ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Eringisl Jonsson (båt)  (läst 2860 gånger)

2007-06-27, 06:54
läst 2860 gånger

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Av ÄSF I:1 s. 44 framgår att riddaren Eringisl Jonsson (båt, Eringisl Sunesons ätt) var gift med Birgitta Larsdotter. De hade en dotter som 1342 var gift med riddaren Nils Ingevaldsson av Hammerstaätten (död 1351). Av ÄSF I:3 s. 235 framgår att Birgitta var Eringisls ENDA kända hustru. Men i ÄSF I:1 s. 97 uppges att riddaren Gustav Ingeborgason, vilken var död och begraven i Riseberga kloster 1304, efterlämnade en änka Cecilia Joarsdotter. Om Cecilia, som levde ännu 1312, skrivs följande:
 
”Hon gifte om sig med riddaren Erengisl Jonsson (Båt), en bror till de kända riddarna Sune och Peter Jonsson. Herr Erengisl stupade i Norge 1309.”
 
Hur hänger detta ihop? Var Erengisl Jonsson gift två gånger eller ej? För nog är väl dessa två Erengisl identiska? Och om så är fallet - vem var då mor till Erengisls dotter som gifte sig med Nils Ingevaldsson?

2007-06-27, 18:34
Svar #1

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Nej, det är inte samma Erengisle. Cecilia Joarsdotter presenteras ju 1312 som relicta (änka) efter Erengisle Jonsson (d.ä.) [DS 1846].
 
Den yngre Erengisle Jonsson levde däremot 1335 då han och hustrun Birgitta Larsdotter utfärdade sitt testamente [DS 3122].

2007-06-28, 00:52
Svar #2

M.Sjöström

in this context, I have been wondering about a certain Birgitta Laurensdotter, mentioned in Sveriges Medeltida Personnamn, and daughter of a lagman of Uplandia (of whom, and what family?). Would she be Eringisle's wife Birgitta, or was that Birgitta Larsdotter yet another person?
 
Regarding differing (inconsistent) information in ÄSF I:1 (from 1957) and ÄSF I:3 (from 1989), it seems to me that between those years (after all, a span of more than 30 years), research has shown more critical results about the 'Bååt' family. I have got an impression that nowadays, Eringisl is not regarded as an ascertained BROTHER of Sune and Peder. It seems to me that older genealogies dubbed Eringisl, Sune, Peder, and bishop Karl of Linköping summarily as brothers, but as to Karl and Eringisl such is uncertain.
 
It is entirely possible that Eringisl Jonsson was married twice. I would like to hear about primary sources of him being married with Cecilia Joarsdotter - and with Birgitta Larsdotter.
Regarding which of them was mother of Nils Ingevaldsson's first wife, that is yet another issue where analysis of primary sources is needed - and it is fully possible that there simply exists not enough source material to know who the mother there truly was.

2007-06-28, 05:35
Svar #3

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
De bevarade originalbreven (DS 1846 och 3122) visar klart att det rör sig om två personer av olika generationer med namnet Erengisle Jonsson.
 
Du kan med hjälp av informationen i ÄSF säkert själv läsa dig fram till släktskapen med Peter och Sune Jonssöner, åtminstone för den äldre Erengisle Jonsson. Notera alltså att det enda felet gällande detta i ÄSF är att den som gjort personregistret har bommat Erengisle d.ä. på sidan 97.

2007-07-02, 21:29
Svar #4

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Tack, Kaj. Men här kommer några följdfrågor:
 
1: Erengisle Jonsson (stupad 1309); är dennes bror Sune Jonsson identisk med fadern till jarlen Erengisle Sunesson (död 1392)?
2: Erengisle Jonsson den yngre - vad är känt om honom? Är han besläktad med Erengisle d ä? Hur?
3: Finns någon kvalitativ litteratur som behandlar dessa personer, förutom det lilla man hittar i ÄSF?

2007-07-07, 20:00
Svar #5

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Det är inte mycket som är känt om dessa personer utöver det som framgår av ÄSF. Jag har dessutom en känsla av att det kan finnas någon gammal forskningssurdeg här som gör det riskabelt att peta i saken och skyndar mig därför att försäkra att jag inte har någon egen avvikande uppfattning. Vi får väl se om det kommer en (surdegs)paj flygande från något håll efter detta inlägg.  
 
Erengisle Jonsson d.y. är bättre känd genom det bevarade brevmaterialet än d.ä. men exakt hur de två var släkt kan inte fastslås med någon säkerhet. Att de var det framgår bl a av att riddaren Peter Jonsson 1342 nämns som en av Erengisle d.y:s arvingar [DS 3617].
 
Den bok man inte hittar med hjälp av hänvisningarna i ÄSF är Lars-Olof Larssons avhandling Det medeltida Värend (1964) där det finns ett avsnitt rubricerat Sune Jonssons släkt (båt), s 399-401. Larsson nämner dock inte Erengisle Jonsson d.ä. men ansluter sig till uppfattningarna att titulärjarlen över Orkneyöarna Erengisle Sunesson var son till Sune Jonsson och att Erengisle Jonsson d.y. var släkt med Peter & Sune Jonssöner.

2007-07-07, 20:16
Svar #6

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Lägger till ett par sigillbilder: Sune Jonssons och sonen Erengisle Sunessons. Båda hämtade från Bror Emil Hildebrands Svenska sigiller från medeltiden, andra häftet, KVHAA:s förlag, Stockholm 1867.
 


2007-07-09, 01:27
Svar #7

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Kaj - med risk för att dra in dig i en ”forskningssurdeg” - så undrar jag över din egen ståndpunkt i följande fall:
 
1. Sune Jonsson (båt, död senast 1339) - är han identisk med fogden Sune Jonsson i Skara som 1312-09-01 uppträder med sin styvdotter (”priuigna”) Kettilfrid [DS 1865]?
 
Namnet på Kettilfrids mor framgår inte, men förutsatt att dessa två Sune är identiska torde det av namnmässiga grunder ha varit Sune Jonssons (båt) första (kända) maka, Katarina, Henrik Glysings dotter. Katarina hade ju en bror Kettil och en syster Hafrid. Detta i sin tur skulle betyda att Katarina tidigare varit gift, något som ej framgår av ÄSF I:1 s. 53. Kettilfrid är i så fall en äldre halvsyster till jarlen Erengisle Sunesson.
 
2. Erengisle Jonsson d ä (stupade 1309) - är han identisk med Erengisle Plata [DS 2939]?
 
Av ÄSF I:1 s. 97 framgår att Erengisle Jonsson (Båt) stupade i Norge 1309 och var bror till riddarna Sune Jonsson (se ovan) och Peter Jonsson. Denne Erengisle Jonsson bör då vara identisk med Erikskrönikans Erengisle, som ju stupade mot norrmännen detta år. Redan 1278 uppträder Erengisle Plata som sven då han i tornerspel skall ha besegrat danske riddaren Magnus Dysewald. Huruvida den 1278 uppträdande och den 1309 stupade Erengisle verkligen är identiska låter jag vara osagt, Erikskrönikan är ju inte helt pålitlig - men likväl existerade Erengisle Plata, och han var död då dottern Katarina 1332-07-25 utfärdar ett brev. Hon hade även en bror Hemming Erengislesson [DS 2939, DS 2892]. Månne var sistnämnde far till den 1358 uppträdande Erengisle Hemmingsson [DS 5871]?
 
3. Erengisle Jonsson d y (levde 1335) - är det idag belagt att han verkligen förde båt-vapnet? I Elgenstierna I s. 695 har ett frågetecken satts ut.
 
Ja, detta sammanfattar väl de funderingar jag har kring denna släkt. Ska framöver se om jag kan få tag i Larssons avhandling från 1964. Att denne inte nämner Erengisle Jonsson d ä överhuvudtaget gör mig förvånad.
 
Avslutningsvis - ett stort tack för att du tagit dig tid att vara bollplank, Kaj. Och ett extra stort tack för sigillbilderna!

2007-07-10, 13:57
Svar #8

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Vi tar surdegen först. Det var inte helt sant när jag skrev att det enda felet i ÄSF är missen i personregistret. ÄSF anger nämligen (s 97) att Erengisle Jonsson d.ä var riddare och K-G Lundholm kallar honom för både det och Herr Erengisle när han hänvisar till Jerker Rosén.
 
Men Rosén skriver på det angivna stället i Striden mellan Birger Magnusson och hans bröder (s 351, not 25) uttryckligen att Erengisle Jonsson d.ä. inte var riddare. Erengisle är precis som du antar identisk med Erikskrönikans Erengisle av Skara (även nämnd i SRS I:1 s 65, 93) och som Rosén påpekar framgår det av krönikans titulatur, liksom av DS 1846, att han  inte var riddare. De två andra som delade Erengisles öde har båda herretitel i krönikan men det har inte Erengisle.
 
1. Ja och nej, d v s det är samma Sune men det är inte hans styvdotter. Översättningen i huvudkartoteket är felaktig. Kettilfrid är styvdotter till en i övrigt okänd Biangor. Det är hur som helst Kettilfrids jord som har sålts till Sune.
 
2. Nej
 
3, Ja. Att Erengisle d.y. förde båtvapnet framgår av flera avritningar av hans sigill i de sparreska kopieböckerna (se t ex DS 2621).

2007-07-11, 12:04
Svar #9

Utloggad Tomas Karlsson

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 175
  • Senast inloggad: 2018-07-15, 20:22
    • Visa profil
Aha, ännu ett fall av felaktig översättning i huvudkartoteket! Ordet priuigna kan även betyda syskondotter, har jag tagit reda på.
 
Nu är jag nöjd i vart fall, Kaj ska ha ett stort tack. Dags för lite semester!

2008-04-30, 12:51
Svar #10

Utloggad Ginger Ceder

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2008-05-11, 21:15
    • Visa profil
Hej!
Jag har nu suttit och läst era dikussoner om Erngislarna.Och blev jätteglad,eftersom jag funnit en Erngislesson i mina anor,och alltid undrat vad de kom ifrån.Jag har letat och letat.För,för det första är det ett vackert namn,för get andra vill jag ju veta vari från min ana kom,jag har ej kunnat finna ut det,om ni kan hjälpa mej på något vis.
Min ana heter  Clemet Erngislsson och kom till Mossbrohult (V.Värend)
Han dog där den 11 febr.1728,i en ålder av 57 år, men var föddes han och vilka var hans förädrar?
Hans hustru hette Kiersten Marcusdotter dog också där 30 juli 1732 i en ålder av 48år.Var kom hon ifrån.
De fick barnen Elin,Erngisle,Nils och Anna.Inga födelsdatum finns angivna.Men sonen Erngisle tog över gården.
 
Kan någon hjälpa mej att leta i de gamla skrifterna
 
Ginger Ceder    mail:piakjell.ceder@telia.com

2008-04-30, 19:38
Svar #11

Utloggad Benny Borgstrand

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 989
  • Senast inloggad: 2011-10-26, 10:57
    • Visa profil
Hej Ginger,
 
I detta fall så handlar det nog om ett sonnamn som inte är kopplat till den medeltids frälsesläkten.
Men namnet är ovanligt. Det finns en del personer med kunskap om medeltida namn som förhoppningsvis kommer in och hjälper.
Kikade även i db snabbt för ovanstående personer och även i hfl men gav tyvärr ingen ledtråd till föräldrar. Men en djupare granskning kan säkert ge svar till dina frågor.
 
Mvh / Benny

2008-05-01, 11:22
Svar #12

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Namnet Erengisel, med skrivvarianterna Erngisle, Erngisel, Erngißle, Ærngisl etc är mycket vanligt i Kronobergs slottslän i äldre tider (1500- o. 1600-tal) - förekommer alltså i det som var det gamla folklandet Värend: Allbo hd, Kinnevalds hd, Norrvidinge hd, Konga hd o. Uppvidinge hd. Förekommer dock inte så ofta i Sunnerbo hd (södra delen av Finnveden). Bönderna i Mossbrohult (Almundsryd sn) har dock inte någon närmare släktskap med riddaren Erengisel Jonsson (båt) som levde på 1300-talet och de lär knappast vara ättlingar till denne. Däremot är det kanske intressant att spekulera ifall namnet Erengisel inom båtfamiljen kan komma ifrån deras geografiska ursprungsområde som vad jag har förstått ska vara just i Värend och Uppvidinge hd (Älghult socken). Det går dock inte att få veta mer om namngivningsspridningar så här långt tillbaka i tid, men kan vara något för tanken att spinna vidare på då man anser att det funnits en bunden namnform under medeltid och att de fornnordiska namnen på barn ärvdes efter tidigare släktingar. Tyvärr vet vi väldigt lite vad de enkla människorna och den jordbrukande delen av befolkningen bar för förnamn då de ej lämnat så många spår i medeltida bevarade skriftliga källor. Det bör dock ha funnits en hel del bönder i just Värend med förnamnet Erengisel under senmedeltid eftersom namnet i trakten är vanligt i de äldsta jordeböckerna ifrån 1540-talet.

2008-05-02, 12:05
Svar #13

Utloggad Ginger Ceder

  • Anbytare **
  • Antal inlägg: 23
  • Senast inloggad: 2008-05-11, 21:15
    • Visa profil
Tack så mycket för snabbt svar Niclas och Benny.
 
Min anfader var bonde.i Mossbrohult,och han är den siste jag hittat,jag kommer inte längre ner i släktledet.Men namnet Erngisle och Erngisleson-dotter har följt med i några generationer framåt,men efterhand försvunnit ur släkten.Men som sagt det är ett ovanligt namn,och jag är glad att få reda på ungefär var namnet ursprungligen kommer ifrån.Och jag vet att gårdarna var sk. skattefrälsegårdar  
eftersom det finns bouppteckningar från flera av mina anfäder.Det har flyttats lite fram och tillbaka mellan Mossbrohult, Åbogen,Brändeborg och Tröjemåla,så de var nog många bröder,Erngisleson.
 
Ginger Ceder

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna