell ? )
------------
2 : Ivar Salvesson i Bergen.Gift 1328 med Magnhild.
------------
3 : Lagmann Nils Salvesson på Hvitheim.Norge og Gudmundrå i Sverige.
 
Gift med en N.N Kjetilsdatter av Hvitheim-Hovlandsætten.(Hovland.Ullensvang.Norway)
------------
4 : Ridderen Erlend Salvesson Hvitheim og Vinsand
(Vinsand.Voss.Norge.)
( Mulig gift med ei Ingeborg ?)
 
Han fikk sønnen :  
 
Hökar i Kalvnäs (sedermera kalknäs) :
= Hauk Erlendsson (Våpen=Hauk)
-------------------------------------------------
-------------------------------------------------
Ingevald i Näske :
 
Ingevald Gesabog Estridesson  
(av Hammerstad-Grip)  
-------------------------------------------------
-------------------------------------------------
Une lagman :
 
Ridderen Una Petersson (Av Sponheim.Ulvik.Norway)
 
Gift med en Eindridesdatter.
Minst 3 barn.Tore.Pål & Johan.
 
Og trolig ei datter som fikk flere barn på Østlandet i Norge.
-------------------------------------------------
-------------------------------------------------
(Flere dokumenter om disse i Dip-Nor.)
 
b.XII s.120
Sammendrag:
To Mænd kundgjöre, at Gyrid Sigurdsdatter har givet, hvad hun eiede i Gaarden Radastad paa Lister (Raastad i Vanse) til Munkelivs Kloster i Bergen for Gravsted sammesteds.Kilde: Efter Afskr. fra 1427 i Munkelivs Brevbog i Univ. Bibl. i Kbhvn. (Addit. No. 98.4to p. 128). - (För trykt i P. A. Munchs Udg. af Brevbogen p. 128).Nummer: 159.Dato: 12 Novbr. 1415. Sted: [Bergen?]
 
Brevtekst (fra den trykte utgaven):  
bref om Radasta a Lista - .I.Ollum monnum þeim som þetta bref sea edhir høyra sendir
 
Philpus Fartignson oc Fartegn Filpusson *********
 
q. g. oc sina kunnykt b.XII s.121  gerande at
 
Gyridh Sighurdhadottir  
 
hafuir gifuit iord þa er heitir  
 
Radasta sa mykit som hon atte þar i oc liggir a Lista
 
som iij hudhir gengir af vm arith til hin helgha stadhin Munkalifuis klostir i Bergwin firir hennar læghirstad fra henni oc hennar erfuingiom oc klaustreno til euerdheligha eignar medh luthom oc lunnendom som til liggia fran forno oc nyio Jtem bidhiom vi
 
Einar a Lunde  
 
van vmbodzman at greina brødromen af klostre huar hon ligir Oc till meire sanninde þa settom vi var incigle fire þetta bref er gort var a tiisdaghen nest eftir sancta Marteens dagh anno dominj mo. cdo. quinto decimo
-------------------------------------------------
( Ref : NST for 1928 )
 
Eitleigenn.
Frederick oc Philippus vor thou sambornne Brøder.
Frederich aadte sig Hustru hed Vndene,och mett hende Bornn heidt Tuordt. Døde først Frederick, och saa Tuore.Saad tha Vndena y Vurdning effter Bornn sit vdj henis Lijfs Dage mett henis Husbunds Broders Philippus sinn Samtøcke.
Siden bleff Vndenna anden Gang gifft, och fick Mandt heidt Holthe paa Faffnne, och mett hannom otte Datter heidt Gudrid, och thenne Gudridt arffuidt eller følgede sidenn vlougligh
thette for Gods, som Vndene saad j Vurdning vdj effter henis første gifftings Sønn Tuore, Och
effter Gudridt, henis Sønn Enndre Rustung och hans Datter Hustru Sønuæ, och henis Sønner
Niels och Goutthe.Menn paa then anden greinn  
Philippus aadte Sønn heidt Farthinn, aadte seg thre Dotter,Margretta, Anna och Gudriedt och Margretta aadte ein Sønn heidt Oluff Bagge, Jomiru Magdalins fader, Anna aadte Tuordt Matzønn,och hans Brødre, Gudridt otte ein Sønn heidt Jenns Andersønn. Tha effter thiltale och giensuar, Breffue och Beuijsning paa Baade sider, som for oss i Retten var laugd, och effter som Siette Capitell y Odals Brigdenn vetter och siger, Adt odals Jorder þeir aller, som Moder erffuer effter Barnn sit, eller afflaga er gangett vndann Manna, Der schall aldrig Fyrnnske a falle, medenn skillrickere ere vitner till. Item effter Hagenn Konges Sønn Magnus Sønn Rettrbodt, som hand gaff paa sit fiordtende Aars Riggis Regemente, alle Norgis Mendt adt Fader eller Moder Arffuer icke Barnn sit ydj Odals gods. Menn sidr aldeniste y Vurdning theris Lijffs Dage, och effter theris Lijffs Dage, schall neste Barnns Odals Mendt
effter barnet samme odel thage.Sagde vij saa aff, och endelige dømthe for rette, Adt  
huis Gods och Arff som thømtts och faldt effter for Tuoris Dødt, faldt till for  
Philippus Faderbroder sinn, och hanns affkomme.
Endog hans Moder Vndena saadt y Vurdning y samme gods, henijs Lijffs tijdt. Och effter henis lijffs Dage, haffde ingen aff henis affkomme ther rett till i nogenn Maade. Menn for Jomfru Magdalinn vdj henis faders stedt,Schulle haffue aff for gods ein threiding,Tuord Madtzøn och hans Brøder en anden Threidding,Jenns Anderssønn thill Odall, och Effuendelig Eyge, Alle Parthene Magelige skiffte i alle maade, Till ythermere etc.»
-------------------------------------------------
Jeg mener å tro at Fartegn D.Y er identisk med  
Fartegn på Vadheim. Gift med ei datter av Fredrik
Arnesson Lang & Ragnhild Olavsdatter Brunk.
 
Trolig het Kona Ingeborg da Fredrik  
Fartegnsson fikk ei datter som het dette.Bosatt på Torset (Surnadal.Møre.Norway)gift med Bård Torkjellsson Torset.
-------------------------------------------------
Mvh Knut

2004-06-01, 05:02
Svar #21

Knut Handeland

Hei !

Jeg vil gjerne takke dere som har bidratt med stoff om Fartegn slektene her. Dere har hjulpet meg mye i letingen min etter forståelse.

Gjelder Spesiellt Per-Åke som har en flott hjemmeside om Farde.
--------------------------------------------------
Jeg vil samtidlig spørre om Nils Farthiegnsson's far egentlig kunne ha hett ;

" Thiegna Filius Thidericus(son ?) " og var sønn av Tideric Ruffus ?

-Hvem var i såfall Tiderik Ruffus ?

-Skriver Thiegna navnet seg fra Tegnaby ?
--------------------------------------------------
-Finner Thiegna Johansson i Vestervik og lurer på om noen kan svare på om han førte 5 Stjerner i sitt våpen som datteren gjorde ?

-Kan han være en dattersønn av Thiegna

(som kanskje er identisk med Fartegn i Nes Død etter 1324 ? )
--------------------------------------------------
Jeg har etter mye lesing nå kommet fram til en sterk tro på at Fartegn Nilsson's kone,Ingeborg må ha vært datter av Spjelbodo. Og hans mor burde være en datter av Johan Ingemarsson.
--------------------------------------------------
Fartegn Nilsson bør være han som blir omtalt som den Yngre.

-Henrik Djeken tror jeg er nært beslektet med
Fartegn Unge. En Bror eller Kusine ?

Likeledes Ridderen Diderik Henriksson Vistenaker

(Vistenaker = Veståker i Jemtland.)

( Diderik=Thideric ? )

-Den norske Filip Fartegnsson, representerte
diderik i Nord-Norge (+ ved en annen anledning.)
--------------------------------------------------
(Har liten tro på Nils Jærbu og Katarina. Nils Jærbu burde høre hjemme i Sparre slekten eller ? )
--------------------------------------------------
Ser frem til svar i fra andre med tanker omkring dette.

Mvh Knut

2004-06-01, 05:18
Svar #22

Knut Handeland

Ett tillegg til det jeg skrev ovenfor ;

Gården Rammshammar med Munken Holgeir av Folkunga
& Kristina Fastesdatter er sentral i Salve-Sylfest forskningen.

(Harald Fadersson eide vel kanskje også den ? )

Kristina tror jeg hadde sønnen Salvo fra et tidligere ekteskap med en Tydeke Petersson ?

Hun var iallefall gift med Holgeir.

Hadde hun en søster Margaretha som var gift med Lagmannen Holdø.Denne Margaretha hadde også en
sønn som het Salvo

(Faste er vel identisk med Sylfest eller ? )

Er det noen som er expert på Rammshammar og kan si noe om dette ?

Mvh Knut

2004-06-03, 10:34
Svar #23

Carl Szabad (Carl)

Jag ska bidra med ett par belägg som troligen har släktkoppling till Farde-släkten, och som jag inte tror tidigare är omnämnda.
 
11 februari 1375 bekräftar Spjälbod Fartaignsson att han köpt godset Öndebyn i Bygdeå socken för 160 svenska mark av Lars Björnsson.
Källa: Avskrift på RA, Medelttidsavdelningen Codex B 16, fol 249 [Lars Erikssons (Sparre) jordebok].
 
20 oktober 1390 donerar (samme?) Spjälbod Fartaignsson 10½ seland (ångermanländskt skattemått) jord i Sunnanåker i Ytterlännäs med sin moders, broder Önnes och systers fulla godkännande till kyrkan i Ytterlännäs, efter att han köpt jorden av Klemens i Aspby. Som motprestation ska prästerna i Ytterlännäs vartannat år hålla två mässor för honom och hans föräldrar, en mässa under fastan och en vid midsommar.
Källa: Avskrift daterad 1696 i Härnösands landsarkiv, Västernorrlands läns landskontor G X a:1, Handlingar angående prästerskapets jordar och inkomster.

2004-06-03, 10:49
Svar #24

Carl Szabad (Carl)

Kaj! Min tolkning av innehållet i köpebrevet från 1375 avviker från den som är noterad i medeltidsavdelningens huvudkartotek. Har du möjlighet att utreda vad som är korrekt? Texten i avskriftsboken har jag tolkat som följer:
 
1375. Om Öndaby i Bygda sochn
 
För allom them som thetta breff höra eller see, withnar iak Spiälbuthe Fardijäknson, att thet godz som ligger i Bygda sochn, som heter Öndaby. Thät war Pätar diäkn, å Lafwrinz Biörnsz wägna vt bööth, för siäxtigi mark och hundradha swänska päninga, ok änghom åchrom. Och är hanom medh fastom och fullom skälom andtwardat, äffter ty som wåår lagh tillsigia, ok thär till witnisbyrdh är mit insigle satt för thätta breff. Datum Kutuby anno Domini M ccc L xx quinto dominica proxima, ante Sigfridi confessoris.
 
Under är dock bara ett sigill med PETRVS DIAKN(!) avritat. Gissningsvis har även Spjälbod Fartaignssons sigill befunnit sig där tidigare men fallit bort.
 
En gissning är att det är västgötalagmannen med samma namn som avses, då Peter Djäken förekommer i andra handlingar tillsammans med denne. Bland annat överlåter Lars Björnsson bara några månader innan (28 okt 1374) allt gods som han fått som sakören i Umeå till Peter Djäken. Möjligen ingick då även detta i paketet.

2004-06-03, 13:29
Svar #25

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Carl, Brevet är numera tryckt som DS 8726. Den tryckta utgåvans text överensstämmer i stort sett med din.
 
Men det handlar utan tvekan om sakören. Det Spjälbod intygar är alltså att Öndebyn har överlåtits som betalning för böter (wt bööth) om 160 mark till Peter Djäkn som mottagit Öndebyn på Lars Björnssons vägnar.

2004-06-07, 00:07
Svar #26

Knut Handeland

Kunne Spjelbod ha vært gift med en søster av Lars ? Altså en Bjørnsdatter ? 
 
Mvh Knut

2005-04-02, 14:11
Svar #27

Utloggad Yvonne Dider

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 75
  • Senast inloggad: 2012-02-07, 15:52
    • Visa profil
Knut Handeland nämner i sitt inlägg 1/6 2004 att 
Jeg har etter mye lesing nå kommet fram til en sterk tro på at Fartegn Nilsson's kone,Ingeborg må ha vært datter av Spjelbodo. Og hans mor burde være en datter av Johan Ingemarsson.
 
Har med intresse läst inläggen i debatten och undrar om det är någon som vet något mer om denna Ingeborgs släktrelationer?
 
M v h/Yvonne Dider

2005-04-02, 19:20
Svar #28

Utloggad Lars Nylander

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 627
  • Senast inloggad: 2023-07-08, 23:39
    • Visa profil
Det är främst inte teologi vi sysslar med här, utan genealogi. Stark tro kan inte användas i släktforskningen, även om den alltför ofta dyker upp som anledning att skapa en släktrelation.  
 
Vad gäller Ingeborg nämns hon i ett referat av ett numera försvunnet brev. Ett omnämnande utan angivna släktskapsrelationer förutom giftet gör det inte möjligt att koppla ihop henne med andra.

2005-04-03, 19:01
Svar #29

Per-Åke Borssén

Ingeborg omnämns tillsammans med sin make Fartegn Unge jordskiftesbrev år 1342. Makarna har överlåtit 14 öresland i Morberga, Bälinge sn, och en gård i Söderby, Åkerby sn, i Uppland till Spjälbud Spjälbudsson. I utbyte hade de erhålltit jord Herresta, Berg och Mjällom i Vibyggerå sn och i Klappsta, Ullångers sn i Ångermanland. Brevet har beseglats av Johan Ingemarsson (ginbalk belagd med sparre), känd som kungens fogde i Hälsinland 1327, Uno lagman, känd 1314-24, Spjälbud Bilder, möjligen styvson till Gudlev Bilder, känd 1337, samt Höker Petersson, sedermera känd som lagman i Ångermanland 1345-52 (troligen inte den Höker i Kalvnäs, som omtalas som faste efter Fartegn i Herleby i Nora, Ångermanland 1314). Vittnen var Peter i Nässum, Påål i Lungvik och Aswid. (MÄU 20; Gillingstam Brev ur aska, s 96)
 
Naturligtvis finns det flera intressanta omständigheter att nämna kring detta brev, om man vill göra genealogiska utflykter med seriösa avsikter. Därtill utan att befatta sig med teologi.

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna