ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning driven av Sveriges Släktforskarförbund
ssf logo blue Rötter - din källa för släktforskning

Choose language:
Anbytarforum

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se

Författare Ämne: Engelbrekt Engelbrektsson - nu levande ättlingar/släktingar?  (läst 7682 gånger)

2000-12-12, 19:40
läst 7682 gånger

Utloggad Andreas Karlsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 575
  • Senast inloggad: 2024-04-08, 14:10
    • Visa profil
Finns det någon som känner till om det finns några nu levande ättlingar eller andra släktingar till den stora frihetshjälten Engelbrekt Engelbrektsson?

2000-12-15, 20:41
Svar #1

Utloggad Ulf Berggren

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 3749
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 22:45
    • Visa profil
    • www.stacken.kth.se/~ulfb/genealogi.html
Han har inga ättlingar. (Dvs. som går att bevisa, han kan ju ha okända utomäktenskapliga barn som har ättlingar).
Däremot förmodligen andra släktingar. Exempelvis läste jag en norsk artikel för några år sedan om ett möjligt släktskap utifrån något syskon till honom. Men just det fallet verkade ganska osäkert.
Ulf Berggren

2009-05-09, 22:45
Svar #2

Björn Eriksson

Hej!
Engelbrekt Engelbrektsson var troligen född på 1390-talet i Ingolsbenning utanför Norberg.
                                                                Han blev ledare för Engelbrektsupproret 1434 mot Erik av Pommern. Upproret tändes i Bergslagen och spreds sig snabbt. Engelbrekt var bergsman och frälseman. Han utsågs till svensk rikshövitsman på ett riksmöte i Arboga 1435
 
Han mördades enligt vissa källor den 4 maj 1436 drygt 40 år gammal av en svensk storman, Måns Bengtsson.
 
Finns det någon som känner till om Engelbrekt hade några syskon eller vem hans far och mor var?
 
Med vänlig hälsning
Björn

2009-05-09, 23:54
Svar #3

Utloggad Leif Tennare

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1868
  • Senast inloggad: 2021-05-05, 07:46
    • Visa profil
Enl.  språkrådet så var namnet vanligt under 1400-t:s senare del som bondenamn, och även relativt vanligt under 1500 t.  
 
Det bör alltså ha funnits många potentiella anfäder till Olof Engelbrectsson om namnet funnits länge i släkten.

2009-05-10, 21:26
Svar #4

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Anders Fryxell uppger i sin Svenska Historien band I att Engelbrekt härstammade från en icke mycket hög men likväl adlig ätt. Alf Henriksson skriver i Svensk Historia band I att något litet är också känt om hans (E.E.) släkt, som hade varit bofast i Sverige i minst tre led......och från och med Engelbrekts far var de frälse. Observera: eftersom uppgifterna inte är styrkta på något sätt så bör de inte användas till annat än att ha som utgångspunkt för vidare forskning!

2009-05-11, 17:44
Svar #5

Utloggad Moderator Släkter

  • Moderator *****
  • Antal inlägg: 1023
  • Senast inloggad: 2016-06-16, 23:05
    • Visa profil
Några inlägg som varken rörde medeltiden eller släktingar till Engelbrekt Engelbrektsson har flyttats till  och till Övriga Släkter - Engelbrecht.

2009-05-11, 21:32
Svar #6

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Svenskt biografiskt lexikon, band 13 sid 569-89.

2009-05-12, 07:22
Svar #7

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Några obestyrkta ströfynd från Internet:
 
Engelbrekt Englikosons sköld är kluven, i högra fältet 1 halv lilja, i vänstra fältet 1 nedåtslagen vinge; hans son Engelbrekt Engelbrektssons vapen är 3 halva liljor bildande en triangel; brodern Niclis Engelbrektssons är 3 hela liljor på sned över skölden.(Antiqvarisk tidskrift / Tjuguförsta delen /Adlersparre)  
 
Engelbrekt Engelbrektsson tillhörde en ursprungligen tysk slägt. Hans farfarsfar, Engelbrekt, egde tomt och kolgård i Vesterås och var der antagligen borgare. Dennes son, Engliko Engelbrektsson, torde hafva anlagt det nuv. Engelsberg (fordom Englikobenning) i Norbergs bergslag. Dennes son Engelbrekt Englikoson var med säkerhet år 1367 bosatt på Norberg, egde jord i Snefringe, Norrbo och Siende härad samt var frälseman, troligen den förste i slägten. Hans ene son, Nils Engelbrektsson, var på 1430-talet häradshöfding i Norrbo härad, och hans andre son, den berömde folkhjelten Engelbrekt Engelbrektsson, var vid samma tid bevisligen bosatt i Norbergs bergslag och ej, såsom det vanligen uppgifves, vid Kopparberget. Riktig är likväl den gamla uppgiften, att han var bördig från Dalarna, emedan Norberg, som i våra dagar hör till Vestmanland, på den tiden räknades till Dalarna. Jfr K. H. Karlsson: »Engelbrekt Engelbrektsson» (i »Hist. tidskr.», ll:te arg., 1891). (Ur Nordisk Familjebok, 1800-talsutgåvan)

2009-05-12, 10:23
Svar #8

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Varför kopiera hit obestyrkta ströfynd från nätet när Engelbrekt och han släktförhållanden finns grundligt utredda av Gottfrid Carlsson i SBL? Har inte tid just nu att skriva så mycket mer om detta men måste ändå påpeka att den utredningens uppgifter inte alls överensstämmer med citatet ur Nordisk Familjebok ovan.

2009-05-12, 17:24
Svar #9

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Kaj, om felaktiga uppgifter redan finns i omlopp så är det väl bättre att de kommer upp till diskussion här i så fall? Sökte någon på Google förut om Engelbrekt så är möjligheten stor att de hamnat på de felaktiga (?) uppgifterna. Söker de nu så kan de hamna här och hitta den korrigering någon i bästa fall bjuder på. Att hänvisa till SBL men inte ha tid att ens nämna Engelbrekts fader tycker jag ärligt talat är lite snålt, speciellt som frågan stått obesvarad här sedan år 2000...
 
Framför allt hade det ju gått att korrigera de färska felaktigheterna, har man tid att säga A så kanske man ändå kunde hinna säga B också? Nu svävar de vilseförda i osäkerhet till dess de får möjlighet att själva uppsöka någon institution där de kan hitta SBL band 13 och Gottfrid Carlssons oförvitliga uppgifter.  
 
För övrigt kan man aldrig mer än upplysa varifrån man fått sina uppgifter, vare sig det är Antiqvarisk tidskrift eller Storås AI:15 som är källan. Jag kan ha läst fel såväl i boken som i kyrkboken, eller det kan ha varit författaren/prästen som har skrivit fel. Jag är övertygad att det sprids sådana felaktigheter på Anbytarforum, jag kan själv ha levererat någon. Men alternativet vore att ingen vågade skriva något, ens med de mest tydliga reservationer. Vi skulle ju istället kunna nöja oss med att skriva Storås AI:15 (eller SBL band 13 sid 569-589) för att vara helt säkra att inte sprida en felaktighet, och ändå markera att vi sitter inne med svaret...

2009-05-12, 19:20
Svar #10

Utloggad Birgitta Olsson

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 836
  • Senast inloggad: 2022-01-30, 19:15
    • Visa profil
Peter Funke
 
Kan du maila mig, jag har lite uppgifter åt dig.
 
Mvh
 
Birgitta

2009-05-12, 19:39
Svar #11

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Ett litet tillägg till Kaj: gack gärna, om tiden så tillåter,åstad till den härligt prestigelösa diskussionen om Harald Hårfagre! Misstänker att det går att hitta någon Gottfrid att styra upp den debatten med också...  
(Birgitta, jag hör av mig!)

2009-05-12, 20:25
Svar #12

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Här citeras inledningen av Gottfrid Carlssons artikel i SBL:
 
SBL 13 s 569:Engelbrekt Engelbrektssons släkt, medeltida lågfrälsesläkt.
Namnskicket inom släkten visar, att denna ursprungligen var
tysk. Senast vid 1300-talets mitt hade den emellertid hunnit bli bofast
och acklimatiserad i Sverige, närmare bestämt i Västmanland (Västerås)
och i dalabergslagen, och Engelbrekt själv var genuint svensk.
Släktens äldste kände stamfader bar samma namn som sin berömde
ättling, Engelbrekt. Han var rikshövitsmannens farfars
far. Omtalad i brev 23 juli 1392 och då tydligen avliden, är han att
identifiera med den »Engelbrecht i Noraberg» (Norberg, nu i Västmanland,
tidigare i Dalarna), som 25 jan. 1367 på landsting i Västerås
bevittnade ett par fastehandlingar. Både av kronologiska och av
andra skäl är det nämligen alldeles osannolikt, att denne Engelbrekt
i Norberg, såsom hittills vanligen antagits, skulle vara identisk med
rikshövitsmannens nedannänmde fader Engelbrekt Englikoson. Vad
vi i övrigt veta om honom inskränker sig till att han ägde en tomt i
Västerås. Han företer alltså den under medeltiden icke ovanliga kombinationen
av Västeråsborgare och bergsman; ty att redan han idkat
gruvdrift i Norbergs järnbergslag får med säkerhet anses framgå av
det till hans namn fogade ortnamnet.
Den förste Engelbrekts son, Englika, skymtar i ett brev 20
jan. 1371, där det heter, att en »Englighe» vid en tidpunkt, som ligger
minst sex år före brevets datum, till annan person - som bot för en
förolämpning han tillfogat vederbörande (»för enæ mistykio som han
haffde giorth») - hade överlåtit en skog i Djupnäs i Västervåla socken
av Norrbo härad, nära Norberg. Att vi har ha att göra med rikshövitsmannens
så benämnde farfader kan knappast vara tvivelaktigt.
Följaktligen torde även Englika ha idkat bergsbruk vid Norberg.
Men han har troligen dött tidigt, före sin fader. Ty den förste Engelbrekts
tomt i Västerås synes enligt 1392 års brev direkt ha övergått
till dennes sonson Engelbrekt Englikoson, alltså utan att någonsin
ha tillhört det mellanliggande släktledet.

2009-05-12, 21:11
Svar #13

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Tack Anders (och Birgitta) - trevligt att någon gav sig tid att lägga ut Carlssons uppgifter! Möjligen skiljer den kanske på någon punkt från de uppgifter jag återgav, men för att att anse att utredningens uppgifter inte alls överensstämmer med citatet ur Nordisk Familjebok ovan måste man nog vara historiker...
 
Gottfrid Carlsson säger att släkten ursprungligen var tysk. Han anger vidare att Släktens äldste kände stamfader bar samma namn som sin berömde ättling, Engelbrekt, och att denne var rikshövitsmannens farfars far. Anknytningen till Norberg finns också, då tillhörigt Dalarna. Jämför jag de båda källorna så anger NFB ordningen Engelbrekt d.ä.-Engliko Engelbrektsson-Engelbrekt Englikosson-Engelbrekt Engelbrektsson, medan Carlsson uppger Engelbrekt d.ä-Englika Engelbrektsson-Engelbrekt Englikosson-Engelbrekt Engelbrektsson.  Om jag inte läser texten helt galet skiljer det i så fall bara på en bokstav i Engliko/Englika.  (Att Carlsson avfärdar en annan Engelbrecht i Noraberg som ovidkommande hör egentligen inte till historien.) Eller gör jag en felaktig tolkning?

2009-05-12, 21:27
Svar #14

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Nja, jag hade egentligen inte tid att skriva A heller men knackade snabbt in något för att inte mer obestyrkt internet-strö skulle rasa in. Sarkasmer om Carlsson eller någon annan kompetent historiker ökar för övrigt inte sannolikheten för att det blir något A ens nästa gång. Jag har faktiskt lämnat ett tips om en bra källa, vilket inte betyder att jag förväntar mig att folk ska falla på knä av tacksamhet eller så. Men jag förväntar mig inte heller att bli bemött med sarkasmer för att jag inte strax på stunden gör hela jobbet åt Peter Funke eller någon annan vilsegången forskare.
 
Det handlar alltså varken om snålhet eller markeringar om det ena eller det andra, utan endast om tidsbrist. Jag har som bekant besvarat en och annan fråga med längre utredningar i detta forum genom åren när jag hade bättre förutsättningar för att hinna med sådant.
 
Därmed har jag sagt min åsikt om bemötandet. Här kommer B Enligt Gottfrid Carlsson (jag ser att någon annan hann före men eftersom jag har en del kompletterande uppgifter så får det stå som det är):
 
Den tidigast kända av släkten var Engelbrekts farfars far som också hette Engelbrekt. Han kallas 25/1 1367 Engelbrekt i Norberg när han uppträder som faste vid en jordtransaktion i Västerås [DS 7495-6, min anm] och han omnämns 23 juli 1392 som avliden. Engelbrekt i Norberg hade en son Englike vilken uppträder som jordägare och faste 1371 [se även Carlssons rättelse s XIV och kommentaren till DS X 18]. Denne Englike dog före sin far vars tomt i Västerås därför i stället ärvdes av sonsonen Engelbrekt Englikoson, Engelbrekt Engelbrektssons far.
 
Engelbrekt Englikoson omnämns levande endast i ovannämnda brev från 1392, redan hösten 1399 omtalas han som död. Det finns inga säkra uppgifter om hans äktenskap men två söner är kända: Engelbrekt och Nils.
 
Vad gäller läsningen så rekommenderar jag att du tittar en gång till Peter. Den person som påstås omnämnd 1367 är väl inte densamme eller hur?
 
 
(Meddelandet ändrat av kaj 2009-05-12 22:16)

2009-05-12, 23:32
Svar #15

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Nu har jag läst uppgifterna ytterligare en gång, och ser ingen skillnad på dina uppgifter och de slutsatser jag drog i föregående inlägg, mer än att den Engelbrecht i Norberg som förekommer i en rättelse som Carlsson gör möjligen var Engelbrekt d.ä., inte riksrådets far. Det innebär i så fall ingen ändring i ovanstående släktordning vad jag kan se.
 
Jag avstår från diskussion om vem som är mest sarkastisk, utan avslutar detta stycke internet-strö (sarkasm!) för min del med att förtjust konstatera att det ju faktiskt fanns svar på frågan om Engelbrekt hade några syskon eller vem hans far och mor var. Under förutsättning att man okritiskt förlitar sig på tryckta källor vill säga.

2009-05-13, 07:08
Svar #16

Utloggad Kaj Janzon

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 1293
  • Senast inloggad: 2022-01-14, 10:41
    • Visa profil
    • www.medeltiden.st
Hm, okritiskt ska man inte förlita sig på några källor, tryckta eller original. Jag vill inte påstå att Carlssons resonemang är helt invändningsfritt. Tvärtom är det ju så att hans artiklar (både släktartikeln och den om Engelbrekt) innehåller flera saker som man skulle kunna kommentera ytterligare utifrån de källor han utnyttjat och åtminstone två uppgifter om Engelbrekts släktförhållanden som förefaller obevisbara.
 
Jag hade faktiskt tänkt delta i denna diskussion något senare (under helgen) med att bland annat just kommentera Carlssons texter och hur han förhåller sig till källorna, samt vilka alternativ källorna medger, men jag tror vid närmare eftertanke att jag avstår från vidare deltagande. Det verkar inte finnas något behov av det. Sätter härmed punkt för min del.
 
(Meddelandet ändrat av kaj 2009-05-13 07:12)

2009-05-13, 07:09
Svar #17

Utloggad Niclas Rosenbalck

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 5027
  • Senast inloggad: 2020-09-05, 21:07
    • Visa profil
Peter, kanske petitess eftersom man inte ska dra saker i långbänk, men Kaj har faktiskt rätt i sitt påpekande. Jag läser som historiker i ditt citerade internetfynd (baserat på Projekt Runebergs inscanning av Nordisk Familjebok) där det står att Engelbrekt Engelbrektssons far Engelbrekt Englikosson skulle vara omnämnd redan 1367, vilket är kronologiskt orimligt. Kaj påvisar Gottfrid Carlssons uppgift i SBL där den som omnämns 1367 är EE farfars far Engelbrekt (d.ä.) i Norberg. Det är detta Kaj vill påvisa kort och sakligt.    
 
I övrigt skulle jag vilja påpeka en tanke om Engelbrekt Engelbrektssons namn. Det är inte vanligt, men inte omöjligt, att ett barn får samma förnamn som sin far. En del medeltidshistoriker har för vana att förklara detta med att pojken fötts postum - detta beropande nordisk namngivningssed där ingen uppkallas efter levande släkting. Detta sistnämnda om postumiteten är något jag inte alltid håller med om. När det gäller Engelbrekt Engelbrektsson (troligen född på 1390-talet) så torde han knappast, om nordisk namngivningsprincip gällt, ha uppkallats efter sin far. Fadern Engelbrekt Englikosson lever som vuxen på 1390-talet - dennes antagne farfar Engelbrekt (d.ä.) i Norberg lever 1367 men är avliden före 23 juli  1392. Troligtvis har Engelbrekt Engelbrektsson uppkallats efter sin farfars far och är född efter dennes död, om nordisk namngivning gällt. Efter vilken fadern Engelbrekt Enlikosson fått sitt förnamn är svårare att säga, men han kan dock ha namngivits efter någon okänd släkting Engelbrekt eller efter tysk sed där äldste sonen fick faderns/farfaderns förnamn - vilket indikerar att invandringen av släkten ligger i den äldste Engelbrekts nära led, kanske rentav han själv eller dennes okände far i sin tur .  Nåväl, detta var några tankar så här på morgonen. Möjligen att jag har fel, men hoppas jag sått något frö för vidare studier.
 
(Meddelandet ändrat av niclas 2009-05-13 07:15)
 
(Meddelandet ändrat av Niclas 2009-05-13 07:18)

2009-05-13, 08:15
Svar #18

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Jag är lite osäker på om det är jag som är vilsegången eller den historiska sidan som grottar ner sig i detaljer, för att tala nutidsvenska! Vad gäller den person som förekommer i fastebreven har jag redan accepterat att Gottfrid Carlsson inte är ense med andra om vem som egentligen är den som omnämns i dokumentet 1367. Jag kan däremot inte se att det omkullkastar vad jag utläser ifråga om namnen. Om nu det faktum att NFB gjort sig skyldig till felaktig skrivning om vem den i fastebreven omnämnda personen var, och det endast var detta som inte alls överensstämmer hade ju Kaj kunnat nämna det, istället för att tala i gåtor. Det hade inte gått åt fler skrivtecken, eller tid, för den saken...
 
Men har jag fel i sak i nedanstående ser jag fram emot en snabb rättelse, så att jag inte sprider irrläror!  
 
Proband: Engelbrekt Engelbrektsson
Far: Engelbrekt Englikosson
Farfar: Engliko/Englika Engelbrektsson
Farfarsfar: Engelbrekt d.ä.

2009-05-13, 09:02
Svar #19

Utloggad Anders Berg

  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7651
  • Senast inloggad: 2022-06-06, 18:37
    • Visa profil
    • Scangen
Peter, ingen har väl påstått att den enkla härledningen från far till son är fel i Nordisk Familjebok, utan det gäller andra viktiga detaljer.
 
Jag kan nämna att i slutet av SBLs artikel, som jag inte tog med i citatet (var osäker på om en hel artikel kunde falla under citaträtten) så noterar Gottfrid Carlsson att Engelbrekt Engelbrektssons bror Nils Engelbrektsson kan ha haft en dotter Märta, gift med Knut Pik (SBL band 13 s 571):
 
Enligt en ingalunda osannolik förmodan (av H. Lagergren) efterlämnade han en dotter: Märta Nilsdotter, som 19 mars 1460 var gift med väpnaren Knut Pik - makarna
överläto då gods till det anniversarium i Strängnäs domkyrka, som stiftats till åminnelse av biskop Tomas Simonsson - och vars son Folke Pik 1488 till prästbordet i Norberg testamenterade Nordansjö gruvhytta i samma socken
 
Detta för att återknyta till ämnet om tänkbara släktingar till hövitsmannen. Jag vet inte om ättlingar är kända till Knut eller Folke Pik.

2009-05-13, 11:59
Svar #20

Utloggad Peter Funke

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 362
  • Senast inloggad: 2015-06-28, 20:03
    • Visa profil
Anders, härledningen må vara enkel, men är väl trots allt svaret på den fråga som ställdes i tråden om Engelbrekts anor? Jag tyckte att det saknades ett ja eller nej, och nu när det har kommit lovar jag att inte tjata mer om Engelbrekt!  Därmed inte sagt att fastebrevsdiskussionen saknar sitt värde, det är säkerligen viktiga detaljer, som sagt.
 
Kaj, såg tyvärr inte ditt inlägg från i morse när jag skrev mitt.Om Du nu tänkt utveckla synpunkterna på Carlsson så vore det synd och onödigt om Du tappat lusten på grund av min närvaro. Jag har fått svar på det jag ville veta, och har inte det minsta intresse att på något sätt sabotera en viktig diskussion (Obs! Ingen sarkasm den här gången!).

2009-05-14, 11:40
Svar #21

Utloggad Stefan Simander

  • Stefan Simander
  • Anbytare *****
  • Antal inlägg: 7197
  • Senast inloggad: 2024-04-14, 05:12
  • Stefan Simander www.freewebs.com/simander
    • Visa profil
    • www.freewebs.com/simander, Simanderska palatset
Kaj om du ville ha den stora vänligheten att skriva ditt tidigare planerade inlägg så är åtminstone jag mycket intresserad av att ta del av din stora kunskap, och förmodligen fler med mig!
Stefan Simander
Gamla Uppsala + Järlåsa, Sweden
www.freewebs.com/simander
076 - 228 94 22

2012-10-01, 10:34
Svar #22

Utloggad Björn Alnebo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 11:25
    • Visa profil
Min far, salig i åminnelse, ägnade sig åt släktforskning under 1970-och 80-talen. Han kom ganska långt och påstod sig ha funnit släktband med Engelbrekt (via dennes broder och deras fader). Jag har tagit över pappas forskning och fortsatt denna på bredden och i viss mån på djupet. Jag har dock inte funnit hans dokumentation om släktskapet med Engelbrekt skulle vara riktigt - än. Han var dock noga med att ange källor så bara jag finner dokumenten ska jag försöka kontrollera saken.
 
Men jag undrar, finns det verkligen ingen som har gjort en stamtavla utgående från Engelbrekts far och framåt? Om det finns en sådan skulle jag kanske finna de felande länkarna och koppla ihop det jag har med E. Det skulle också hjälpa mig att kontrollera pappas uppgifter, när jag finner dem.  
 
Det vore roligt att kunna bekräfta min pappas forskning. Han var mycket stolt över att vara slegt med Engelbrekt
 
Tackar på förhand
 
Björn Alnebo

2012-10-01, 13:04
Svar #23

Utloggad Torsten Berglund

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 948
  • Senast inloggad: 2017-02-16, 01:20
    • Visa profil
Björn,  
 
som tidigare framförts i denna diskussionstråd finns en släktartikel av professor Gottfrid Carlsson om Engelbrekts släkt i Svenskt Biografiskt Lexikon, band 13 (1950).
Numera är SBL sökbart och artiklarna gratis tillgängliga via Riksarkivets hemsida, se:
http://nad.riksarkivet.se/sbl/Presentation.aspx?id=16128
 
(Meddelandet ändrat av tbd 2012-10-01 13:09)

2012-10-01, 15:48
Svar #24

Utloggad Björn Alnebo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 11:25
    • Visa profil

2013-02-06, 18:04
Svar #25

Utloggad Björn Alnebo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 11:25
    • Visa profil
Jag har nu funnit min fars dokumentation. Den utgörs av 11 sidor (kopior) ur en bok som han inte angivit titel och författare på. Skulle tro att den utgivits ca 1920-30. Kapitel II heter Engelbrekts födelseort och släkt. Det redogör för möjliga och tänkbara släktförhållanden och avslutas med en enkel släkttavla:
 

 
De sju namnen nertill till höger har pappa själv kommmit fram till i sin forskning och nu skulle jag vilja koppla ihop dessa med det som återstår fram till Engelbrekt.
 
Några frågor:
Någon som känner igen boken? Titel och författare?
Finns det verkligen ingen senare forskning om Engelbrekt som kan bekräfta, dementera eller komplettera uppgifterna i boken? De är ju snart kanske 100 år gamla....
 
Jag får inte riktigt ihop det mellan Englik Eriksson och Mickel E. i stamtavlan. Något (patromynikon) stämmer inte. Eller tänker jag fel? Några ideer?
 
Jag nöjer mig med detta så länge så får vi se vart det leder
 
Björn

2013-02-06, 20:25
Svar #26

Utloggad Martin Casterud

  • Anbytare ****
  • Antal inlägg: 992
  • Senast inloggad: 2024-02-12, 07:07
    • Visa profil
    • genealogi.casterud.com
Söker man på identisk med Upsalaborgaren på Google men väljer Böcker istället för Webben ser man att denna sida verkar vara en kopia av sid 136 i Svenska academiens Handlingar (C.D. Delén och J.G. Forsgren, 1914). Släkttavlan verkar även återfinnas på sid 88 i boken Engelbrekt (Henrik Sch?ck, 1915).

2013-02-08, 22:21
Svar #27

Utloggad Björn Alnebo

  • Anbytare ***
  • Antal inlägg: 250
  • Senast inloggad: 2023-03-29, 11:25
    • Visa profil
Tack Martin.
Ska kolla upp detta
Återstår övriga frågor. Någon som kan hjälpa?
Björn

Innehållet i inläggen på Anbytarforum omfattas inte av utgivningsbeviset för rotter.se


Annonser




Marknaden

elgenstierna utan-bakgrund 270pxKöp och Sälj

Här kan du köpa eller sälja vidare böcker och andra produkter som är släktforskaren till hjälp.

Se de senast inlagda annonserna